Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ben jij voorbereid op een nucleaire ramp?


redbulletje schreef op 27-02-2022 om 22:04:

Begin van corona heb ik m'n vriezer volgestopt met frikadellen en hamburgers. Misschien toch weer ns bijvullen.

Als de stroom uitvalt heb je niks aan een volle vriezer.....

Valdemar schreef op 28-02-2022 om 16:55:

[..]

Op dat moment moet je gewoon niet meer denken in termen van drie maaltijden per dag. Wij hebben standaard ongeveer 5 kilo rijst staan, daarmee kunnen we gerust een week verder (3 volwassenen en 1 kind).
Mocht zo'n scenario zich aandienen moet je gewoon onthouden dat onze lichamen daarop ingesteld zijn en tenzij je daarvoor al ondervoed was, kun je gerust enkele weken doorkomen met een minimum aan voedsel.

Rijst moet je koken. Ik ben bang dat je daar niks aan hebt zonder gas en elektra....

watertoren schreef op 28-02-2022 om 18:38:

Ik zou wel een tijd vooruit kunnen met eten. Ik heb 2 vriezers en die zitten helemaal vol.

Zonder elektriciteit niet meer.....

Herfstappeltaart schreef op 28-02-2022 om 19:00:

[..]

Rijst moet je koken. Ik ben bang dat je daar niks aan hebt zonder gas en elektra....

Op je bbq kun je je vast een tijdje redden als je voldoende houtskool hebt. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-02-2022 om 19:07

PhilDunphy schreef op 28-02-2022 om 16:27:


Verder vind ik het ontzettend lastig te bedenken hoe ik mijn 5 persoonsgezin weken kan voeden op een acceptabele voorraad.
Tuurlijk kan ik planken vol met blikvoer inslaan, maar als die ramp niet komt (wat ik hoop) is het niet alsof ik plots weken lang mijn blikken ga opmaken. Dus het maakt me ook wel nieuwsgierig hoe anderen dat doen. Ik lees over kuipjes halvarine en potten pindakaas, maar daar gaan we met z'n vijven toch ook niet op redden.

Wij hebben een goed gevulde trapkast en schuur met allerlei houdbare producten die dagelijks/wekelijks gebruikt worden en dan meteen weer aangevuld. Bijvoorbeeld: allerlei soorten gedroogde peulvruchten (ik denk zeker 5 kilo in totaal - we eten voornamelijk vegetarisch), 2 zakken rijst van elk 5 kilo, 20 blikken gepelde tomaten, meerdere kilo's pasta, paar potten jam en pindakaas, 10 pakken bloem, paar pakken suiker, 10 flessen olie etc.

Dat betekent dat we zelden misgrijpen als er een week geen boodschappen kunnen doen (ziek, drukke werkweek en zo), maar ook voldoende voorraad hebben voor meerdere weken in geval van nood. Dan wordt het een beetje eentonig eten, maar wel voldoende calorieën, vetten en eiwitten.

Bij een nucleaire aanval heb je hier natuurlijk weinig aan...

 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-02-2022 om 19:08

Herfstappeltaart schreef op 28-02-2022 om 19:00:

[..]

Rijst moet je koken. Ik ben bang dat je daar niks aan hebt zonder gas en elektra....

Kort op een vuurtje/barbecue aan de kook brengen en dan in een hooikist/slaapzak laten garen. Duurt wat een paar uur langer dan op het fornuis, maar geeft ook een prima resultaat.

Coreopsis schreef op 28-02-2022 om 19:08:

[..]

Kort op een vuurtje/barbecue aan de kook brengen en dan in een hooikist/slaapzak laten garen. Duurt wat een paar uur langer dan op het fornuis, maar geeft ook een prima resultaat.

Oja dat is nog wel een goed idee.

Maar bbq is toch ook geen optie, want je kan niet naar buiten?

PhilDunphy schreef op 28-02-2022 om 19:24:

Maar bbq is toch ook geen optie, want je kan niet naar buiten?

Ik heb een petroleumstel, werkt ook op lampolie. Of mijn campingbrander, werkt op benzine, tap ik uit de tank van mijn auto. Kan ik rijst en peulvruchten koken. Zaden en noten erbij. Barbecue heb ik, en een boom omzagen kan ik ook als de kooltjes op raken.

