Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-10-2021 om 20:05

Dreiging radicaal- en extreemrechts

redbulletje schreef op 30-10-2021 om 09:34:

[..]

Als je zelf in een villa woont wil je toch ook niet terug naar 'n rijtjeshuis omdat je de rest van de bevolking in jouw rijkdom mee wil laten delen? Dat kan alleen als jij je luxe/welvaart opgeeft.

Ik woon niet in een villa, dus zeggen wat ik dan zou doen, is me iets te gemakkelijk praten (maar ik denk dat ik nooit in m’n eentje of met z’n tweeën in een villa zou gaan wonen zonder daar een maatschappelijk nut aan te verbinden). In mijn leven zoals het nu is, besteed ik veel tijd en energie aan het helpen van andere mensen om hun leven beter/veiliger te maken. Ik zou ook een veel beter betaalde baan kunnen hebben of meer kunnen werken en minder vrijwillig kunnen doen en daarmee meer luxe/welvaart voor mezelf kunnen creëren. Er gaat een deel van mijn inkomen naar goede doelen, opnieuw geld wat ik ook voor mijn eigen luxe/welvaart in zou kunnen zetten. Zolang ik een basisniveau aan welvaart overhou, lever ik de rest met liefde in om het beter te maken voor een ander. 

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

30-10-2021 om 09:51

Piratenkoningin schreef op 30-10-2021 om 09:46:

[..]

Ik woon niet in een villa, dus zeggen wat ik dan zou doen, is me iets te gemakkelijk praten (maar ik denk dat ik nooit in m’n eentje of met z’n tweeën in een villa zou gaan wonen zonder daar een maatschappelijk nut aan te verbinden). In mijn leven zoals het nu is, besteed ik veel tijd en energie aan het helpen van andere mensen om hun leven beter/veiliger te maken. Ik zou ook een veel beter betaalde baan kunnen hebben of meer kunnen werken en minder vrijwillig kunnen doen en daarmee meer luxe/welvaart voor mezelf kunnen creëren. Er gaat een deel van mijn inkomen naar goede doelen, opnieuw geld wat ik ook voor mijn eigen luxe/welvaart in zou kunnen zegen. Zolang ik een basisniveau aan welvaart overhou, lever ik de rest met liefde in om het beter te maken voor een ander.

Mooi van je, dat zouden meer mensen moeten doen.  Ik vraag me af help je alleen vluchtelingen? In eigen land zijn er ook genoeg mensen die leven in slechte omstandigheden, 45000 daklozen,  veel mensen die rond de armoedegrens leven.  Ik ben ook voor andere mensen helpen maar niet ten kosten van ons zelf, en dat gebeurd nu wel.

Madamecannibale schreef op 30-10-2021 om 09:43:

[..]

Een nobel streven maar in mijn ogen volstrekt onhaalbaar. Er zullen altijd landen en volken zijn die het slechter hebben. En slechter volgens welke maatstaven eigenlijk? We willen het in die landen beter en veiliger maken maar op wat voor vlak en hoe? Is dat onze Westerse normen en waarden opleggen, zoals gelijke rechten voor vrouwen of homo’s? Of alleen voedselpakketten sturen?

Zolang een Gordon nog naar Dubai verhuisd (en tegelijkertijd opkomt voor homorechten), mensen nog Ali Express meuk kopen (en tegelijkertijd Greenpeace en Terre des hommes steunen), naar het WK in Qatar gaan (waar tot nu toe al ongeveer 7000 arbeidsmigranten omkwamen bij de voorbereidingen) vind ik het allemaal maar een wassen neus.

Het gaat me juist om het streven en dat is gelukkig niet onhaalbaar. Streven naar het beter maken voor wie het minder heeft, heb ik liever dan streven naar het voor onszelf nóg beter maken omdat we het toch nooit voor iedereen beter kunnen maken.

