Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Nicole123 schreef op 22-05-2024 om 14:17:

[..]

Ik doe een poging om de gedachtenkronkel te begrijpen:

Dat de leesvaardigheid achteruit is gehold ziet de coalitie ook, dat zie je onder het kopje 'onderwijs' in het regeerakkoord. Leren doe je volgens hen op school, niet thuis. De oorzaak van het minder goed lezen ligt in hun ogen puur bij de scholen. Ze willen dat aanpakken door minder van de hoofdzaken afleidende 'woke' in het onderwijs (in het bijzonder de week van de Lentekriebels) en die tijd dan aan lees-, reken- en schrijfvaardigheid besteden. Op boeken kopen of lenen van de bibliotheek kun je wel bezuinigen, want daar profiteert vooral de linkse rijke elite financieel van en het gewone volk veel minder. Op onderwijs bezuinigen is ook geen punt, want omdat leesvaardigheid weer prioriteit moet krijgen boven al die linkse indoctrinerende waanzin worden op die manier de leesproblemen al opgelost en dat kan best met wat minder geld.

[NB Ik ben het hier dus absoluut niet mee eens.]

ik kan je in het begin volgen, maar vind het daarna vooral lezen als opruiende materie. Ik ben er niet van overtuigd dat dit de gedachtegang erachter is. Heb je daar onderbouwing voor?

Lieveheersbeest schreef op 22-05-2024 om 14:19:

Mwah, ik ben er niet van overtuigd dat dit de gedachtegang erachter is. Heb je daar onderbouwing voor?

Dat het achteruitgaan van de leesvaardigheid een issue is en aangepakt dient te worden door minder bijzaken en weer meer lessen in lezen, rekenen en schrijven op school staat in het regeerakkoord en heb ik Wilders in de campagne ook horen zeggen, o.a. tijdens het Jeugdjournaaldebat. Dat hij minder 'woke' wil op scholen en daarbij vooral die Lentekriebels week de doorn in het oog is ook (ze hebben daar in de formatie maar liefst 6 uur over gepraat, tot Omtzigt verzuchtte of ze maar moesten opschrijven dat ze menstruatie onder de 12 jaar zouden verbieden). Dat bij lastenverlichting en bezuinigen gefocust is op de portemonnee van de gewone man - ten koste van maatschappelijk zeer belangrijke zaken als cultuur, onderwijs, wetenschap, natuur, milieu - bleek al uit de campagne, blijkt nu ook weer uit de uitspraken en spreekt ook heel duidelijk uit het regeerakkoord. Verbind die 3 dingen en je krijgt de gedachtenlijn die ik verwoordde. Dit is dus hoe ik denk dat de gedacht hebben. Of dat ook precies klopt weet ik uiteraard niet. Hoe zie jij het dan?

Maar Wilders zit daar niet in zijn eentje keuzes te maken. Ik ga er vanuit dat de andere drie partijen hier ook ideeën over hebben.

Lieveheersbeest schreef op 22-05-2024 om 14:19:

ik kan je in het begin volgen, maar vind het daarna vooral lezen als opruiende materie. Ik ben er niet van overtuigd dat dit de gedachtegang erachter is. Heb je daar onderbouwing voor?

Dat benoemen en overdrijven van zogenaamde 'woke' in het onderwijs vind ik ook opruiend, maar dat verzin ik helaas niet zelf. Ik haal het toch echt uit het akkoord en de statements van Wilders. Dat het vooral gaat om de portemonnee van de gewone man is ook de tekst van Wilders zelf.

