Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
noas_1993 schreef op 18-01-2022 om 07:56:

Ben ik de enige die vond dat die meiden niet publiekelijk hun verhaal hoefden te doen?

Natuurlijk is het erg wat er gebeurt is, begrijp me niet verkeerd, maar waarom gelijk al die verhalen op tv en niet eerst bij de politie
Want wat ik me dan ook afvraag, is dit wel goed voor het onderzoek?

Het hoeft ook niet, maar het mag wel. Wat hen overkomen is mag niet.

Wieder schreef op 18-01-2022 om 07:47:

[..]

Ze legde anders alleen maar uit hoe het strafrecht werkt hoor! Ik vond de reactie van deze dame zo laag-sensitief en slecht getimed! Dus als iemand in een volle bus iedereen in ziijn of haar kruis grijpt en weer doorloopt, is dat juridisch gezien geen probleem, want je doet het immers geweldloos. Als het waar is wat zij zegt, moet dat heel snel aangepast worden, maar eigenlijk kan ik me er maar weinig bij voorstellen!

Het klopt ook niet. Je mag iemand niet dwingen tot het ondergaan van ‘ontuchtige handelingen’ (artikel 246 wetboek van strafrecht). Door iemand onverwacht in de billen te knijpen / in het kruis te grijpen, dwing je diegene dat te ondergaan. Geen geweld, toch strafbaar. En je mag ook geen ontuchtige handelingen plegen met iemand die afhankelijk van je is (artikel 249, lid 2). Opnieuw: geen geweld, wel strafbaar. 

Lollypopje

Lollypopje

18-01-2022 om 08:00 Topicstarter

Ben ik de enige die vond dat die meiden niet publiekelijk hun verhaal hoefden te doen?

Natuurlijk is het erg wat er gebeurt is, begrijp me niet verkeerd, maar waarom gelijk al die verhalen op tv en niet eerst bij de politie

Ik denk juist dat het goed is dat ze hun verhaal doen. Het gaat enkel over de daders, terwijl het juist over de slachtoffers zou moeten gaan. Zolang daar geen aandacht voor is, kan de impact van zoiets makkelijker worden weggewoven en houden de daders de macht het verhaal in de media te bepalen.

Daarnaast haald het hopelijk ook het gevoel van schande en schaamte weg, bij de mensen die dit is overkomen. Omdat ze horen dat ze niet alleen zijn. 

Lollypopje

Lollypopje

18-01-2022 om 08:08 Topicstarter

https://www.nu.nl/the-voice/6178765/verlinde-wilde-opmerkingen-over-tan-niet-op-een-hoop-gooien-met-the-voice.html

Hij had zich naar eigen zeggen "niet gerealiseerd dat mensen dit in het weekend van die zware verdachtmakingen op één hoop" zouden gooien. Hij wijt dat aan "de dynamiek van de afgelopen dagen".

De showbizzexpert beklemtoont Tan niet ongewenst gedrag te verwijten. Verder wacht Verlinde af of de aangifte wordt doorgezet

Misschien ben ik nu erg sceptisch, maar mijn eerste reactie is dat hij zich niet had gerealiseerd dat hij een aangifte aan zijn broek kon krijgen en daarom nu spijt heeft.

Ik bedoel waarom nu ook opeens zeggen dat hij hem geen ongewenst gedrag verwijt?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

18-01-2022 om 08:11

Serieus? Heb je überhaupt geluisterd naar wat zij vertelden, naar hun worsteling, naar hun hele verhaal? En heb je gelezen wat lollypopje net beschrijft?

Wieder schreef op 18-01-2022 om 07:47:

[..]

Ze legde anders alleen maar uit hoe het strafrecht werkt hoor! Ik vond de reactie van deze dame zo laag-sensitief en slecht getimed! Dus als iemand in een volle bus iedereen in ziijn of haar kruis grijpt en weer doorloopt, is dat juridisch gezien geen probleem, want je doet het immers geweldloos. Als het waar is wat zij zegt, moet dat heel snel aangepast worden, maar eigenlijk kan ik me er maar weinig bij voorstellen!

Nee, dat is absoluut onzin. Godzijdank. Als je zoiets meemaakt op straat kun je gewoon aangifte doen. Twee voorbeelden uit het nieuws:

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Oost-Brabant/Nieuws/Paginas/Man-veroordeeld-voor-billentikken-in-Bergeijk.aspx

https://www.ad.nl/den-haag/hagenaar-veroordeeld-voor-billenknijpen-in-tramlijn-2~a42266ba/

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

18-01-2022 om 08:13

Lollypopje schreef op 18-01-2022 om 08:08:

https://www.nu.nl/the-voice/6178765/verlinde-wilde-opmerkingen-over-tan-niet-op-een-hoop-gooien-met-the-voice.html

Hij had zich naar eigen zeggen "niet gerealiseerd dat mensen dit in het weekend van die zware verdachtmakingen op één hoop" zouden gooien. Hij wijt dat aan "de dynamiek van de afgelopen dagen".

De showbizzexpert beklemtoont Tan niet ongewenst gedrag te verwijten. Verder wacht Verlinde af of de aangifte wordt doorgezet

Misschien ben ik nu erg sceptisch, maar mijn eerste reactie is dat hij zich niet had gerealiseerd dat hij een aangifte aan zijn broek kon krijgen en daarom nu spijt heeft.

Ik bedoel waarom nu ook opeens zeggen dat hij hem geen ongewenst gedrag verwijt?

Wat jij zegt, dat denk ik dus ook. Waarmee direct duidelijk is dat hij niets heeft tegen Humberto, alleen een dikke duim om wat uit te zuigen.

niet_rechts schreef op 18-01-2022 om 08:13:

[..]

