Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Anti-woke

Wie hier vindt het een complete nonsens hoe men tegenwoordig praat over gender, hoe mensen zich in een slachtofferrol duwen, hoe men teksten wil laten aanpassen omdat ze enkelen zouden schaden...
Ik ben  woke:

Peiling

Ik ben woke
106 stemmen
34%
66%

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-05-2024 om 22:56:

[..]

Je vergeet het belangrijkste, de Nederlandse taal. Daarnaast nog de nationale feestdagen, vrijheid, omgangsvormen, gelijkheid, tradities. Maar ik zie dat jij andere zaken als cultuur ziet gezien de etenswaar die je opnoemt.

Maar die cultuur wordt allemaal niet aangetast door ‘woke’, toch? Sommige dingen veranderen wel in de cultuur. We hebben het niet meer over Nederlandsch, er wordt steeds minder gefierljept, de fanfare trekt nog weinig jongeren, met Hemelvaart en Pinksteren gaan weinig mensen meer naar de kerk, ik zie zelden mensen op klompen of in klederdracht. Maar dat is meer een verandering van smaak of opvattingen. Als je ‘onze Nederlandse cultuur’ gaat versmallen tot zaken als Zwarte Piet, de heldenstatus van de VOC en de afbeeldingen op de gouden koets, kortom tot alles wat als kwetsend kan worden ervaren, dan vind ik dat een heel treurig beeld van cultuur.

Malibu2 schreef op 04-05-2024 om 23:42:

[..]

Dan kom je weer uit op subjectieve gevoelens. Ik ken mensen uit de Caraïben en Suriname met een donkere huidskleur die juist heel erg pro zwarte piet zijn. Mijn oma was er tijdens haar leven één van, maar was daar zeker niet uniek in.

Bovendien bestaat er geen recht om niet gekwetst te worden.

En mijn opa rookte en werd toch 99 jaar. De drogreden van het anekdotisch bewijs. Jouw oma en die andere kennissen van je zijn niet alle zwarte mensen. 

Er bestaat geen recht om niet gekwetst te worden, maar waarom zou je bewust mensen kwetsen als het heel makkelijk ook anders kan? Niemand pleit ervoor om bijv Sinterklaas helemaal af te schaffen, met roetveegpieten vinden kinderen het feest nog net zo leuk en ergens in Lutjebroek verschijnt een regenboogbankje. Waarom zo heftig je hakken in het zand zetten bij iets wat voor een ander heel fijn is en voor jou niet of nauwelijks moeite?

Poezenmeisje schreef op 04-05-2024 om 23:40:

KOZP in Slochteren...
Verstandig besluit, man en ik wisten zeker dat Siddeburen dan ook even op koffievisite kwam.

KOZP hield zich koest.

Ik zie het voor me

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-05-2024 om 23:35:

[..]

Waar staat dat de wokies dat willen afschaffen? Jij zegt "waarom vasthouden aan de Nederlandse cultuur/identiteit". Ik zeg je alleen dat ik de Nederlandse cultuur/identiteit niet veranderd wil zien in een cultuur uit een van je 195 andere landen. Waarom vind je dat zo gek?

Dan heb ik je verkeerd begrepen, excuus, dat vind ik niet gek. Waar ik dan nog wel benieuwd naar ben, in zijn algemeenheid: beschouw jij de Nederlandse cultuur als beter dan een andere of als cultuur waarin jij je thuis voelt, omdat je ermee bent opgegroeid? 

felija schreef op 04-05-2024 om 23:52:

[..]

Dan heb ik je verkeerd begrepen, excuus, dat vind ik niet gek. Waar ik dan nog wel benieuwd naar ben, in zijn algemeenheid: beschouw jij de Nederlandse cultuur als beter dan een andere of als cultuur waarin jij je thuis voelt, omdat je ermee bent opgegroeid?

Hoofdzakelijk omdat ik er mee ben opgegroeid en me daarin thuis voel. Ik ken niet alle culturen in de wereld, die ik wel (redelijk) ken hebben mooie en minder mooie punten. Net zoals in Nederland. Zoals Thai mensen die de weg vragen liever "het bos insturen" dan toegeven dat ze niet weten waar het is vind ik wat minder. De manier van omgaan met de dood en doden vond ik wel mooi om te zien. 

Nicole123 schreef op 04-05-2024 om 23:49:

[..]

En mijn opa rookte en werd toch 99 jaar. De drogreden van het anekdotisch bewijs. Jouw oma en die andere kennissen van je zijn niet alle zwarte mensen.

