Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Anti-woke

Wie hier vindt het een complete nonsens hoe men tegenwoordig praat over gender, hoe mensen zich in een slachtofferrol duwen, hoe men teksten wil laten aanpassen omdat ze enkelen zouden schaden...
Ik ben  woke:

Peiling

Ik ben woke
106 stemmen
34%
66%

Tuinfluiter schreef op 03-05-2024 om 09:48:

[..]

Als je een relatie hebt gaat het natuurlijk niet alleen over het bed delen. Je wilt ook samen veilig de deur uit kunnen, hand in hand lopen, verliefd naar elkaar kijken en elkaar een kusje geven. Ik vind het heel erg dat sommige mensen dat niet meer in alle vrijheid durven.

Met de uitspraak lekker in de eigenslaapkamer draai je de tijd weer terug toen alles in het geniep moest gebeuren. Ik hoop dat de tijd dat mensen een verwrongen leven moeten leiden om geaccepteerd te worden definitief voorbij is.

ik hoop op mijn beurt zo enorm dat mensen eens gewoon lezen weat er staat en zoals bovenstaande reactie niet net zolang wringen tot iets wat helemaal ok is > geen interesse in geaardheid collega < draaien tot iets beperkts of negatiefs. 

natuurlijk moeten mensen vrij op straat kunnen lopen en moet agressie veroordeeld worden, maar de achterlijken die dat doen ga je niet bereiken door geaardheid bepalend te maken voor de belangrijkheid van een persoon. of ik van meidjes of jongetjes houdt maakt mij niet belangrijker dan een ander. 

ook ik heb een vrouwelijke collega die met Nick 2 kinderen heeft. Bleek Nicole te zijn. mijn enige reactie is dan: ok, nog koffie? het interesseert mij simpelweg niet en dus kun je daaruit concluderen dat de kans vrij klein is dat ik iemand om zijn geaardheid in elkaar ga rossen.

Kan me voorstellen dat het in Amerika is ontstaan en daarna klakkeloos overgenomen door Europa, die daar altijd achteraan komt en het vreselijk cool en vooruitstrevend vindt om op de US te lijken.

Ik kan het me voorstellen omdat je daar zo ontzettend hard gepest kan worden. Dus dat was mogelijk een reactie daarop: het opkomen voor slachtoffers. Wel zijn degenen die deze leer hebben geadopteerd heel erg selectief. Ze proberen regels te maken maar je kan het opkomen voor anderen niet in regels vangen. Als je een groep voortrekt dan voelt de andere groep zich achtergesteld en die valt dan weer de eerste groep aan. Een nieuw soort "verdeel en heers" strategie lijkt wel. Zo pakt het wel vaak uit.

Tuinfluiter schreef op 03-05-2024 om 09:48:

[..]

Als je een relatie hebt gaat het natuurlijk niet alleen over het bed delen. Je wilt ook samen veilig de deur uit kunnen, hand in hand lopen, verliefd naar elkaar kijken en elkaar een kusje geven. Ik vind het heel erg dat sommige mensen dat niet meer in alle vrijheid durven.

Met de uitspraak lekker in de eigenslaapkamer draai je de tijd weer terug toen alles in het geniep moest gebeuren. Ik hoop dat de tijd dat mensen een verwrongen leven moeten leiden om geaccepteerd te worden definitief voorbij is.

Daar ben ik 100 procent voor dat zij gewoon hand in hand over straat moeten kunnen lopen. Afschuwelijk als dat niet kan. Absoluut. Dat bereik je echter eerder door mensen meer mee te geven gewoon normaal te doen tegen mensen ongeacht of ze er anders uitzien dan de meesten of andere geaardheid hebben, etc. Staan mensen je aan ga je ermee om. Staan mensen je niet aan dan laat je die gewoon met rust. En door mensen die anderen echt lastig  vallen en mishandelen goed en hard af te straffen zodra dat strafrechtelijk kan (gewoon lullig doen kan strafrechtelijk niet worden afgestraft, mishandeling wel). Niet door mensen in hokjes in te delen, vanuit een slachtofferrol de hele tijd de nadruk te leggen op bv die geaardheid en op intolerante wijze voor taalpolitie te spelen. Dat werkt eerder averechts.

MRI

MRI

03-05-2024 om 10:08

Beertjelief schreef op 02-05-2024 om 23:21:

Waar ik ook maar op "definitie woke" zoek, ik krijg overal dezelfde uitkomsten
Wikipedia, Encyclo etc
En ook als ik zoek in het engels, bijvoorbeeld op Cambridge dictionary of dictionary.com en ook de engelse versie van wiki kom ik uit bij dezelfde definitie
Dus voor de zekerheid even kijken in het spaanse woordenboek en ook die wiki en alle drie de talen en pagina's komen met dezelfde betekenis

"Woke: alert op mogelijke maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en proberend die te vermijden ook: behorend bij iemand die woke is; maatschappelijk bewust; maatschappijkritisch"


Persoonlijk zie ik niet in waarom ik tegen maatschappelijke misstanden zoals racisme en discriminatie zou moeten zijn en waarom ik voor racisme en discriminatie moet zijn
Ik vind diversiteit veel te leuk en leer veel te veel van andere rassen en culturen

Ook persoonlijk zie ik niet in waarom ik blindelings alles van de maatschappij moet slikken, beetje kritisch zijn mag best
Ik geloof zelfs dat niet iedereen het helemaal eens is met werkelijk alles op maatschappelijk gebied
Iedereen stelt toch weleens sociale, economische of politieke punten ter discussie?
Iedereen wilt toch weleens iets opgelost of anders zien?

