Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Anti-woke

Wie hier vindt het een complete nonsens hoe men tegenwoordig praat over gender, hoe mensen zich in een slachtofferrol duwen, hoe men teksten wil laten aanpassen omdat ze enkelen zouden schaden...
Ik ben  woke:

Peiling

Ik ben woke
106 stemmen
34%
66%

Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-05-2024 om 17:15:

[..]

Ik ben bewust van de geschiedenis. Geschiedenis is onderdeel van het bestaan van Nederland en Nederland in alle vormen voor de huidige. Geschiedenis is niet altijd leuk om te lezen, helemaal niet gezien de daden, maar je hoeft het niet weg te poetsen.

Nee dus als je al een nootmuskaatstraat had, dan kun je dat wellicht zo laten. maar voor een nieuwe straatnaam is het toch geen probleem om daar wel rekening mee te houden?

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2024Z01209&did=2024D04122
En verder sluit ik me graag aan bij de staatssecretaris die de onzinnige vragen van de PVV hierover moest beantwoorden. Laat de PVV zich gewoon concentreren op de formatie. We hebben heel erg hard een regering nodig die zich bekommerd om de landelijke kwesties.
Vraag 3
Bent u bereid alle gemeenten in Nederland op te roepen zich inzake onder andere cultuur en erfgoed niet te laten meeslepen in de volledig doorgeslagen discussie over het koloniale verleden, alsmede buitenlandse conflicten? Zo nee, waarom niet? Kunt u uw antwoord motiveren?
Antwoord 3
Nee. Naamgeving van straten is een zaak van de gemeente. Debat over deze naamgeving hoort daarom thuis in de gemeenteraad. Inmenging van het Rijk hierbij is niet wenselijk en niet noodzakelijk.

We hebben toch al zo'n topic? 

Er wordt nu gepraat over dat je door woke niks meer mag zeggen. 

Als je terug gaat naar de tijd voor het internet, werd er grotendeels door een zeer klein select groepje mensen bepaald wat er in de krant, op tv, op de radio en in films mocht. Dat waren bijna alleen mannen en dan niet Jan met de pet.

Meningen die daarop niet aansluiten werden dan vaak weggezet als raar of kregen helemaal geen platform. 

Zijn sommige 'wokies' te extreem: ja. 
De manier waarop vroeger de grote media in handen waren van slechts een klein groepje mensen, was dat ook. We vonden dat toen 'normaal', maar neutraal was dat helemaal niet.

En dat mag ook wel eens gezegd worden.

Doen alsof er massaal straatnamen hernoemd worden in Nederland is ook gewoon niet waar. Het hernoemen van straatnamen is een uitzondering. https://www.overstraatnamen.nl/2020/10/geen-straatnamen-aanpassen.html

Daglichtlamp schreef op 03-05-2024 om 17:43:

Doen alsof er massaal straatnamen hernoemd worden in Nederland is ook gewoon niet waar. Het hernoemen van straatnamen is een uitzondering. https://www.overstraatnamen.nl/2020/10/geen-straatnamen-aanpassen.html

Maar ik vind het al te gek voor woorden dat het sowieso wel vanwege deze redenen gebeurt. Het gaat om het principe. En de kamervragen van de PVV zijn juist goed vind ik. Hij kaart het in ieder geval aan en wil als een van de weinige politici daar tegenin gaan. De rest van de politici is het ermee eens of is er te laf voor om ervoor uit te komen met alle gevolgen van dien. De maatschappij wordt hierdoor steeds verknipter.

Ik denk dat moedige politici wat moeten doen tegen dat woke gedoe anders blijf het maar verder en verder gaan. Politici van de PVV zijn helaas 1 van de weinige die dat durven en of die nog een beetje helder kunnen nadenken wat dat betreft.

kerstbeer schreef op 03-05-2024 om 17:24:

We hebben toch al zo'n topic?

Er wordt nu gepraat over dat je door woke niks meer mag zeggen.

