Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Dietloverzzz schreef op 06-07-2024 om 09:06:

[..]

Dat vind ik ook hartstikke fout. Ik zeg ook niet voor niets dat ik het een poppenkast vond. Voor de rest vond ik de PVV het wel echt heel goed doen.

In die kamer was het verder toch echt links die maar bleef doorzagen over futiliteiten en de PVV en Wilders bleef afzeiken terwijl 2,5 miljoen mensen erop hebben gestemd en ze daar voor andere dingen zouden moeten zijn. Als dat hun mening is en dat even benoemen prima (hebben ze al 100.000 keer gedaan) maar dan klaar en weer door op de inhoud.

Links probeert steeds maar te denken te bepalen hoe mensen moeten denken wat ze moeten doen en wat voor woorden mensen wel of niet mogen gebruiken en anders deug je niet wordt je direct negatief weg gezet, etc. Dat zag je ook heel duidelijk in de kamer terug. Een soort Viafora 2.0.

Maar goed iedereen kijkt er weer duidelijk anders naar.

Nou nog 1x dan: futiliteiten? Jij vindt het ter verantwoording roepen van mensen die hun leven ongeveer hebben gewijd aan het verspreiden en aanhangen van complot-theorieën als het omvolkingsverhaal futiliteiten? Ik vind het essentieel en ik wil zulke mensen niet als mijn volksvertegenwoordigers. Ze kunnen nog zo vaak (voor de eenheid van het kabinet) zeggen dat ze de woorden niet meer zullen gebruiken, hun gedachtegoed is  niet anders geworden als bij toverslag. Dat krijg je er bij mij echt niet in.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-07-2024 om 09:09:

[..]

Schoof is partijloos.

wel door Wilders gevraagd.

Friezinnetje schreef op 06-07-2024 om 09:43:

[..]

wel door Wilders gevraagd.

Dat maakt hem geen PVV premier. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-07-2024 om 10:03:

[..]

Dat maakt hem geen PVV premier.

Schoof is van allevier, dus ook van de PVV. Maar het probleem is juist dat de PVV dat blijkbaar niet zo wenst te zien. Dat helpt de PVV niet bij het uitvoeren van hun plannen (maar aangezien de PVV weet dat die niet uitvoerbaar zijn, willen ze denk ik helemaal  niet dat dit kabinet lang zit, hoe leggen ze volgend jaar aan hun kiezer uit dat de problemen in de zorg, op de woningmarkt etc nog niet zijn opgelost aan hun kiezer? Hoe leggen ze uit dat de migratie niet gedaald is? (want het kabinet heeft wel plannen voor asielmigratie, maar nauwelijks voor de andere migratiestromen).

Daglichtlamp schreef op 06-07-2024 om 10:08:

[..]

Schoof is van allevier, dus ook van de PVV. Maar het probleem is juist dat de PVV dat blijkbaar niet zo wenst te zien. Dat helpt de PVV niet bij het uitvoeren van hun plannen (maar aangezien de PVV weet dat die niet uitvoerbaar zijn, willen ze denk ik helemaal niet dat dit kabinet lang zit, hoe leggen ze volgend jaar aan hun kiezer uit dat de problemen in de zorg, op de woningmarkt etc nog niet zijn opgelost aan hun kiezer? Hoe leggen ze uit dat de migratie niet gedaald is? (want het kabinet heeft wel plannen voor asielmigratie, maar nauwelijks voor de andere migratiestromen).

"Dat is de schuld van de andere drie, die houden alles tegen boehoehoe."

Daglichtlamp schreef op 06-07-2024 om 10:08:

[..]

Schoof is van allevier, dus ook van de PVV. Maar het probleem is juist dat de PVV dat blijkbaar niet zo wenst te zien. Dat helpt de PVV niet bij het uitvoeren van hun plannen (maar aangezien de PVV weet dat die niet uitvoerbaar zijn, willen ze denk ik helemaal niet dat dit kabinet lang zit, hoe leggen ze volgend jaar aan hun kiezer uit dat de problemen in de zorg, op de woningmarkt etc nog niet zijn opgelost aan hun kiezer? Hoe leggen ze uit dat de migratie niet gedaald is? (want het kabinet heeft wel plannen voor asielmigratie, maar nauwelijks voor de andere migratiestromen).

