Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-02-2022 om 15:01

Lexus schreef op 13-02-2022 om 11:23:

Waar ik nou steeds over loop te denken: er is een roep om duidelijke regelgeving die nagevolgd wordt. Ik snap dat maar ik vind het een lastige. Bij verkrachting, aanranding en stalking is het voor mij duidelijk.
Maar zelf zou ik het sturen van één dickpic waarna de door mij aangegeven grens gerespecteerd werd veel minder lastig en vervelend vinden dan iemand die steeds te dichtbij staat, seksistische grapjes maakt of vrouwen met de ogen uitkleedt. Een van die dingen een keertje kan ik ook nog wel velen, het gaat om de continuiteit.
Maar omdat het lichte vergrijpen zijn, zeker bij één keer, valt daar ook geen regelgeving voor te verzinnen.
Ja natuurlijk, je hoort ook veel over dat het om een cultuuromslag moet gaan. Hoe dan? Want ik vermoed dat juist de goedwillende mensen die om duidelijke regelgeving roepen dat ook willen omdat niet dieper de cultuuromslag aan willen gaan.

Deze post was degene waarop ik reageerde.

Laat ik zeggen dat, bijvoorbeeld, nergens in de regels, ook niet op mijn werk, staat dat je niet mag ruften in de kantoortuin of het overleghok. Toch werd mijn collega die dat een paar keer deed (met geluid en een grijns) ontslagen en vond niemand dat raar.

Mensen die fatsoen lastig vinden hebben een groter probleem dan regels op kunnen lossen.

niet_rechts schreef op 13-02-2022 om 14:43:

Ik snap niet zo goed waarom er extra regels nodig zouden zijn. Discriminatie is al verboden. Fatsoen hoef je niet dicht te timmeren met wetten, het komt erbovenop. Je fatsoenlijk gedragen is meer dan je aan de wet houden. Respectvolle omgangsvormen hoef je niet in een wet af te dwingen om ze toch strevenswaardig te maken.

Ja dit is wel wat ik bedoelde eigenlijk: als respect de norm is, is speciale wetgeving en alle vragen om '' wat mag nog wel en wat niet? niet nodig. 

Maar respect is nog niet de norm, anders voerden we nu deze gesprekken niet. Dus moeten we zoeken naar manieren om die trein in gang te zetten.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-02-2022 om 15:16

Moxxie schreef op 13-02-2022 om 15:09:

Maar respect is nog niet de norm, anders voerden we nu deze gesprekken niet. Dus moeten we zoeken naar manieren om die trein in gang te zetten.

Het is vooral een kwestie van doen en dat is niet alleen je zelf fatsoenlijk gedragen maar óók en juist mensen aanspreken op hun gedrag als ze dat niet doen. En daarbij niet bang zijn om ook anderen uit te nodigen om zich uit te spreken tegen onfatsoenlijk gedrag. Ik merk wel dat sommige mensen (ik noem ze even 'publiek') pas merken dat iets wat persoon A doet vervelend is voor persoon B, als persoon B of C er iets van zegt. Maar, dat daarna het publiek wel bereid is om er óók op toe te zien. Vooral als je daar gewoon expliciet om vraagt. 

Moxxie schreef op 13-02-2022 om 15:09:

ja eens daar gaat  het hier over. En dan zeg ik: de vraag en de antwoorden om duidelijke handvatten en wetten over wat wel of niet kan, kan de diepere lagen van disrespect wel eens omzeilen zodat we daar ook naar moeten kijken. Want het is handig dat de ongevraagde dicpic strafbaar is, maar wat doe je met verhuld denigrerend gedrag van een groep mannen tegenover vrouwen, of onverhulde objectificatie, of net te dicht bij komen staan, en als je er iets van zegt ben jij de hysterische feministe. 

Maar goed, we zijn het eens verder

niet_rechts schreef op 13-02-2022 om 15:16:

[..]

Het is vooral een kwestie van doen en dat is niet alleen je zelf fatsoenlijk gedragen maar óók en juist mensen aanspreken op hun gedrag als ze dat niet doen. En daarbij niet bang zijn om ook anderen uit te nodigen om zich uit te spreken tegen onfatsoenlijk gedrag. Ik merk wel dat sommige mensen (ik noem ze even 'publiek') pas merken dat iets wat persoon A doet vervelend is voor persoon B, als persoon B of C er iets van zegt. Maar, dat daarna het publiek wel bereid is om er óók op toe te zien. Vooral als je daar gewoon expliciet om vraagt.

Nou inderdaad alles wat er nu bezig is, is nodig om tot een algehele houding van 'sommige dingen doe je gewoon niet meer' te komen. Zoals je ook een zielig typ bent als je grappen over zwarte mensen maakt. Of gays. Dertig jaar geleden was dat heel gewoon, nu is het 'frowned upon'

niet_rechts schreef op 13-02-2022 om 15:16:

[..]