Als je terug gaat naar de tijd voor het internet, werd er grotendeels door een zeer klein select groepje mensen bepaald wat er in de krant, op tv, op de radio en in films mocht. Dat waren bijna alleen mannen en dan niet Jan met de pet.

Meningen die daarop niet aansluiten werden dan vaak weggezet als raar of kregen helemaal geen platform.

Zijn sommige 'wokies' te extreem: ja.
De manier waarop vroeger de grote media in handen waren van slechts een klein groepje mensen, was dat ook. We vonden dat toen 'normaal', maar neutraal was dat helemaal niet.

En dat mag ook wel eens gezegd worden.

De grote media is nog steeds niet neutraal hoor. Geen enkele media is dat. Ze zijn altijd wel wat politiek gekleurd.

Dietloverzzz schreef op 03-05-2024 om 18:48:

[..]

Maar ik vind het al te gek voor woorden dat het sowieso wel vanwege deze redenen gebeurt. Het gaat om het principe. En de kamervragen van de PVV zijn juist goed vind ik. Hij kaart het in ieder geval aan en wil als een van de weinige politici daar tegenin gaan. De rest van de politici is het ermee eens of is er te laf voor om ervoor uit te komen met alle gevolgen van dien. De maatschappij wordt hierdoor steeds verknipter.

Ik denk dat moedige politici wat moeten doen tegen dat woke gedoe anders blijf het maar verder en verder gaan. Politici van de PVV zijn helaas 1 van de weinige die dat durven en of die nog een beetje helder kunnen nadenken wat dat betreft.

Weet je het rijk gaat er niet over. Waar de PVV eigenlijk van baalt dat er in sommige gemeenten een democratische meerderheid is die voor dit soort beleid is. Misschien moeten ze wat vaker uitslagen van verkiezingen die ze niet gewonnen hebben ook accepteren.

Daglichtlamp schreef op 03-05-2024 om 19:00:

[..]

Weet je het rijk gaat er niet over. Waar de PVV eigenlijk van baalt dat er in sommige gemeenten een democratische meerderheid is die voor dit soort beleid is. Misschien moeten ze wat vaker uitslagen van verkiezingen die ze niet gewonnen hebben ook accepteren.

Dat doen ze toch ook. Ze hebben het nergens over de verkiezingsuitslag, dat is meer wat voor PvdA/Groenlinks het jammeren over de verkiezingsuitslag. De PVV kaart wel problemen en tendensen aan die spelen in de samenleving waar de rest van weg kijkt. Wellicht dat op landelijk niveau bepaalde regelgeving nodig is. Dus goed dat hij het aangeeft.

Er worden over zoveel regionale zaken gesproken in de 2e kamer. Dan mag dit ook.

En regionaal gaan ze in de toekomst ook nog wel groter worden hoor wees maar niet bang.
 

Malibu2 schreef op 03-05-2024 om 12:32:

[..]

Ze weten het zelf waarschijnlijk niet eens meer. Blijkbaar werd het als een micro agressie beschouwd om een Chinees jongetje een Chinees te noemen.

Weet je waar de klacht vandaan kwam? Van het jongetje zelf of van iemand anders (docent?) die dacht dat het jongetje vanwege zijn Chinese afkomst hierdoor mogelijk gekwetst zou kunnen worden, of vanwege zijn Chinese afkomst niet voor zichzelf kon opkomen?

Ik weet dat op de kennismakingsavond zijn vader vroeg of er ook Chinees als bijvak kon worden gegeven. 


Dietloverzzz schreef op 03-05-2024 om 19:23:

[..]

Dat doen ze toch ook. Ze hebben het nergens over de verkiezingsuitslag, dat is meer wat voor PvdA/Groenlinks het jammeren over de verkiezingsuitslag. De PVV kaart wel problemen en tendensen aan die spelen in de samenleving waar de rest van weg kijkt. Wellicht dat op landelijk niveau bepaalde regelgeving nodig is. Dus goed dat hij het aangeeft.

Er worden over zoveel regionale zaken gesproken in de 2e kamer. Dan mag dit ook.

