Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


VanLotje schreef op 26-06-2024 om 17:49:

[..]

Waarom zo denigrerend?
Dit is precies waarom het volk zich niet gehoord voelt. 75% van de mensen heeft niet op de PVV gestemd, maar de rechtse PVV elite heeft geen respect voor de mening voor de gewone mens. Jij bent daar een goed voorbeeld van.

Jammer joh, ik ben geen pvv stemmer. En praat niet over denigrerend. Leestip: dit topic, dan zie je pas goed wie er denigrerend doet.

Daglichtlamp schreef op 26-06-2024 om 17:48:

https://jmopendata.cbs.nl/#/JM/nl/dataset/20214NED/table?dl=A883A
Er wordt voor meer dan een miljoen kinderen kinderopvangtoeslag betaald. Dus ik denk van wel.

Dat komt neer op (alle vormen/duur van opvang even op één grote hoop gegooid) 4.100 euro per kind per jaar. Voor een gezin met drie kinderen dus ruim 12.000 euro aan opvangkosten per jaar ten laste van de gemeenschappelijke kas.  Oké als één van de ouders fulltime werkt en die 65.000 euro bruto verdient, betaalt diegene daar (zeg even 40 %) belasting over = 26.000. 

Maar werkt die ouder 60 % (salaris is dan 39.000 euro bruto) dan is 40 % belasting maar 15.600 euro en dan liggen de verhoudingen al anders. Het moet ook allemaal nog geregeld en uitbetaald worden, dus daar gaat ook tijd/geld in zitten. 

En zoals gezegd: in het verleden konden we Nederland met een veel kleiner arbeidsvolume ook heel goed draaiend houden.  

Luchtpost schreef op 26-06-2024 om 18:16:

[..]

Dat komt neer op (alle vormen/duur van opvang even op één grote hoop gegooid) 4.100 euro per kind per jaar. Voor een gezin met drie kinderen dus ruim 12.000 euro aan opvangkosten per jaar ten laste van de gemeenschappelijke kas. Oké als één van de ouders fulltime werkt en die 65.000 euro bruto verdient, betaalt diegene daar (zeg even 40 %) belasting over = 26.000.

Maar werkt die ouder 60 % (salaris is dan 39.000 euro bruto) dan is 40 % belasting maar 15.600 euro en dan liggen de verhoudingen al anders. Het moet ook allemaal nog geregeld en uitbetaald worden, dus daar gaat ook tijd/geld in zitten.

En zoals gezegd: in het verleden konden we Nederland met een veel kleiner arbeidsvolume ook heel goed draaiend houden.

Bedoel je terug naar het kostwinnersmodel?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-06-2024 om 18:12:

[..]

Jammer joh, ik ben geen pvv stemmer. En praat niet over denigrerend. Leestip: dit topic, dan zie je pas goed wie er denigrerend doet.

Echt wel! En wij zijn het niet. Zonde van de discussie.

De enige manier om goede politiek te bedrijven is bewijzen dat jouw beleid de effecten heeft die de kiezers wilden. Spotten, in diskrediet brengen van de ander of op andere manieren afkraken; het gaat niet werken.

Kennelijk werd er onvoldoende gedaan tegen de te grote migratiestromen. Anders dan bedrijven die werknemers binnen zien stromen die ze goed kunnen gebruiken hebben veel burgers hier bezwaren tegen, en hoe slecht en verkeerd je deze burgers ook vindt, ze gaan hun mening niet terugnemen alleen omdat sommigen het daar niet meer eens zijn.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-06-2024 om 18:12:

[..]

Jammer joh, ik ben geen pvv stemmer. En praat niet over denigrerend. Leestip: dit topic, dan zie je pas goed wie er denigrerend doet.


