Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Anti-woke

Wie hier vindt het een complete nonsens hoe men tegenwoordig praat over gender, hoe mensen zich in een slachtofferrol duwen, hoe men teksten wil laten aanpassen omdat ze enkelen zouden schaden...
Ik ben  woke:

Peiling

Ik ben woke
106 stemmen
34%
66%

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-05-2024 om 23:29:

[..]

Ik ben niet woke, ik ben niet anti-woke. Ik ben wel van mening dat niet alles aangepast hoeft te worden voor een kleine(re) groep mensen. En en daar binnen zit ook weer een nuance die per onderwerp verschilt.

Eens

Nicole123 schreef op 10-05-2024 om 23:24:

[..]

Ik veeg niet alles op één hoop, ik zeg nergens dat de uitspraken die ik herhaalde door iedereen hier gedaan zijn. Je voelt je daardoor onterecht aangesproken. Wel vind ik de algemene tendens van heel erg veel anti-woke posts hier dat dingen opgeblazen worden en men zichzelf of mensen zoals zijzelf als slachtoffer neerzet. Niet alle of van iedereen, wel vele. Ik had naast dat lijstje er nog tientallen kunnen quoten, elke pagina staat er vol mee.

En de hoeveelheid posts per pagina is blijkbaar verschillend per persoon. Bij mij staat de quote van Moirmel op pagina 36 van de 55, dus een stukje over de helft. Het gaat in ieder geval heel duidelijk en letterlijk over zich persoonlijk aangevallen voelen door kritiek op de VOC slavenhandel. Maar misschien heb jij die gewiste (delen van) posts van hem gemist, dat kan.

Je doet niet anders. Het masker is gevallen. Het enige wat je kan is verheven arrogant reageren en posts van andersdenken vals verdraaien en manipuleren. Je hebt jezelf mooi verraden. Meerderen zien het ook hier. 

Dietloverzzz schreef op 11-05-2024 om 02:12:

[..]

Je doet niet anders. Het masker is gevallen. Het enige wat je kan is verheven arrogant reageren en posts van andersdenken vals verdraaien en manipuleren. Je hebt jezelf mooi verraden. Meerderen zien het ook hier.

Nicole praat over de inhoud. Jij praat over Nicole. 1-0 Nicole.

Mijn stelling was dat antiwoke zaken opblaast en zich een slachtofferrol aanmeet. Het gevaar van daarbij losse quote aanhalen is altijd dat degenen die gequote worden dan zeggen dat net iets anders bedoeld te hebben dan dat het samengevat wordt, dat snap ik. Een paar mensen weten op deze manier mooi de aandacht af te leiden van wat antiwoke retoriek inhoudt naar mij als persoon. Dat vind ik dan weer vals. Heb het gewoon over de inhoud.

Dietloverzzz schreef op 11-05-2024 om 02:00:

[..]

Dat valse verdraaien en demoniseren van woorden gebeurt hier echt zo vaak. Fijn dat hier meerdere mensen het hier door hebben en ervoor uit durven te komen. De waarheid komt wel boven hier.

Ik had de laatste dagen dit topic wat links laten liggen, maar las gisteravond weer bij en las dit. 

Er wordt mij een mening toegeschreven die ik niet heb. Prima als mensen het met me oneens zijn, maar ga mijn mening en quotes niet zo verdraaien.

Nicole123 schreef op 11-05-2024 om 08:04:

Mijn stelling was dat antiwoke zaken opblaast en zich een slachtofferrol aanmeet. Het gevaar van daarbij losse quote aanhalen is altijd dat degenen die gequote worden dan zeggen dat net iets anders bedoeld te hebben dan dat het samengevat wordt, dat snap ik. Een paar mensen weten op deze manier mooi de aandacht af te leiden van wat antiwoke retoriek inhoudt naar mij als persoon. Dat vind ik dan weer vals. Heb het gewoon over de inhoud.

Ik had het gisteravond het over de inhoud. 

Jij claimde het over de inhoud te hebben. 

Toch een verschil...

Malibu2 schreef op 11-05-2024 om 08:09:

[..]

Ik had het gisteravond het over de inhoud.

Jij claimde het over de inhoud te hebben.

Toch een verschil...

Claim? Dat is een frame! Ik zie een overeenkomst in de observaties. Rijmt ook nog eens.

De maskers vallen af, de waarheid komt wel boven, het valse verdraaien, het verraad. 

Burp...   🎶's Nachts na tweeën...'🎶

Malibu2 schreef op 11-05-2024 om 08:06:

[..]

Ik had de laatste dagen dit topic wat links laten liggen, maar las gisteravond weer bij en las dit.

Er wordt mij een mening toegeschreven die ik niet heb. Prima als mensen het met me oneens zijn, maar ga mijn mening en quotes niet zo verdraaien.

Jij verbond in jouw teksten het VOC verleden aan wat er nu over blanke mannen wordt gevonden en aan jouw witte vriendin die het op zichzelf betrekt. Dat is wel goed samengevat denk ik, toch? Ik heb gezegd dat Moirmel de uitspraak meer direct heeft gedaan, in een gewiste (en daarom niet in mijn voorbeeldenlijstje maar nog steeds op te zoeken want gequote) post over zelf slaven halen, waar anderen hier ook nog op gereageerd hebben dat ze het eens waren met die post. Ik wil helemaal niet jou aanvallen, maar duidelijk maken dat als het gaat over slachtofferschap dat niet puur bij woke ligt maar dat antiwoke zich, in dit topic en daarbuiten, juist bij uitstek presenteert als slachtoffer. Ik ben niet de eerste die dit in dit topic observeert.

