Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Dodenherdenking, (wat) doe jij eraan?

Zit jij de hele avond aan de buis gekluisterd? Ga je naar de herdenking in de buurt? Sta je om 20u even stil langs de snelweg? Of doe je er helemaal niks aan?

Hemke schreef op 04-05-2024 om 11:39:

De bedoeling is stil te zijn, met de bewoners, maar dit doen wij in overleg vanavond.
Wij werken met ouderen die lijden aan dementie ,het kan prikkels /gevoelens oproepen waar ze geen woorden voor hebben maar heel veel onrust.

Dat kan best lastig zijn lijkt me.

Ik word er mies van dus ik ben niet dol op de tijd tussen 1 en 6 mei. Het is altijd naar en koud. Ik doe niets; vaak is het tv-aanbod passend bij deze tijd en ik kijk naar de beelden. National Geographic heeft meestal treurige beelden van uitgemergelde mensen in zwartwit. Er hangt een bepaalde sfeer en je denkt aan de dood. Die lijkt dan dichterbij dan ooit. Ik kan me dan ook nooit feestelijk voelen met Bevrijdingsdag. Dan moet je wel snel kunnen omschakelen en dat lukt niet. Maar daarna wordt het weer altijd warmer dus daar wordt de periode weer mee afgesloten.

Ik kijk eerst op tv naar de landelijke herdenking om 20.00 en daarna fiets ik naar de stad waar om 21.00 een stemmig klassiek concert plaatsvindt (een requiem). 

Persoonlijk doe ik niks aan dodenherdenking en heb ik ook nooit gedaan. Misschien heeft het ook met mijn opvoeding te maken. Ik had het er laatst met mijn broer over. Als wij buiten aan het spelen waren dan werden wij niet binnen geroepen om 8 uur. De kinderen uit de buurt waarmee wij speelden ook niet. 
Vanavond ga ik koken voor 3 vriendinnen. Wij zullen om 8 uur niet stil zijn maar dat is binnenshuis dus daar heeft niemand last van. Ik maak me wel een beetje zorgen over de bijeenkomst op de Dam dat die verstoord gaat worden. Dat vind ik respectloos.

Misschien dat ik met mijn man (veteraan) meega naar de herdenking. Hij gaat samen met de veteranenstichting waar hij bij zit. Misschien blijf ik thuis bij de kinderen. 
Vlaggen doen we ook jaarlijks. 

Wij kijken altijd naar de herdenking op de Dam. Dit jaar willen we een dagje weg, dus is het nog niet zeker dat we om 20:00 thuis zijn. Maar 2 minuten stil zijn we sowieso. Desnoods ergens op een parkeerplaats. We zijn expres gisteren uit eten geweest en niet vandaag. Dochter van 5 die dit weekend bij opa en oma is hebben we uitgelegd dat opa en oma 2 minuten stil gaan zijn en dat ze dan ook stil moet zijn. Misschien ligt ze dan al in bed, maar dat is dan aan opa en oma.

Ik lig dan allang op bed en 8 uur is meestal de tijd dat ik probeer te gaan slapen. Hoewel ik me wel heel bewust ben van vandaag en het heel belangrijk vind dat het elk jaar weer georganiseerd wordt, weet ik nog niet en hoe ver ik er zelf wat aan doe. Het het kan met mijn brainfog ook zomaar zou zijn dat ik überhaupt vergeet dat het is. Daarbij komen sinds ik ziek ben emoties ook sterker bij mij binnen, dus dan bewust dat soort emoties opzoeken is misschien ook niet een heel goed idee voor mij nu.

Maar ik vind het mooi om te lezen dat het voor zoveel mensen nog steeds belangrijk is.

Ik kijk naar de t.v de waalsdorp vlakte 

Ik zet de tv om 5 voor acht op de herdenking. Ben stil om 20.00 en ga daarna  weer verder met waar ik mee bezig was.

Ik blijf thuis, de vlag hangt hier wel de hele dag halfstok. Mijn ouders kijken vaak naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte. Ik zit meestal gewoon in m'n slaapkamer, en om 8 uur kijk ik vaak gewoon twee minuten naar buiten.

ik heb de vlag halfstok hangen en ga meestal naar de herdenking bij ons in het dorp. Daar zijn aan het einde vd oorlog 11 mannen gefusilleerd. 3 weken later was de bevrijding. Vindt het altijd mooi te zien dat er veel mensen komen, waaronder ook veel jongeren. Vanuit de scholen zijn er 3 kinderen die een gedicht voorlezen. 

Hoop in ieder geval dat de palestijnen supporters (zeg ik nog netjes) even het respect kunnen brengen om 2 minuten hun muil te houden, maar ben er bang voor, vroeger was er nooit gedoe om 4 mei, nu kan dat zelfs niet meer in dit land.

Joszy

Joszy

04-05-2024 om 13:31 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 04-05-2024 om 13:13:

Hoop in ieder geval dat de palestijnen supporters (zeg ik nog netjes) even het respect kunnen brengen om 2 minuten hun muil te houden, maar ben er bang voor, vroeger was er nooit gedoe om 4 mei, nu kan dat zelfs niet meer in dit land.

En (wat) doe je zelf aan dodenherdenking? 

vanochtend een rondleiding gehad door Nijmegen met aandacht voor belangrijke punten die met market Garden te maken hebben. Ook langs foto's gelopen van mensen die bij het bombardement op het centrum zijn omgekomen. Was erg indrukwekkend.
Was van plan om vanavond naar een bijeenkomst in een kerk te gaan en daarna naar de herdenking, maar ze geven te veel regen op. Dus dat wordt thuis 2 minuten stilte. Ik vind het erg belangrijk om er bij stil te blijven staan. Gelukkig van huis uit meegekregen. 

Joszy schreef op 04-05-2024 om 13:31:

[..]

En (wat) doe je zelf aan dodenherdenking?

2 minuten mijn mond houden en denken aan mijn eigen dingen hoezo

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.