Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ben jij voorbereid op een nucleaire ramp?


Hinoki schreef op 28-02-2022 om 15:08:

[..]

Ik heb een pindakaasfobie (en ja dat bestaat). Jammer. Want je hebt wel gelijk.

Wat me opvalt, is dat veel mensen maar weinig vooruit kunnen als het gaat om "wat langer" geen eten kunnen kopen. En dan vooral omdat ze het niet nodig vinden.
Wat ga je doen als het een keer wel nodig is? Hopen dat je buren helpen? En als ze niet helpen, aan de plundering want eerlijk zullen we alles delen? Dan maar niet eten?
En wat denk je dat je buren doen als blijkt dat dan weliswaar niet de bom valt, maar al snel duidelijk is dat je de eerste twee drie weken niks hoeft te verwachten van financieel infrastructuur en dus ook van bijvoorbeeld bevoorrading van supermarkten? Denk je dat ze dan met hun eigen voorraad van twee weken zullen zeggen: He, Piet en Marie, hier hebben jullie de helft, wij hebben ons wel iets beter voorbereid, maar we zijn solidair met jullie en zullen de komende weken ook leven van de lucht.

Hamsteren voor een half jaar is geen doen, maar zo laconiek als sommigen zijn, dat snap ik dus echt niet. Voor jou ben ik oprecht blij als dat waar ik wel bang voor ben, niet gebeurt (lege winkels), maar niet gaan huilen als dat wel gebeurt.

Het dunne laagje beschaving wat we hebben zal dan snel afbreken en er zal geplunderd worden vrees ik. Aangezien ik zelf fysiek niet zoveel aan kan zal 't voor mij wel snel einde oefening zijn in zo'n geval. Misschien maar goed ook... 

Ik was vanmiddag al bezig met wat diabetesspullen van dochter die we nog over hebben in te pakken voor de Oekraïne. Die worden ergens centraal verzameld en dan daarheen gebracht, aangezien daar nu een schrijnend tekort is. Maar toen bedacht ik, wat als het hier ook zo’n ellende wordt en bijvoorbeeld de stroom uitvalt. De insulinepomp van dochter moet aan het stopcontact opgeladen worden. Maar haar oude pomp werkt op batterijen, misschien toch wel fijn om die en de materialen achter de hand te houden.
Ik vond ook het nieuws dat in Oekraïne de apotheken helemaal leeg zijn wel beangstigend. Zonder insuline overleeft iemand met diabetes t1 het niet…

Door dit topic ga ik mijn voorraad ook maar weer eens aanvullen. 

Hinoki schreef op 28-02-2022 om 15:08:

[..]

Ik heb een pindakaasfobie (en ja dat bestaat). Jammer. Want je hebt wel gelijk.

Wat me opvalt, is dat veel mensen maar weinig vooruit kunnen als het gaat om "wat langer" geen eten kunnen kopen. En dan vooral omdat ze het niet nodig vinden.
Wat ga je doen als het een keer wel nodig is? Hopen dat je buren helpen? En als ze niet helpen, aan de plundering want eerlijk zullen we alles delen? Dan maar niet eten?
En wat denk je dat je buren doen als blijkt dat dan weliswaar niet de bom valt, maar al snel duidelijk is dat je de eerste twee drie weken niks hoeft te verwachten van financieel infrastructuur en dus ook van bijvoorbeeld bevoorrading van supermarkten? Denk je dat ze dan met hun eigen voorraad van twee weken zullen zeggen: He, Piet en Marie, hier hebben jullie de helft, wij hebben ons wel iets beter voorbereid, maar we zijn solidair met jullie en zullen de komende weken ook leven van de lucht.

Hamsteren voor een half jaar is geen doen, maar zo laconiek als sommigen zijn, dat snap ik dus echt niet. Voor jou ben ik oprecht blij als dat waar ik wel bang voor ben, niet gebeurt (lege winkels), maar niet gaan huilen als dat wel gebeurt.

De vraag van dit topic is of je voorbereid bent op een nucleaire ramp en die heb ik beantwoord.

Op de vraag hoelang ik met mijn levensmiddelen voorraad toe kan is het antwoord heel anders. Maar dat was de vraag niet. Daar is trouwens al eens een topic over geweest.

Denk dat we moeten oppassen niet dezelfde fout te maken als met de mondkapjes die begin van corona naar China werden gestuurd. 

