Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Anti-woke

Wie hier vindt het een complete nonsens hoe men tegenwoordig praat over gender, hoe mensen zich in een slachtofferrol duwen, hoe men teksten wil laten aanpassen omdat ze enkelen zouden schaden...
Ik ben  woke:

Peiling

Ik ben woke
106 stemmen
34%
66%

Zilver_gray schreef op 04-05-2024 om 22:19:

[..]

Ik benoem het zoals ik het zie, of mag dat niet?

En mag ik ook benoemen zoals ik het zie, ook al zie jij het alleen als frustratie?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-05-2024 om 22:00:

[..]

Waarom zou je de cultuur van een land willen veranderen in andere culturen? Het heeft niets te maken met onbekend is eng.

Mensen die binnen een andere cultuur willen leven kunnen ook naar een van die 195 andere landen gaan. Hoe vaker ik je post lees hoe vreemder ik het vind. Je eigen cultuur niet willen behouden?

Heb het ook al eerder gevraagd en een andere forummer wees er al terecht op: wat is de Nederlandse cultuur eigenlijk? Cultuur is altijd aan verandering onderhevig. Cultuur blijft nooit hetzelfde. Dus waarom dat angstvallig vasthouden aan de eigen cultuur? Welke aspecten moeten per se blijven? Dat is wat de anti woke beweging wil, heb ik hier gelezen. Dus ik ben nog steeds benieuwd wat er qua onze cultuur in het afvoerputje dreigt te verdwijnen en waarom dat precies de schuld is van 'wokies' wie dat dan ook moge zijn'?

Nicole123 schreef op 04-05-2024 om 22:24:

[..]

Van wie mag de Piet Hein straat niet meer en hoeveel last zou je ervan hebben als die straat anders zou heten?





Als je geen last ergens van hebt dan moet het oké zijn om dingen te veranderen ook al zie je de noodzaak in de veranderingen niet omdat je zelf er een andere mening over hebt? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-05-2024 om 22:26:

[..]

En mag ik ook benoemen zoals ik het zie, ook al zie jij het alleen als frustratie?

Jij laat je vast niet weerhouden door mij om je frustraties te benoemen, dus ik snap je punt niet.

Ik begrijp nog steeds de definitie van 'woke' niet. Kan iemand die tegen 'woke' is mij die geven in plaats van alleen voorbeelden waar ik geen chocola van kan maken? Die voorbeelden zijn in mijn ogen vooral een heel brede verzameling van dingen waar normaliter geen haan om zou kraaien maar die door tegenstanders zo opgeblazen worden en persoonlijk gemaakt dat het een enorm ding lijkt.

En zitten alle onderdelen eigenlijk allemaal in 1 pakket, of kun je ook enkel milieu-woke, racisme-woke of dieren-woke zijn?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-05-2024 om 21:54:

[..]

Ik noem dat gewoon monddood maken. En dat gebeurt vaak, ook hier.

Er wordt hier niemand monddood gemaakt. Je mag zeggen wat je wilt en daar mag op gereageerd worden door anderen, ook als die het niet met je eens zijn. Misschien zijn die anderen sterker in het voeren van een inhoudelijke discussie?  

Nu ik erover nadenk: ik ken talloze Nederlandse cultuur dingen die nog volop alive and kicking zijn: Keukenhof, Efteling, tulpen, stroopwafels, drop, bitterballen, koningsdag, oranje tompouce, rookworst, zoveel Nederlandse cultuur waarop je helemaal los kunt gaan, als je dat zou willen. Voor ieder wat wils. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-05-2024 om 22:30:

[..]

Als je geen last ergens van hebt dan moet het oké zijn om dingen te veranderen ook al zie je de noodzaak in de veranderingen niet omdat je zelf er een andere mening over hebt?

Dat je de noodzaak om bijv de naam van de Eskimostraat te veranderen niet inziet dat begrijp ik heel goed. Ik zie zelf die noodzaak ook niet enorm. Maar waarom zo heftig ertegen ageren? Dat is wat ik niet begrijp. Er gebeuren zoveel dingen in dit land waar ik niet per se de noodzaak van inzie, waarom zou ik daar wakker van liggen of me persoonlijk aangevallen voelen? Laat ze toch lekker die naam veranderen, zou ik denken, wat boeit het je? Als ze de Rozenstraat in Lutjebroek veranderen in de Noordersingel dan maakt het je toch ook niet uit? Dat soort dingen weet je over het algemeen niet eens en waarom zou je ook? Waarom dan wél zo heftig reageren bij iets dergelijks als sommige mensen er blijkbaar heel blij van worden?

Poezel_en_Wip schreef op 04-05-2024 om 22:39:

[..]

Er wordt hier niemand monddood gemaakt. Je mag zeggen wat je wilt en daar mag op gereageerd worden door anderen, ook als die het niet met je eens zijn. Misschien zijn die anderen sterker in het voeren van een inhoudelijke discussie?

Ik snap ook niet dat men telkens weer aangeeft “niets te mogen zeggen”, ik vind juist dat men hier veel mag zeggen. Een ander hoeft het er inderdaad niet mee eens te zijn nee.

Zilver_gray schreef op 04-05-2024 om 22:46:

[..]

Ik snap ook niet dat men telkens weer aangeeft “niets te mogen zeggen”, ik vind juist dat men hier veel mag zeggen. Een ander hoeft het er inderdaad niet mee eens te zijn nee.

Op zich ook wel makkelijk om te roepen als je het even niet meer weet.

Zilver_gray schreef op 04-05-2024 om 22:46:

[..]

Ik snap ook niet dat men telkens weer aangeeft “niets te mogen zeggen”, ik vind juist dat men hier veel mag zeggen. Een ander hoeft het er inderdaad niet mee eens te zijn nee.

Hij is er als smiley! Briljant.

De Nederlandse cultuur is continu aan verandering onderhevig en ik denk dat we dat allemaal eerlijk gezegd ook prima vinden. Wie wil er nou graag nog kaatsen, watergruwel eten, gezinnen met 8 kinderen, het feest Luilak vieren en twee keer per zondag in ganzenpas naar de kerk? Hebben we bepaalde nieuwigheden zoals bijv Chinees-Indische restaurants met bami en nasi niet volledig geïntegreerd in onze cultuur? Wat mij betreft behouden we de fijne dingen, laten we dingen die anderen als kwetsend ervaren varen en importeren we fijne nieuwe dingen als dat zo loopt. Net zoals we al eeuwen doen. Altijd hetzelfde blijven zit namelijk helemaal niet in onze cultuur.

Poezel_en_Wip schreef op 04-05-2024 om 22:48:

[..]

Op zich ook wel makkelijk om te roepen als je het even niet meer weet.

Ja dat zal het wel zijn dan..

felija schreef op 04-05-2024 om 22:48:

[..]

Hij is er als smiley! Briljant.

die had ik nog niet gezien. Zal m onthouden 😉

felija schreef op 04-05-2024 om 22:40:

Nu ik erover nadenk: ik ken talloze Nederlandse cultuur dingen die nog volop alive and kicking zijn: Keukenhof, Efteling, tulpen, stroopwafels, drop, bitterballen, koningsdag, oranje tompouce, rookworst, zoveel Nederlandse cultuur waarop je helemaal los kunt gaan, als je dat zou willen. Voor ieder wat wils.

Je vergeet het belangrijkste, de Nederlandse taal. Daarnaast nog de nationale feestdagen, vrijheid, omgangsvormen, gelijkheid, tradities. Maar ik zie dat jij andere zaken als cultuur ziet gezien de etenswaar die je opnoemt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.