"Het woord genderneutraliteit kunnen we niet meer aanhoren," zei Wilders in zijn inbreng. Volgens hem is seksuele voorlichting een taak voor de ouders van kinderen. "Terwijl een kwart van de 15-jarige scholieren niet goed kunnen lezen en schrijven leren ze op de basisschool over de zogeheten 'genderkoek'(een lesmethode over genderidentiteit, red.)". Wilders drong erop aan om kinderen "met rust te laten".

https://www.out.tv/nieuws/wilders-voorlichting-over-lgbt-op-scholen-is-woke-dictatuur

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2022Z24087&did=2022D51834

Fijn, zijn we het daarover eens
Ik denk niet dat het veel zin heeft om Wilders voor het hele hoofdlijnenakkoord verantwoordelijk te houden. Uiteindelijk kiezen ze met z'n vieren, toch?

Nicole123 schreef op 22-05-2024 om 14:31:

[..]

Dat het achteruitgaan van de leesvaardigheid een issue is en aangepakt dient te worden door minder bijzaken en weer meer lessen in lezen, rekenen en schrijven op school staat in het regeerakkoord en heb ik Wilders in de campagne ook horen zeggen, o.a. tijdens het Jeugdjournaaldebat. Dat hij minder 'woke' wil op scholen en daarbij vooral die Lentekriebels week de doorn in het oog is ook (ze hebben daar in de formatie maar liefst 6 uur over gepraat, tot Omtzigt verzuchtte of ze maar moesten opschrijven dat ze menstruatie onder de 12 jaar zouden verbieden). Dat bij lastenverlichting en bezuinigen gefocust is op de portemonnee van de gewone man - ten koste van maatschappelijk zeer belangrijke zaken als cultuur, onderwijs, wetenschap, natuur, milieu - bleek al uit de campagne, blijkt nu ook weer uit de uitspraken en spreekt ook heel duidelijk uit het regeerakkoord. Verbind die 3 dingen en je krijgt de gedachtenlijn die ik verwoordde. Dit is dus hoe ik denk dat de gedacht hebben. Of dat ook precies klopt weet ik uiteraard niet. Hoe zie jij het dan?

Daar heeft hij geen ongelijk in, meerdere mensen uit het onderwijs en hoogleraren zeggen dit ook. 

Ik deel alleen de conclusie, oa het duurder maken van boeken en bieb, zeker niet. Wie van de vier dat ook bedacht heeft. 

Lieveheersbeest schreef op 22-05-2024 om 14:33:

Maar Wilders zit daar niet in zijn eentje keuzes te maken. Ik ga er vanuit dat de andere drie partijen hier ook ideeën over hebben.

Klopt, 'woke' in het onderwijs is het stokpaardje van de PVV maar door de 3 anderen is het nog enigszins neutraal verwoord in het regeerakkoord gekomen denk ik. Maar het staat er toch echt, ook bij elkaar:

De huidige curriculumherziening wordt doorgezet. De kerndoelen worden herzien; het aantal wordt fors verminderd en er wordt focus aangebracht. De basisvaardigheden, lezen, schrijven en rekenen, krijgen absolute prioriteit. Doelen over relationele en seksuele voorlichting zijn neutraal en beter toegesneden op de leeftijd van leerlingen, in het bijzonder in het basisonderwijs.

Hier staat bondig samengevat gewoon: meer lezen, minder 'woke' op school. Woke zijn doe je maar thuis, lezen op school. Over thuis kunnen lezen of leren rept het regeerakkoord met geen woord, dat wordt dus niet belangrijk gevonden.

Ik kan dat niet rijmen, dat de basisvaardigheid lezen absolute prioriteit krijgt, maar dat we boeken tegelijkertijd 11% duurder maken en bezuinigen op de bieb...

Lieveheersbeest schreef op 22-05-2024 om 14:45:

Fijn, zijn we het daarover eens
Ik denk niet dat het veel zin heeft om Wilders voor het hele hoofdlijnenakkoord verantwoordelijk te houden. Uiteindelijk kiezen ze met z'n vieren, toch?

Nee, maar je ziet per onderdeel vaak wel heel duidelijk uit welke koker het komt. Over de boeren van BBB, over bestuurlijke vernieuwing van NSC, over asiel en de Lentekriebels van PVV. Je ziet de punten uit de campagne terugkomen. Maar nu het in een regeerakkoord staat zijn ze met z'n vieren er verantwoordelijk voor, ook voor de punten 'van de ander' ja.