Ik lees best wat mensen die zeggen dat ze dan toch liever dood gaan, dan weken in een schuilkelder overleven. Dat snap ik, zo sta ik er ook in.
Waar ik zelf bang voor ben is dat er op een gegeven moment een (tijdje een) sterk verhoogde straling is. Niet eentje waar je direct dood van gaat, maar wel waar je op lange termijn ongetwijfeld hele nare gezondheidsproblemen van krijgt. 
Dus dat dood gaan geen optie is waar je voor kan kiezen, maar dat het wel van groot belang is dat je je weet te beschermen tegen die straling.
Overigens geen idee hoe realistisch dat scenario is met het oog op hoe de nucleaire wapens van Rusland er uit zien en wat het beoogd doelwit zal zijn.

Verder vind ik het ontzettend lastig te bedenken hoe ik mijn 5 persoonsgezin weken kan voeden op een acceptabele voorraad. Tuurlijk kan ik planken vol met blikvoer inslaan, maar als die ramp niet komt (wat ik hoop) is het niet alsof ik plots weken lang mijn blikken ga opmaken. Dus het maakt me ook wel nieuwsgierig hoe anderen dat doen. Ik lees over kuipjes halvarine en potten pindakaas, maar daar gaan we met z'n vijven toch ook niet op redden.

PhilDunphy schreef op 28-02-2022 om 16:27:

Ik lees best wat mensen die zeggen dat ze dan toch liever dood gaan, dan weken in een schuilkelder overleven. Dat snap ik, zo sta ik er ook in.
Waar ik zelf bang voor ben is dat er op een gegeven moment een (tijdje een) sterk verhoogde straling is. Niet eentje waar je direct dood van gaat, maar wel waar je op lange termijn ongetwijfeld hele nare gezondheidsproblemen van krijgt.
Dus dat dood gaan geen optie is waar je voor kan kiezen, maar dat het wel van groot belang is dat je je weet te beschermen tegen die straling.
Overigens geen idee hoe realistisch dat scenario is met het oog op hoe de nucleaire wapens van Rusland er uit zien en wat het beoogd doelwit zal zijn.

Verder vind ik het ontzettend lastig te bedenken hoe ik mijn 5 persoonsgezin weken kan voeden op een acceptabele voorraad. Tuurlijk kan ik planken vol met blikvoer inslaan, maar als die ramp niet komt (wat ik hoop) is het niet alsof ik plots weken lang mijn blikken ga opmaken. Dus het maakt me ook wel nieuwsgierig hoe anderen dat doen. Ik lees over kuipjes halvarine en potten pindakaas, maar daar gaan we met z'n vijven toch ook niet op redden.

Ik denk niet dat 't een kwestie is van weken maar dat onze hele verzorgingsstaat dan kapot is. Ik verkies de dood boven een leven in armoede. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-02-2022 om 16:42

PhilDunphy schreef op 28-02-2022 om 16:27:

...
Verder vind ik het ontzettend lastig te bedenken hoe ik mijn 5 persoonsgezin weken kan voeden op een acceptabele voorraad. Tuurlijk kan ik planken vol met blikvoer inslaan, maar als die ramp niet komt (wat ik hoop) is het niet alsof ik plots weken lang mijn blikken ga opmaken. Dus het maakt me ook wel nieuwsgierig hoe anderen dat doen. Ik lees over kuipjes halvarine en potten pindakaas, maar daar gaan we met z'n vijven toch ook niet op redden.

Over voedsel moet je je eigenlijk weinig zorgen maken. Zeker wij Westerlingen kunnen gerust een tijd zonder of met een minimum aan vaste voeding. Koop vis in blik met olie. Blijft enorm lang goed en is daarnaast uiterst voedzaam. 
Het zal vooral over water gaan. 
Zelf hebben we een regenwaterput van 10 m³ waaruit we kunnen putten en eenmaal gekookt denk ik dat dit water wel bruikbaar is, maar als je slechts zes flessen frisdrank op voorraad hebt staan, hoop je na dag drie wel op stromend water of hulp van het leger. 

Voorraad zojuist even wat uitgebreid, kan nu wel een dag of 10 vooruit. Dat is dan nog steeds overleven, want vooral de eiwitrijke producten moeten koel bewaard worden en mijn koelkast is niet berekend op grote voorraden. Morgen ga ik naar de markt en zal dan ook wel wat extra's meenemen aan aardappelen en brood maar wat PhilDunphy zegt met de voorraad die ik heb gaan we het geen weken volhouden, dan moet ik gaan rantsoeneren. Tegen de 17 jarige puber zeggen dat 4 boterhammen per dag de maximale hoeveelheid is en dat de pindakaas dunner gesmeerd moet worden, net als de chocopasta en de smeerleverworst.