Wel een goed punt wie bepaalt wat beter is. Voor mezelf weet ik wel hoe ik dat doe. Ik richt me in Nederland vooral op wat mensen zelf willen, waar hun prioriteit ligt en in projecten die ik steun in andere landen probeer ik ook aan te sluiten bij lokale initiatieven, dus wat mensen ter plaatste denken dat nodig is om het beter te maken.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-10-2021 om 09:55

Thunderbird schreef op 30-10-2021 om 09:51:

[..]

Mooi van je, dat zouden meer mensen moeten doen. Ik vraag me af help je alleen vluchtelingen? In eigen land zijn er ook genoeg mensen die leven in slechte omstandigheden, 45000 daklozen, veel mensen die rond de armoedegrens leven. Ik ben ook voor andere mensen helpen maar niet ten kosten van ons zelf, en dat gebeurd nu wel.

Interessant. Ik zie zelf eigenlijk geen onderscheid tussen wildvreemden met de Nederlandse nationaliteit en wildvreemden met een andere nationaliteit. Jij wel, maak ik hieruit op. Kun je uitleggen waarom?

Thunderbird schreef op 30-10-2021 om 09:51:

[..]

Mooi van je, dat zouden meer mensen moeten doen. Ik vraag me af help je alleen vluchtelingen? In eigen land zijn er ook genoeg mensen die leven in slechte omstandigheden, 45000 daklozen, veel mensen die rond de armoedegrens leven. Ik ben ook voor andere mensen helpen maar niet ten kosten van ons zelf, en dat gebeurd nu wel.

Ik help mensen die het moeilijk hebben in onze maatschappij, niet specifiek vluchtelingen. Soms zijn dat vluchtelingen, soms zijn het juist mensen met een vluchtelingenachtergrond die een ander helpen. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

30-10-2021 om 09:59

redbulletje schreef op 30-10-2021 om 09:33:

[..]

Het gaat hier over de oorzaak van het groeien van extreem rechts, dit is dus juist de kern. Als het er hier vredig aan toe ging, was jouw probleem van de OP niet aan de orde.

Nee dat is veel te simpel gesteld. Extreemrechts heeft vluchtelingen heel effectief verdacht weten te maken, maar de aanwezigheid van vluchtelingen leidt zeker niet per definitie tot een groei van extreemrechts zoals we die nu zien. Als er geen vluchtelingen waren geweest had het net zo goed een andere zondebok kunnen zijn. Daarom vind ik het niet passend om hier een hele discussie over vluchtelingen te voeren. Dit topic gaat niet over vluchtelingen maar over extreemrechts. 

Madamecannibale schreef op 30-10-2021 om 09:15:

[..]

Ik snap wat je zegt en natuurlijk zijn dat schrijnende situaties. Maar waarom is dit een Europees probleem? Er zal altijd ongelijkheid in de wereld zijn. Er zijn altijd rijke en minder rijke landen. Dat gaan wij niet oplossen, dat kunnen we overigens ook helemaal niet. En dat kunnen we ook niet met de mentaliteit in andere landen.

Als het niet vanuit naastenliefde is, dan wel vanuit koelbloedig, berekenend egoïsme. 

De mensen die uit die landen komen, worden onderdrukt door tirannieke regimes. Die regimes vinden zo ongeveer alles aan de westerse samenleving walgelijk en zouden het liefst zien dat iedereen het doet zoals zij. En achter de schermen wordt er flink gewerkt aan die veroveringsdrang. Als wij nu niks doen, dan merken we dat misschien niet in onze levens, misschien niet in die van onze kinderen, maar mogelijk zadelen we onze kleinkinderen op met een oorlog. Omdat we zelf te gemakzuchtig waren om die in de kiem te smoren toen het nog beheersbaar was: “We hadden nooit moeten mengen in Afghanistan, we moeten de Taliban daar gewoon hun gang laten gaan! Niet ons probleem! Het is zo ver weg!” Wat denk je dat er gebeurd als we dat doen en Afghanistan en alle buurlanden daar als een soort olievlek worden veroverd en die hele grote vuist onze kant op komt? Onze achter-achterkleindochters gaan boerka’s dragen en daarmee basta. En alleen al om dat te voorkomen, moeten we betrokken blijven met wat er daar gebeurd. 