Wat jij zegt, dat denk ik dus ook. Waarmee direct duidelijk is dat hij niets heeft tegen Humberto, alleen een dikke duim om wat uit te zuigen.

Mooi, is dat ook weer duidelijk geworden! 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

18-01-2022 om 08:14

Rondstruiner schreef op 18-01-2022 om 08:11:

[..]

Nee, dat is absoluut onzin. Godzijdank. Als je zoiets meemaakt op straat kun je gewoon aangifte doen. Twee voorbeelden uit het nieuws:

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Oost-Brabant/Nieuws/Paginas/Man-veroordeeld-voor-billentikken-in-Bergeijk.aspx

https://www.ad.nl/den-haag/hagenaar-veroordeeld-voor-billenknijpen-in-tramlijn-2~a42266ba/

Het is toch erg dat die vrouw daar onzin zit te zwetsen, en dan ook nog op zo'n totaal ongepast moment. Wat een berg gras ben je dan.

Zeg... Beau wordt uitgezonden door RTL, toch? En RTL heeft dus ook deze advocate/jurist (Ik heb niet gekeken) uitgenodigd? Hoe onafhankelijk was zij? Is er hier ook geen sprake van damage control? 
Doe empathisch door de slachtoffers aan het woord te laten, en zet er een zakelijke jurist bij die gaat vertellen dat het allemaal wel meevalt, omdat het niet strafbaar zou zijn. En (flink?) deel van de kijkers zal haar geloven, want jurist, ook als helemaal niet klopt. Resultaat: verwarring, en minder steun voor de slachtoffers. Zie ook de reacties op Facebook. 

Verwarring scheppen en afleiden van TVOH. Damage control.

Vermoedelijk was een reactie als deze ook van te voren al gepland. 

Lollypopje schreef op 18-01-2022 om 07:55:

[..]

Ik heb dus zoiets meegemaakt op straat. Ik werd gepaseerd door twee mannen en één greep me in mijn kruis, tijdens het langs lopen. Voelde me echt een paar dagen onpasselijk en durfde in eerste instantie geen korte rokjes meer aan.. Maar het is nooit in me opgekomen er wat mee te doen. Sterker, pas jaren later tijden metoo, besefte ik voor het eerst dat dat ook aanranding was. Puur omdat een ander mij er op wees. Ja, het was fout. Maar aanranding daar had ik het nooit aan gelinkt. Dat was een woord voor echt heftige dingen. Althans dat maakte mijn hoofd er van, want het kan veel erger.

Heb er verder niks aan overgehouden, behalve dat ik boos word als ik er aan denk.

Sorry, offtopic. Maar door jouw post moest ik er weer aan denken.

Ik dacht ook terug aan de baas bij mijn uitzendbaantje die het nodig vond om me iedere ochtend een dikke knuffel te geven. 19 was ik, en er waren verder alleen maar mannen. En een knuffel an sich is niet zo erg, maar waarom zo je als 40 jarige vent denken dat ik daarop zat te wachten? Alleen omdat ik er niks van zei? Nee, dat durfde ik namelijk niet. Ik nam wel na korte tijd ontslag, dat wel.

Of die keer dat ik mijn auto aan het uitstofzuigen was en een wildvreemde man langs fietste en "lekker kontje" riep. En twee minuten later weer langs fietste en zei: nou, je maakt er wel een showtje van! Nee lul! Ik stofzuig mijn auto! En omdat ik toen 20 en bleu  was en alleen thuis, ben ik maar naar binnen gegaan.

Of toen die vader van twee kinderen het nodig vond om herhaaldelijk met zijn dronken kop aan mijn borsten te zitten. Dat ging zelfs mij te ver. Ik heb hem een klap midden in zijn gezicht gegeven en hem verteld dat ik hem een blauw oog zou slaan als hij het nog eens zou doen zodat hij aan zijn vrouw uit kon leggen hoe hij daaraan kwam. Maar dat was in een volle kroeg, daar durfde ik.

En ik was maar een heel normaal meisje, niet perse knap, niet perse lelijk. Spijkerbroek, slobbertrui, niks "aanstootgevends". Het kwam echt helemaal uit die mannen zelf, en al zou dat niet zo zijn, blijf van iemand af! Hou gewoon je mond tegen iemand! Wat zit er in die mannen dat maakt dat ze denken dat wij dat leuk vinden? En als ze dat niet denken, wat maakt dán in godsnaam dat ze denken dat ze het recht hebben?

Ik wil hiermee niet aangeven dat als je heel knap bent en dat lekker laat zien (wat je goed recht is), dat je het dan uitlokt, helemaal niet. Ik wil alleen maar aangeven dat als het mij, plain Jane, overkomt, dat iedere vrouw wel zo'n verhaal heeft. Ik lig er niet wakker van, ik hoef er niet voor in therapie, ik heb ervan geleerd voor mezelf op te komen, maar ik kan er met mijn hersenen niet bij waarom mensen dit doen.

De advocaat zegt nu zelf ook dat het niet klopt wat ze zei: https://mobile.twitter.com/Mr_Lubbers/status/1483225806793056261

Wow. Die man kun je toch niet serieus nemen. Hij had de reacties waarschijnlijk niet goed ingeschat van te voren.

En zo'n man zit dan in een gemeenteraad. 

Piratenkoningin schreef op 18-01-2022 om 08:19:

De advocaat zegt nu zelf ook dat het niet klopt wat ze zei: https://mobile.twitter.com/Mr_Lubbers/status/1483225806793056261

Ze doet nu alsof ze een stukje vergeten was te zeggen. Nee, ze zei expliciet dat het feit dat deze man dit meisje aangeraakt heeft, niet strafbaar is omdat er geen geweld aan te pas kwam.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.