Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
Moxxie
13-02-2022 om 16:30
watertoren schreef op 13-02-2022 om 16:24:
Het moeilijke is dat wat voor de 1 grensoverschrijdend is dat voor een ander niet hoeft te zijn. Ik zal een voorbeeld geven die echt gebeurd is. Er was hier een klusjesman en voor de rekening nam hij mijn gegevens op. Ik moest mijn postcode ook geven en die eindigd op DD. Tja zei hij, dat had ik al lang gezien. Ik moest erom lachen maar een andere vrouw vind dit misschien niet kunnen. Ik vond het wel humor hoewel ik echt geen DD cup heb.
Maar dat jij hierom moest lachen kon die klusjesman van tevoren niet weten, dus had hij dat gewoon niet moeten zeggen. Sorry, maar zo'n opmerking is gewoon zwaar onprofessioneel en anno 2022 verwachten we dat je dat soort dingen voor je houdt, helemaal niet moeilijk.
yette
13-02-2022 om 16:38
niet_rechts schreef op 13-02-2022 om 15:48:
[..]
Welnee, zolang het er één is of twee zijn in een groter team en het team gaat na verloop van tijd opstaan tegen die ene persoon, dan is dat hartstikke effectief. Regels zijn dood papier.
In een klein team met meerdere rotte appels is het lastig je te verweren in min of meer je uppie, maar ook dan maken papieren regels weinig uit.
Ménsen maken het verschil.
Klopt hoor, in een grotere organisatie, waar openheid heerst, werkt dat vast zo. Maar we willen dat het overal veilig wordt. Zelfs achter de deuren van Debiteuren Crediteuren
Als je in een verziekte werkomgeving als enige probeert normale omgangsvormen te implementeren, is de kans groot dat je er als eerste uit vliegt. Toedeledokie, juffrouw Jannie! Want ook minder slimme en/of aardige mensen, bevestigen elkaar en beïnvloeden elkaars gedrag. In dat geval zal een soort van 'pestprotocol' wel helpend zijn. Sommigen hebben dat helaas nodig.
Bij ons in het ziekenhuis, vinden ze dat blijkbaar ook. Daar gaat het om patiënten die zich niet gedragen. Ik zag er vrijdag een grote poster in de wachtkamer die ik zo triest vond, dat ik er een foto van heb gemaakt - weet alleen niet hoe ik die kan uploaden, maar er staat:
Wees respectvol en vriendelijk
Wij tolereren geen agressie en discriminatie
Wij melden incidenten
Zorg beter voor elkaar
Ik werd er echt een beetje verdrietig van. Het deed me denken aan de regeltjes die op basisscholen hangen. Blijkbaar hebben sommige mensen hele duidelijke richtlijnen nodig om zich normaal te kunnen gedragen.
Lexus
13-02-2022 om 16:44
watertoren schreef op 13-02-2022 om 16:24:
Het moeilijke is dat wat voor de 1 grensoverschrijdend is dat voor een ander niet hoeft te zijn. Ik zal een voorbeeld geven die echt gebeurd is. Er was hier een klusjesman en voor de rekening nam hij mijn gegevens op. Ik moest mijn postcode ook geven en die eindigd op DD. Tja zei hij, dat had ik al lang gezien. Ik moest erom lachen maar een andere vrouw vind dit misschien niet kunnen. Ik vond het wel humor hoewel ik echt geen DD cup heb.
Ja dat is een goed voorbeeld. Ik (grote borsten) had het niet leuk gevonden, maar wel als ik kleine borsten had gehad.
Maar over het algemeen denk ik dat de onderscheidende factor in seksuele grapjes respect is. Als vrouw voel je vaak wel of iets denigrerend of seksistisch bedoeld is of met respect. En ik kan me zo voorstellen dat mannen dat zelf ook wel weten (doe de vergelijking met 'hoe zou je, als heteroman, het vinden als een gay man of een groep gay mannen hetzelfde bij jou zou doen) En ja ik vind het dus hoog tijd worden voor onszelf en voor elkaar op te komen als vrouwen juist over die kleine niet respectvolle seksistische uitingen die niet te beregelen zijn. Want die ' dragen', en scheppen het klimaat voor verdergaand grensoverschrijdend gedrag.
