Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

De finaleweek van de formatie (?)


Daglichtlamp schreef op 14-05-2024 om 11:35:

Volgens mij bewaart Wilders het openbaar maken van zijn keuze voor het allerlaatste. Kun je nog nee zeggen tegen de kandidaat premier van Wilders als je het na veel moeite inhoudelijk eens bent geworden? 

Je had toch gelijk zie ik nu in de NOS formatieblog dat wie de premier wordt officieel nog niet op de onderhandelingstafel heeft gelegen. In de wandelgangen schijnt het wel besproken te zijn. Ik vind het bizar, om zaken die zo essentieel zijn als de premier en de financiën niet gewoon open met z’n vieren uitgebreid te bespreken, maar expres van tafel te houden en op het allerlaatst er doorheen te willen jassen. Vooral Omtzigt en Yesilgöz worden hier mee voor het blok gezet, of laten zich voor het blok zetten. Als ze vandaag niet akkoord gaan dan zijn zij de afhakers en hebben ze het gedaan. Wat een basis voor een kabinet…

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-05-2024 om 11:04 Topicstarter

ik vraag me ook af of het echt Plasterk is, of dat die tweet van Agema alleen bedoeld was om de aandacht van de echte kandidaat af te leiden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-05-2024 om 11:05 Topicstarter

 Ze zullen nog wel even bezig zijn, blijkbaar had Omtzigt nog een velletje mee met gewenste wijzigingen in de financiële paragraaf.

Broadway schreef op 15-05-2024 om 09:20:

[..]

dat is best gek toch?

Helemaal niet gek. Hij heeft voornamelijk negatieve dingen te zeggen over de PvdA en daarbij komt dat de PvdA niet wil samenwerken met een ultrarechtse partij als de PVV. Klaar als een klontje.

Vandaag om 10:21 uur
Als het woensdag lukt om het definitief eens te worden over de vorming van een kabinet met de PVV is dat een 'historische dag', zei Geert Wilders kort voor nieuw overleg met de informateurs. Volgens hem moeten alleen nog de puntjes op de i worden gezet. PVV, VVD, NSC en BBB werden het rond middernacht eens over de financiën. Dat was een groot struikelblok. Alle partijleiders toonden zich daarna positief over een akkoord. Als het lukt ligt er een "mooi resultaat", zei Wilders.
Geert Wilders: 'Historische dag, PVV gaat aan kabinet deelnemen' | RTL Nieuws | RTL.nl

Yumi schreef op 15-05-2024 om 11:09:

Vandaag om 10:21 uur
Als het woensdag lukt om het definitief eens te worden over de vorming van een kabinet met de PVV is dat een 'historische dag', zei Geert Wilders kort voor nieuw overleg met de informateurs. Volgens hem moeten alleen nog de puntjes op de i worden gezet. PVV, VVD, NSC en BBB werden het rond middernacht eens over de financiën. Dat was een groot struikelblok. Alle partijleiders toonden zich daarna positief over een akkoord. Als het lukt ligt er een "mooi resultaat", zei Wilders.
Geert Wilders: 'Historische dag, PVV gaat aan kabinet deelnemen' | RTL Nieuws | RTL.nl

Een dieptepunt.

Herfstappeltaart schreef op 15-05-2024 om 11:10:

[..]

Een dieptepunt.

Nou ja, als ze het niet eens zouden worden zou het wat mij betreft ook een dieptepunt zijn. Laat het ze maar gaan doen, eens kijken wat er van al die beloftes en gratis bier overblijft als ze zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-05-2024 om 11:56 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 15-05-2024 om 11:05:

Ze zullen nog wel even bezig zijn, blijkbaar had Omtzigt nog een velletje mee met gewenste wijzigingen in de financiële paragraaf.

En aanvullend, van Heijum had ook nog een eigen velletje mee.... De NSC maakt het zo wel heel gemakkelijk om als het vandaag nog knapt de zwarte piet bij hun neer te leggen.

https://nos.nl/video/2520577-omtzigt-en-wilders-hoopvol-vlak-voor-laatste-gesprekken-historisch-moment

Daglichtlamp schreef op 15-05-2024 om 11:56:

[..]

En aanvullend, van Heijum had ook nog een eigen velletje mee.... 

"Als we al onze punten nou eens splitsen over 2 documenten en dan in lettergrootte 8, regelafstand 0.8 en marge van 1,5 cm, dan lijkt het niet zoveel."  

Maar terecht hoor. De financiën waren pas gisteren aan bod gekomen lees ik. Bizar, nadat je het al maanden over de inhoud hebt gehad. Ik vind het niet meer dan logisch dat NSC de financiën en betaalbaarheid van ideeën te belangrijk vindt om even in een dagje af te hameren. Dat je dingen kunt betalen is essentieel en maakt het verschil tussen loze beloftes en realistische plannen. 

Ik vind ook veel negatiefs over NSC, maar hierin vind ik dat ze heel nuttig zijn als reality check, beschermers van de rechtsstaat en grondwet en 'geweten' van de coalitie. Zonder NSC had ik de nieuwe regering nog een grotere ramp gevonden, dan waren ze ben ik bang alle grenzen van fatsoen en redelijkheid over gegaan. De VVD heeft hierin ook wel een kleine rol, maar heeft in mijn ogen toch meer opportunisme en minder principes en geweten.

