Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Blomke82 schreef op 13-06-2024 om 13:59:

[..]

Dat gaat er van af hangen. Ga ervan uit dat er wel degelijk een gedachte achter zit, in de zin van geen uitgeprocedeerde asielzoekers terug nemen, dan ook geen ontwikkelingsgeld meer.

En om deals te kunnen maken zoals Engeland met Rwanda heeft gedaan.

Zélf de regie in handen nemen, ipv landen eisen laten stellen en nog meer geld willen om uitgeprocedeerde asielzoekers eventueel terug te nemen. Daar is echt een hardere aanpak voor nodig. Met de huidige aanpak worden we gewoon keihard uitgelachen door die landen.

https://www.bd.nl/politiek/marokko-wil-staatssecretaris-broekers-knol-toch-niet-zien~af722874/

Hierin moeten we zelf de regie pakken en ons niet laten piepelen en chanteren e.d.

We kunnen wel met geld blijven strooien onder het mom: als ze het daar beter krijgen, komen ze niet meer hier. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat het op deze manier niet werkt.

Tijd voor een andere aanpak. Ben heel benieuwd wat het ons gaat brengen.

Weet jij hoeveel Marokko jaarlijks van Nederland krijgt in het kader van ontwikkelingssamenwerking? Ik kan het zo snel niet vinden. 

Poms schreef op 13-06-2024 om 15:16:

[..]

Weet jij hoeveel Marokko jaarlijks van Nederland krijgt in het kader van ontwikkelingssamenwerking? Ik kan het zo snel niet vinden.

In deze heb ik het niet over geld maar samenwerking, daar zijn vast dingen in te vinden die Marokko kunnen raken.

Marokko heeft qua ontwikkeling heel wat meer stappen te maken dan Nederland. 

Blomke82 schreef op 13-06-2024 om 17:08:

[..]

In deze heb ik het niet over geld maar samenwerking, daar zijn vast dingen in te vinden die Marokko kunnen raken.

Je schrijft: “met geld blijven strooien” en “dan ook geen ontwikkelingsgeld meer”?

Wat bedoel je dan met “meer stappen te maken” en “dingen die Marokko kunnen raken”?

Poms schreef op 13-06-2024 om 17:12:

[..]

Je schrijft: “met geld blijven strooien” en “dan ook geen ontwikkelingsgeld meer”?

In deze had ik het niet over Marokko. 

Gaf enkel dat voorbeeld dat Nederland zich laat piepelen op dat onderwerp.

Er zijn ook landen waar wel ontwikkelingsgeld naar toe gaat, zoals Syrië en Afghanistan. Dan kun je druk zetten. Denk dat deze landen de kansarme (criminele) asielzoekers weer terug moeten nemen met het nieuwe beleid, om aanspraak te blijven maken op hulp uit Nederland. 

Alles draait tenslotte om geld

https://www.unhcr.org/nl/media/begrippenlijst/ontwikkelingshulp/


Blomke82 schreef op 13-06-2024 om 17:22:

[..]

In deze had ik het niet over Marokko.

Gaf enkel dat voorbeeld dat Nederland zich laat piepelen op dat onderwerp.

Er zijn ook landen waar wel ontwikkelingsgeld naar toe gaat, zoals Syrië en Afghanistan. Dan kun je druk zetten. Denk dat deze landen de kansarme (criminele) asielzoekers weer terug moeten nemen met het nieuwe beleid, om aanspraak te blijven maken op hulp uit Nederland.

Alles draait tenslotte om geld

https://www.unhcr.org/nl/media/begrippenlijst/ontwikkelingshulp/


Syrië en Afghanistan staan toch niet bekend als veilige landen?  Als ik me niet vergis, maar ben geen kenner, mag je als land vanwege het vluchtelingenverdrag, vluchtelingen niet terugsturen naar het land waar ze gevaar lopen?

Poms schreef op 13-06-2024 om 17:27:

[..]

Syrië en Afghanistan staan toch niet bekend als veilige landen? Als ik me niet vergis, maar ben geen kenner, mag je als land vanwege het vluchtelingenverdrag, vluchtelingen niet terugsturen naar het land waar ze gevaar lopen?

Dan kun je deals maken met omringende veilige landen die ook ontwikkelingsgeld krijgen. 

Blomke82 schreef op 13-06-2024 om 17:50:

[..]

Dan kun je deals maken met omringende veilige landen die ook ontwikkelingsgeld krijgen.

Dus dat betekent eigenlijk ontwikkelingsgeld inzetten als pressiemiddel en als machtsmiddel. Dreigen de spiegeltjes en kraaltjes in te houden als ze niet doen wat wat wij willen. Fijn land worden we dan. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

13-06-2024 om 18:12

Blomke82 schreef op 13-06-2024 om 17:50:

[..]

Dan kun je deals maken met omringende veilige landen die ook ontwikkelingsgeld krijgen.

Oh dan kunnen die die mensen opnemen. Sympathiek.

Laat ze het maar mooi doen, we wachten af wat voor zootje het gaat worden.  #verkiezingen2025

Elaine68 schreef op 13-06-2024 om 18:12:

[..]

Oh dan kunnen die die mensen opnemen. Sympathiek.

Dat is qua aanpassing vaak toch ook beter.  

Als de situatie omgedraaid zou zijn, zou ik  bijvoorbeeld zelf liever naar een buurland vluchten dan naar het midden oosten,  waar de gebruiken en culturen nogal anders zijn.

Blomke82 schreef op 13-06-2024 om 18:41:

[..]

Dat is qua aanpassing vaak toch ook beter.

Als de situatie omgedraaid zou zijn, zou ik bijvoorbeeld zelf liever naar een buurland vluchten dan naar het midden oosten, waar de gebruiken en culturen nogal anders zijn.

Ik hoop oprecht voor je dat je nooit in een dergelijke situatie terecht komt, dat je huis en haard moet achterlaten en een veilig heenkomen moet zoeken voor je gezin.

Markuszower blijkbaar niet door de screening gekomen.

Zilver_gray schreef op 13-06-2024 om 18:49:

[..]

Ik hoop oprecht voor je dat je nooit in een dergelijke situatie terecht komt, dat je huis en haard moet achterlaten en een veilig heenkomen moet zoeken voor je gezin.

Ik ook niet maar ik zou dan toch wel kiezen voor een veiligbuurland

Blomke82 schreef op 13-06-2024 om 18:54:

[..]

Ik ook niet maar ik zou dan toch wel kiezen voor een veiligbuurland

Het overgrote deel van de vluchtelingen doet dat ook, dat vergeten mensen hier wel eens.

Daglichtlamp schreef op 13-06-2024 om 18:53:

Markuszower blijkbaar niet door de screening gekomen.

Dat was te verwachten en te hopen! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.