Mijn voorraadkast is bijna vol met als de koelkast. Mensen die het meer dan 2 weken vol kunnen houden op hun voorraden, waar berg je dat op dan? 

Als ik echt overtuigd ben van ernstige dreiging kan ik de voorraad best wat verder uitbreiden naar dan komen er kratjes levensmiddelen in de huiskamer te staan of onder mijn bed,  dat wil ik liever niet. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 28-02-2022 om 15:20:

[..]

Niet laconiek maar gewoon realistisch en nuchter dat dood gaan ook een optie is en dat ook gewoon accepteren.

Dat accepteren doe ik zeker in het geval er dus wel een bom valt. 

Maar ik begrijp dat jij accepteert dat je doodgaat omdat je geen water meer hebt in het geval van een ramp/uitval financiële systeem/lege winkels/buren die het water dat ze hebben zelf houden. 

Als dat echt jouw houding is, heb ik nog bewondering ook voor je. 
(niet cynisch bedoeld)

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-02-2022 om 16:55

Bakblik schreef op 28-02-2022 om 16:46:

...

Mijn voorraadkast is bijna vol met als de koelkast. Mensen die het meer dan 2 weken vol kunnen houden op hun voorraden, waar berg je dat op dan?

Als ik echt overtuigd ben van ernstige dreiging kan ik de voorraad best wat verder uitbreiden naar dan komen er kratjes levensmiddelen in de huiskamer te staan of onder mijn bed, dat wil ik liever niet.

Op dat moment moet je gewoon niet meer denken in termen van drie maaltijden per dag. Wij hebben standaard ongeveer 5 kilo rijst staan, daarmee kunnen we gerust een week verder (3 volwassenen en 1 kind). 
Mocht zo'n scenario zich aandienen moet je gewoon onthouden dat onze lichamen daarop ingesteld zijn en tenzij je daarvoor al ondervoed was, kun je gerust enkele weken doorkomen met een minimum aan voedsel. 

Valdemar schreef op 28-02-2022 om 16:42:

[..]

Over voedsel moet je je eigenlijk weinig zorgen maken. Zeker wij Westerlingen kunnen gerust een tijd zonder of met een minimum aan vaste voeding. Koop vis in blik met olie. Blijft enorm lang goed en is daarnaast uiterst voedzaam.
Het zal vooral over water gaan.
Zelf hebben we een regenwaterput van 10 m³ waaruit we kunnen putten en eenmaal gekookt denk ik dat dit water wel bruikbaar is, maar als je slechts zes flessen frisdrank op voorraad hebt staan, hoop je na dag drie wel op stromend water of hulp van het leger.

Nee je kan gekookt met radioactieve deeltjes besmet water niet drinken. En ook je met radioactive deeltjes besmette moestuin niet eten.

Of nou ja, het kan wel, maar als er een beetje pittige dosis op zit kan dat vrij snel heel naar worden.

Mensen lijken te denken dat als ze maar preppen, ze het wel zullen redden voor een tijdje. Ze lijken niet te beseffen dat de voorraad die je inslaat puur bonusmateriaal is voor áls je de aanslag hebt overleefd en niet aan acute radiation sydrome langzaam en pijnlijk aan het sterven bent.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

28-02-2022 om 18:37

Hinoki schreef op 28-02-2022 om 16:51:

[..]

Dat accepteren doe ik zeker in het geval er dus wel een bom valt.

Maar ik begrijp dat jij accepteert dat je doodgaat omdat je geen water meer hebt in het geval van een ramp/uitval financiële systeem/lege winkels/buren die het water dat ze hebben zelf houden.

Als dat echt jouw houding is, heb ik nog bewondering ook voor je.
(niet cynisch bedoeld)

Nee zo erg hang ik niet aan het leven dat ik dan perse zou moeten overleven.

Ik zou wel een tijd vooruit kunnen met eten. Ik heb 2 vriezers en die zitten helemaal vol.

watertoren schreef op 28-02-2022 om 18:38:

Ik zou wel een tijd vooruit kunnen met eten. Ik heb 2 vriezers en die zitten helemaal vol.

En dan valt de stoom uit en is het met een paar dagen ontdooid en is het gas en de stroom eraf... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.