Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
Lollypopje
17-01-2022 om 13:41
redbulletje schreef op 17-01-2022 om 13:37:
[..]
Ook dat komt regelmatig gewoon voor. Vrouwen die een man een tik op hun lekkere kontje geven bijv. Ook in de showbizz (zie de omgang met de naaktmodellen in 't Perfecte Plaatje o.a.)
Dat keur ik ook af, zeker in een ongelijkwaardige machtspositie.
Tenzij beiden gelijk waardig zijn en beiden zeker weten dat dat okee is.
Lexus
17-01-2022 om 13:42
redbulletje schreef op 17-01-2022 om 13:20:
[..]
Zo praten vrouwen ook regelmatig over mannelijk schoon.
ja dat is altijd het excuusje om op grote schaal vrouwen te objectiveren. Mannen objectiveren keur ik ook niet goed overigens. Maar ik vind het wel een heel klein beetje met heel erg veel vergelijken. Vaak ook gedaan door vrouwen die een graantje mee denken te kunnen pikken van het patriarchale mannelijk privilege door hen te verdedigen of zelf net zo te gaan doen. Ook dat valt slecht bij mij.
Mija
17-01-2022 om 13:46
Tijgeroog schreef op 17-01-2022 om 13:31:
Tom Hofman/BOOS heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar wat er gebeurd is bij TVOH. Daar hebben ze een aflevering over gemaakt, die ze zorgvuldig afmaken en dan uitzenden. Voor de uitzending bleek het al ernstig genoeg voor RTL om TVOH niet meer uit te zenden.
Albert Verlinde roept wat, zonder enige onderbouwing of onderzoek. Zolang er geen aanwijzingen komen dat die beschuldigingen kloppen is Tan voor mij onschuldig. Zoals Claudia de Breij ook aangeeft, zíj heeft het nooit ervaren, maar wacht graag de reacties van andere vrouwen af.
Ik vermoed dat Verlinde (iom John) een vuil spelletje speelt, om verwarring te zaaien, aandacht af te leiden en de schuld te verdelen ("als meerdere mensen het doen is het minder erg, want dan hoort het erbij")
Dat klopt. En dat intensieve onderzoek brengt dan aan het licht dat dit al jaren en jaren aan de gang is. Ik ga er toch vanuit dat we dit niet de ideaalsituatie vinden. Dat we hadden gewild dat er eerder mensen hun mond open hadden gedaan. En dat begint áltijd met één aantijging die niet meteen hard te maken is.
Ik probeer niet het voor Albert Verlinde op te nemen, alsof híj nou ineens de redder van vrouwen is. Asjeblief zeg, de kletskous! Wat ik wel zeg is: dat er, om uitstekende redenen, zo'n grote terughoudendheid is om beschuldigingen van seksueel misbruik te uiten, maakt het óntzettend moeilijk om het te stoppen. Ik pleit er niet voor om dan vanaf nu maar te pas en te onpas mensen te gaan lopen beschuldigen van seksueel misbruik. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Hoog oplopende verontwaardiging over 'ongegronde' beschuldigingen' en 'subjectieve beleving' speelt échte daders in de kaart. Ze hebben zo ontzettend veel ruimte om zich te verschuilen! Dit gaat niet (alleen) over Humberto Tan.
ToetieToover
17-01-2022 om 13:52
[..]
Ook dat komt regelmatig gewoon voor. Vrouwen die een man een tik op hun lekkere kontje geven bijv. Ook in de showbizz (zie de omgang met de naaktmodellen in 't Perfecte Plaatje o.a.)
En ook dat is afkeurenswaardig! Two wrongs does not make it right. De vrouwen én mannen die denken dat dit kan, moeten we heropvoeden. Je wilt toch niet de schijn wekken dat ik als vrouw het maar goed moet vinden om op mijn billen getikt te worden “omdat er ook vrouwen zijn die dat doen bij mannen”, die zijn toch net zo fout? Of vind jij van niet? Wat wil je nou zeggen eigenlijk met je voorbeeld?