Nicole123 schreef op 15-05-2024 om 12:08:

[..]

Ik vind ook veel negatiefs over NSC, maar hierin vind ik dat ze heel nuttig zijn als reality check, beschermers van de rechtsstaat en grondwet en 'geweten' van de coalitie. Zonder NSC had ik de nieuwe regering nog een grotere ramp gevonden, dan waren ze ben ik bang alle grenzen van fatsoen en redelijkheid over gegaan. De VVD heeft hierin ook wel een kleine rol, maar heeft in mijn ogen toch meer opportunisme en minder principes en geweten.

Het oude beeld dat ik van de VVD heb is zo, maar er zijn te veel recente voorbeelden waaruit blijkt VVD de rechtsstaat en persvrijheid ook niet zo superbelangrijk vindt als dat net opportunistisch is. De Nokia van Rutte (en veel meer problemen met transparantie, WOB-verzoeken) en de uitspraken van Yesilgoz rondom bijvoorbeeld journalistiek.

NSC is wat dat betreft de enige die een beetje hoeder van de grondbeginselen van onze democratie lijkt. Het is een pittig krachtenveld om in te zitten. 

Ik ben zo benieuwd waar ze uiteindelijk mee gaan komen. 

🤞

Nicole123 schreef op 15-05-2024 om 11:20:

[..]

Nou ja, als ze het niet eens zouden worden zou het wat mij betreft ook een dieptepunt zijn. Laat het ze maar gaan doen, eens kijken wat er van al die beloftes en gratis bier overblijft als ze zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen.

Dat ben ik met je eens hoor. Ik bedoelde met dat dieptepunt eigenlijk het feit dat we hier zijn afgezakt naar een extreemrechts kabinet. Want dat is het met de PVV.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-05-2024 om 15:16 Topicstarter

Het zwarte pieten is echt begonnen (uit het liveblog van het AD):
Haagse bronnen vertellen dat het laatste overleg van de partijleiders wat langer duurt dan gepland. De hoop was dat fracties rond de lunch konden beginnen met het lezen van het hoofdlijnenakkoord, maar dat is te optimistisch gebleken. Vooral VVD en NSC wijzen naar elkaar als schuldige voor deze vertraging.
Zo zou NSC van Omtzigt plotseling met extra wensen gekomen zijn die veel geld kosten. Bij NSC wordt juist gesteld dat de VVD in de eindfase 'moeilijk doet'. Hoofdrolspelers gaan er nog altijd vanuit dat het akkoord rondkomt.

Daglichtlamp schreef op 15-05-2024 om 15:16:

Het zwarte pieten is echt begonnen (uit het liveblog van het AD):
Haagse bronnen vertellen dat het laatste overleg van de partijleiders wat langer duurt dan gepland. De hoop was dat fracties rond de lunch konden beginnen met het lezen van het hoofdlijnenakkoord, maar dat is te optimistisch gebleken. Vooral VVD en NSC wijzen naar elkaar als schuldige voor deze vertraging.
Zo zou NSC van Omtzigt plotseling met extra wensen gekomen zijn die veel geld kosten. Bij NSC wordt juist gesteld dat de VVD in de eindfase 'moeilijk doet'. Hoofdrolspelers gaan er nog altijd vanuit dat het akkoord rondkomt.

Spannend! De dag van de waarheid. Ben benieuwd of het nog lukt en waar ze dan mee gaan komen. Hopelijk wat goeds.

Daglichtlamp schreef op 15-05-2024 om 15:16:

Het zwarte pieten is echt begonnen (uit het liveblog van het AD):
Haagse bronnen vertellen dat het laatste overleg van de partijleiders wat langer duurt dan gepland. De hoop was dat fracties rond de lunch konden beginnen met het lezen van het hoofdlijnenakkoord, maar dat is te optimistisch gebleken. Vooral VVD en NSC wijzen naar elkaar als schuldige voor deze vertraging.
Zo zou NSC van Omtzigt plotseling met extra wensen gekomen zijn die veel geld kosten. Bij NSC wordt juist gesteld dat de VVD in de eindfase 'moeilijk doet'. Hoofdrolspelers gaan er nog altijd vanuit dat het akkoord rondkomt.

Als er gisteren pas echt over de financiën is gesproken dan lijkt het me niet dat je hierin NSC en VVD kwalijk kunt nemen dat ze nog met punten komen of niet zomaar willen inschikken. Ze hadden het gewoon beter moeten plannen. Wat hebben ze in december t/m april in vredesnaam gedaan dan? De informateurs, Wilders als kartrekker en de 3 andere partijleiders hadden veel eerder uitgebreid over die financiën moeten praten en het niet op het laatste moment laten aankomen. Ik las dat ze expres de lastigste dingen tot het laatst hebben uitgesteld om flinke druk op de ketel te krijgen en vooral Omtzigt te manen tot haast, maar verbaas je dan niet als je ketel flink pruttelt en in het slechtste geval op het allerlaatste moment toch ontploft.  

Ik ben bang dat die fracties straks net zoveel tijd krijgen voor het lezen van dat hoofdlijnenakkoord als dat de journalisten kregen voor het lezen van het NSC partijprogramma alvorens ze er vragen over mochten stellen aan Omtzigt (7 minuten). Leve de nieuwe bestuurscultuur met meer transparantie en democratie enzo.   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.