Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


LydiaDietz schreef op 20-05-2024 om 12:03:

[..]

Ik vind de 4-daagse leerweek eigenlijk niet eens zo'n slecht idee. Met het gigantische lerarentekort dat er nu is. Laat de gemiddelde school inderdaad op bijvoorbeeld woensdag de scholen sluiten. En laat voor scholen met een hogere weging nog wel de 5-daagse leerweek bestaan om achterstanden in te lopen.

Natuurlijk is het van de zotte dat leerlingen niet 5 dagen naar school kunnen, maar dat is nu ook zo. Het wordt niet opgelost. Dan kan je beter samen de lasten dragen. Mijn kinderen (en de populatie op hun school) komen er ook wel met 4 dagen school.


En dan halen later de grote bedrijven, met steun van de VVD, nog meer expats naar Nederland omdat Nederlanders steeds minder goed kunnen opboksen tegen mensen uit Oost Europa en Azie wat betreft beta studies. 

Dit is al aan de gang, maar gaat zo steeds erger worden. 

Bij veel in Nederland gevestigde bedrijven zijn  Nederlanders al in de minderheid en worden riante 'relocation packages' aangeboden om mensen hiernaartoe te lokken. 

Veel van hen leren nauwelijks Nederlands maar drijven wel de huurprijzen op in de grote steden. Waarom wordt hier niet zo opgelet door dit 'vaderlandslievende' kabinet?

Ah ja, VVD zit erin, dus laat de grote bedrijven vooral hun gang gaan. 

VVD kan wel meer medewerkers uit het buitenland willen werven, maar dat wil Wilders niet. Degenen die nog binnenkomen uit het buitenland om werk te doen die Nederlanders niet kunnen doen (te weinig in de werkende leeftijd), zoals bijvoorbeeld Polen die in de huizenbouw werken, of ingeburgerde vluchtelingen in de zorg, die zijn niet meer welkom.
Overigens wordt het 30%-lokkertje voor expats ook versoberd: 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/belastingvoordeel-buitenlandse-werknemers

Auwereel schreef op 20-05-2024 om 14:20:

VVD kan wel meer medewerkers uit het buitenland willen werven, maar dat wil Wilders niet. Degenen die nog binnenkomen uit het buitenland om werk te doen die Nederlanders niet kunnen doen (te weinig in de werkende leeftijd), zoals bijvoorbeeld Polen die in de huizenbouw werken, of ingeburgerde vluchtelingen in de zorg, die zijn niet meer welkom.
Overigens wordt het 30%-lokkertje voor expats ook versoberd:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/belastingvoordeel-buitenlandse-werknemers

Dat is beleid van de huidige regering. Zowel PVV als NSC hebben campagne gevoerd dat ze ook de arbeidsmigratie willen terugdringen. Daarvan is maar heel weinig terug te vinden in het akkoord.

Daglichtlamp schreef op 20-05-2024 om 14:25:

[..]

Dat is beleid van de huidige regering. Zowel PVV als NSC hebben campagne gevoerd dat ze ook de arbeidsmigratie willen terugdringen. Daarvan is maar heel weinig terug te vinden in het akkoord.

Ja, daarom, VanLotje had het erover dat de VVD zoveel mensen uit het buitenland aantrekt, maar volgens mij zat de VVD toch in de regering die dit besloot. Misschien om de PVV&co wind uit de zeilen te nemen?

Auwereel schreef op 20-05-2024 om 14:20:

VVD kan wel meer medewerkers uit het buitenland willen werven, maar dat wil Wilders niet. Degenen die nog binnenkomen uit het buitenland om werk te doen die Nederlanders niet kunnen doen (te weinig in de werkende leeftijd), zoals bijvoorbeeld Polen die in de huizenbouw werken, of ingeburgerde vluchtelingen in de zorg, die zijn niet meer welkom.
Overigens wordt het 30%-lokkertje voor expats ook versoberd:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/belastingvoordeel-buitenlandse-werknemers

Vergeet ook niet de kenniswerkers bij ASML en soortgelijke tech-bedrijven. 

Wat betreft arbeidsmigratie gaat er denk ik weinig gebeuren de komende 4 jaar. Arbeidsmigranten maken het grootste deel uit van het immigratiesaldo en zullen gewoon binnen blijven stromen. Want echt ingrijpen op arbeidsmigratie daar zijn de economie en de boeren te heilig voor, daar zijn VVD en BBB voor gaan liggen.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

20-05-2024 om 15:57 Topicstarter

Laat Mona maar premier worden.

https://www.nu.nl/politiek/6313588/plasterk-trekt-zich-terug-als-premierskandidaat-na-berichten-over-integriteit.html

Ronald Plasterk is niet langer beschikbaar als kandidaat voor het premierschap. Dat schrijft de voormalige PvdA-minister in een verklaring die De Telegraaf in handen heeft.

Dag 179 van de formatie. Inmiddels wel een akkoord maar we hebben geen idee wie het kabinet moet gaan bemensen. Blijkbaar is er ook nog niet over de verdeling van de portefeuilles gesproken. Ben benieuwd of er al wel gesproken is over het aantal ministeries en het aantal ministers en staatssecretarissen.
Ik vermoed dat in elk geval de minister van ontwikkelingssamenwerking, de minister voor stikstof en de minister voor klimaat niet terugkomen.
Wellicht sneuvelen daarnaast ook de minister voor armoede en de minister voor rechtsbescherming.
We krijgen daar voor in de plaats vermoedelijk in elk geval een minister voor Immigratie en asiel o.i.d.