Jij snapt nog steeds niet dat ik een spiegel aan het voorhouden ben. Of je wel of geen PVV stemmer bent boeit niet. Net als dat het een heel aantal mensen hier niet boeit dat links helemaal niet aan de macht was voor vele jaren maar ze links wel overal de schuld van geven. Hopelijk begrijp je mijn punt nu  

jeetje moet het nu nog steeds gaan over wie wel of niet denigrerend is? 
Volgens mij wordt dit van beide kanten gedaan, blijft links bij zijn/haar standpunt en rechts ook. We overtuigen elkaar niet, hoeveel er ook gediscussieerd wordt en elkaar voor van alles uitgemaakt wordt. 
We moeten door met  het gekozen kabinet, of je dat nou leuk vindt of niet. Rechtse stemmers blij en linkse stemmers minder blij. 
Maar kunnen we hier nu aub ophouden om elke keer dezelfde discussie te herhalen? 

Nicole123 schreef op 26-06-2024 om 12:15:

[..]

Ik zie geen valse aannames in mijn post. Met vage beschuldigingen kan ik daarom niks, geef maar specifiek aan wat ik niet goed zou zien dan. Van een ‘ik ga hier niet verder op in’ kan ik niks leren. En misschien zelf ook eens aan die zelfreflectie doen die je van anderen eist en kijken hoe je zelf vastgeroest zit. Mijn post komt niet uit de lucht vallen, die baseer ik op wat ik hier van PVV stemmers en -sympathisanten lees. Je zou hem ook ter harte kunnen nemen, als je zo graag een open en respectvol gesprek wil.

Nou nee daaaag,  dat ga ik echt niet voor de zoveelste keer doen (genoeg posts oa gisteten daaraan besteed). Het komt toch niet aan en iedere keer verdraai je het weer en zeg je gewoon precies hetzelfde als voorheen. Ik heb wel wat beters te doen. Soms heb je mooie inhoudelijke posts die doe je zo teniet. En open een respectvol inhoudelijk gesprek voeren?  Ik wil dat wel. Ik zit niet vastgeroest in mijn eigen gelijk, maak andere visies hier niet belachelijk en ik doe niet alsof ik over de inhoud praat terwijl ik bezig ben mensen vals woorden in de mond te leggen. In sommige posts doe je alsof je een open inhoudelijk gesprek wil maar uiteindelijk blijkt dat je blijkbaar maar op 1 ding uit bent, jouw zogenaamde gelijk halen en iedere andere visie door het slijk halen door te verdraaien (dmv valse aannames en alles in het extreme en negatieve te trekken wat door anderen niet wordt gezegd en ook niet wordt bedoeld. Vooral jij doet dat hier, de meeste anderen niet). Ik weet niet wat je daar allemaal mee wil bereiken, maar het zal denk ik niet zijn wat je wil. Nu laat ik het voor nu hierbij. 

Friezinnetje schreef op 26-06-2024 om 18:28:

jeetje moet het nu nog steeds gaan over wie wel of niet denigrerend is?
Volgens mij wordt dit van beide kanten gedaan, blijft links bij zijn/haar standpunt en rechts ook. We overtuigen elkaar niet, hoeveel er ook gediscussieerd wordt en elkaar voor van alles uitgemaakt wordt.
We moeten door met het gekozen kabinet, of je dat nou leuk vindt of niet. Rechtse stemmers blij en linkse stemmers minder blij.
Maar kunnen we hier nu aub ophouden om elke keer dezelfde discussie te herhalen?

Wanneer er vals woorden in mijn mond worden gelegd blijf ik dat toch echt benoemen.  Ik wil het nl over de inhoud hebben en niet dat de inhoud die ik naar voren breng steeds door bepaalde forummers wordt verdraaid. Dan gaat het niet over de inhoud maar wordt enkel vals geclaimd het over de inhoud te hebben.

Mij boeit het echt niet of we het eens worden. Maar wees fair.

Luchtpost schreef op 26-06-2024 om 18:16:

[..]

Dat komt neer op (alle vormen/duur van opvang even op één grote hoop gegooid) 4.100 euro per kind per jaar. Voor een gezin met drie kinderen dus ruim 12.000 euro aan opvangkosten per jaar ten laste van de gemeenschappelijke kas. Oké als één van de ouders fulltime werkt en die 65.000 euro bruto verdient, betaalt diegene daar (zeg even 40 %) belasting over = 26.000.