Van wat ik zo lees in dit artikel is Schoof capabel. Ook voor hem is het wennen in deze functie en ik denk dat hij het goed gaat doen eens gewend.

https://www.pzc.nl/politiek/rechtse-coalitie-verrast-iedereen-met-premier-schoof-ook-de-ambtenaar-zelf-het-is-ook-eervol~af58a2c2/

Schoof noemt het ‘eervol’ dat hij minister-president wordt. ,,Ik denk dat het belangrijk is dat Nederland ook een premier heeft die ambtelijk heeft bewezen dat hij rustig kan blijven. Dat is noodzakelijk om het vertrouwen terug te krijgen. En de verbinding tot stand te brengen.”


Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-07-2024 om 10:03:

[..]

Dat maakt hem geen PVV premier.

nee, maar is wel gevraagd, en dan idd door alle 4 coalitiepartijen. Het idee om zo'n kabinet te gaan doen komt ook bij alle 4 vandaan, met voorop de PVV (als grootste partij). Dus om Schoof nu zo te behandelen is wel heel erg vreemd. Je haalt je eigen plan al onderuit voordat je begonnen bent

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-07-2024 om 10:11:

[..]

Van wat ik zo lees in dit artikel is Schoof capabel. Ook voor hem is het wennen in deze functie en ik denk dat hij het goed gaat doen eens gewend.

https://www.pzc.nl/politiek/rechtse-coalitie-verrast-iedereen-met-premier-schoof-ook-de-ambtenaar-zelf-het-is-ook-eervol~af58a2c2/

Schoof noemt het ‘eervol’ dat hij minister-president wordt. ,,Ik denk dat het belangrijk is dat Nederland ook een premier heeft die ambtelijk heeft bewezen dat hij rustig kan blijven. Dat is noodzakelijk om het vertrouwen terug te krijgen. En de verbinding tot stand te brengen.”


Je ziet hem al groeien in zijn rol. Ik heb gister al iets geschreven over zijn eerste persconferentie, waarbij hij echt veel beter uit de verf kwam dan bij de persconferentie bij zijn presentatie als kandidaat premier.  Maar hoe goed hij ook kan worden, hij kan niet functioneren zonder steun van de regeringspartijen.

Herfstappeltaart schreef op 06-07-2024 om 09:42:

[..]

Nou nog 1x dan: futiliteiten? Jij vindt het ter verantwoording roepen van mensen die hun leven ongeveer hebben gewijd aan het verspreiden en aanhangen van complot-theorieën als het omvolkingsverhaal futiliteiten? Ik vind het essentieel en ik wil zulke mensen niet als mijn volksvertegenwoordigers. Ze kunnen nog zo vaak (voor de eenheid van het kabinet) zeggen dat ze de woorden niet meer zullen gebruiken, hun gedachtegoed is niet anders geworden als bij toverslag. Dat krijg je er bij mij echt niet in.

Nou inderdaad, als het slechts om futiliteiten ging, had de oppositie er niet over hoeven doorgaan. Maar een woord afkomstig van het naziregime is toch wel heel wat anders dan bijvoorbeeld het woord 'boterham' het is niet zomaar een woordje. Het is een woord waarmee wordt bedoeld dat je straffeloos hele bevolkingsgroepen kunt uitsluiten. Noem dat maar een futiliteit.

In mijn omgeving 2 mensen die nauw met Schoof hebben samengewerkt. Zij hebben er vertrouwen in dat hij zeer zeker de capaciteiten heeft voor deze functie.  Maar had hij gehoopt op meer beschaving bij de bewindslieden aan wie hij leiding moet geven?  

amarna schreef op 06-07-2024 om 10:36:

In mijn omgeving 2 mensen die nauw met Schoof hebben samengewerkt. Zij hebben er vertrouwen in dat hij zeer zeker de capaciteiten heeft voor deze functie. Maar had hij gehoopt op meer beschaving bij de bewindslieden aan wie hij leiding moet geven?

Dat denk ik wel.

Daglichtlamp schreef op 06-07-2024 om 09:20:

[..]

Schoof is gevraagd door de vier partijen, dus die mogen zich ook wel een beetje verantwoordelijk voor hem tonen. Het is toch schandalig dat Bontebal en Bikker dat moeten doen?

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2023-2024/91

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2023-2024/92

Ik zou zeggen, lees de verslagen van de twee dagen debatten over de regeringsverklaring, dan zie je hoe weinig interrupties van de regeringspartijen gaan over hun plannen waar Nederland wat aan heeft. Het is alleen maar hakken op de oppositie.