Maar ik ben liever meteen dood bij een nucleaire aanval.

Ik doe het zelf niet maar ik denk dat, als je nu toch een voorraad wil aanleggen voor rampen, je het best dingen in huis kunt halen die je alleen hoeft open te  maken en koud kunt eten: potten en blikken met bijvoorbeeld vis, groente als gare bieten, erwtjes, gare peulvruchten, droge worst, knakworst Ook houdbare melk en vla, knãckebröd en beschuit, rijstwafels, peperkoek e.d.

Herfstappeltaart schreef op 28-02-2022 om 19:43:

Ik doe het zelf niet maar ik denk dat, als je nu toch een voorraad wil aanleggen voor rampen, je het best dingen in huis kunt halen die je alleen hoeft open te maken en koud kunt eten: potten en blikken met bijvoorbeeld vis, groente als gare bieten, erwtjes, gare peulvruchten, droge worst, knakworst Ook houdbare melk en vla, knãckebröd en beschuit, rijstwafels, peperkoek e.d.

Diverse soorten ongebrande en ongezouten noten o.a walmoten, pecan noten, hazelnoten, amandelen. 

MidasWolf schreef op 28-02-2022 om 19:45:

[..]

Diverse soorten ongebrande en ongezouten noten o.a walmoten, pecan noten, hazelnoten, amandelen.

Ja ook een goede.

Hinoki schreef op 28-02-2022 om 15:08:

[..]

Ik heb een pindakaasfobie (en ja dat bestaat). Jammer. Want je hebt wel gelijk.

Wat me opvalt, is dat veel mensen maar weinig vooruit kunnen als het gaat om "wat langer" geen eten kunnen kopen. En dan vooral omdat ze het niet nodig vinden.
Wat ga je doen als het een keer wel nodig is? Hopen dat je buren helpen? En als ze niet helpen, aan de plundering want eerlijk zullen we alles delen? Dan maar niet eten?
En wat denk je dat je buren doen als blijkt dat dan weliswaar niet de bom valt, maar al snel duidelijk is dat je de eerste twee drie weken niks hoeft te verwachten van financieel infrastructuur en dus ook van bijvoorbeeld bevoorrading van supermarkten? Denk je dat ze dan met hun eigen voorraad van twee weken zullen zeggen: He, Piet en Marie, hier hebben jullie de helft, wij hebben ons wel iets beter voorbereid, maar we zijn solidair met jullie en zullen de komende weken ook leven van de lucht.

Hamsteren voor een half jaar is geen doen, maar zo laconiek als sommigen zijn, dat snap ik dus echt niet. Voor jou ben ik oprecht blij als dat waar ik wel bang voor ben, niet gebeurt (lege winkels), maar niet gaan huilen als dat wel gebeurt.

Ik snapte er ook niks van als mensen corona hadden en in quarantaine moesten en dan vanaf dag 2 al boodschappen nodig hadden. Zorg dat je voorbereid bent in dat wat mogelijk is. Maar ik ben dan Al verbaasd als mensen aangeven, ik lees het wel eens, dat onverwachts bezoek niet mee kan eten omdat er altíjd afgepast ingekocht wordt. Wat extra in huis hebben kan toch geen kwaad?

Apiejapie schreef op 28-02-2022 om 19:56:

[..]

Ik snapte er ook niks van als mensen corona hadden en in quarantaine moesten en dan vanaf dag 2 al boodschappen nodig hadden. Zorg dat je voorbereid bent in dat wat mogelijk is. Maar ik ben dan Al verbaasd als mensen aangeven, ik lees het wel eens, dat onverwachts bezoek niet mee kan eten omdat er altíjd afgepast ingekocht wordt. Wat extra in huis hebben kan toch geen kwaad?

Ik ben alleen dus ik koop alleen wat ik zelf opeet en vers vlees/vis is maar een paar dagen houdbaar. 

Ik word een beetje naar van dit topic. Maak elkaar toch niet bang. En als het zo zal zijn heb je toch niks aan je boodschappen lieve mensen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.