Gezien het feit dat men zo grootschalig wil teruggaan in aantal ambtenaren maakt het bijna noodzakelijk om te denken in hele ministeries minder.

Fleurtje_5 schreef op 20-05-2024 om 15:57:

Laat Mona maar premier worden.

Keijzer ook al een jeugdvriendin van jou?
Volgens mij maakt iemand van de kleinste regeringspartij niet echt kans op de belangrijkste positie uit het kabinet. Aan de andere kant zal Wilders deze positie zeker niet gunnen aan een VVD'er neem ik aan.
Op dit moment zie ik vooral een gebrek aan kandidaten. Degenen die echt geschikt zijn zullen het niet aandurven met wat er nu ligt aan coalitieakkoord.
De enige andere dit openlijk gezegd heeft dat hij wel wil is Marco Pastors, maar ik denk niet dat die echt geschikt is.

Fleurtje_5 schreef op 20-05-2024 om 15:57:

Laat Mona maar premier worden.

https://www.nu.nl/politiek/6313588/plasterk-trekt-zich-terug-als-premierskandidaat-na-berichten-over-integriteit.html

Ronald Plasterk is niet langer beschikbaar als kandidaat voor het premierschap. Dat schrijft de voormalige PvdA-minister in een verklaring die De Telegraaf in handen heeft.

Dat zou (bijna) mijn ergste nachtmerrie zijn. Heb geen BBB gestemd, maar mocht ik dat al overwegen, dan zou ik voor die Mona alleen al daarvan afgezien hebben. Dat ze haar erbij hebben gehaald, heb ik nooit begrepen. 

Ik heb nog eens gekeken naar de ministers van Staat. https://www.rijksoverheid.nl/regering/over-de-regering/ministers-van-staat
Maar de enige uit deze groep die mijns inziens nog niet te oud is, is oud-premier Balkende.

Fleurtje_5 schreef op 20-05-2024 om 15:57:

Laat Mona maar premier worden.

https://www.nu.nl/politiek/6313588/plasterk-trekt-zich-terug-als-premierskandidaat-na-berichten-over-integriteit.html

Ronald Plasterk is niet langer beschikbaar als kandidaat voor het premierschap. Dat schrijft de voormalige PvdA-minister in een verklaring die De Telegraaf in handen heeft.

Na mona Keizer haar optreden bij Jeroen&Sophie denk ik niet dat daar veel enthousiasme voor is. Tamelijk hilarisch als het niet vooral dom, opruiend en schofferend was. 

Daglichtlamp schreef op 20-05-2024 om 16:20:

[..]

Keijzer ook al een jeugdvriendin van jou?
Volgens mij maakt iemand van de kleinste regeringspartij niet echt kans op de belangrijkste positie uit het kabinet. Aan de andere kant zal Wilders deze positie zeker niet gunnen aan een VVD'er neem ik aan.
Op dit moment zie ik vooral een gebrek aan kandidaten. Degenen die echt geschikt zijn zullen het niet aandurven met wat er nu ligt aan coalitieakkoord.
De enige andere dit openlijk gezegd heeft dat hij wel wil is Marco Pastors, maar ik denk niet dat die echt geschikt is.

En Wilders zal ook geen PVVer willen, want hij is de grote leider, hij wil geen anderen die ook zo’n positie hebben uit zijn partij. Dan krijg je wellicht een machtsstrijd.


Nummer 2 van een partij met 7 zetels zou wel heel vreemd zijn. Dat is qua grootte en positie hetzelfde als wanneer nu in het oude kabinet Carola Schouten premier zou zijn en die had zelfs als ministerservaring, in tegenstelling tot Keijzer. Erg goed in een gezamenlijk standpunt verdedigen als dat niet haar persoonlijke standpunt is is ze ook niet gebleken. Geen verbinder.

Daglichtlamp schreef op 20-05-2024 om 16:20:

[..]

Keijzer ook al een jeugdvriendin van jou?
Volgens mij maakt iemand van de kleinste regeringspartij niet echt kans op de belangrijkste positie uit het kabinet. Aan de andere kant zal Wilders deze positie zeker niet gunnen aan een VVD'er neem ik aan.
Op dit moment zie ik vooral een gebrek aan kandidaten. Degenen die echt geschikt zijn zullen het niet aandurven met wat er nu ligt aan coalitieakkoord.
De enige andere dit openlijk gezegd heeft dat hij wel wil is Marco Pastors, maar ik denk niet dat die echt geschikt is.

Dit ook inderdaad, daar wil iemand met een (heel) goed cv zijn/haar naam toch niet aan verbinden. 

Daarnaast niet direct gekozen door het volk, dus voor veel dingen die bijvoorbeeld in Europa besproken worden moet diegene met de coalitie kortsluiten/bespreken. 

Sowieso lastig stel de NCS was de grootste hadden zij wel met Wilders een premier willen leveren. Ik denk dat de VVD als partij op zoek naar macht het nog serieus overwogen zou hebben. 
BBB helemaal, niet is de kleinste van allen dus die vraag is meer op de achtergrond omdat het niet echt relevant is.
Lijkt mij tenminste sterk dat ze iemand uit de BBB fractie gaan kiezen op moment.

Doordat Wilders premierschap moeilijk houdbaar is en hij waarschijnlijk geen tweede of derde man uit z’n  partij duld. Zal het een lastig kwestie worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.