Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

25-10-2021 om 20:05

Dreiging radicaal- en extreemrechts

Dinah schreef op 30-10-2021 om 08:52:

[..]

Waar ligt het onderscheid? Mag je pas hier komen als je feitelijk in levensgevaar bent? En daarbuiten moet je het zelf maar uitzoeken, hoe miserabel je leven daar verder ook is en hoe erg je jezelf moet verloochenen (je geloof of geaardheid verbergen)?

Wat zou jij zelf redelijk vinden als de kaarten omgekeerd waren en het jezelf zou betreffen? Waar ligt de ondergrens van een ‘eerlijk en goed genoeg’ leven? En zouden we dat niet voor iedereen moeten willen?

Maar Nederland moet dan maar de hele wereld redden? Er zijn miljoenen, zo niet miljarden mensen die het slechter hebben dan wij, in een land met minder voorzieningen of een ander rechtssysteem. Moeten wij die allemaal een kans op een beter leven geven?

Madamecannibale schreef op 30-10-2021 om 08:56:

[..]

Maar Nederland moet dan maar de hele wereld redden? Er zijn miljoenen, zo niet miljarden mensen die het slechter hebben dan wij, in een land met minder voorzieningen of een ander rechtssysteem. Moeten wij die allemaal een kans op een beter leven geven?

Dat kunnen we natuurlijk niet, daar hebben we ook de hulp van de buurlanden bij nodig. Maar - en ik spreek echt alleen voor mezelf - als ik mijn situatie eens bekijk. Mooie woning, genoeg geld, goede gezondheid, toegang tot allerlei prachtige en veelal onnodige faciliteiten, goede hygiëne, de vrijheid om volledig mezelf te kunnen zijn en uit te kunnen kramen wat ik wil. Toegang hebben tot zoveel eten dat ik mij moet inhouden omdat ik anders overgewicht krijg. Letterlijk en figuurlijk rijden over een glad geasfalteerde weg met niet eens noemenswaardige hobbels. En dat dan vergelijk met iemand die zich met de moed der wanhoop vastklampt aan een vertrekkend vliegtuig. Dan denk ik wel: mwah… er zit zeker nog wel wat rek in wat er voor hun gedaan kan worden  

Madamecannibale schreef op 30-10-2021 om 08:56:

[..]

Als mensen hier komen en asiel aanvragen, dan hebben we de plicht te beoordelen of terugkeer naar het eigen land kan of niet. De internationale gemeenschap heeft bepaald dat dat in elk geval niet kan als er oorlog is of iemand onterecht vervolgd (lees gevangen gezet of zelfs gemarteld, gedood) dreigt te worden, bijvoorbeeld vanwege geloofs- of politieke overtuiging of geaardheid. De allermeeste mensen in moeilijker omstandigheden blijven in hun eigen land of regio - hierheen komen betekent een gevaarlijke reis ondernemen en alles wat je kent achter je laten. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

30-10-2021 om 09:08

Dinah schreef op 30-10-2021 om 09:00:

[..]

Dat kunnen we natuurlijk niet, daar hebben we ook de hulp van de buurlanden bij nodig. Maar - en ik spreek echt alleen voor mezelf - als ik mijn situatie eens bekijk. Mooie woning, genoeg geld, goede gezondheid, toegang tot allerlei prachtige en veelal onnodige faciliteiten, goede hygiëne, de vrijheid om volledig mezelf te kunnen zijn en uit te kunnen kramen wat ik wil. Toegang hebben tot zoveel eten dat ik mij moet inhouden omdat ik anders overgewicht krijg. Letterlijk en figuurlijk rijden over een glad geasfalteerde weg met niet eens noemenswaardige hobbels. En dat dan vergelijk met iemand die zich met de moed der wanhoop vastklampt aan een vertrekkend vliegtuig. Dan denk ik wel: mwah… er zit zeker nog wel wat rek in wat er voor hun gedaan kan worden

En dat is nou precies wat ik bedoel. Dat is iemand die in eigen land in gevaar is. Die is voor mij welkom. Maar niet al die Marokkanen die allang weten dat ze hier niet kunnen blijven, maar wel blijven komen omdat ze ook weten dat we ze niet meer weg krijgen. Die komen voor rottigheid. Anders hebben ze geen enkele reden om hiernaartoe te komen. 