Er bestaat geen recht om niet gekwetst te worden, maar waarom zou je bewust mensen kwetsen als het heel makkelijk ook anders kan? Niemand pleit ervoor om bijv Sinterklaas helemaal af te schaffen, met roetveegpieten vinden kinderen het feest nog net zo leuk en ergens in Lutjebroek verschijnt een regenboogbankje. Waarom zo heftig je hakken in het zand zetten bij iets wat voor een ander heel fijn is en voor jou niet of nauwelijks moeite?

Maar zijn die mensen die zich er daadwerkelijk door gekwetst voelen dan niet met zo goed anekdotisch? Die omvatten immers ook lang niet alle mensen met een donkere huidskleur. En misschien voelen mijn kennissen en vele anderen zich ook wel gekwetst als de zwarte pieten afgeschaft worden? 

Een ander voorbeeld waarbij ik de rol van woke op zijn best zeer twijfelachtig vind, is het al dan niet deelnemen aan vrouwensporten door biologische mannen die zich als vrouw identificeren. Ik snap best dat men de transpersoon niet wil kwetsen, maar tegemoetkomen aan de wil van de minderheid gaat ook hier ten koste van de meerderheid (de biologische vrouwen). En daar lijkt het ook weer te botsen bij woke. Want wat gebeurt er met vrouwenrechten als transrechten voor gaan? De Amerikaanse oud-zwemster Riley Gaines heeft dit aan den lijve ondervonden en vertelt hier intussen heel openlijk over. Transpersonen lijken hoger te scoren op de ranglijst van de onderdrukten en dan worden de vrouwenrechten overboord gegooid. 

Malibu2 schreef op 05-05-2024 om 00:27:

[..]

Maar zijn die mensen die zich er daadwerkelijk door gekwetst voelen dan niet met zo goed anekdotisch? Die omvatten immers ook lang niet alle mensen met een donkere huidskleur. En misschien voelen mijn kennissen en vele anderen zich ook wel gekwetst als de zwarte pieten afgeschaft worden?

Het gaat om de stelling die je ermee wil proberen te bevestigen. Ik zeg nergens dat alle zwarte mensen zich gekwetst voelen door Zwarte Piet, dan zou je zeker een punt hebben. Ik zeg dat er zwarte mensen zijn die zich erdoor gekwetst voelen. En in mijn ogen zou dat genoeg moeten zijn voor de kleine moeite om over te stappen op een andersoortige Piet en niet halsstarrig te menen het recht te hebben om die minderheid te blijven kwetsen. 

Je stelling dat zwarte mensen zich gekwetst zouden kunnen voelen als Zwarte Piet verdwijnt, meen je dat jou echt? Dus die 'anti-woke behoud Zwarte Piet' mensen zijn eigenlijk juist zo enorm begaan met die zwarte mensen die zich als je Zwarte Piet afschaft zo gekwetst voelen? Dat geloof je zelf niet echt, toch?

Nicole123 schreef op 04-05-2024 om 23:49:

[..]

En mijn opa rookte en werd toch 99 jaar. De drogreden van het anekdotisch bewijs. Jouw oma en die andere kennissen van je zijn niet alle zwarte mensen.

Er bestaat geen recht om niet gekwetst te worden, maar waarom zou je bewust mensen kwetsen als het heel makkelijk ook anders kan? Niemand pleit ervoor om bijv Sinterklaas helemaal af te schaffen, met roetveegpieten vinden kinderen het feest nog net zo leuk en ergens in Lutjebroek verschijnt een regenboogbankje. Waarom zo heftig je hakken in het zand zetten bij iets wat voor een ander heel fijn is en voor jou niet of nauwelijks moeite?

Hier leg je de vinger precies op de zere plek. Er zijn steeds maar weer nieuwe dingen die een zeer kleine minderheid heel fijn vindt. Als het ene ding in afronding is, wordt er al weer wat nieuws verzonnen wat "kwetsend" is. Dat werkt zeer vermoeiend.

En ja, het is wel een zeer kleine minderheid, maar lijkt groot omdat de media het opblaast. Dan lijkt het dat half Nederland dat wil, terwijl dat natuurlijk totaal niet waar is.

Zelfde als al dat transgendergedoe en we daar de samenleving op moeten aanpassen. Maar hoe groot is die groep nou op de totale bevolking? Afgaande op de media lijkt het wel de helft van de bevolking, persoonlijk ken ik er echt werkelijk niet één.

Net als hier een peiling houden voor welke partij je stemt, volgens de via fora-wereld was links de overgrote winnaar, de realiteit was echter totaal anders. 

Zo zit het ook met het wokegebeuren, het lijkt een enorme groep, maar dat komt door de media. 80% van de bevolking in real life heeft niets met dat wokegedoe maar moet het wel ondergaan omwille van de schreeuwers.