Wij hebben er zelf alle baat bij om mensen uit Afghanistan te helpen, een beter leven te geven en ze bloot te stellen aan de westerse samenleving, en ze ervan te overtuigen dat onze manier van leven een stap vooruit is en niet iets wat uitgeroeid moet worden. Dat is geen proces van jaren, dat is een proces van generaties. We krijgen bij deze generatie dat besef niet erin (als je te lang in een toxische omgeving zit, word je zelf ook toxisch), maar misschien kunnen we bij de volgende een start maken. En zo verder. Je weet nooit voor de toekomst waar je goed aan doet. Maar ik wil daar in ieder geval vanuit mezelf ook aan bijdragen, om het voor de generaties na ons makkelijker te maken. 

Piratenkoningin schreef op 30-10-2021 om 09:55:

[..]

Ik help mensen die het moeilijk hebben in onze maatschappij, niet specifiek vluchtelingen. Soms zijn dat vluchtelingen, soms zijn het juist mensen met een vluchtelingenachtergrond die een ander helpen.

Overigens ken ik ook de andere kant; ik maak royaal gebruik van de zorg en ben heel blij dat de maatschappij daaraan meebetaalt en ik met mijn waardeloze gezondheid niet bij voorbaat al failliet ben. Dat vind ik het prettige van mijn streven: de ene keer ben jij degene die hulp biedt omdat je het beter hebt, de andere keer degene die hulp krijgt omdat een ander het beter heeft. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

30-10-2021 om 10:20

DanGun schreef op 30-10-2021 om 06:24:

Ik maak me vreselijk zorgen over de groei en vooral de normalisatie van extreem rechts.

Nee ik niet. Ik maak me meer zorgen om de naïviteit van extreem links met betrekking tot andere landers 

Ik maak me geloof ik niet zoveel zorgen als jij, Koralinde, en sommige anderen. Die uitspraken van Baudet en de andere nieuwsberichten die je noemt, daar krijg ik het koud van hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar hoe het er in de media en op internet aan toegaat, verschilt zo van wat ik in mijn omgeving zie. Of eigenlijk zie ik een verschil tussen de meningen die mensen hebben en wat ze in de praktijk doen.

In het dorp waar ik vandaan kom, wordt heel veel PVV en FvD gestemd. Toch is een Afghaans gezin zeer hartelijk ontvangen en opgenomen in de gemeenschap. En toen een meneer van Surinaamse afkomst in de stamkroeg waar hij wekelijks komt, uiteindelijk durfde te zeggen dat hij en vooral zijn kinderen Zwarte Piet toch echt niet zo leuk vonden, werd dat direct aangepast, zonder gezeur. In de groepen studenten die ik lesgeef zijn alle politieke uitersten en het midden vertegenwoordigd. Het knettert behoorlijk in discussies, maar toch vormen ze over het algemeen hechte klassen en denken ze om elkaar. 

Zolang mensen elkaar kennen en niet alleen maar als lid van een groep zien, zoals begrijpelijkerwijs wel in een dorp als Ter Apel gebeurt, lijkt er niet zoveel sprake te zijn van polarisatie en dat vind ik hoopvol.

Ik maak me wel zorgen als ik het landelijke beleid en de discussies in de Tweede Kamer volg en impact daarvan op de samenleving. Dan lijkt juist te worden ingezet op het benadrukken van verschillen in plaats van overeenkomsten, waardoor het denken in groepen wordt versterkt ten koste van het kennen van elkaar en het zien van de gedeelde menselijkheid. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-10-2021 om 11:02

Piratenkoningin schreef op 30-10-2021 om 10:57:

In het dorp waar ik vandaan kom, wordt heel veel PVV en FvD gestemd. (…)

Ik maak me wel zorgen als ik het landelijke beleid en de discussies in de Tweede Kamer volg en impact daarvan op de samenleving. Dan lijkt juist te worden ingezet op het benadrukken van verschillen in plaats van overeenkomsten, waardoor het denken in groepen wordt versterkt ten koste van het kennen van elkaar en het zien van de gedeelde menselijkheid.