Dinah schreef op 30-10-2021 om 09:00:

[..]

Ik snap wat je zegt en natuurlijk zijn dat schrijnende situaties. Maar waarom is dit een Europees probleem? Er zal altijd ongelijkheid in de wereld zijn. Er zijn altijd rijke en minder rijke landen. Dat gaan wij niet oplossen, dat kunnen we overigens ook helemaal niet. En dat kunnen we ook niet met de mentaliteit in andere landen.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

30-10-2021 om 09:22

Ik weet dat het hier even ging over geweld tegen vluchtelingen, maar een algemene discussie over vluchtelingen vind ik in dit topic over extreemrechts eigenlijk echt niet op zijn plaats. 

Kan er een apart topic geopend worden als er bij andere mensen nog wel behoefte is om dat gesprek voort te zetten? 

Koralinde schreef op 30-10-2021 om 09:22:

Ik weet dat het hier even ging over geweld tegen vluchtelingen, maar een algemene discussie over vluchtelingen vind ik in dit topic over extreemrechts eigenlijk echt niet op zijn plaats.

Kan er een apart topic geopend worden als er bij andere mensen nog wel behoefte is om dat gesprek voort te zetten?

Huh, dat is toch juist één van de hoofdonderwerpen van dit topic? Vluchtelingen, de problematiek die erbij komen kijken, en het geweld tegen vluchtelingen.

Madamecannibale schreef op 30-10-2021 om 09:15:

[..]

Ik snap wat je zegt en natuurlijk zijn dat schrijnende situaties. Maar waarom is dit een Europees probleem? Er zal altijd ongelijkheid in de wereld zijn. Er zijn altijd rijke en minder rijke landen. Dat gaan wij niet oplossen, dat kunnen we overigens ook helemaal niet. En dat kunnen we ook niet met de mentaliteit in andere landen.

Ik leef graag in een wereld waarin mensen en landen die het beter hebben een verantwoordelijkheid voelen om te proberen het beter te maken voor mensen en landen die het minder hebben. Europa is relatief rijk en veilig, dus voor mij is het logisch dat we ons dan inzetten om het voor andere landen en vooral de mensen in die landen ook prettiger te maken. Gaan we daarmee bereiken dat iedereen uiteindelijk veilig is en voldoende eten, gezondheidszorg, etc. heeft? Vast niet, maar daar wel naar streven heeft heel erg mijn voorkeur boven het alternatief: wij hebben het goed, dus zoeken jullie het maar uit. Dat vind ik op wereldniveau, op Europees niveau, binnen Nederland, binnen je stad, wijk, buurt en in je gezin. Als ik het beter heb dan een ander, dan probeer ik het wat beter te maken voor de ander. En andersom: als ik klem zit, vind ik het fijn als iemand die het beter heeft mij helpt. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

30-10-2021 om 09:30

Piratenkoningin schreef op 30-10-2021 om 09:25:

[..]

Ik leef graag in een wereld waarin mensen en landen die het beter hebben een verantwoordelijkheid voelen om te proberen het beter te maken voor mensen en landen die het minder hebben. Europa is relatief rijk en veilig, dus voor mij is het logisch dat we ons dan inzetten om het voor andere landen en vooral de mensen in die landen ook prettiger te maken. Gaan we daarmee bereiken dat iedereen uiteindelijk veilig is en voldoende eten, gezondheidszorg, etc. heeft? Vast niet, maar daar wel naar streven heeft heel erg mijn voorkeur boven het alternatief: wij hebben het goed, dus zoeken jullie het maar uit. Dat vind ik op wereldniveau, op Europees niveau, binnen Nederland, binnen je stad, wijk, buurt en in je gezin. Als ik het beter heb dan een ander, dan probeer ik het wat beter te maken voor de ander. En andersom: als ik klem zit, vind ik het fijn als iemand die het beter heeft mij helpt.

