Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5 schreef op 31-07-2024 om 13:55:

[..]


Nee doe ik niet. Ik heb gisteren .....moment, ik wil het anders wel voor je ophalen.

maar ook daar heb je het alleen over Timmermans en anderen. Maar er lopen daar meer Nederlanders rond die dat ook krijgen, waarom noem je die dan niet bij naam? 

 Ik bedoelde het kleedgeld dat Prinses Laurentien volgens jou kreeg. Ik weet dat Eurocommisionarissen een representievergoeding krijgen (die overigens niet alleen voor kleding bedoeld is). Verder heeft Timmermans deze regeling niet gemaakt, dus om hem te verwijten dat hij bestaat is een beetje gek.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

31-07-2024 om 14:00 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 30-07-2024 om 17:09:

[..]

Toch maar weer goed van Timmermans dat hij vrijwillig die blijkbaar koninklijk betaalde baan als eurocommissionaris opgegeven heeft om hier weer in de politiek te gaan.


https://eenvandaag.avrotros.nl/item/frans-timmermans-krijgt-als-lijsttrekker-van-pvda-groenlinks-geld-uit-brussel-zo-zit-dat/ 22-08-2023

[foto]'


Frans Timmermans wordt definitief de lijsttrekker van PvdA/GroenLinks en legt daarom zijn werk als Eurocommissaris neer. Zijn salaris uit Brussel, neemt hij gewoon mee. Ook als hij in de Tweede Kamer aan het werk gaat. Hoe werkt dat?

............

Timmermans behoudt zijn volledige Brusselse salaris van ruim 3 ton per jaar gedurende de campagnetijd. Na de verkiezingen, als hij ook daadwerkelijk aan de slag gaat in de kamer, als minister of zelfs premier, zal Timmermans waarschijnlijk minder verdienen dan hij in Brussel deed. Maar geen geldzorgen voor hem: de Europese Unie blijft voorlopig het gat dichten. De hoogte van het bedrag dat hij uit Brussel ontvangt, is dus afhankelijk van zijn nieuwe salaris.

Over de periode dat een oud eurocommissaris wachtgeld ontvangt, zijn er ook regels.
"Voor ieder jaar dat hij als Eurocommissaris heeft gewerkt, dat zijn er negen, krijgt hij een maand salaris doorbetaald."

.............

Fleurtje_5

Fleurtje_5

31-07-2024 om 14:07 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 31-07-2024 om 13:58:

Ik bedoelde het kleedgeld dat Prinses Laurentien volgens jou kreeg. Ik weet dat Eurocommisionarissen een representievergoeding krijgen (die overigens niet alleen voor kleding bedoeld is). Verder heeft Timmermans deze regeling niet gemaakt, dus om hem te verwijten dat hij bestaat is een beetje gek.


Laurentien heeft die regels ook niet gemaakt. (Ik had het over de periode toen Beatrix nog koningin was. NIET over de periode dat Willem Alexander koning is)

Ik neem aan dat de betekenis kleedgeld/representievergoeding voor een minister niet veel anders zal zijn als het kleedgeld/representievergoeding voor een prinses. 

Alleen de kleding-zelf voor prinses Laurentien zal heel anders zijn als die voor bijvoorbeeld Frans Timmermans.

Daar je het ook over Laurentien en Mäbel had:

https://www.koninklijkhuis.nl/onderwerpen/titels-en-aanspreektitels
Aan de Prinsessen Laurentien en Mabel zijn bij hun huwelijk geen titels verleend. Zij mogen volgens het zogenaamde hoffelijkheidsbeginsel wel de titels van hun echtgenoot voeren.


Fleurtje_5 schreef op 31-07-2024 om 14:07:

[..]


Laurentien heeft die regels ook niet gemaakt.

Ik neem aan dat de betekenis kleedgeld/representievergoeding voor een minister niet veel anders zal zijn als het kleedgeld/representievergoeding voor een prinses.

