Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol

Als Tweede Kamerleden niet meer boos mogen worden omdat de regering probeert de Tweede Kamer buiten spel te zetten zijn we wel een grens gepasseerd denk ik. Hoe belangrijk vind je democratie nog Fleurtje?

Oh ja, en Wilders werd nooit boos zeker? De schoffeert gewoon iedereen, zelfs eigen kamerleden en de minister-president. Daar wordt je toch ook niet blij van? En de schijterd durft zelf niet in het kabinet te zitten, dat laat ie een ander oplossen. Die moeten zijn plannen uitvoeren, en als dat niet lukt (omdat dit van te voren al gedoemd was om te mislukken) dan issie boos. Laat het hem zelf oplossen.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

12-10-2024 om 15:39 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 12-10-2024 om 15:17:

Als Tweede Kamerleden niet meer boos mogen worden omdat de regering probeert de Tweede Kamer buiten spel te zetten zijn we wel een grens gepasseerd denk ik. Hoe belangrijk vind je democratie nog Fleurtje?

Tuurlijk mag hij boos worden. Daarom haalde ik dat bericht niet aan. 

Het was omdat hij vlak ná prinsjesdag zich kon vinden in het aangescherpte asielbeleid. Ik heb zelfs ergens een bericht gezien waarbij ik schreef dat hij vast kiezers wil winnen. (Zal proberen dat bericht op te sporen) 

Maar dat hij dan zó uit zijn dak gaat over dat aangescherpte asielbeleid tegen N.van Vroonhoven (NSC).

Quote uit bericht van sept. 2024: De leider van de grootste oppositiepartij zei na afloop van de Troonrede dat hij zich wel kon vinden in het aangescherpte asielbeleid dat de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB ..

Je ziet echt het verschil niet geloof ik. Het is echt anders dat je mee wilt praten over een aangescherpt asielbeleid òf dat je akkoord gaat met noodwetgeving waarbij de Tweede Kamer (en de Eerste Kamer) geheel wordt gepasseerd.

Overigens zei Timmermans dat ook al direct na de Troonrede. https://nos.nl/collectie/13979/artikel/2537509-reacties-uit-de-kamer-van-trots-tot-feitenvrij
GroenLinks-PvdA-leider Timmermans vindt dit kabinet een kabinet voor de rijken. Volgens hem ziet het er niet goed uit voor de mensen met een smalle beurs. Hij wil verder dat de Kamer meer wordt betrokken bij het asielbeleid van het kabinet.

"De Kamer moet niet buitenspel worden gezet", zegt Timmermans, doelend op de de plannen om een deel van de vreemdelingenwet buiten werking te stellen, zonder dat het parlement daarover stemt.

En wat hij verder zei over het asielbeleid, https://www.telegraaf.nl/nieuws/1946571779/verontwaardiging-binnen-pvd-a-gl-over-steun-timmermans-aan-asielbeleid-coalitie
Timmermans zei na afloop: „Met ons valt altijd te praten hoe je het asielbeleid strenger en soberder kan maken, als je je maar aan de wet houdt.” Hij wees wel op het vluchtelingenverdrag en het implementeren van Europese regels.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

12-10-2024 om 16:04 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 12-10-2024 om 15:47:

Je ziet echt het verschil niet geloof ik. Het is echt anders dat je mee wilt praten over een aangescherpt asielbeleid òf dat je akkoord gaat met noodwetgeving waarbij de Tweede Kamer (en de Eerste Kamer) geheel wordt gepasseerd.

Overigens zei Timmermans dat ook al direct na de Troonrede. https://nos.nl/collectie/13979/artikel/2537509-reacties-uit-de-kamer-van-trots-tot-feitenvrij
GroenLinks-PvdA-leider Timmermans vindt dit kabinet een kabinet voor de rijken. Volgens hem ziet het er niet goed uit voor de mensen met een smalle beurs. Hij wil verder dat de Kamer meer wordt betrokken bij het asielbeleid van het kabinet.

"De Kamer moet niet buitenspel worden gezet", zegt Timmermans, doelend op de de plannen om een deel van de vreemdelingenwet buiten werking te stellen, zonder dat het parlement daarover stemt.

En wat hij verder zei over het asielbeleid, https://www.telegraaf.nl/nieuws/1946571779/verontwaardiging-binnen-pvd-a-gl-over-steun-timmermans-aan-asielbeleid-coalitie
Timmermans zei na afloop: „Met ons valt altijd te praten hoe je het asielbeleid strenger en soberder kan maken, als je je maar aan de wet houdt.” Hij wees wel op het vluchtelingenverdrag en het implementeren van Europese regels.