Eens, dat zie ik ook. Ik vind het alleen te makkelijk om Wilders af te fakkelen op zijn invloed en dan de andere drie weg laat komen met het maar laten gebeuren.

_Audrey schreef op 22-05-2024 om 14:46:

[..]

Daar heeft hij geen ongelijk in, meerdere mensen uit het onderwijs en hoogleraren zeggen dit ook.

Ik deel alleen de conclusie, oa het duurder maken van boeken en bieb, zeker niet. Wie van de vier dat ook bedacht heeft.

Zeker. Ik zeg ook niet dat ik álles in de gedachtengang van het duurder maken van boeken en bibliotheken slecht vind. Meer focus op lezen, rekenen en schrijven op school daar ben ik persoonlijk helemaal voor. Ik vind het alleen jammer dat ze die leesvaardigheid enkel op de scholen gooien, terwijl thuis lezen juist ook zo belangrijk is voor de ontwikkeling. Wat je wint op het ene vlak verlies je dan meteen weer op het andere. Ook grijpt het op elkaar in, want schoolboeken worden ook duurder, boeken in de schoolbieb worden duurder, heel nuttige ondersteuning vanuit de bibliotheek aan scholen bij leesvaardigheid wordt getroffen door bezuinigingen. Als je iets wil doen voor betere leesvaardigheid, steek daar dan juist meer geld in, in plaats van erop te bezuinigen. Maar op al dat soort maatschappelijk heel belangrijke dingen wordt bezuinigd, om - in mijn ogen - maar niet aan de inkomens en vermogen van de rijken te komen en de prioriteit bij de persoonlijke portemonnee te leggen.

Lieveheersbeest schreef op 22-05-2024 om 15:00:

Eens, dat zie ik ook. Ik vind het alleen te makkelijk om Wilders af te fakkelen op zijn invloed en dan de andere drie weg laat komen met het maar laten gebeuren.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ze hebben alle vier hun handtekening eronder gezet. Maar er werd gevraagd naar de gedachtegang achter het beleid en dat probeerde ik te verwoorden. Als je me vraagt de gedachtegang achter het beleid over de boeren te verwoorden zal ik vooral putten uit de BBB standpunten, etc. 

Nicole123 schreef op 22-05-2024 om 15:01:

[..]

Zeker. Ik zeg ook niet dat ik álles in de gedachtengang van het duurder maken van boeken en bibliotheken slecht vind. Meer focus op lezen, rekenen en schrijven op school daar ben ik persoonlijk helemaal voor. Ik vind het alleen jammer dat ze die leesvaardigheid enkel op de scholen gooien, terwijl thuis lezen juist ook zo belangrijk is voor de ontwikkeling. Wat je wint op het ene vlak verlies je dan meteen weer op het andere. Ook grijpt het op elkaar in, want schoolboeken worden ook duurder, boeken in de schoolbieb worden duurder, heel nuttige ondersteuning vanuit de bibliotheek aan scholen bij leesvaardigheid wordt getroffen door bezuinigingen. Als je iets wil doen voor betere leesvaardigheid, steek daar dan juist meer geld in, in plaats van erop te bezuinigen. Maar op al dat soort maatschappelijk heel belangrijke dingen wordt bezuinigd, om - in mijn ogen - maar niet aan de inkomens en vermogen van de rijken te komen en de prioriteit bij de persoonlijke portemonnee te leggen.

Mee eens hoor, ik snap deze maatregelen ook werkelijk niet. Het is helemaal tegengesteld aan wat je zou moeten willen bereiken. Kortzichtig zo. 

Bibliotheken worden hier ontzettend veel gebruikt door leerlingen die samen huiswerk en opdrachten doen. 

Dan maar op straat rond gaan hamgen als er steeds meer verdwijnen. 


Schande om daarop te bezuinigen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.