Alleen de kleding-zelf voor prinses Laurentien zal heel anders zijn als die voor bijvoorbeeld Frans Timmermans.

Mag ik dan een linkje naar de regeling die kleedgeld regelt voor prinses Laurentien? Volgens mij bestaat die regeling namelijk niet, maar ik laat me graag corrigeren als ik het mis heb.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

31-07-2024 om 14:09 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 30-07-2024 om 15:18:

Ik heb het hier al gezegd, maar volgens mij moet je alleen de koning en zijn troonopvolger onder de ministeriële verantwoordelijkheid laten vallen. Dan kan de rest van het koninklijk huis zich gewoon nuttig maken zonder dat de regering zich daar druk om hoeft te maken. Dan heb je ook niet het probleem dat prinses Laurentien tegen de regering ingaat, terwijl die verantwoordelijk is voor haar uitspraken.
Het hele koninklijk huis alleen maar lintjes laten knippen lijkt mij niet realistisch. Gaan we dan ook alle leden een salaris namens het rijk geven omdat ze niets anders mogen doen?


Maar ik ben wel trots op Laurentien dát ze er tegenin is gegaan. Hadden ze veel eerder zelf moeten doen.

https://nos.nl/artikel/2524427-kamer-wil-onder-voorwaarden-door-met-methode-laurentien-voor-gedupeerden-toeslagenaffaire

Je kunt over Timmermans zeggen wat je wilt maar ik vind hem een politicus die dingen uitdraagt die polarisatie niet in de hand werken, de LHBTI-gemeenschap respecteert, staat voor gelijke kansen voor iedereen, het milieu en de klimaatverandering serieus neemt, op een manier zijn ideeën uitdraagt die prettig is om naar te luisteren (stukken prettiger dan dan ordinaire gescheld en geschreeuw van Wilders), kortom iemand die een politiek klimaat nastreeft waarvan ik vind dat ons land dat nodig heeft. Als je dat "mooipraten" wil noemen, prima. Ik hou daarvan.

Wilders daarentegen houdt er een politiek op na van "verdeel en heers", is vriendjes met Poetin en Orbán, scheldt, schreeuwt, werkt samenwerking in Europa tegen , wil Europa zelfs uithollen van binnenuit. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kortom: not my cup of tea.

Fleurtje_5 schreef op 31-07-2024 om 14:09:

[..]


Maar ik ben wel trots op Laurentien dát ze er tegenin is gegaan. Hadden ze veel eerder zelf moeten doen.

https://nos.nl/artikel/2524427-kamer-wil-onder-voorwaarden-door-met-methode-laurentien-voor-gedupeerden-toeslagenaffaire

Maar op dit moment is de regering verantwoordelijk voor haar uitspraken, dan is het gewoon ingewikkeld als ze daar tegen in gaat. Zelfs als ze gewoon gelijk heeft. Dus als je haar en haar man, en de zusjes van kroonprinses Amalia niet langer onder de ministeriële verantwoordelijkheid laat vallen voorkom je dat soort situaties. 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

31-07-2024 om 14:23 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 31-07-2024 om 14:19:

[..]

Maar op dit moment is de regering verantwoordelijk voor haar uitspraken, dan is het gewoon ingewikkeld als ze daar tegen in gaat. Zelfs als ze gewoon gelijk heeft. Dus als je haar en haar man, en de zusjes van kroonprinses Amalia niet langer onder de ministeriële verantwoordelijkheid laat vallen voorkom je dat soort situaties.


Alsof de regering die verantwoordelijkheid niet aan kan als Laurentien een mening geeft over de Toeslagenaffaire, of een mening zou geven over de hoeveelheid mensen die niet of niet goed kunnen lezen.

Gelukkig dat zij niet "met één mond" moeten praten, maar zelf een mening mogen geven.

Fleurtje_5 schreef op 31-07-2024 om 14:23:

[..]


Alsof de regering die verantwoordelijkheid niet aan kan als Laurentien een mening geeft over de Toeslagenaffaire, of een mening zou geven over de hoeveelheid mensen die niet of niet goed kunnen lezen.

