Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
SophisticatedCaribou75
20-02-2022 om 22:40
Hetvrijewoord schreef op 20-02-2022 om 22:39:
[..]
Ik maak mij helemaal niet druk om de boodschapper. Ik zie daar dan weer de relevantie niet van in. Het kan een enge profiteur zijn; het verandert niets aan de feiten zoals die er liggen.
En wat zijn die feiten dan?
Moxxie
20-02-2022 om 22:43
Als het destijds wel de krant had gehaald had er geen haan naar gekraaid omdat het geen bekend persoon is en seksueel grensoverschrijdend gedrag toen niet zo'n veelbesproken onderwerp was. Kortom, de nieuwswaarde voor het grote publiek ontbrak.
WickedCurlew89
20-02-2022 om 22:45
niet_rechts schreef op 20-02-2022 om 22:40:
[..]
En wat zijn die feiten dan?
De feiten zijn dat de topman is ontslagen vanwege vergaand overschrijdend seksueel wangedrag. Dit heeft hij zelf toegegeven en zijn vervanger heeft het bevestigt. Verder is er bevestigd door een aantal hoofdredacteuren van Nederlandse kranten dat de zij ervan af wisten en het een interne kwestie vonden en er dus niets over hebben gepubliceerd.
Dat het gedrag heeft plaatsgevonden staat niet ter discussie.
SophisticatedCaribou75
20-02-2022 om 22:46
Plus: hij is ontslagen. Niet berispt. Niet: nou, nou, niet meer doen hoor! Niet: oh jee, hij is de baas, dan mag het. Niet: hoort bij de cultuur. Wel: ontslagen. Da's nogal een verschil met het TVOH schandaal.
Volkskrant:
DPG Media heeft in 2016 een van zijn hoogste bazen ontslagen wegens seksueel grensoverschrijdend gedrag. Jaak Smeets, die als directeur-uitgever verantwoordelijk was voor diverse Nederlandse en Belgische titels waaronder de Volkskrant, zou zich herhaaldelijk aan vrouwelijke medewerkers hebben opgedrongen.
SophisticatedCaribou75
20-02-2022 om 22:48
Hetvrijewoord schreef op 20-02-2022 om 22:45:
[..]
De feiten zijn dat de topman is ontslagen vanwege vergaand overschrijdend seksueel wangedrag. Dit heeft hij zelf toegegeven en zijn vervanger heeft het bevestigt. Verder is er bevestigd door een aantal hoofdredacteuren van Nederlandse kranten dat de zij ervan af wisten en het een interne kwestie vonden en er dus niets over hebben gepubliceerd.
Dat het gedrag heeft plaatsgevonden staat niet ter discussie.
En dat hij is ontslagen staat ook niet te discussie. Het schandaal is dus dat er geen krantenartikel over is verschenen. Ik vind dat nogal een ander kaliber van onder het tapijt schuiven dan het TVOH schandaal.
WickedCurlew89
20-02-2022 om 22:51
Moxxie schreef op 20-02-2022 om 22:43:
Als het destijds wel de krant had gehaald had er geen haan naar gekraaid omdat het geen bekend persoon is en seksueel grensoverschrijdend gedrag toen niet zo'n veelbesproken onderwerp was. Kortom, de nieuwswaarde voor het grote publiek ontbrak.
Dat is beste een raar uitgangspunt, een kwaliteitskrant moet niet enkel nieuws brengen wat het grote publiek interessant vindt.
WickedCurlew89
20-02-2022 om 22:54
niet_rechts schreef op 20-02-2022 om 22:48:
[..]
En dat hij is ontslagen staat ook niet te discussie. Het schandaal is dus dat er geen krantenartikel over is verschenen. Ik vind dat nogal een ander kaliber van onder het tapijt schuiven dan het TVOH schandaal.
Nope, hij ìs ontslagen.
Naar de buitenwereld toe is echter tot nu toe volgehouden dat hij zelf is opgestapt onder amicale omstandigheden.
Moxxie
20-02-2022 om 22:55
Hetvrijewoord schreef op 20-02-2022 om 22:51:
[..]
Dat is beste een raar uitgangspunt, een kwaliteitskrant moet niet enkel nieuws brengen wat het grote publiek interessant vindt.
Oneens. Het dient geen maatschappelijk belang om dit incident met naam en toenaam te publiceren.
SophisticatedCaribou75
20-02-2022 om 23:07
Hetvrijewoord schreef op 20-02-2022 om 22:54:
[..]
Nope, hij ìs ontslagen.Naar de buitenwereld toe is echter tot nu toe volgehouden dat hij zelf is opgestapt onder amicale omstandigheden.
Ik ben het met je eens dat dat niet hoort, maar dat maakt het nog geen overtreding die past in het rijtje overtredingen waar dit topic over gaat. Ali B., Marco B., Jeroen R. en al die anderen zijn niet eervol weggestuurd om daarna nergens meer op te duiken, die konden jarenlang hun goddelijke gang gaan terwijl er niemand een poging deed om slachtoffers te beschermen en daders, al dan niet achter de schermen, te onderzoeken en te ontslaan. Het is gewoon niet vergelijkbaar.
redbulletje
20-02-2022 om 23:10
Moxxie schreef op 20-02-2022 om 22:55:
[..]
Oneens. Het dient geen maatschappelijk belang om dit incident met naam en toenaam te publiceren.