En regionaal gaan ze in de toekomst ook nog wel groter worden hoor wees maar niet bang.

Ik wacht op de voorbeelden waarbij GroenLinks-PvdA Kamervragen gesteld heeft over lokaal beleid in een gemeente waar een rechtse meerderheid is.

(en natuurlijk over sommige lokale zaken gaat het rijk wel, maar straatnamen is niet 1 daarvan)

Daglichtlamp schreef op 03-05-2024 om 17:17:

[..]

Nee dus als je al een nootmuskaatstraat had, dan kun je dat wellicht zo laten. maar voor een nieuwe straatnaam is het toch geen probleem om daar wel rekening mee te houden?

Toch vind ik het te indirect, zo kom je op nog meer voorbeelden die op indirecte manier verwijzingen zijn naar het verleden.

MidasWolf schreef op 03-05-2024 om 19:58:

[..]

Toch vind ik het te indirect, zo kom je op nog meer voorbeelden die op indirecte manier verwijzingen zijn naar het verleden.

Zolang dat dan maar geen verwijzingen zijn naar genocide lijkt me dat dan ook een enkel probleem. Straatnamen hebben juist vaak een historische achtergrond.

Daglichtlamp schreef op 03-05-2024 om 19:48:

[..]

Ik wacht op de voorbeelden waarbij GroenLinks-PvdA Kamervragen gesteld heeft over lokaal beleid in een gemeente waar een rechtse meerderheid is.

(en natuurlijk over sommige lokale zaken gaat het rijk wel, maar straatnamen is niet 1 daarvan)

Waarom wacht je daarop? Is iemand je verantwoording schuldig?

Yumi schreef op 03-05-2024 om 15:33:

Daar gaan we weer, het kan als racistisch worden ervaren

Volgens Van Dale, Eskimo : oorspronkelijke inwoner van het Noord-Amerikaanse poolgebied; = Inuit

Gemeente Dronten past straatnaam 'Eskimolaan' aan na klacht

De Eskimolaan in Dronten krijgt op 1 januari 2025 een nieuwe naam. De gemeente besloot de straatnaam aan te passen na een klacht van een bewoner die aangaf dat de naam als racistisch kan worden ervaren. Dat bevestigt de gemeente aan Omroep Flevoland.

De straat wordt nu de 'IJsbaanlaan', vanwege de ijsbaan die in de straat is gevestigd. Bewoners reageren verdeeld tegenover Omroep Flevoland. "Ik vind het een goede zaak maar ik zou de straat Inuitlaan hebben genoemd, de juiste naam voor deze bevolkingsgroep", zegt een vrouw tegen een verslaggever. Een echtpaar vindt de naamswijziging maar onzin. "Op andere plekken in de wereld zijn ze in oorlog met elkaar en wij hebben het hierover?", vraagt een man zich hardop af.

Bedrijven die gevestigd zijn in de straat krijgen volgens Omroep Flevoland 500 euro van de gemeente ter compensatie, omdat ze hun adres moeten aanpassen op bijvoorbeeld hun website, visitekaartjes en briefpapier.
Gemeente Dronten past straatnaam 'Eskimolaan' aan na klacht (nos.nl)

Ik vind in deze dat alleen echte Eskimo's mogen klagen. Niet bijvoorbeeld woke-mevrouw Jansen, die toevallig verkeerd reed en het straatnaambordje ineens zag staan.

Misschien is het een idee om straatnamen die veranderd moeten worden voortaan standaard in "Wokelaan" om te dopen.

Dietloverzzz schreef op 03-05-2024 om 18:57:

[..]

De grote media is nog steeds niet neutraal hoor. Geen enkele media is dat. Ze zijn altijd wel wat politiek gekleurd.


Mijn punt was dat er toen een monopolie was op het hebben van een platform waar je je mening kon verkondigen. Dat is dankzij het internet niet meer zo. 

Maar bedankt dat je hier even iets komt vertellen wat voor iedereen al duidelijk is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.