Nicole123 schreef op 05-05-2024 om 01:06:

[..]

Het gaat om de stelling die je ermee wil proberen te bevestigen. Ik zeg nergens dat alle zwarte mensen zich gekwetst voelen door Zwarte Piet, dan zou je zeker een punt hebben. Ik zeg dat er zwarte mensen zijn die zich erdoor gekwetst voelen. En in mijn ogen zou dat genoeg moeten zijn voor de kleine moeite om over te stappen op een andersoortige Piet en niet halsstarrig te menen het recht te hebben om die minderheid te blijven kwetsen.

Je stelling dat zwarte mensen zich gekwetst zouden kunnen voelen als Zwarte Piet verdwijnt, meen je dat jou echt? Dus die 'anti-woke behoud Zwarte Piet' mensen zijn eigenlijk juist zo enorm begaan met die zwarte mensen die zich als je Zwarte Piet afschaft zo gekwetst voelen? Dat geloof je zelf niet echt, toch?

Jep, dat meen ik echt. En voor mensen die niet-woke zijn is dat geen doorslaggevend motief (je hebt immers geen recht om je niet gekwetst te voelen), maar juist woke zou zich hiervan bewust moeten zijn. 

Zwarte piet is zeer populair bij jonge kinderen. Als zwarte piet nu nog een heel ondergeschikte positie had, dan zou dat inderdaad een beeld van slavernij kunnen oproepen. Maar zwarte piet heeft geen ondergeschikte functie, hij is gelijkwaardig aan Sinterklaas. Maar hij mag niet "zwart" zijn, hij moet "witter" gemaakt worden. Tja.. 

Malibu2 schreef op 05-05-2024 om 07:39:

[..]

Jep, dat meen ik echt. En voor mensen die niet-woke zijn is dat geen doorslaggevend motief (je hebt immers geen recht om je niet gekwetst te voelen), maar juist woke zou zich hiervan bewust moeten zijn.

Zwarte piet is zeer populair bij jonge kinderen. Als zwarte piet nu nog een heel ondergeschikte positie had, dan zou dat inderdaad een beeld van slavernij kunnen oproepen. Maar zwarte piet heeft geen ondergeschikte functie, hij is gelijkwaardig aan Sinterklaas. Maar hij mag niet "zwart" zijn, hij moet "witter" gemaakt worden. Tja..

Dit idd.

En over een paar jaar als die leuke pieten "wit" zijn, zeiken ze weer dat er te weinig diversiteit is en "zwarte" kinderen zich niet kunnen identificeren met het feest

Blomke82 schreef op 05-05-2024 om 07:49:

[..]

Dit idd.

En over een paar jaar als die leuke pieten "wit" zijn, zeiken ze weer dat er te weinig diversiteit is en "zwarte" kinderen zich niet kunnen identificeren met het feest

Jep. 

Woke verdeelt de bevolking in "zwart" en "wit". Tussenvormen zijn er blijkbaar niet. Dan heb je met Sinterklaas en Zwarte Piet toch een enorm mooi duo? 

Ik probeer nog steeds het probleem te snappen. Het sinterklaasfeest is niet afgeschaft, zelfs het hulpje van Sinterklaas is niet afgeschaft, het is op typisch Nederlandse wijze een klein beetje veranderd door een compromis te zoeken. Typisch Nederlands polderen. Wat volgens mij ook gewoon bij onze cultuur hoort.
Datzelfde voor straatnamen, ik heb hier werkelijk van degenen die hier tegen tekeer gaan maar twee voorbeelden gehoord van veranderde staatnamen, en 1 straat betrof een straat die nog gebouwd moest worden (dus daar was zeker niemand gedupeerd).
Voor de zeeheldenbuurt in mijn plaats, met een compleet links college, zijn er helemaal geen plannen om straatnamen aan te passen.




Blomke82 schreef op 05-05-2024 om 07:31:

[..]

Hier leg je de vinger precies op de zere plek. Er zijn steeds maar weer nieuwe dingen die een zeer kleine minderheid heel fijn vindt. Als het ene ding in afronding is, wordt er al weer wat nieuws verzonnen wat "kwetsend" is. Dat werkt zeer vermoeiend.

En ja, het is wel een zeer kleine minderheid, maar lijkt groot omdat de media het opblaast. Dan lijkt het dat half Nederland dat wil, terwijl dat natuurlijk totaal niet waar is.

Zelfde als al dat transgendergedoe en we daar de samenleving op moeten aanpassen. Maar hoe groot is die groep nou op de totale bevolking? Afgaande op de media lijkt het wel de helft van de bevolking, persoonlijk ken ik er echt werkelijk niet één.