Lollypopje
13-02-2022 om 16:49
yette schreef op 13-02-2022 om 16:38:
[..]
Klopt hoor, in een grotere organisatie, waar openheid heerst, werkt dat vast zo. Maar we willen dat het overal veilig wordt. Zelfs achter de deuren van Debiteuren Crediteuren
Als je in een verziekte werkomgeving als enige probeert normale omgangsvormen te implementeren, is de kans groot dat je er als eerste uit vliegt. Toedeledokie, juffrouw Jannie! Want ook minder slimme en/of aardige mensen, bevestigen elkaar en beïnvloeden elkaars gedrag. In dat geval zal een soort van 'pestprotocol' wel helpend zijn. Sommigen hebben dat helaas nodig.
Bij ons in het ziekenhuis, vinden ze dat blijkbaar ook. Daar gaat het om patiënten die zich niet gedragen. Ik zag er vrijdag een grote poster in de wachtkamer die ik zo triest vond, dat ik er een foto van heb gemaakt - weet alleen niet hoe ik die kan uploaden, maar er staat:
Wees respectvol en vriendelijk
Wij tolereren geen agressie en discriminatie
Wij melden incidenten
Zorg beter voor elkaar
Ik werd er echt een beetje verdrietig van. Het deed me denken aan de regeltjes die op basisscholen hangen. Blijkbaar hebben sommige mensen hele duidelijke richtlijnen nodig om zich normaal te kunnen gedragen.
Weet je wat het is met dat soort regeltjes. Of ze nu ongeschreven of geschreven zijn, de mensen voor wie ze bedoeld zijn zullen vaak één van de volgende dingen denken.
- "Dit gaat niet over mij"
- "Dit geldt niet voor mij"
- "Dit boeit me niet"
Als ze het al lezen.
Daarbij zal als de werkomgeving al verziekt is ook geen enkele regel helpen, want de kans voor consequenties zijn nihiel.
Terwijl in een werk omgeving waar het goed zit er ook consequenties zullen zijn zonder dar het wordt uitgespeld.
redbulletje
13-02-2022 om 16:52
Bij de Masked Singer maakt Gerard Jolink ook aan de lopende band opmerkingen over een lekker mannenkontje of benen. Ik vind dat soort dingen dus niet storend. Het is wat mij betreft algemeen geaccepteerd.
En Ruth Jakot die bij de naaktshoot van 't Perfecte Plaatje haar mannelijk naaktmodel met olie ging insmeren en nog een extra tik op de kont gaf.
Lollypopje
13-02-2022 om 17:04
redbulletje schreef op 13-02-2022 om 16:52:
Bij de Masked Singer maakt Gerard Jolink ook aan de lopende band opmerkingen over een lekker mannenkontje of benen. Ik vind dat soort dingen dus niet storend. Het is wat mij betreft algemeen geaccepteerd.
En Ruth Jakot die bij de naaktshoot van 't Perfecte Plaatje haar mannelijk naaktmodel met olie ging insmeren en nog een extra tik op de kont gaf.
En dat die dingen algemeen geaccepteerd zijn, dat moet dus veranderen.
Dat dit soort dingen ook bij mannen gebeurd, moet geen argument zijn om het goed te vinden die dingen bij vrouwen zonder toestemming te doen. Het moet juist een argument zijn om die dingen dus ook bij mannen niet zomaar te doen.
Veel mannen vinden het ook helemaal niet prettig, maar als man moet je het blijkbaar leuk vinden, waardoor ook zij hun mond houden.
watertoren
13-02-2022 om 17:06
Ik heb dus geen DD cup maar ik ben niet misdeeld zeg maar wat borsten betreft. Maar als een man die opmerking had gemaakt tegen een andere vrouw dan ik dan had ik er nog steeds niks van gezegd en net zo hard gelachen omdat ik er de humor van in zie.