Campanula schreef op 11-05-2024 om 08:13:

[..]

Claim? Dat is een frame! Ik zie een overeenkomst in de observaties. Rijmt ook nog eens.

Jep. Als je aan mij als persoon dingen  toeschrijft die ik persoonlijk niet heb gezegd, dan claim je het over de inhoud te hebben, maar heb je dat niet. 


Onderstaande is gewoon wat ik bedoelde te zeggen. Als mensen zich hier helemaal niet in herkennen dan kan dat, dan gaat het misschien niet over jou. Ik zie het echter in dit topic wel, pagina na pagina. Misschien in de VOC discussie vooral door Moirmel echt op een directe manier, maar in de gender-op-school discussie zoals ik in een post hiervoor al schreef is het overduidelijk.

VanLotje schreef op 07-05-2024 om 07:28:

Anti-woke hoort vaak iets vaags of iets dat maar 1 persoon zegt en gaat dan massaal steigeren en zichzelf in de slachtoffer rol plaatsen. Dit terwijl het dus vaak maar om weinig mensen gaat die dat zeggen en soms is het niet eens waar.

Alles wordt gebruikt om een scene te trappen.

Het zou woke zijn dat steeds de slachtoffer rol aanneemt en hoewel dat inderdaad ook gebeurt, overtreft anti-woke hen daar inmiddels ruimschoots in


Nicole123 schreef op 11-05-2024 om 08:29:

[..]

Jij verbond in jouw teksten het VOC verleden aan wat er nu over blanke mannen wordt gevonden en aan jouw witte vriendin die het op zichzelf betrekt. Dat is wel goed samengevat denk ik, toch? Ik heb gezegd dat Moirmel de uitspraak meer direct heeft gedaan, in een gewiste (en daarom niet in mijn voorbeeldenlijstje maar nog steeds op te zoeken want gequote) post over zelf slaven halen, waar anderen hier ook nog op gereageerd hebben dat ze het eens waren met die post. Ik wil helemaal niet jou aanvallen, maar duidelijk maken dat als het gaat over slachtofferschap dat niet puur bij woke ligt maar dat antiwoke zich, in dit topic en daarbuiten, juist bij uitstek presenteert als slachtoffer. Ik ben niet de eerste die dit in dit topic observeert.

Ik benadruk in dit topic steeds dat ik wil dat er op een evenwichtige manier naar zaken wordt gekeken. 

Als een vriendin van mij vindt dat zij als blanke mede schuldig aan de slavernij is, als blanke mannen uit het verleden postuum gecanceld worden, maar er niet wordt gesproken over de Afrikanen die hun mede-Afrikanen als slaven verkochten aan de slavenhandelaars, of de gruwelen die er in de Arabische slavenhandel plaatsvonden, dan is er inderdaad een probleem. Het westen wordt dan als enige geframed als de kwaaie pier, terwijl slavenhandel in die tijd veel meer wijdverspreid was. 

Prima om slavernij en slavenhandel nu te veroordelen, maar vertel dan het hele plaatje. Vertel over de rol van de westerse slavenhandelaars, vertel over de Afrikanen die andere Afrikanen als slaven verkochten, vertel over de Arabische slavenhandel, en vertel over de omstandigheden van de gewone arbeider in die dag. Maar vertel bovenal over de slavernij die vandaag de dag nog gaande is: momenteel leven wereldwijd zo'n 50 miljoen (!) mensen onder een vorm van moderne slavernij. 

Malibu2 schreef op 11-05-2024 om 08:34:

[..]

Jep. Als je aan mij als persoon dingen toeschrijft die ik persoonlijk niet heb gezegd, dan claim je het over de inhoud te hebben, maar heb je dat niet.

Die quotes waren geen toeschrijving, maar je eigen quotes. Bovendien lees ik geen claim. Een claim is een toeeigening. De 'inhoud' is niet te claimen door 1 persoon. 

Malibu2 schreef op 11-05-2024 om 08:57:

Maar vertel bovenal over de slavernij die vandaag de dag nog gaande is: momenteel leven wereldwijd zo'n 50 miljoen (!) mensen onder een vorm van moderne slavernij.

Helemaal mee eens, daar heb je zeker een punt mee. Ik vind dat we het niet tegen elkaar af zouden moeten zetten, maar van het een leren om het ander te bestrijden. Misstanden en ongelijkheid in de wereld tegengaan is nog altijd hard nodig. En ik snap dat je demonstreren tegen een Piet Hein beeld in een Primark shirtje dan tegenstrijdig kan vinden.

Nicole123 schreef op 11-05-2024 om 09:05:

[..]

Helemaal mee eens, daar heb je zeker een punt mee. Ik vind dat we het niet tegen elkaar af zouden moeten zetten, maar van het een leren om het ander te bestrijden. Misstanden en ongelijkheid in de wereld tegengaan is nog altijd hard nodig. En ik snap dat je demonstreren tegen een Piet Hein beeld in een Primark shirtje dan tegenstrijdig kan vinden.

Ja klopt. 

Er ligt zoveel nadruk op het verleden en (naar mijn mening) wat het westen cq de blanke man daarin verkeerd heeft gedaan. En je zult mij niet horen zeggen dat het westen / blanke man moreel perfect was, verre van. Maar de rest van het plaatje ontbreekt waardoor mensen een te eenzijdig beeld krijgen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.