Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Dodenherdenking, (wat) doe jij eraan?

Zit jij de hele avond aan de buis gekluisterd? Ga je naar de herdenking in de buurt? Sta je om 20u even stil langs de snelweg? Of doe je er helemaal niks aan?

Mushu schreef op 04-05-2024 om 13:37:

vanochtend een rondleiding gehad door Nijmegen met aandacht voor belangrijke punten die met market Garden te maken hebben. Ook langs foto's gelopen van mensen die bij het bombardement op het centrum zijn omgekomen. Was erg indrukwekkend.

Oh klinkt interessant. Is die rondleiding altijd of alleen nu in deze periode?

De voorgaande jaren zijn we op 4 mei ergens buiten onze woonplaats geweest. Op de Waalsdorpervlakte. En bij Kamp Amersfoort.

Als we thuis zijn, gaan we naar de interreligieuze viering in het dorpshuis en aansluitend naar de herdenking bij het plaatselijk monument. In ons dorp zijn drie bombardementen (op 1 dag) geweest waarbij veel families het leven lieten. Lang geleden, deel van de plaatselijke geschiedenis.
In ons vorige dorp zat een deel van ons gezin verscheidene jaren bij de muziekvereniging die medewerking verleende aan de dodenherdenking.

watertoren schreef op 04-05-2024 om 12:04:

Persoonlijk doe ik niks aan dodenherdenking en heb ik ook nooit gedaan. Misschien heeft het ook met mijn opvoeding te maken. Ik had het er laatst met mijn broer over. Als wij buiten aan het spelen waren dan werden wij niet binnen geroepen om 8 uur. De kinderen uit de buurt waarmee wij speelden ook niet.

In mijn kindertijd ben ik nooit bij een herdenking geweest. Ik herinner me dat er bloemen lagen bij het monument vlakbij school, maar het moment dat die gelegd werden, heb ik nooit meegemaakt. 

Mijn moeder riep ons op 4 mei binnen tegen achten; en ook mijn vader die dan vaak in de moestuin bezig was. Ze zetten de radio even aan en na het moment stilte en het volkslied werden de bezigheden hervat.

Mijn ouders spraken weinig over de oorlog en over wat ze doormaakten. Vonden wij als kind jammer, wij leefden (vanuit school??) met de spannende jongensboek-verhalen. Waarvan ik pas later ontdekte hoe zwartwit en geromantiseerd die waren.

Was eind jaren 60 begin jaren 70. Ik voelde aan mijn ouders dat de oorlogsjaren een moeilijke en angstige herinnering waren. 

Voor mijn huis is altijd een kleine herdenking, daar voeg ik me vaak even bij. Als ik niet thuis ben zoek ik geen tv oid op maar houdt ik wel de twee minuten stilte. Ik kijk nooit naar de NOS en de poppenkast met het koninklijk huis kan me gestolen worden, die zaten in Engeland terwijl mijn oma moest onderduiken.

Tara82 schreef op 04-05-2024 om 12:16:

Wij kijken altijd naar de herdenking op de Dam. Dit jaar willen we een dagje weg, dus is het nog niet zeker dat we om 20:00 thuis zijn. Maar 2 minuten stil zijn we sowieso. Desnoods ergens op een parkeerplaats. We zijn expres gisteren uit eten geweest en niet vandaag. Dochter van 5 die dit weekend bij opa en oma is hebben we uitgelegd dat opa en oma 2 minuten stil gaan zijn en dat ze dan ook stil moet zijn. Misschien ligt ze dan al in bed, maar dat is dan aan opa en oma.

Aantal jaar geleden waren wij overdag weggeweest maar er was vertraging met de bus, onze bus ging pas half 8 weg. Toen iedereen zat riep de chauffeuse om dat ze tegen 20.00 zou stoppen bij een benzinestation langs de snelweg. Heel indrukwekkend, omdat heel veel mensen dit ook deden. Verder ben ik altijd thuis eigenlijk op 4 mei.

Ik speel zelf mee bij de herdenkingsbijeenkomst in mijn woonplaats. Ben op 4 mei altijd 2 minuten stil waar of met wie ik ook ben. Vorig jaar was ik bijv. op vakantie in het buitenland maar ook dan doe ik dit. Mijn (volwassen) kinderen doen het ook zo.

Broodjebrie schreef op 04-05-2024 om 14:07:

[..]

Aantal jaar geleden waren wij overdag weggeweest maar er was vertraging met de bus, onze bus ging pas half 8 weg. Toen iedereen zat riep de chauffeuse om dat ze tegen 20.00 zou stoppen bij een benzinestation langs de snelweg. Heel indrukwekkend, omdat heel veel mensen dit ook deden. Verder ben ik altijd thuis eigenlijk op 4 mei.

Ja wij hebben ook weleens in de bus gezeten en aan de kant gestaan.

Wij hangen de vlag halfstok en kijken op de tv naar de herdenking op de waalsdorpervlakte. Daarna ontwijk ik de gewone tv hoop dat er nergens misstanden zijn maar daar wil ik vanavond niets van weten. Ik zet uitzending gemist aan en ga naar vroege vogels kijken.