Waar is hij daarna gaan werken? De kans is groot dat hij 'm daarna ook niet in z'n broek heeft gehouden natuurlijk.
Rondstruiner
20-02-2022 om 23:12
redbulletje schreef op 20-02-2022 om 23:10:
[..]
Waar is hij daarna gaan werken? De kans is groot dat hij 'm daarna ook niet in z'n broek heeft gehouden natuurlijk.
Dat geldt voor alle onbekende mannen die om deze reden worden ontslagen. We hebben nou eenmaal geen schandpaal, dus mannen kunnen helaas gewoon elders weer verder.
WickedCurlew89
20-02-2022 om 23:19
niet_rechts schreef op 20-02-2022 om 23:07:
[..]
Ik ben het met je eens dat dat niet hoort, maar dat maakt het nog geen overtreding die past in het rijtje overtredingen waar dit topic over gaat. Ali B., Marco B., Jeroen R. en al die anderen zijn niet eervol weggestuurd om daarna nergens meer op te duiken, die konden jarenlang hun goddelijke gang gaan terwijl er niemand een poging deed om slachtoffers te beschermen en daders, al dan niet achter de schermen, te onderzoeken en te ontslaan. Het is gewoon niet vergelijkbaar.
Hoe weet jij waar deze topman exact van beschuldigd wordt? Of gaat het jou om de leeftijd? (ik ga er vanuit dat het bij de DPG ging om meerderjarigen)
Verder weet ik niet hoelang deze kerel zijn gang kon gaan, er zijn in elk geval meerdere slachtoffers, ik neem aan dat er binnenkort wel verhalen naar buiten komen van een aantal slachtoffers. Kennelijk is er al gesproken met De Volkskrant. Dan weten we of hij vrijwel direct ontslagen is of niet.
Verder is deze man gezien zijn leeftijd waarschijnlijk gewoon met pensioen gegaan (ik vrees met een fijne gouden handdruk).
SophisticatedCaribou75
20-02-2022 om 23:23
Rondstruiner schreef op 20-02-2022 om 23:12:
[..]
Dat geldt voor alle onbekende mannen die om deze reden worden ontslagen. We hebben nou eenmaal geen schandpaal, dus mannen kunnen helaas gewoon elders weer verder.
Het onderwerp van dit draadje zijn volgens mij de schandalen waarbij jarenlang bekend is van zekere figuren dat ze seksueel grensoverschrijdend gedrag vertonen, maar waarbij een bedrijf ervoor kiest het met de mantel de liefde te bedekken, weg te kijken of vrouwen te vertellen dat ze zich niet zo aan moeten stellen.
Mensen die anderen beschadigen aan de schandpaal nagelen klinkt wat middeleeuws en is, naar mijn inschatting, niet een doel van dit topic. Omdat het in belangrijke mate over bekende namen gaat kan het overigens wel een gevolg zijn, maar dus niet het doel.
SophisticatedCaribou75
20-02-2022 om 23:28
Hetvrijewoord schreef op 20-02-2022 om 23:19:
[..]
Hoe weet jij waar deze topman exact van beschuldigd wordt? Of gaat het jou om de leeftijd? (ik ga er vanuit dat het bij de DPG ging om meerderjarigen)Verder weet ik niet hoelang deze kerel zijn gang kon gaan, er zijn in elk geval meerdere slachtoffers, ik neem aan dat er binnenkort wel verhalen naar buiten komen van een aantal slachtoffers. Kennelijk is er al gesproken met De Volkskrant. Dan weten we of hij vrijwel direct ontslagen is of niet.
Verder is deze man gezien zijn leeftijd waarschijnlijk gewoon met pensioen gegaan (ik vrees met een fijne gouden handdruk).
Het doet er niet toe waarvan hij beschuldigd werd. Het doet er wel toe dat er een onderzoek naar is ingesteld en hij daarop ontslagen is. Ik begrijp echt niet waar jij heen wilt hiermee. Jij beschuldigt mij van aannames, maar je doet vooral zelf veel aannames.
Wat we nu weten is dat hij is ontslagen wegens zijn wangedrag en dat de heren bij TVOH pas een probleem hadden toen tientallen vrouwen via BOOS opstonden. Da's nogal een cruciaal verschil.
WickedCurlew89
20-02-2022 om 23:41
niet_rechts schreef op 20-02-2022 om 23:28:
[..]
Het doet er niet toe waarvan hij beschuldigd werd. Het doet er wel toe dat er een onderzoek naar is ingesteld en hij daarop ontslagen is. Ik begrijp echt niet waar jij heen wilt hiermee. Jij beschuldigt mij van aannames, maar je doet vooral zelf veel aannames.
Wat we nu weten is dat hij is ontslagen wegens zijn wangedrag en dat de heren bij TVOH pas een probleem hadden toen tientallen vrouwen via BOOS opstonden. Da's nogal een cruciaal verschil.
Ik vraag je iets, als jij dat als beschuldiging ziet kan ik daar weinig aan veranderen. Misschien gewoon even lezen wat ik je vraag in plaats van in de verdediging schieten. Want het was mij simpelweg niet duidelijk.
Ik beweer verder niet dat dit geval exact hetzelfde is als bij TVOH. Lijkt mij ook niet nodig, bij een dergelijk onder het kleed moffelen, is het resultaat in feite hetzelfde: betreffende persoon kan gewoon verder met zijn gedrag bij een ander bedrijf als hij zou willen.
En dat vind ik best een probleem.