Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ben jij voorbereid op een nucleaire ramp?


Apiejapie schreef op 28-02-2022 om 19:56:

[..]

Ik snapte er ook niks van als mensen corona hadden en in quarantaine moesten en dan vanaf dag 2 al boodschappen nodig hadden. Zorg dat je voorbereid bent in dat wat mogelijk is. Maar ik ben dan Al verbaasd als mensen aangeven, ik lees het wel eens, dat onverwachts bezoek niet mee kan eten omdat er altíjd afgepast ingekocht wordt. Wat extra in huis hebben kan toch geen kwaad?

Voorraad wordt hier alleen maar slecht en kan elke keer opnieuw de vuilbak in.

Ik koop dus dagelijks afgepast voor 2.

Ik doe niet aan onverwacht bezoek. Je belt minstens 1 dag van tevoren (en eigenlijk nog liever 3 dagen) en dan zorg ik wel dat er eten en drinken à volonté is. Zoveel dat een deel nadien alsnog ... de vuilbak in gaat .


En ja, ik heb écht wel een pak pasta op voorraad en een paar zakjes rijst. Maar daar heb je geen hele maaltijd mee (vers vlees, verse groenten, sausjes, ... én dat dan nog in voldoende hoeveelheid).

Apiejapie schreef op 28-02-2022 om 19:56:

[..]

Ik snapte er ook niks van als mensen corona hadden en in quarantaine moesten en dan vanaf dag 2 al boodschappen nodig hadden. Zorg dat je voorbereid bent in dat wat mogelijk is. Maar ik ben dan Al verbaasd als mensen aangeven, ik lees het wel eens, dat onverwachts bezoek niet mee kan eten omdat er altíjd afgepast ingekocht wordt. Wat extra in huis hebben kan toch geen kwaad?

Nou, met een supermarkt op 300 meter afstand en geen bergruimte in huis heb ik geen voorraad. De supermarkt os mijn kast. Ja, wat droog spul en wat peulvruchten heb ik. Maar niet iets gezelligs om visite voor te zetten. En eind van de week is mijn verse spul echt allemaal op. Dus als ik op vrijdag ziek zou worden of onverwacht visite zou komen, heb ik eigenlijk niets meer. Het is mijn streven om geen voedsel weg te gooien dus eind van de week is mijn verse spul op.

Ik doe idd ook niet aan onverwacht bezoek. 

Pilatespas schreef op 28-02-2022 om 20:04:

Ik word een beetje naar van dit topic. Maak elkaar toch niet bang. En als het zo zal zijn heb je toch niks aan je boodschappen lieve mensen.

Als je het echt specifiek hebt over een nucleaire ramp niet nee. En misschien had ik me daarop in mijn antwoord moeten beperken. 

Maar ik heb het dus breder getrokken. Want voor een nucleaire ramp ben ik nog niet zo bang. Wel voor een instorting van de financiële markten (sooner or later) en alle daaruitvoortvloeiende problematiek. En daar bereid ik me wel op voor. En dan heb je dus echt wel wat aan je boodschappen de eerste paar weken. 

Apiejapie schreef op 28-02-2022 om 19:56:

[..]

Ik snapte er ook niks van als mensen corona hadden en in quarantaine moesten en dan vanaf dag 2 al boodschappen nodig hadden. Zorg dat je voorbereid bent in dat wat mogelijk is. Maar ik ben dan Al verbaasd als mensen aangeven, ik lees het wel eens, dat onverwachts bezoek niet mee kan eten omdat er altíjd afgepast ingekocht wordt. Wat extra in huis hebben kan toch geen kwaad?

In een studiootje van 25m2 in de stad driehoog heb je weinig bergruimte. Dan nog ben ik het wel met je eens dat het handig is wat extra’s in huis te hebben, maar grote voorraden zitten er dan niet in. 
bij een eengezinswoning vind ik het wat anders, dan is het ook zonder crises of epidemie handig om iets meer voorraad aan te houden. 

Tango schreef op 28-02-2022 om 11:22:

Ik heb niet alles gelezen hoor, maar waarom specifiek diarree-remmers?

Bij serieuze rampen heb je al snel dat de waterzuivering niet meer werkt. Dan krijg je heel snel ziektes waaronder diarree. Sommige ziektes kun je wel hebben met een beetje weerstand, maar aan diarree ga je vrij snel dood. Dat zijn weldoorvoede westerlingen in een schone omgeving met ORS een beetje ontwend, maar als de omstandigheden slechter worden krijg je dat ook hier weer. 

Ginevra schreef op 28-02-2022 om 20:57:

[..]

In een studiootje van 25m2 in de stad driehoog heb je weinig bergruimte. Dan nog ben ik het wel met je eens dat het handig is wat extra’s in huis te hebben, maar grote voorraden zitten er dan niet in.
bij een eengezinswoning vind ik het wat anders, dan is het ook zonder crises of epidemie handig om iets meer voorraad aan te houden.

Begrijpelijk dat je je plek dan hard nodig hebt inderdaad. 

Gezien de reacties denk ik dat ik nu bizar veel voorraad heb, haha. Zou zonder boodschappen te doen makkelijk vooruit kunnen voor een week of twee (met 6 personen hier). 

Apiejapie schreef op 28-02-2022 om 21:05:

[..]

Begrijpelijk dat je je plek dan hard nodig hebt inderdaad.