Mija
17-01-2022 om 13:53
Moxxie schreef op 17-01-2022 om 13:39:
[..]
Maar Mija, het grote verschil is dat er bij Borsato en Rietbergen slachtoffers waren die zich hadden gemeld.
Dit is inderdaad een belangrijk punt. Als het hier bij blijft en het blijft nu stil dan is Albert Verlinde gewoon een ordinaire blaaskaak die de boel opnaait. En dat mag dan van mij ook breed worden uitgemeten! Maar ik zou dat persoonlijk even hebben afgewacht voordat ik was gaan zeggen dat hij tegen mij altijd zo aardig is.
Moxxie
17-01-2022 om 13:58
Mija schreef op 17-01-2022 om 13:53:
[..]
Dit is inderdaad een belangrijk punt. Als het hier bij blijft en het blijft nu stil dan is Albert Verlinde gewoon een ordinaire blaaskaak die de boel opnaait. En dat mag dan van mij ook breed worden uitgemeten! Maar ik zou dat persoonlijk even hebben afgewacht voordat ik was gaan zeggen dat hij tegen mij altijd zo aardig is.
Nou, dit krijgt ook weer een staartje. Humberto klaagt Albert Verlinde aan.
Rondstruiner
17-01-2022 om 13:58
Mija schreef op 17-01-2022 om 13:37:
[..]
Ze mag dat van mij gerust doen. Ze loopt alleen het risico aan te sluiten in de lange rij vrouwen die het voor een misbruiker hebben opgenomen.
Toen Anouk Smulders een tijd geleden zei: "Ik ken Marco Borsato als een geweldig fijne man," viel iedereen over haar heen. Ook zij wilde opkomen voor iemand waarvan zij waarschijnlijk dacht dat hij te goeder trouw was. Waarom mocht dat dan niet?
Laat ik het zo zeggen: ik vind het helemaal niet verstandig dat CdB haar eigen goede ervaringen naar voren brengt als tegenwicht tegen een dergelijke beschuldiging omdat die, in tegenstelling tot wat zij suggereert, helemaal níks betekenen in het licht van de beschuldiging. Als ze het had willen opnemen voor HT had ze het kunnen houden bij: laat die verhalen maar komen dan. En als die niet komen, Albert, vreet dan je hoed maar op.
Maar daarmee zeg je dus inderdaad dat niemand ooit een persoon die van wangedrag wordt beschuldigd mag steunen. Dat is niet menselijk en ook niet wenselijk. Ook Anouk Smulders mocht zich van mij uitspreken hoor, ik behoor niet tot de groep die over haar heen viel. Ik vind sowieso vreemd gaan een privezaak en oninteressant.
Wat niet mag wat mij betreft is wangedrag als machtsmisbruik, seksuele intimidatie of erger goedpraten. En dat doet Claudia de Breij niet.
Het is ingewikkeld en dat blijft het het ook.
Rondstruiner
17-01-2022 om 14:00
[..]
Vind ik persoonlijk net zo verachtelijk, en zouden we niet moeten accepteren. Maar ik zie het nooit.
ScarceKudu74
17-01-2022 om 14:04
Waar niemand het ondertussen over heeft is Ali B. Terwijl tegen hem aangifte is gedaan en het grootste deel van BOOS blijkt ook over hem te gaan.
Rondstruiner
17-01-2022 om 14:05
Peen schreef op 17-01-2022 om 14:04:
Waar niemand het ondertussen over heeft is Ali B. Terwijl tegen hem aangifte is gedaan en het grootste deel van BOOS blijkt ook over hem te gaan.
Omdat er nog niets naar buiten is gekomen daarover denk ik.
ScarceKudu74
17-01-2022 om 14:06
Rondstruiner schreef op 17-01-2022 om 14:05:
[..]
Omdat er nog niets naar buiten is gekomen daarover denk ik.
Nee idd, bijzonder dat niemand daarover uit de school klapt.
(Ik ben een ramptoerist natuurlijk, nu wil ik het weten ook )
Moxxie
17-01-2022 om 14:12
Peen schreef op 17-01-2022 om 14:06:
[..]