Maar werkt die ouder 60 % (salaris is dan 39.000 euro bruto) dan is 40 % belasting maar 15.600 euro en dan liggen de verhoudingen al anders. Het moet ook allemaal nog geregeld en uitbetaald worden, dus daar gaat ook tijd/geld in zitten.

En zoals gezegd: in het verleden konden we Nederland met een veel kleiner arbeidsvolume ook heel goed draaiend houden.

In de jaren dat ik als alleenstaande ouder zorgde voor mijn kinderen heb ik voor mezelf ook wel eens uitgerekend dat op dat moment bijstand voor mij de staat minder gekost zou hebben. Maar als ik vervolgens zoveel jaren uit het arbeidsproces geweest was, had ik wellicht nu nog steeds een uitkering en toeslagen. Dat zou de staat alles bij elkaar een stuk meer gekost hebben.

felija schreef op 26-06-2024 om 18:19:

[..]

Bedoel je terug naar het kostwinnersmodel?

Nee, dat bedoel ik niet. Dat zou ik zeker niet in een topic zoals dit schrijven, want dan gaat men compleet los op "de vrouw die tot 1956 handelingsonbekwaam was" en dat je toen  niet kon scheiden en zo. En dat we niet terug moeten willen naar de jaren '50. 

Tegenwoordig is iedereen, door middel van salaris of uitkering, financieel onafhankelijk. Oók de vrouwen die nu helemaal zelf hun eigen man uit mogen kiezen, mogen besluiten of zij willen trouwen, zelf mogen en kunnen beslissen of er kinderen komen, etc. Maar die ook: op kosten van de gemeenschap vaak veel langer op school hebben gezeten "want veel beter betaalde banen", etc. En intussen is er een 24-uurs economie. Worden veel banen gedaan via thuis werken. En zijn veel mannen ook heel goed in de verzorging van hun kinderen. Dus je kan ook gedurende een paar jaren samen afspreken wie/wanneer werkt (thuis, avond, nacht) en zélf (meer) voor de eigen kinderen zorgen. 

3.6 miljard voor kindgebonden budget is ook nogal wat. Kan je wel zeggen dat we inclusief moeten zijn en 'iedereen moet overal aan mee kunnen doen', maar in de afgelopen decennia zijn er nog nooit zo weinig mensen geweest met een "laag inkomen" als nu. En wat rekent men als "laag inkomen"? Alleen het basisinkomen, dus salaris of uitkering. En zo komt men tot de constatering dat er xxx personen zijn (van de bijna 18 miljoen personen!) die "deel uitmaken van een huishouden met een laag  inkomen". En die dus alle denkbare toeslagen ontvangen en -met name voor de kinderen- bijna alle in natura verstrekt krijgen en dat geld dus niet aan die zaken hoeven uit te geven. 

In dit rapport vind je op pagina 13 een overzicht van de bedragen (exclusief natura zaken) die de diverse "arme" huishoudens  ontvangen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/09/28/een-zeker-bestaan-naar-een-toekomstbestendig-stelsel-van-het-sociaal-minimum-rapport-ii

Voorbeeld: alleenstaande ouder met 3 kinderen 2.794 per maand. Daarnaast worden fietsen, cultuurpassen, winterjassen, schoolspullen, verjaardagscadeautjes etc. verstrekt (nog los van de voedselbank, kledingbank, vakantiebank e.d.). 

Dat is blijkbaar zó veel te weinig dat scholen eten moeten verstrekken wegens "armoede". Hier cijfers 2011 tot-met 2022. In 2013: relatief 7,4 % en in 2022 nog 3,8 % met "laag inkomen". 