Net als hier een peiling houden voor welke partij je stemt, volgens de via fora-wereld was links de overgrote winnaar, de realiteit was echter totaal anders.

Zo zit het ook met het wokegebeuren, het lijkt een enorme groep, maar dat komt door de media. 80% van de bevolking in real life heeft niets met dat wokegedoe maar moet het wel ondergaan omwille van de schreeuwers.

Het gaat helemaal niet over hoeveel of hoe weinig mensen zich persoonlijk gekwetst voelen, het gaat over hoeveel mensen er anders zijn gaan denken. Je hebt het dus inderdaad niet over die +/- 1% van de bevolking die transgender is, maar over iedereen die vindt dat transgenders zich mogen laten zien. 

Culturele veranderingen ontstaan doordat steeds meer mensen anders gaan denken en doen. Zo heeft de Sinterklaas-traditie ook al heel wat veranderingen ondergaan. In het begin had hij helemaal geen hulpje, later werd het er één die helemaal niet altijd zwart was, vervolgens werd de knecht zwart en werden het er alsmaar meer. Sinterklaas zelf is ook veranderd. Die was lang niet altijd zo vriendelijk als nu. Elke verandering kwam omdat steeds meer mensen anders gingen denken en doen. En nu groeit dus de groep die vindt dat Piet beter of net zo goed een andere kleur kan hebben. 

Als jij stelt dat het gaat om slechts een paar mensen die zich persoonlijk gekwetst voelen, ga je voorbij aan de groeiende groep die de kleur van Piet wil veranderen omdat ze het zien als een simpele, sympathieke aanpassing die (net als alle voorgaande aanpassingen) uiteindelijk niks zal veranderen aan de essentie van de traditie. 

Daglichtlamp schreef op 05-05-2024 om 08:47:

Ik probeer nog steeds het probleem te snappen. Het sinterklaasfeest is niet afgeschaft, zelfs het hulpje van Sinterklaas is niet afgeschaft, het is op typisch Nederlandse wijze een klein beetje veranderd door een compromis te zoeken. Typisch Nederlands polderen. Wat volgens mij ook gewoon bij onze cultuur hoort.
Datzelfde voor straatnamen, ik heb hier werkelijk van degenen die hier tegen tekeer gaan maar twee voorbeelden gehoord van veranderde staatnamen, en 1 straat betrof een straat die nog gebouwd moest worden (dus daar was zeker niemand gedupeerd).
Voor de zeeheldenbuurt in mijn plaats, met een compleet links college, zijn er helemaal geen plannen om straatnamen aan te passen.

Ik zat net in dezelfde richting te denken. Vraag aan de 'anti-wokers' (om even in de termen van TO te blijven): Hoeveel last hebben jullie nou persoonlijk van de veranderingen die hier zoal voorbijkomen? En dan bedoel ik dus allereerst jijzelf, zonder je kinderen/vrienden/buurvrouw/vage kennis/dat verhaal op social media van een meneer uit de andere kant van het land erbij te halen? Hoeveel straatnaamwijzigingen heb jij persoonlijk al meegemaakt in je leven? Hoeveel vlees moest jij minder gaan eten omdat anderen dat niet (meer) besloten te doen? Zelfde voor vliegen. Was het pietencompromis voor jou zo onoverkomelijk dat je het het Sinterklaasfeest thuis hebt moeten afschaffen? Kan nog 100 vragen opschrijven, maar neem aan dat dat niet nodig is. 

Poezel_en_Wip schreef op 05-05-2024 om 09:15:

[..]

Ik zat net in dezelfde richting te denken. Vraag aan de 'anti-wokers' (om even in de termen van TO te blijven): Hoeveel last hebben jullie nou persoonlijk van de veranderingen die hier zoal voorbijkomen? En dan bedoel ik dus allereerst jijzelf, zonder je kinderen/vrienden/buurvrouw/vage kennis/dat verhaal op social media van een meneer uit de andere kant van het land erbij te halen? Hoeveel straatnaamwijzigingen heb jij persoonlijk al meegemaakt in je leven? Hoeveel vlees moest jij minder gaan eten omdat anderen dat niet (meer) besloten te doen? Zelfde voor vliegen. Was het pietencompromis voor jou zo onoverkomelijk dat je het het Sinterklaasfeest thuis hebt moeten afschaffen? Kan nog 100 vragen opschrijven, maar neem aan dat dat niet nodig is.

Nou dit inderdaad. Heb en zit er nog steeds serieus over na te denken, ik wil echt begrijpen wat nu precies maakt dat men over boven genoemde voorbeelden zo gefrustreerd raakt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.