En jammer genoeg weet ik wat echt seksueel misbruik is. Toen ik 11 jaar was ben ik meerdere malen seksueel misbruikt door mijn eigen broer. Dus ik weet wel waarover ik praat maar ga het alsjeblieft niet overdrijven. Zo wordt een beetje flirten straks grensoverschrijdend gedrag. Dat moeten we niet willen toch. Toen ik jong was en een man wilde mij versieren en die man schoof zijn hand op mijn knie dan schoof ik die hand weer weg. Duidelijk genoeg toch en ja dat begrijpen mannen ook.
Lollypopje
13-02-2022 om 17:13
@Watertoren Het is verschrikkelijk wat jij hebt meegemaakt, maar dat moet geen reden zijn om daarom bepaald gedrag goed te keuren als een vrouw dat als onprettig ervaart.
Daar gaat het namelijk om. Niet of jij het grappig vind. Niet of jij het erg vind. Net zo min wat ik er van vind. Maar hoe de de persoon waar die opmerking tegen wordt gemaakt het ervaart. En nee dat is dan geen misbruik, maar wel grensoverschrijdend. Haar grens is over schreden. En dat is reden genoeg om dat gedrag tegen haar af te keuren. Dan mag jij er nog steeds om lachen als het tegen jou wordt gezegd. Maar jij bent niet de norm. Jouw grenzen zijn niet de norm. Die zijn persoonlijk en je hoort me de persoonlijke grenzen van mensen rekening te houden. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.
SophisticatedCaribou75
13-02-2022 om 17:16
yette schreef op 13-02-2022 om 16:38:
[..]
En wie gaat dat pestprotocol bij debiteuren crediteuren opstellen? Edgar, Jos en Storm niet en als juffrouw Jannie het probeert, dan wordt ze vierkant in haar gezicht uitgelachen. Kortom: in zo'n omgeving zijn alle scenario's kansloos. Daar helpen regels precies niks bij.
Het is als wanneer je in je bedrijf wat dan ook probeert te bewerkstelligen: je hebt een kleine groep die hoe dan ook meedoet, een kleine groep die hoe dan ook blijft protesteren en een grote groep die te overtuigen valt. Op díe groep moet de verandering zich richten. De schreeuwers moet je echt negeren, want hun enige belang is om het proces te verstoren.
De grote groep welwillenden (de meeste mensen deugen, echt) kan het verschil maken en Edgar, Jos en Storm laten verworden tot nietige mannetjes waar niemand op zit te wachten.
Moxxie
13-02-2022 om 17:39
niet_rechts schreef op 13-02-2022 om 17:16:
[..]
De grote groep welwillenden (de meeste mensen deugen, echt) kan het verschil maken en Edgar, Jos en Storm laten verworden tot nietige mannetjes waar niemand op zit te wachten.
Daar heb je helemaal gelijk in! Ik denk dat de grote groep welwillenden zich gesterkt voelt als het bedrijf een duidelijk standpunt inneemt op dit gebied. Door regels te stellen die het bewustzijn vergroten en er aandacht aan te schenken op verschillende manieren, door voorbeeldgedrag, aanspreekcultuur stimuleren, trainen van medewerkers en management enz.
watertoren
13-02-2022 om 17:42
Lollypopje schreef op 13-02-2022 om 17:13:
@Watertoren Het is verschrikkelijk wat jij hebt meegemaakt, maar dat moet geen reden zijn om daarom bepaald gedrag goed te keuren als een vrouw dat als onprettig ervaart.
Daar gaat het namelijk om. Niet of jij het grappig vind. Niet of jij het erg vind. Net zo min wat ik er van vind. Maar hoe de de persoon waar die opmerking tegen wordt gemaakt het ervaart. En nee dat is dan geen misbruik, maar wel grensoverschrijdend. Haar grens is over schreden. En dat is reden genoeg om dat gedrag tegen haar af te keuren. Dan mag jij er nog steeds om lachen als het tegen jou wordt gezegd. Maar jij bent niet de norm. Jouw grenzen zijn niet de norm. Die zijn persoonlijk en je hoort me de persoonlijke grenzen van mensen rekening te houden. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.
Maar jouw grenzen zijn evengoed niet de norm en dat maakt het juist zo moeilijk. Ik weet bijna zeker dat mijn vriendinnen de opmerking over DD niet als grensoverschrijdend zouden zien want we hebben wel dezelfde humor. Dat maakt het juist zo moeilijk. Wat voor jou echt een grens over gaat daar haal ik mijn schouders over op en kan ik om lachen.