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83842NED/table

Zie "kenmerken van huishoudens" - "voornaamste inkomstenbron": van de werknemers in 2022 was het percentage laag inkomen 1,1 %, van de bijstandontvangers 49.3 % (dus: zelfs van de bijstandsontvangers heeft > 50 % van de mensen niet eens een "laag inkomen"). Toch lijkt het in de media allemaal vreselijk gesteld met de armoede in NL. 

Met KGB erbij is het blijkbaar ook allemaal niet voldoende om een pakje havermout te kunnen kopen voor een ontbijtje. Dan wordt het toch tijd dat we de dingen misschien eens wat anders moeten gaan benaderen.   

Dietloverzzz schreef op 26-06-2024 om 18:30:

[..] Het komt toch niet aan en iedere keer verdraai je het weer en zeg je gewoon precies hetzelfde als voorheen. 

Dat is wederzijds. Totaal onnodig om bij kritische reacties niet gewoon inhoudelijk te zeggen wat de ander verkeerd zou opvatten, maar meteen los te gaan en andermans intenties, die je helemaal niet kent, in twijfel te trekken. Zelfreflectie, gehoord worden en begrip eisen van de ander, maar waar is je eigen zelfreflectie, het zelf naar anderen luisteren, je eigen begrip voor de ander? 

Nicole123 schreef op 26-06-2024 om 19:17:

[..]

Dat is wederzijds. Totaal onnodig om bij kritische reacties niet gewoon inhoudelijk te zeggen wat de ander verkeerd zou opvatten, maar meteen los te gaan en andermans intenties, die je helemaal niet kent, in twijfel te trekken. Zelfreflectie, gehoord worden en begrip eisen van de ander, maar waar is je eigen zelfreflectie, het zelf naar anderen luisteren, je eigen begrip voor de ander?

Dit dus!  Ik ben stille meelezers geworden hier verbaas me steeds meer over het gebrek aan "luisteren" begrip en zelfreflectie. 

Luchtpost schreef op 26-06-2024 om 19:04:

[..]

Nee, dat bedoel ik niet. Dat zou ik zeker niet in een topic zoals dit schrijven, want dan gaat men compleet los op "de vrouw die tot 1956 handelingsonbekwaam was" en dat je toen niet kon scheiden en zo. En dat we niet terug moeten willen naar de jaren '50.

Tegenwoordig is iedereen, door middel van salaris of uitkering, financieel onafhankelijk. Oók de vrouwen die nu helemaal zelf hun eigen man uit mogen kiezen, mogen besluiten of zij willen trouwen, zelf mogen en kunnen beslissen of er kinderen komen, etc. Maar die ook: op kosten van de gemeenschap vaak veel langer op school hebben gezeten "want veel beter betaalde banen", etc. En intussen is er een 24-uurs economie. Worden veel banen gedaan via thuis werken. En zijn veel mannen ook heel goed in de verzorging van hun kinderen. Dus je kan ook gedurende een paar jaren samen afspreken wie/wanneer werkt (thuis, avond, nacht) en zélf (meer) voor de eigen kinderen zorgen.

3.6 miljard voor kindgebonden budget is ook nogal wat. Kan je wel zeggen dat we inclusief moeten zijn en 'iedereen moet overal aan mee kunnen doen', maar in de afgelopen decennia zijn er nog nooit zo weinig mensen geweest met een "laag inkomen" als nu. En wat rekent men als "laag inkomen"? Alleen het basisinkomen, dus salaris of uitkering. En zo komt men tot de constatering dat er xxx personen zijn (van de bijna 18 miljoen personen!) die "deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen". En die dus alle denkbare toeslagen ontvangen en -met name voor de kinderen- bijna alle in natura verstrekt krijgen en dat geld dus niet aan die zaken hoeven uit te geven.

In dit rapport vind je op pagina 13 een overzicht van de bedragen (exclusief natura zaken) die de diverse "arme" huishoudens ontvangen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/09/28/een-zeker-bestaan-naar-een-toekomstbestendig-stelsel-van-het-sociaal-minimum-rapport-ii

Voorbeeld: alleenstaande ouder met 3 kinderen 2.794 per maand. Daarnaast worden fietsen, cultuurpassen, winterjassen, schoolspullen, verjaardagscadeautjes etc. verstrekt (nog los van de voedselbank, kledingbank, vakantiebank e.d.).

