Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Anti-woke

Wie hier vindt het een complete nonsens hoe men tegenwoordig praat over gender, hoe mensen zich in een slachtofferrol duwen, hoe men teksten wil laten aanpassen omdat ze enkelen zouden schaden...
Ik ben  woke:

Peiling

Ik ben woke
106 stemmen
34%
66%

Lieveheersbeest schreef op 10-05-2024 om 14:01:

[..]

Ik reageer erop, omdat je Baudet dit dus wel ziet doen. Zaken die heel zwart-wit zijn negeert hij en zijn mening zet hij neer als waarheid. Terwijl geschiedenis (feiten) en wetenschap hem tegenspreken.

Ja Baudet, dan noem je wel iemand ja. Die doet dat ja. Regelmatig zegt hij dingen die aantoonbaar niet kloppen. Misschien heeft hij in enkele dingen wel een punt of is er een kleine kern van waarheid al is de echte waarheid lastig om te achterhalen. Ik vraag me af of hij dat expres doet of dit echt allemaal gelooft.

Dietloverzzz schreef op 10-05-2024 om 14:07:

[..]

Ik vraag me af of hij dat expres doet of dit echt allemaal gelooft.

Tijdens de verdediging van zijn proefschrift gaf hij aan dat hij zijn meningen op zelfde waarde schat als wetenschappelijk onderzoek. Hij was overigens ook bijna niet gepromoveerd omdat zijn proefschrift dus bol staat van meningen (die daar niet thuishoren). Ik denk dat die man totaal delusional is.

Lieveheersbeest schreef op 10-05-2024 om 14:24:

[..]

Tijdens de verdediging van zijn proefschrift gaf hij aan dat hij zijn meningen op zelfde waarde schat als wetenschappelijk onderzoek. Hij was overigens ook bijna niet gepromoveerd omdat zijn proefschrift dus bol staat van meningen (die daar niet thuishoren). Ik denk dat die man totaal delusional is.

Maar uiteindelijk is hij wel gepromoveerd. Dan moet het toch wel uiteindelijk kwaliteit zijn geweest. Anders promoveer je niet denk ik. 

Dietloverzzz schreef op 10-05-2024 om 14:06:

[..]

Woke schiet zoals ik eerder al vaak heb gezegd er ernstig in door en pakt het totaal verkeerd aan vind ik.

Ik ben het op zich (in grote lijnen) eens met je post. Maar die laatste... Is dat woke-eigen of radicaal eigen? Afgaande op de algemene definitie van woke en niet die van de openingspost.

Dietloverzzz schreef op 10-05-2024 om 14:27:

[..]

Maar uiteindelijk is hij wel gepromoveerd. Dan moet het toch wel uiteindelijk kwaliteit zijn geweest. Anders promoveer je niet denk ik.

Er is een stemming geweest, met voors en tegens. Dat is zéér ongebruikelijk. De schrijver van het boek waarin dit besproken wordt deed het klinken alsof hij gepromoveerd is dankzij goed relatiemanagement (ofwel vriendjespolitiek).

Ook interessant: Veel uitgevers hebben het uitgeven van zijn boeken afgeslagen. Ze kwamen tot de conclusie dat hij uiterst onzorgvuldig omgaat met feiten, gekke verbanden trekt en onwaarheden verspreid. En dat na het lezen van zijn proefschrift... Dus tot zover kwaliteit.

Dietloverzzz schreef op 10-05-2024 om 14:06:

[..]

Ontkennen is wat anders dan er steeds vanuit een slachtofferrol er de nadruk opleggen en andersdenkenden affakkelen. 

Maar die slachtofferrol en het op zichzelf betrekken zie ik steeds juist in de anti-woke hoek. Kijk maar hoe er bijv in dit topic geschreven wordt. Ik zie de 'woke' kant over het algemeen vrij rustig discussiëren en voorstellen doen of verdedigen, om een in hun ogen eerlijker wereld te bevorderen en minderheden te steunen in hun rechten. De heftige emoties en slachtofferrol kont vervolgens van de anti-woke kant, met 'het is waanzin!', 'het wordt ons door de strot geduwd!', 'je mag tegenwoordig niks meer!', etc. 