Geef het een paar weken en hij gaat CU/CDA politiek bedrijven omdat alleen die een beetje aardig voor hem zijn

Maar serieus: als je een premier daar neerzet, dan dien je die zeker in het begin wel een beetje te steunen want dit is degene die het beleid van de vier partijen gaat uitvoeren en verdedigen. Zij hebben uiteindelijk deze man gekozen, niet het CDA, het CU of welke andere partij dan ook. Het is dus de premier van alle vier de coalitie partijen, niet een man die vanaf de straat opeens binnen is gelopen of een politieke vijand die ze even onderhanden moeten nemen. 

Wilders lijkt hem weer net zo te willen behandelen zoals hij dat met Rutte deed, zodat hij oppositie kan blijven spelen (want daar krijgt hij de meeste stemmen mee). Als de PVV zo doorgaat, dan vallen ze wel erg door de mand als een partij dat geen beleid kan en wil voeren, maar alleen maar wat voorstelt in de oppositie. 

Ik vind zeker dat de oppositie oppositie moet voeren. 100%. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Maar "omdat Wilders dat ook altijd deed" maakt het nog niet okee hoe het nu gaat toch? Ik bedoel die vragen van Ouwenhand waar het cynisme vanaf droop... een retorische vraag tot 2x toe stellen en een antwoord verwachten. Wat dacht ze nou zelf? Ik vind haar echt verre van sympathiek. De PvdD heeft bij mij sowieso compleet afgedaan over hun standpunt omtrent de Oostvaardersplassen en het feit dat ze eigeijk helemaal geen veeteelt willen in Nederland of liever nog de hele wereld. Dan ben je dus ook geen partij voor ALLE Nederlanders als dat het criterium moet zijn. (Wat ik al vaker heb gelezen)

Daarnaast zijn er een aantal mensen die wel netjes oppositie voeren. Bikker en Bontenbal steken er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Baudet is dan weer totaal het tegenovergestelde, die man is echt helemaal doorgesnoven lijkt het wel. En Van Baarle mag wat mij betreft ook wel eens in de spiegel kijken. Ook zo'n enge man.

Ik vind 1.5 uur debatteren over een tweet van Agema gewoon zonde van de tijd en de energie wanneer het antwoord van de Premier was dit doen we niet meer was wat mij betreft de kous af. Maar iedereen moet er dan nog een dikke plas overheen doen. Prima hoor, als dat oppositie voeren is. Maar dan mag je ook daar commentaar op hebben. Als je dat van Wilders niet okee vindt dan mag je dat ook van anderen niet okee vinden.

Ik vind overigens de sfeer in dit topic te vergelijken met de debatten van afgelopen week. Heel erg onplezierig om mee te lezen. En weer het wegzetten van links en rechts. Alsof alle rechtse stemmers PVV hebben gestemd en alsof alle linkse stemmers voor Timmermans zijn. Er zit nog een heel groot gebied daartussen. En ik word (als rechtse stemmer) schijtziek van dat ik in 1 adem genoemd word met PVV stemmers. 

felija schreef op 06-07-2024 om 10:49:

[..]

Dat denk ik wel.

Dat denk ik ook. Wat dat betreft zijn zijn ogen wel goed open nu. Ik heb toch wel vertrouwen in zijn persoon. Ik hoop dat hij alles in goede banen zal leiden.

Miraval schreef op 06-07-2024 om 12:37:

Ik vind zeker dat de oppositie oppositie moet voeren. 100%. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Maar "omdat Wilders dat ook altijd deed" maakt het nog niet okee hoe het nu gaat toch?

Denk inderdaad dat het vreemd is als Wilders niet via de voorzitter sprak en direct tegen de premier zei wat hij moest zeggen en zijn reactie 'slappe hap' noemt. Of bedoelde je die oppositie niet?

https://www.nu.nl/politiek/6319615/premier-schoof-had-aanval-van-wilders-tijdens-debat-niet-verwacht.html

Links wordt altijd gesommeerd netjes te blijven, ook vaak door elkaar, terwijl rechts heel vaak knalhard van alles eruit slingert, nu dus zelfs tegen een premier die bij hun eigen coaltie hoort. 

Ben dat 'foei' wel een beetje zat na wat met name de PVV allemaal heeft gezegd over andere politici in de afgelopen jaren. En dan dat gejammer als ze zelf een keer wat harder aangepakt worden

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.