Ik weet wel wat je bedoeld. Hij gaat evengoed flink uit zijn dak, terwijl hij wel wist van het aangescherpte asielbeleid. Zelfs forumsters op dit topic wisten van het plan. We wisten zelfs dat Marjolein Faber naar Brussel zou gaan met het plan.

En heb ook het bericht gevonden wat ik zojuist bedoelde. Dat had je zelf geplaatst. Daarin zegt Timmermans dat we niet meer iedereen kunnen toelaten.

Fleurtje_5 schreef op 12-10-2024 om 16:04:

[..]

Ik weet wel wat je bedoeld.

Dat is niet mijn indruk. Maar dan concreet, wat vind je zelf van het buitenspel zetten van de Eerste en Tweede Kamer?

Daglichtlamp schreef op 12-10-2024 om 16:06:

[..]

Dat is niet mijn indruk. Maar dan concreet, wat vind je zelf van het buitenspel zetten van de Eerste en Tweede Kamer?

dat vind ik in geval van nood geen enkel probleem. wenselijk zelfs. dan kun je in ieder geval beginnen met handelen ipv debatteren. 

deze opvangcrisis is alleen al lang geen nood meer, dus op dit onderwerp ben ik niet voor de noodwet. dat hadden ze vorig jaar zomer moeten regelen.

want dat is wat je écht vraagt toch? 

Broadway schreef op 14-10-2024 om 12:02:

[..]

dat vind ik in geval van nood geen enkel probleem. wenselijk zelfs. dan kun je in ieder geval beginnen met handelen ipv debatteren.

deze opvangcrisis is alleen al lang geen nood meer, dus op dit onderwerp ben ik niet voor de noodwet. dat hadden ze vorig jaar zomer moeten regelen.

want dat is wat je écht vraagt toch?

Opvangcrisis, geen asielcrisis.

Die had kunnen worden opgelost door de spreidingswet die door Wilders dwangwet wordt genoemd en van tafel moet.

Maar o o o wat hebben we een haast hoor, dààr hoort een noodwet bij......Wat Wilders wil is net als Orbàn alles en iedereen buiten spel zetten en zijn eigen dictatoriale gang gaan. 

Als er echt zo een haast was geweest dat noodrecht gerechtvaardigd was geweest dan waren ze er echt niet lang over aan het debatteren. Dan was daar geen tijd voor geweest en had het bovendien voor zich gesproken.
Spoedwet was net zo snel geweest als nu, maar dan wel democratisch volgens de regels.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

14-10-2024 om 16:21 Topicstarter

Jorni schreef op 14-10-2024 om 15:08:

Als er echt zo een haast was geweest dat noodrecht gerechtvaardigd was geweest dan waren ze er echt niet lang over aan het debatteren. Dan was daar geen tijd voor geweest en had het bovendien voor zich gesproken.
Spoedwet was net zo snel geweest als nu, maar dan wel democratisch volgens de regels.

Klopt allemaal wat je zegt. Maar nog geen maand geleden zei Timmermans dit:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240917_97355841

Stukje quote uit deze link: Opnieuw richten linkse leden van GroenLinks-PvdA hun pijlen op hun voorman Frans Timmermans. De leider van de grootste oppositiepartij zei na afloop van de Troonrede dat hij zich wel kon vinden in het
aangescherpte asielbeleid dat de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB
heeft
aangekondigd, mits dit gebeurt binnen de kaders van de wet en
internationale afspraken.

Hij kon zich wel vinden in het aangescherpte asielbeleid. En dat zegt dan een man die een paar maandjes geleden nog zei dat iedereen welkom was ongeacht waar de wieg had gestaan. Dan denk ik toch dat de nood nu erger is dan we denken.Hoelang is die woningcrisis al gaande? In november tijdens dat SBS6-debat kon Timmermans een mevrouw (mét een baan, maar die al jaren in een te kleine caravan moet wonen) niet beloven dat zij binnen het jaar een woning zou krijgen. Waarom gaat hij dan nu lang miepen als het winter gaat worden en mensen dakloos zijn of dakloos dreigen te worden?

Fleurtje_5

Fleurtje_5

14-10-2024 om 16:33 Topicstarter

Er is noodopvang wat elke week miljoenen kost. Maar het woord noodopvang zegt genoeg. Toch? En volgens dhr. Timmermans blaas je de hele verzorgingsstaat op als je iedereen toelaat. Dit zei hij al in juni 2024. En we zijn alweer wat maanden verder:

https://www.trouw.nl/politiek/frans-timmermans-vindt-links-vaak-defensief-over-asiel-en-migratie~b3abe325/
Genuanceerd verhaal over migratie van Frans Timmermans.