Ik denk dat het mis gaat als je alles op jezelf betrekt. Als er ergens een bordje op een toilet bij geplaatst wordt, of een Zwarte Piet wordt vervangen door een roetveegpiet, of er hangt ergens een regenboogvlag, of een non-binaire jongere mag op tv wat vertellen, of de Gouden Koets wordt vervangen door de glazen koets, of de Eskimolaan wordt vernoemd, waarom dan altijd meteen aan of vanuit jezelf denken? Je hoeft dat soort dingen helemaal niet op jezelf te betrekken. Je hoeft je door dit soort veranderingen niet achtergesteld of aangevallen te voelen, het gaat niet over jou zelf. Je kunt ook het gewoon langs je heen laten gaan of het gewoon fijn vinden voor degene die blij is met zo'n verandering en klaar.

Lieveheersbeest schreef op 10-05-2024 om 14:28:

[..]

Ik ben het op zich (in grote lijnen) eens met je post. Maar die laatste... Is dat woke-eigen of radicaal eigen? Afgaande op de algemene definitie van woke en niet die van de openingspost.

Nee ik ga dan uit op de (vind ik) extreme woke van tegenwoordig. Niet van hoe die misschien oorspronkelijk was.

Lieveheersbeest schreef op 10-05-2024 om 14:29:

[..]

Er is een stemming geweest, met voors en tegens. Dat is zéér ongebruikelijk. De schrijver van het boek waarin dit besproken wordt deed het klinken alsof hij gepromoveerd is dankzij goed relatiemanagement (ofwel vriendjespolitiek).

Ook interessant: Veel uitgevers hebben het uitgeven van zijn boeken afgeslagen. Ze kwamen tot de conclusie dat hij uiterst onzorgvuldig omgaat met feiten, gekke verbanden trekt en onwaarheden verspreid. En dat na het lezen van zijn proefschrift... Dus tot zover kwaliteit.

Dat vind ik wel vreemd inderdaad. 

Nicole123 schreef op 10-05-2024 om 14:45:

[..]

Maar die slachtofferrol en het op zichzelf betrekken zie ik steeds juist in de anti-woke hoek. Kijk maar hoe er bijv in dit topic geschreven wordt. Ik zie de 'woke' kant over het algemeen vrij rustig discussiëren en voorstellen doen of verdedigen, om een in hun ogen eerlijker wereld te bevorderen en minderheden te steunen in hun rechten. De heftige emoties en slachtofferrol kont vervolgens van de anti-woke kant, met 'het is waanzin!', 'het wordt ons door de strot geduwd!', 'je mag tegenwoordig niks meer!', etc.

Ik denk dat het mis gaat als je alles op jezelf betrekt. Als er ergens een bordje op een toilet bij geplaatst wordt, of een Zwarte Piet wordt vervangen door een roetveegpiet, of er hangt ergens een regenboogvlag, of een non-binaire jongere mag op tv wat vertellen, of de Gouden Koets wordt vervangen door de glazen koets, of de Eskimolaan wordt vernoemd, waarom dan altijd meteen aan of vanuit jezelf denken? Je hoeft dat soort dingen helemaal niet op jezelf te betrekken. Je hoeft je door dit soort veranderingen niet achtergesteld of aangevallen te voelen, het gaat niet over jou zelf. Je kunt ook het gewoon langs je heen laten gaan of het gewoon fijn vinden voor degene die blij is met zo'n verandering en klaar.

Nou nee zo rustig vind ik het er lang niet altijd aan toe gaat vanuit de woke kant. Ook niet in dit topic. Maar goed op de rest van al jouw punten ben ik al zo vaak inmiddels uitgebreid ingegaan waarom ik daar wat tegen heb, waarom ik dat vind en dat ga ik echt niet opnieuw doen. Het komt bovendien toch duidelijk niet aan gelet op de inhoud van jouw post. En ik vind daarvan wat ik wil. En ik hoef er zelf geen directe last van te hebben om ergens wat van te mogen vinden. Alsof we zelf last hebben van alle maatschappelijke problemen waar we wat van vinden.