SophisticatedCaribou75
13-02-2022 om 17:48
Moxxie schreef op 13-02-2022 om 17:39:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in! Ik denk dat de grote groep welwillenden zich gesterkt voelt als het bedrijf een duidelijk standpunt inneemt op dit gebied. Door regels te stellen die het bewustzijn vergroten en er aandacht aan te schenken op verschillende manieren, door voorbeeldgedrag, aanspreekcultuur stimuleren, trainen van medewerkers en management enz.
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: regels zijn dood. Er moet iets mee gedaan worden. Mensen lezen niet, ze doen anderen na. Dus al je andere voorstellen maken een enorm verschil, maar een stuk papier echt niet, nooit, nimmer.
Ik werk bij zo'n bedrijf dat graag loze teksten produceert en er is bijna niemand die ze leest, laat staan naleeft. Management by example daarentegen is heel belangrijk, maar de praktijk, bij ons, is niet zelden tegengesteld aan wat er op papier staat, want management ziet zichzelf graag als uitzondering op iedere regel ofzo.
Afijn: wat ik in een cursus 'overtuigen' heb geleerd is wat ik eerder schreef en op microniveau merk ik dat dat effectief is.
Lollypopje
13-02-2022 om 18:00
watertoren schreef op 13-02-2022 om 17:42:
[..]
Maar jouw grenzen zijn evengoed niet de norm en dat maakt het juist zo moeilijk. Ik weet bijna zeker dat mijn vriendinnen de opmerking over DD niet als grensoverschrijdend zouden zien want we hebben wel dezelfde humor. Dat maakt het juist zo moeilijk. Wat voor jou echt een grens over gaat daar haal ik mijn schouders over op en kan ik om lachen.
Klopt, mijn grenzen zijn zeker niet de norm. En daarom moet het heel simpel zijn.
Weet je niet of het gewaardeerd gaat worden, niet doen! Zoals ik al eerder schreef over een collega met en tegen wie ik behoorlijk foute grappen maak. Dat zijn we pas gaan doen, toen we merkten dat dat kon en de ander het niet vervelend vond.
Doe je het toch en vind de ander het niet prettig, biedt gemeend je excuses aan.
Zie je in je omgeving zoiets gebeuren en zie je dat de ander het niet prettig vind, zeg er wat van. Hoe grappig je het ook vind als het tegen jou gezegd wordt.
redbulletje
13-02-2022 om 18:18
Lollypopje schreef op 13-02-2022 om 18:00:
[..]
Klopt, mijn grenzen zijn zeker niet de norm. En daarom moet het heel simpel zijn.
Weet je niet of het gewaardeerd gaat worden, niet doen! Zoals ik al eerder schreef over een collega met en tegen wie ik behoorlijk foute grappen maak. Dat zijn we pas gaan doen, toen we merkten dat dat kon en de ander het niet vervelend vond.
Doe je het toch en vind de ander het niet prettig, biedt gemeend je excuses aan.
Zie je in je omgeving zoiets gebeuren en zie je dat de ander het niet prettig vind, zeg er wat van. Hoe grappig je het ook vind als het tegen jou gezegd wordt.
Dat zegt diegene dan maar mooi zelf. Als ik 't wel grappig vind dan wil ik niet dat dat ten koste gaat van de dynamiek die ik zelf met betreffende mannen heb.
Lollypopje
13-02-2022 om 18:23
redbulletje schreef op 13-02-2022 om 18:18:
[..]
Dat zegt diegene dan maar mooi zelf. Als ik 't wel grappig vind dan wil ik niet dat dat ten koste gaat van de dynamiek die ik zelf met betreffende mannen heb.
Dat vrouwen van jou geen steun hoeven te verwachten en dat je ze met liefde nog een trap na geeft is geen nieuws. Want waarom zou jij überhaupt om een ander geven als je daar geen baat bij hebt?
Alleen al daarom voegen al jouw posts hier eigenlijk helemaal niks toe. Want rekening houden met anderen en hun grenzen is de kern van het hele probleem en jij bent onderdeel van dat probleem en er nog trots op ook.