Ik hoop dat het zo simpel blijkt te zijn. 

Helaas zijn de grenzen van het fatsoen nog lang niet voor iedereen duidelijk. Geen idee hoe je mensen die het niet snappen en zelfs in de slachtofferrol kruipen ('we mogen ook niks meer!') zo ver krijgt dat ze uit zichzelf aan anderen gaan denken. Als niet iedereen begrijpt wat wel en niet kan, zal je toch regels moeten opstellen. 

Lexus schreef op 13-02-2022 om 15:23:

[..]

ja eens daar gaat het hier over. En dan zeg ik: de vraag en de antwoorden om duidelijke handvatten en wetten over wat wel of niet kan, kan de diepere lagen van disrespect wel eens omzeilen zodat we daar ook naar moeten kijken. Want het is handig dat de ongevraagde dicpic strafbaar is, maar wat doe je met verhuld denigrerend gedrag van een groep mannen tegenover vrouwen, of onverhulde objectificatie, of net te dicht bij komen staan, en als je er iets van zegt ben jij de hysterische feministe.

Maar goed, we zijn het eens verder

Ja helemaal eens. Het begint al met dat alle functies ook open moeten staan voor vrouwen. Dat vrouwen even makkelijk promotie kunnen maken als mannen. Dat lonen gelijk getrokken worden etc. Dat mannen net zo goed ouderschapsverlof nemen en bij ziekte van kinderen het werk uit hun handen laten vallen. We moeten er vanaf dat vrouwen een soort tweederangs burgers zijn die werken als hobby. We staan niet op de werkvloer als verzetje voor de mannelijke collega's.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-02-2022 om 15:48

yette schreef op 13-02-2022 om 15:40:

[..]

Helaas zijn de grenzen van het fatsoen nog lang niet voor iedereen duidelijk. Geen idee hoe je mensen die het niet snappen en zelfs in de slachtofferrol kruipen ('we mogen ook niks meer!') zo ver krijgt dat ze uit zichzelf aan anderen gaan denken. Als niet iedereen begrijpt wat wel en niet kan, zal je toch regels moeten opstellen.

Welnee, zolang het er één is of twee zijn in een groter team en het team gaat na verloop van tijd opstaan tegen die ene persoon, dan is dat hartstikke effectief. Regels zijn dood papier.

In een klein team met meerdere rotte appels is het lastig je te verweren in min of meer je uppie, maar ook dan maken papieren regels weinig uit.

Ménsen maken het verschil.

Lollypopje

Lollypopje

13-02-2022 om 15:51 Topicstarter

yette schreef op 13-02-2022 om 15:40:

[..]

Als de ander dat als grensoverschrijdend ervaart zou toch genoeg moeten zijn?

Het is net zoiets als pesten, die "regel" is ook niet concreter dan dat je dat niet doet. En toch snappen de meeste mensen prima wanneer het gebeurd.

Lollypopje

Lollypopje

13-02-2022 om 16:15 Topicstarter

Dat ze die vergadering niet hebben uitgesteld, vind ik wel veelzeggend.

Leiding Ajax hoorde vóór herbenoeming al geluiden over gedrag Overmars - https://nos.nl/l/2417152

Het moeilijke is dat wat voor de 1 grensoverschrijdend is dat voor een ander niet hoeft te zijn. Ik zal een voorbeeld geven die echt gebeurd is. Er was hier een klusjesman en voor de rekening nam hij mijn gegevens op. Ik moest mijn postcode ook geven en die eindigd op DD. Tja zei hij, dat had ik al lang gezien. Ik moest erom lachen maar een andere vrouw vind dit misschien niet kunnen. Ik vond het wel humor hoewel ik echt geen DD cup heb.

Lollypopje

Lollypopje

13-02-2022 om 16:27 Topicstarter

watertoren schreef op 13-02-2022 om 16:24:

Het moeilijke is dat wat voor de 1 grensoverschrijdend is dat voor een ander niet hoeft te zijn. Ik zal een voorbeeld geven die echt gebeurd is. Er was hier een klusjesman en voor de rekening nam hij mijn gegevens op. Ik moest mijn postcode ook geven en die eindigd op DD. Tja zei hij, dat had ik al lang gezien. Ik moest erom lachen maar een andere vrouw vind dit misschien niet kunnen. Ik vond het wel humor hoewel ik echt geen DD cup heb.

Als je geen grote borsten hebt is dat waarschijnlijk ook een stuk makkelijker, dan als je ze wel hebt en daardoor al heel vaak op je borsten geobjectiveerd wordt.

watertoren schreef op 13-02-2022 om 16:24:

Ik zou daar ook om moeten lachen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.