Dat is blijkbaar zó veel te weinig dat scholen eten moeten verstrekken wegens "armoede". Hier cijfers 2011 tot-met 2022. In 2013: relatief 7,4 % en in 2022 nog 3,8 % met "laag inkomen".

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83842NED/table

Zie "kenmerken van huishoudens" - "voornaamste inkomstenbron": van de werknemers in 2022 was het percentage laag inkomen 1,1 %, van de bijstandontvangers 49.3 % (dus: zelfs van de bijstandsontvangers heeft > 50 % van de mensen niet eens een "laag inkomen"). Toch lijkt het in de media allemaal vreselijk gesteld met de armoede in NL.

Met KGB erbij is het blijkbaar ook allemaal niet voldoende om een pakje havermout te kunnen kopen voor een ontbijtje. Dan wordt het toch tijd dat we de dingen misschien eens wat anders moeten gaan benaderen.

Vwb dat kindgebonden budget, kun je je inderdaad afvragen of dat nu nodig is, wij krijgen het ook, maar hebben eigenlijk geen idee waarom, dus het zou wat ons betreft prima zijn, als dat geld gaat naar mensen die het echt nodig hebben en het hele toeslagensysteen zou wat mij betreft op de schop mogen,  maar volgens mij is dat in de praktijk nog onuitvoerbaar.

Vwb werkende ouders, ben ik voorstander van doe wat werkt voor jullie als individueel gezin, waarbij de kinderen het meest tot hun recht komen. Ieder gezin is anders, de belastbaarheid van mensen is anders, maak als ouders afspraken die het best passen bij de dan geldige situatie. En dat kan dus ook zijn, dat de één tijdelijk een stap terug doet in zijn of haar carrière, waarbij dat dus uitdrukkelijk ook kan gelden voor de man des huizes.

Maar ik ga nogal offtopic.

Nicole123 schreef op 26-06-2024 om 19:17:

[..]

Dat is wederzijds. Totaal onnodig om bij kritische reacties niet gewoon inhoudelijk te zeggen wat de ander verkeerd zou opvatten, maar meteen los te gaan en andermans intenties, die je helemaal niet kent, in twijfel te trekken. Zelfreflectie, gehoord worden en begrip eisen van de ander, maar waar is je eigen zelfreflectie, het zelf naar anderen luisteren, je eigen begrip voor de ander?

Dat heb ik al herhaaldelijk gedaan. Steeds weer en weer en iedere keer zeg je kort daarna dan toch weer precies hetzelfde verdraaid. Ik blijf niet bezig. Ik verdraai andermans meningen niet. Ik toon steeds in dit topic overal respect voor andere meningen (ik zeg herhaaldelijk dat dat ook prima is net zoals het voeten van een eerlijke discussie). Ook doe ik nergens denigrerend naar mensen toe die anders denken of denkend dat ik de zogenaamde wijsheid in pacht heb (heeft niemand hier ook jij niet ook al denk jij zelf van wel). Dat is bij jou en sommige anderen andersom regelmatig echt wel anders. Het enige wat ik niet accepteer is als er steeds vals een mening in mijn schoenen wordt geschoven die ik niet heb. Ik ben ook echt lang niet de enige die jou hierop heeft gewezen (vele anderen ook hier waarbij je dat hebt gedaan en die daar dan wat van zeggen). Hoewel het praten is tegen een muur blijf ik het wel benoemen wanneer het gebeurt. Ik houd van eerlijkheid. Je gaat bij mij vanaf nu op de negeer. Ik ben hier nu klaar mee. Veel succes verder en ga vooral de politiek in met jouw zogenaamde wereldwijsheid en het goed kunnen verdraaien van wat een ander zegt, al zul je met zo een houding met zo weinig inlevingsvermogen niet veel stemmen gaan krijgen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.