Gezien de reacties denk ik dat ik nu bizar veel voorraad heb, haha. Zou zonder boodschappen te doen makkelijk vooruit kunnen voor een week of twee (met 6 personen 

Ik denkdat mijn  ouders wel een jaar vooruit  kunnen. Ik kom uit een familie waar men over het algemeen  een enorm grote moestuin heeft. Wanneer mijn vader vroeger uit zijn werk kwam werden de nette kleding en schoenen ingewisseld  voor een overal  en klompen.  En nu ze 86 jaar jong zijn bewerken ze de tuin nog steeds en eten jaarrond hiervan.  Invriezen maar ook wecken en drogen geeft hen een grote voorraad waar ze rijkelijk van uitdelen.  Alleen al de voorraad gedroogde bonen is enorm. 
Daarnaast hebben ze twee bronnen in de tuin, voor water.  Een petroleum kachel, véél van die grote stalen gasflessen  met propaan of butaan.  Mijn vader jaagt. Deze mensen hebben 1x per jaar ook maar de container met restafval vol. Ik denk dat ze het langer vol zouden kunnen houden dan hun kinderen

BeneficialJay65

BeneficialJay65

28-02-2022 om 21:49

Apiejapie schreef op 28-02-2022 om 19:56:

[..]

Ik snapte er ook niks van als mensen corona hadden en in quarantaine moesten en dan vanaf dag 2 al boodschappen nodig hadden. Zorg dat je voorbereid bent in dat wat mogelijk is. Maar ik ben dan Al verbaasd als mensen aangeven, ik lees het wel eens, dat onverwachts bezoek niet mee kan eten omdat er altíjd afgepast ingekocht wordt. Wat extra in huis hebben kan toch geen kwaad?

Ik doe niet aan onverwachts bezoek ( hou ik niet van) en ik ga dagelijks even naar de supermarkt en koop dan wat we die dag eten en haal elke dag vers brood en fruit voor die dag.   Ik maak liever dingen op dan dat ik levensmiddelen die over de datum zouden zijn, moet gooien.

Caramelzeezoutchocola schreef op 28-02-2022 om 21:49:

[..]

Ik doe niet aan onverwachts bezoek ( hou ik niet van) en ik ga dagelijks even naar de supermarkt en koop dan wat we die dag eten en haal elke dag vers brood en fruit voor die dag. Ik maak liever dingen op dan dat ik levensmiddelen die over de datum zouden zijn, moet gooien.

Maar wil toch niet zeggen dat je dingen weggooit als je voorraad hebt? Ik heb juist weinig afval en kan prima van restjes weer iets maken. Ben te zuinig opgegroeid om eten weg te gooien

Apiejapie schreef op 28-02-2022 om 19:56:

[..]

Ik snapte er ook niks van als mensen corona hadden en in quarantaine moesten en dan vanaf dag 2 al boodschappen nodig hadden. Zorg dat je voorbereid bent in dat wat mogelijk is. Maar ik ben dan Al verbaasd als mensen aangeven, ik lees het wel eens, dat onverwachts bezoek niet mee kan eten omdat er altíjd afgepast ingekocht wordt. Wat extra in huis hebben kan toch geen kwaad?



Wij eten eigenlijk bijna niks uit blik/pot, dus het voelt voor mij best als een drempel om voor een week of 2 aan potvoedsel in te slaan (en ergens te bewaren) wat ik waarschijnlijk nooit ga eten. Alleen maar voor wat-als. 

Ik voel aan de andere kant, dit topic lezend, dat zoiets wel zou moeten. Maar ik blijf me bezwaard voelen bij het idee. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

28-02-2022 om 22:20

Apiejapie schreef op 28-02-2022 om 21:55:

[..]

Maar wil toch niet zeggen dat je dingen weggooit als je voorraad hebt? Ik heb juist weinig afval en kan prima van restjes weer iets maken. Ben te zuinig opgegroeid om eten weg te gooien

Dat weet ik niet, ik heb geen voorraad eten in huis. Alleen voor die dag wat ik die dag eet.

Hinoki schreef op 28-02-2022 om 20:29:

[..]

Als je het echt specifiek hebt over een nucleaire ramp niet nee. En misschien had ik me daarop in mijn antwoord moeten beperken.

Maar ik heb het dus breder getrokken. Want voor een nucleaire ramp ben ik nog niet zo bang. Wel voor een instorting van de financiële markten (sooner or later) en alle daaruitvoortvloeiende problematiek. En daar bereid ik me wel op voor. En dan heb je dus echt wel wat aan je boodschappen de eerste paar weken.

Want? Na een paar weken is die financiële markt weer opgekrabbeld?

Als het echt misgaat is het eerder een kwestie van jaren. Daar valt niet tegenop te preppen.

Caramelzeezoutchocola schreef op 28-02-2022 om 22:20:

[..]

Dat weet ik niet, ik heb geen voorraad eten in huis. Alleen voor die dag wat ik die dag eet.

Hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld rijst? Dat pak is bij mij niet in één keer leeg. En havermout of muesli of zoiets of yoghurt, melk? Fruit bewaar ik vaak meerdere dagen totdat het rijp is. Zak noten en zaden gaat ook niet in 1x op toch? Broodbeleg?

ToetieToover schreef op 28-02-2022 om 22:38:

[..]

Hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld rijst? Dat pak is bij mij niet in één keer leeg. En havermout of muesli of zoiets of yoghurt, melk? Fruit bewaar ik vaak meerdere dagen totdat het rijp is. Zak noten en zaden gaat ook niet in 1x op toch? Broodbeleg?

Maar rijst heeft water nodig. Dat is niet veilig in het geval van een nucleaire ramp, tenzij je flink inslaat met flessen.
Havermout/muesli heeft zuivel nodig. De elektriciteit zal het dan niet doen. 
Fruit houdt het niet lang uit buiten de koelkast.

Ik merk dat ik bij al mijn opties vastloop. Alleen die zak met noten of zaden zou dan wel lukken en wat zoet beleg. Maar van het eerste heb ik nooit iets in huis en het tweede is zonder brood niet echt iets waar je lang op gaat teren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.