Gelukkig dat zij niet "met één mond" moeten praten, maar zelf een mening mogen geven.

Dat moeten ze dus vanwege de ministeriële verantwoordelijkheid dus eigenlijk wel. Wat is jouw argument tegen het opheffen van die verantwoordelijkheid voor leden van het koninklijk huis die niet in de directe lijn van de troonopvolging zitten? 

Ik denk dat het voor de kinderen en kleinkinderen van prinses Margriet en voor de kinderen van Prins Constantijn ook fijn is dat ze niet meer onder de ministeriële verantwoordelijkheid vallen.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

31-07-2024 om 16:26 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 31-07-2024 om 14:40:

[..]

Timmermans heeft zijn wachtgeld stop laten zetten zodra hij begon als Tweede Kamerlid.


Precies, het wachtgeld. Dat is toch normaal ook de bedoeling van wachtgeld. Wachtgeld tot dat diegene elders een salaris ontvangt. Toch? Als hij nog geen betaalde baan had, dan had hij die volle negen maanden wachtgeld ontvangen. 

Hoeveel maanden heeft hij wachtgeld ontvangen? Effe zoeken....

*lid en vicevoorzitter Europese Commissie, belast met betere regelgeving, relaties met de Europese instellingen, rechtsregels, fundamentele rechten en duurzame ontwikkeling, van 1 november 2014 tot 1 december 2019 (Commissie-Juncker)

*lid en vicevoorzitter Europese Commissie, belast met klimaatactie inclusief de 'Green Deal', van 1 december 2019 tot 22 augustus 2023 (Commissie-Von der Leyen)

En sinds 6 december 2023 Tweede Kamerlid. Drie maanden wachtgeld dus.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

31-07-2024 om 16:36 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 31-07-2024 om 14:47:

[..]

Dat moeten ze dus vanwege de ministeriële verantwoordelijkheid dus eigenlijk wel. Wat is jouw argument tegen het opheffen van die verantwoordelijkheid voor leden van het koninklijk huis die niet in de directe lijn van de troonopvolging zitten?

Ik denk dat het voor de kinderen en kleinkinderen van prinses Margriet en voor de kinderen van Prins Constantijn ook fijn is dat ze niet meer onder de ministeriële verantwoordelijkheid vallen.


In iedergeval NIET het koningshuis afschaffen.

Het zijn toch potjandikkie geen watjes van "huilie huilie, Laurentien heeft iets gezegd en nu moeten wij het recht zetten". Laurentien is heel tactvol en heeft meer in haar mars dan sommigen-die-nu bang-zijn-voor-de-verantwoordelijkheid over wat zij zou zeggen.

Pieter Omtzigt heeft genoeg aan uitspraken van hem zelf en andere Kamerleden. Ze zitten met hun neus bijna in een oorlog met Rusland en dan zo roepen over oa Laurentien alsof de wereld bijna vergaat als zij iets zou zeggen.

De kinderen van prinses Margriet hebben een eigen baan. Hun echtgenotes en kinderen hebben géén titel en geen verantwoordelijkheid.

Fleurtje_5 schreef op 31-07-2024 om 16:36:

[..]


In iedergeval NIET het koningshuis afschaffen.


Dat zeg ik ook nergens. Het is nu al zo dat niet voor alle mogelijke troonopvolgers de ministeriële verantwoordelijkheid geldt (met uitzondering volgens mij van de verplichting om toestemming te vragen voor een huwelijk). De kinderen van Prins Constantijn kunnen wel opvolgen, maar zijn geen lid van het koninklijk huis, vallen dus niet onder de ministeriële verantwoordelijkheid. Ik zou die groep dus uitbreiden. Lijkt me voor Prinses Alexia en Prinses Ariane ook veel fijner.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

03-08-2024 om 12:34 Topicstarter

https://x.com/lientje1967/status/1819668563344396404

Carolien van der Plas heeft zojuist dit bericht geplaatst:

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.