Maar hoe kun je dat los zien van elkaar? Jij woont dus te midden van precies die mensen die die lui van FvD en PVV een podium geven door erop te stemmen, die zich kennelijk zó aangesproken voelen door uitspraken over kopvoddentaks en boreale samenlevingen dat ze hun kostbare stem eraan verspillen, zodat dat geluid kan klinken in de Tweede Kamer. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

30-10-2021 om 11:08

Mijn zorg zit ook niet zozeer in hoe de meeste mensen in de dagelijkse praktijk met elkaar omgaan Piratenkoningin. Mijn grootste zorgen gaan echt over wat er op beleidsmatig/politiek niveau gebeurt, over wat mensen op dat vlak redelijk, acceptabel en normaal vinden en over wat dat doet en nog kan gaan doen met de samenleving.

(En mensen die FvD stemmen en zich online agressief uiten hebben daar wel een actieve en schadelijke rol in, ook als ze tegelijkertijd aardig doen tegen hun buren.)

Nou dat vind ik ook wel moeilijk. Op de sportschool waar ik dagelijks kom en lesgeef loopt alles door elkaar. Arm, rijk, wit, gekleurd, vluchtelingen, westers, niet westers, straight, lhbtiq+. You name it, we got it. En inderdaad ook een aantal PVV / FvD stemmers. Die dan wel zeggen ‘we horen tot de XXX-gym family’ en de eigenaren die ook een niet westerse achtergrond hebben tot hun beste vrienden rekenen. In mijn ogen is dat hartstikke krom. Je stemt op een partij die jouw zgn family het liefste vandaag nog de grenzen over zet. Daar krijg ik mn hoofd niet omheen. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

30-10-2021 om 11:13

Wednesday schreef op 30-10-2021 om 11:02:

[..]

Maar hoe kun je dat los zien van elkaar? Jij woont dus te midden van precies die mensen die die lui van FvD en PVV een podium geven door erop te stemmen, die zich kennelijk zó aangesproken voelen door uitspraken over kopvoddentaks en boreale samenlevingen dat ze hun kostbare stem eraan verspillen, zodat dat geluid kan klinken in de Tweede Kamer.

Omdat er voor de meeste mensen verschil is tussen een individu en een geheel. Ik kan prima opschieten met een kennis die niet gevaccineerd is, maar heb er wel moeite mee als ik me ineens moet gaan aanpassen omdat er teveel mensen niet gevaccineerd zijn. Zo geldt dat ook voor vluchtelingen. 

In ter apel hebben ze ook echt geen moeite met een vluchtelingengezin in de wijk. Worden het er teveel en kun je niet meer veilig met bus en trein, dan wordt het een heel ander verhaal.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-10-2021 om 11:20

Drietje schreef op 30-10-2021 om 11:13:

[..]

Omdat er voor de meeste mensen verschil is tussen een individu en een geheel. Ik kan prima opschieten met een kennis die niet gevaccineerd is, maar heb er wel moeite mee als ik me ineens moet gaan aanpassen omdat er teveel mensen niet gevaccineerd zijn. Zo geldt dat ook voor vluchtelingen.

In ter apel hebben ze ook echt geen moeite met een vluchtelingengezin in de wijk. Worden het er teveel en kun je niet meer veilig met bus en trein, dan wordt het een heel ander verhaal.

Voor mij heeft dat heel weinig logica. Ik heb heel veel moeite met het handjevol vaccinweigeraars in mijn omgeving en ik zie hun persoonlijkheden nu in een heel ander licht. Na de pandemie zal dat zo blijven; ik kan die mensen niet meer serieus nemen. Wat jij zegt komt op mij heel random over, maar ik neem wel van je aan dat het zo kan werken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.