Vanavond volg ik de dodenherdenking op tv en uiteraard ben ik dan 2 minuten stil. Mijn, inmiddels overleden, vader had het deze dagen altijd moeilijk. Dan kon je hem beter ontwijken. Wel begrijpelijk hoor want hij had zijn broers verloren in de oorlog. 

Muurbloem1985 schreef op 04-05-2024 om 13:13:

Hoop in ieder geval dat de palestijnen supporters (zeg ik nog netjes) even het respect kunnen brengen om 2 minuten hun muil te houden, maar ben er bang voor, vroeger was er nooit gedoe om 4 mei, nu kan dat zelfs niet meer in dit land.

Schokkend dat gebrek aan historische kennis bij een waarschijnlijk autochtone Nederlander. Rondom de herdenking op 4 mei is eigenlijk altijd gedoe geweest. Over wie er herdacht werd (omgekomen joden herdenken we bijvoorbeeld pas vanaf 1960, zigeuners en homo's pas vanaf 1971). Wie er aanwezig mocht zijn. Wanneer er herdacht moest worden (kon alles niet beter op 5 mei? Was herdenken op zondag wel gepast? (vroeger werd de herdenking naar 3 mei verplaatst als 4 mei op een zondag viel). Mocht de Duitse ambassadeur aanwezig zijn bij de herdenking? Wie mocht het organiseren?

Oftwel typisch Nederlands gedoe.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-dodenherdenking

Zelf vind ik het vanzelfsprekend om bij stil te staan. Leven in vrijheid is niet vanzelfsprekend.

In deze periode denk ik net even wat vaker aan mijn grootouders en de verschrikkingen die zijn hebben meegemaakt tijdens de oorlog. 
Van huis uit weet ik niet beter dat je op 4 mei gedenkt en om 20:00 twee minuten stil bent. We keken gezamenlijk naar de herdenking op tv mijn vader droeg zijn keppel in ik mijn ketting met Davidster. Gewoon uit respect.
Dit jaar zal ik behalve aan mijn grootouders ook denken aan de oorlogsslachtoffers die onlangs gevallen zijn en nog steeds vallen.

watertoren schreef op 04-05-2024 om 12:04:

Persoonlijk doe ik niks aan dodenherdenking en heb ik ook nooit gedaan. Misschien heeft het ook met mijn opvoeding te maken. Ik had het er laatst met mijn broer over. Als wij buiten aan het spelen waren dan werden wij niet binnen geroepen om 8 uur. De kinderen uit de buurt waarmee wij speelden ook niet.
Vanavond ga ik koken voor 3 vriendinnen. Wij zullen om 8 uur niet stil zijn maar dat is binnenshuis dus daar heeft niemand last van. Ik maak me wel een beetje zorgen over de bijeenkomst op de Dam dat die verstoord gaat worden. Dat vind ik respectloos.

Herdenken doe je toch niet omdat een ander ziet dat je 2 minuten stil bent, dat doe je omdat je zelf graag wil herdenken en respect tonen voor de oorlogsslachtoffers, ja of niet natuurlijk. En van die vriendinnen heeft ook niemand die behoefte?

Daglichtlamp schreef op 04-05-2024 om 14:32:

[..]

Schokkend dat gebrek aan historische kennis bij een waarschijnlijk autochtone Nederlander. Rondom de herdenking op 4 mei is eigenlijk altijd gedoe geweest. Over wie er herdacht werd (omgekomen joden herdenken we bijvoorbeeld pas vanaf 1960, zigeuners en homo's pas vanaf 1971). Wie er aanwezig mocht zijn. Wanneer er herdacht moest worden (kon alles niet beter op 5 mei? Was herdenken op zondag wel gepast? (vroeger werd de herdenking naar 3 mei verplaatst als 4 mei op een zondag viel). Mocht de Duitse ambassadeur aanwezig zijn bij de herdenking? Wie mocht het organiseren?

Oftwel typisch Nederlands gedoe.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-dodenherdenking

Zelf vind ik het vanzelfsprekend om bij stil te staan. Leven in vrijheid is niet vanzelfsprekend.

Knip

De basisscholen hier doen veel aan dit soort gebeuren 
3 jaar geleden hebben onze kinderen een krans gelegd.
De afgelopen 2 jaar heeft jongste zoon een gedicht voorgelezen.
School stelt het erg op prijs dat groep 7/8 hierbij aanwezig is.
Groep 8 van beide scholen gaan na de vakantie op kamp, met een bezoek aan kamp buchenwald

Dolfje schreef op 04-05-2024 om 13:48:

[..]

Oh klinkt interessant. Is die rondleiding altijd of alleen nu in deze periode?

https://infocentrumwo2.nl/

Op deze website zijn alle activiteiten te vinden. Volgens mij doen ze vaker rondleidingen. Of ze specifiek deze het hele jaar doorgeven, of alleen op dodenherdenking, weet ik eerlijk gezegd niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.