“We moeten een plan hebben hoe we omgaan met mensen die hier naartoe willen komen. Als je iedereen toelaat, dan blaas je de hele verzorgingsstaat op.” Fractievoorzitter Frans Timmermans vindt dat linkse partijen vaak te defensief zijn geweest over asiel en migratie. En als links al over migratie praat, dan gaat het volgens hem uitsluitend over de pijnpunten met arbeidsmigratie, en niet over asiel. “Dat deden we vanuit de gedachte dat we op dit onderwerp alleen maar kunnen verliezen en niet kunnen winnen. Dat vind ik niet meer bij deze tijd passen”, zegt Timmermans in een interview in Trouw.

..........................

(dit artikel had Daglichtlamp elders geplaatst)

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2024 om 16:33:

Er is noodopvang wat elke week miljoenen kost. Maar het woord noodopvang zegt genoeg. Toch? En volgens dhr. Timmermans blaas je de hele verzorgingsstaat op als je iedereen toelaat. Dit zei hij al in juni 2024. En we zijn alweer wat maanden verder:

https://www.trouw.nl/politiek/frans-timmermans-vindt-links-vaak-defensief-over-asiel-en-migratie~b3abe325/
Genuanceerd verhaal over migratie van Frans Timmermans.

“We moeten een plan hebben hoe we omgaan met mensen die hier naartoe willen komen. Als je iedereen toelaat, dan blaas je de hele verzorgingsstaat op.” Fractievoorzitter Frans Timmermans vindt dat linkse partijen vaak te defensief zijn geweest over asiel en migratie. En als links al over migratie praat, dan gaat het volgens hem uitsluitend over de pijnpunten met arbeidsmigratie, en niet over asiel. “Dat deden we vanuit de gedachte dat we op dit onderwerp alleen maar kunnen verliezen en niet kunnen winnen. Dat vind ik niet meer bij deze tijd passen”, zegt Timmermans in een interview in Trouw.

..........................

(dit artikel had Daglichtlamp elders geplaatst)

Genuanceerd hè van Frans Timmermans! 

Kunnen we de discussie op 1 plek houden? Verzoek ook uit het nieuwe draadje. De formatie ligt inmiddels al even achter ons.
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces?page=32#482

Herfstappeltaart schreef op 14-10-2024 om 16:37:

[..]

Genuanceerd hè van Frans Timmermans!

Tja, het helpt al enorm als teksten neutraal-kritisch gelezen worden ipv met een hoop wantrouwen en weerzin puur vanwege het feit dat ze niet Wilders heten. En andersom, als teksten neutraal-kritisch gelezen worden als ze wél van Wilders afkomstig zijn. 

Ik las laatste dit artikel op NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/11/het-wordt-tijd-om-een-punt-te-zetten-achter-de-discussie-over-het-slavernijverleden-vindt-historicus-martin-bossenbroek-a4868713 

Bossenbroek haalt o.a. het risico aan van woke (“boetedoening”) en het risico van lui die de VOC verheerlijken (“borstkloppers”) en het risico dat dit met zich brengt voor de democratie. Waar hij voor pleit is genuanceerd denken en zaken in context plaatsen - om zo de democratische discours goed te voeren en de voortdurende polarisatie tegen te gaan. Diezelfde polarisatie steekt hier ook geregeld de kop op. Misschien inderdaad een idee om eens te beginnen met luisteren, verdiepen en weer ruimte te maken voor nuance en de werkelijkheid.

er.is.maar.1.Pino schreef op 15-10-2024 om 05:10:

[..]

Tja, het helpt al enorm als teksten neutraal-kritisch gelezen worden ipv met een hoop wantrouwen en weerzin puur vanwege het feit dat ze niet Wilders heten. En andersom, als teksten neutraal-kritisch gelezen worden als ze wél van Wilders afkomstig zijn.

Ik las laatste dit artikel op NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/11/het-wordt-tijd-om-een-punt-te-zetten-achter-de-discussie-over-het-slavernijverleden-vindt-historicus-martin-bossenbroek-a4868713

Bossenbroek haalt o.a. het risico aan van woke (“boetedoening”) en het risico van lui die de VOC verheerlijken (“borstkloppers”) en het risico dat dit met zich brengt voor de democratie. Waar hij voor pleit is genuanceerd denken en zaken in context plaatsen - om zo de democratische discours goed te voeren en de voortdurende polarisatie tegen te gaan. Diezelfde polarisatie steekt hier ook geregeld de kop op. Misschien inderdaad een idee om eens te beginnen met luisteren, verdiepen en weer ruimte te maken voor nuance en de werkelijkheid.

Helemaal eens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.