Dietloverzzz schreef op 10-05-2024 om 14:47:

[..]

Nee ik ga dan uit op de (vind ik) extreme woke van tegenwoordig. Niet van hoe die misschien oorspronkelijk was.

Zie je zelf wel dat je daarin een hele bewuste en bepalende keuze maakt?

De definitie is maatschappijkritisch, that's it. Maar jij kiest er dus bewust voor om taal te veranderen... Eigenlijk zeg jij dus net zo goed dat die bal groen is, terwijl die paars is.

Je zet mensen die zich maatschappijkritisch gedragen weg als mensen die doorschieten en 'het' verkeerd aanpakken. Da's toch gek, om zo'n grote groep (want is niet elke Nederlander maatschappijkritisch??) over één kam te scheren en in één hoekje te duwen.

Lieveheersbeest schreef op 10-05-2024 om 14:53:

[..]

Zie je zelf wel dat je daarin een hele bewuste en bepalende keuze maakt?

De definitie is maatschappijkritisch, that's it. Maar jij kiest er dus bewust voor om taal te veranderen... Om mensen die zich maatschappijkritisch gedragen weg te zetten als mensen die doorschieten en 'het' verkeerd aanpakken. Da's toch gek, om zo'n grote groep (want is niet elke Nederlander maatschappijkritisch??) over één kam te scheren.

Je maakt me niet wijs dat op de wijxe waarom daar nu uitvoering aan wordt gegeven overeen komt met de oorspronkelijke betekenis. Dat geloof ik niet. 

Jij kiest ervoor om alleen naar extremen te kijken. Terwijl die groep van maatschappij critici véél groter is dan dat. 

Dietloverzzz schreef op 10-05-2024 om 14:47:

[..]

Dat vind ik wel vreemd inderdaad.

Een stukje achtergrond:

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20220715_94377715

"In zijn proefschrift De aanval op de natiestaat uit 2012 zijn al veel latere ideeën te herkennen, zoals zijn overtuiging dat een sterke natiestaat, tegenwoordig ‘ondermijnd door internationale instituten zoals de EU’, noodzakelijk is voor een goed functionerende democratie. Tom Eijsbouts, destijds hoogleraar Europees recht in Leiden, politicoloog Meindert Fennema en rechtsfilosoof Hendrik Kaptein hadden twijfels bij de wetenschappelijke kwaliteit van dat proefschrift; Eijsbouts maakte zelfs bezwaar tegen promotie. Eén van Thierry’s adviseurs was de Britse politiek filosoof John Laughland, bekend om zijn stellingname tegen de EU en sympathie voor Rusland – dezelfde Laughland die op een Forum-symposium in juli 2022 Oekraïne ‘een fictie’ zou noemen."

Dietloverzzz schreef op 10-05-2024 om 14:54:

[..]

Je maakt me niet wijs dat op de wijxe waarom daar nu uitvoering aan wordt gegeven overeen komt met de oorspronkelijke betekenis. Dat geloof ik niet.

Je geeft zelf aan dat je het herhaaldelijk hebt uitgelegd, en misschien lees ik er consequent overheen, maar echt iets concreets over die wijze waar volgens jou uitvoering wordt gegeven heb ik echt niet herkend. Wat is het verschil van de huidige woke dan met de oorspronkelijke betekenis? Geef eens wat voorbeelden waarbij woke is doorgeschoten. Niet om vervelend te doen, maar ik wil het graag beter begrijpen.  

Lieveheersbeest schreef op 10-05-2024 om 14:55:

Jij kiest ervoor om alleen naar extremen te kijken. Terwijl die groep van maatschappij critici véél groter is dan dat.

Omdat juist die extremen nu zo overal doorsijpelen in de samenleving zoals ik in veel eerdere posts al uiteen heb gezet. En in die dingen kan ik me echt niet in vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.