Nee idd, bijzonder dat niemand daarover uit de school klapt.
(Ik ben een ramptoerist natuurlijk, nu wil ik het weten ook )
Ik verwacht dat na de uitzending van BOOS de aandacht zich verplaatst van Rietbergen naar Ali B en dat dat nog heel lang blijft na-etteren.
Tijgeroog
17-01-2022 om 14:37
Mija schreef op 17-01-2022 om 13:46:
[..]
Dat klopt. En dat intensieve onderzoek brengt dan aan het licht dat dit al jaren en jaren aan de gang is. Ik ga er toch vanuit dat we dit niet de ideaalsituatie vinden. Dat we hadden gewild dat er eerder mensen hun mond open hadden gedaan. En dat begint áltijd met één aantijging die niet meteen hard te maken is.
Ik snap je punt, en ik hoop ook dat als er mensen zijn die zulke appjes van Tan hebben gekregen van zich laten horen. Maar tot die tijd vind ik het belangrijk dat we niet afgeleid worden van wat er bij TVOH gebeurt. Er zitten zulke machtige marketingapparaten achter, die er alles aan zullen doen om de schade te beperken.
Toevallig las ik vanochtend op instagram iets over het drama op Astroworld, begin november, waar 10(?) doden vielen in het publiek. Daar is ook in de VS amper nog aandacht voor, met dank aan de marketingmachine van de familie Kardashian. Mooi voorbeeld voor de familie De Mol.
Mija
17-01-2022 om 14:38
Rondstruiner schreef op 17-01-2022 om 13:58:
[..]
Maar daarmee zeg je dus inderdaad dat niemand ooit een persoon die van wangedrag wordt beschuldigd mag steunen. Dat is niet menselijk en ook niet wenselijk. Ook Anouk Smulders mocht zich van mij uitspreken hoor, ik behoor niet tot de groep die over haar heen viel. Ik vind sowieso vreemd gaan een privezaak en oninteressant.
Wat niet mag wat mij betreft is wangedrag als machtsmisbruik, seksuele intimidatie of erger goedpraten. En dat doet Claudia de Breij niet.
Het is ingewikkeld en dat blijft het het ook.
Ik begrijp je conclusie niet. Ik heb letterlijk geschreven: "Ze mag dat van mij gerust doen." Het gaat er mij niet om dat het niet mág. Ik wijs op implicaties. En ik zeg: ik vind de manier waarop ze zich heeft uitgelaten onverstandig. Maar ik snap ook best hoe ze daartoe komt en ik veroordeel haar ook niet.
Ik begrijp ook niet wat 'vreemdgaan' hier nou weer tussen doet. Ook bij Marco Borsato gingen de beschuldigingen over seksueel grensoverschrijdend gedrag, met minderjarigen notabene, kandidates van The Voice Kids. En later met een minderjarige dochter van een medewerker. Dat is geen privézaak.
Ik snap heus wel de reflex wel om het voor iemand te willen opnemen die je aardig vindt, zeker tegen iemand die je niet hoog hebt zitten. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een charmant persoon ook nog een ander gezicht heeft. Ik zou er zelf niet zonder meer vanuit durven gaan dat het gezicht wat ik heb gezien het enige is. Ik zou iemand ook zeker niet onmiddellijk laten vallen. Als ik er echt van overtuigd was dat iemand niks te verbergen had, zou ik eerder zeggen: laat de feiten maar op tafel komen dan zien we vanzelf wat ze waard zijn. Dat doet Claudia de Breij in feite ook, in het tweede deel van haar boodschap. Maar dat eerste deel zou ik dus zelf achterwege hebben gelaten.
Lollypopje
17-01-2022 om 14:50
Op nu.nl wat opmerkingen die in het volkskrant artikel worden genoemd. Voor wie die, net als ik, niet kon lezen. En dat gaat toch echt nog wel wat verder dan een "schuine opmerking". Zoals iemand het hier noemde.
https://www.nu.nl/the-voice/6178640/oud-kandidaten-the-voice-kregen-te-maken-met-seksuele-opmerkingen.html?redirect=1