100 procent mee eens. Maar: we kunnen als klein landje helemaal niet iedereen helpen door ze hier op te vangen. Wel door te zorgen dat het daar beter wordt. 

Je zou maar in Ter Apel wonen of in vergelijkbare dorpen die volslagen onleefbaar zijn geworden door de komst van een AZC. Ik heb echt medelijden met die dorpelingen en verbaas me ook vooral dat er vanuit onze bevolking geen harde opstanden worden georganiseerd om ons leefgebied ook leefbaar te houden. 

Persoonlijk vind ik dat je je dankbaar en bescheiden dient te gedragen als je ergens als vluchteling onderdak wordt geboden. Als je op kleine schaal een kamer beschikbaar zou stellen aan een dakloze Nederlander, verwacht je toch ook dat die zich gedraagt en zich aanpast aan jouw huisregels? En bij misdragen zet je hem/haar waarschijnlijk ook zonder pardon buiten. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-10-2021 om 09:31

Madamecannibale schreef op 30-10-2021 om 09:15:

[..]

Ik snap wat je zegt en natuurlijk zijn dat schrijnende situaties. Maar waarom is dit een Europees probleem? Er zal altijd ongelijkheid in de wereld zijn. Er zijn altijd rijke en minder rijke landen. Dat gaan wij niet oplossen, dat kunnen we overigens ook helemaal niet. En dat kunnen we ook niet met de mentaliteit in andere landen.

Nou ja, het is een Europees probleem omdat die mensen hiernaartoe komen. Natuurlijk zijn ze liever hier dan daar. Oplossing is om het dáár beter te maken. Maar ja, dat doen we ook al niet, omdat we de economische koek voor onszelf willen houden. Dan is het dus kiezen of delen en dan krijg je dus de situatie van nu. 

Koralinde schreef op 30-10-2021 om 09:22:

Het gaat hier over de oorzaak van het groeien van extreem rechts, dit is dus juist de kern. Als het er hier vredig aan toe ging, was jouw probleem van de OP niet aan de orde. 

[..]

Als je zelf in een villa woont wil je toch ook niet terug naar 'n rijtjeshuis omdat je de rest van de bevolking in jouw rijkdom mee wil laten delen? Dat kan alleen als jij je luxe/welvaart opgeeft. 

Drietje schreef op 30-10-2021 om 09:30:

[..]

100 procent mee eens. Maar: we kunnen als klein landje helemaal niet iedereen helpen door ze hier op te vangen. Wel door te zorgen dat het daar beter wordt.

Als we dat doen, dan hoeven mensen ook niet alles achter te laten en een levensgevaarlijke vlucht deze kant op te maken. Lijkt me voor iedereen beter. Maar zolang we dat niet voldoende doen of met niet genoeg resultaat (en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven), hebben we mensen op te vangen totdat we beoordeeld hebben of ze een vluchtelingenstatus hebben en als ze dat hebben, dan horen we ze hier een veilige plek te bieden. 

[..]

Een nobel streven maar in mijn ogen volstrekt onhaalbaar. Er zullen altijd landen en volken zijn die het slechter hebben. En slechter volgens welke maatstaven eigenlijk? We willen het in die landen beter en veiliger maken maar op wat voor vlak en hoe? Is dat onze Westerse normen en waarden opleggen, zoals gelijke rechten voor vrouwen of homo’s? Of alleen voedselpakketten sturen?

Zolang een Gordon nog naar Dubai verhuisd (en tegelijkertijd opkomt voor homorechten), mensen nog Ali Express meuk kopen (en tegelijkertijd Greenpeace en Terre des hommes steunen), naar het WK in Qatar gaan (waar tot nu toe al ongeveer 7000 arbeidsmigranten omkwamen bij de voorbereidingen) vind ik het allemaal maar een wassen neus. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.