Ik bedoel, dit topic alleen al en de eerste reacties alleen al, zijn toch echt voorbeelden van maatschappijkritisch iets ter discussie stellen
Vast niet het punt, maar ja, dan ben ook ik woke 🤷

Dit. 

Moirmel schreef op 03-05-2024 om 06:13:

[..]

Denk ook dat het allemaal wat doorgeslagen is. Zag onlangs nog een filmpje vanuit de lgbtqlkjlslj...community waarbij hun reactie op een tegenreactie bestond uit blaffen. Sorry, maar dan ben je toch belachelijk bezig.

 toch nog even dit; waarschijnlijk was dat een protest in Polen. Dat land waar homofobie welig tiert en daar hadden ze niet eens moslims voor nodig, de katholieke kerk kon daar prima zelf achter staan. Dat land waar ongeveer eenderde op een gegeven moment LHBTI-vrije zone was (gelukkig onder druk van de EU teruggedraaid, maar daarmee is de homofobie niet verdwenen).

Ik weet wel wie ik in dit scenario belachelijk vind. Spoiler: het zijn niet de demonstranten die voor hun mensenrechten opkwamen en daar (kennelijk vreedzaam) aandacht voor probeerden te genereren. 

Ik snap trouwens ook niet wat dit met woke te maken heeft, maar het is een reltopic, dus ik gok dat het gewoon vrij associëren is? 

Was één draadje over woke niet genoeg? Volgens mij hebben beide kanten de oorspronkelijke betekenis veranderd om van de tegenpartij een karikatuur te kunnen maken.  Laten we in Nederland gewoon streven naar begrip van de ander. Daarbij kan het geen kwaad om je te realiseren dat discriminatie bestaat en dat mensen daar last van hebben.

Daglichtlamp schreef op 03-05-2024 om 10:48:

Was één draadje over woke niet genoeg? Volgens mij hebben beide kanten de oorspronkelijke betekenis veranderd om van de tegenpartij een karikatuur te kunnen maken. Laten we in Nederland gewoon streven naar begrip van de ander. Daarbij kan het geen kwaad om je te realiseren dat discriminatie bestaat en dat mensen daar last van hebben.

Ik zou dat heel graag willen, maar dat is nu helaas geen optie meer, daarvoor zijn we als westerse wereld al te ver heen. 

Malibu2 schreef op 03-05-2024 om 10:57:

[..]

Ik zou dat heel graag willen, maar dat is nu helaas geen optie meer, daarvoor zijn we als westerse wereld al te ver heen.

Weltschmerz. Kom, kom. Schouders eronder en gaan met die 🍌. Emancipatiegolven komen en gaan, maar de behoefte aan gelijke rechten blijft bestaan.

Campanula schreef op 03-05-2024 om 11:02:

[..]

Weltschmerz. Kom, kom. Schouders eronder en gaan met die 🍌. Emancipatiegolven komen en gaan, maar de behoefte aan gelijke rechten blijft bestaan.

Die schouders heb ik er wel onder, daarom blijf ik hier ook schrijven over de misstanden en het reële gevaar van woke, dank voor de aanmoediging. 

Wanneer ben je precies woke? Ik kan er geen wijs uit worden, kun je ook gedeeltelijk woke zijn, of gematigd woke?

Malibu2 schreef op 03-05-2024 om 11:06:

[..]

Die schouders heb ik er wel onder, daarom blijf ik hier ook schrijven over de misstanden en het reële gevaar van woke, dank voor de aanmoediging.

Alert blijven op misstanden brengt de discussie verder. U bent zeer geschikt voor de afdeling internal affairs van woke 😉 Dan blijf ik wel alert op huis, tuin en keuken discriminatie. De ondergang van de westerse wereld moeten we samen zien te voorkomen!

@TO: Kan je misschien een definitie toevoegen aan je eerste post? Dan weten mensen waar ze ja of nee op stemmen.

Beertjelief had de definitie al eerder gepost.

"Woke: alert op mogelijke maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en proberend die te vermijden ook: behorend bij iemand die woke is; maatschappelijk bewust; maatschappijkritisch" 

Campanula schreef op 03-05-2024 om 11:30:

Beertjelief had de definitie al eerder gepost.

"Woke: alert op mogelijke maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en proberend die te vermijden ook: behorend bij iemand die woke is; maatschappelijk bewust; maatschappijkritisch"

Dat heb ik gezien. Maar gezien de openingspost van TO schat ik in dat zij een ander idee heeft bij woke. En voor de discussie lijkt het me wel handig om expliciet te maken welke definitie er hier gehanteerd wordt.

Campanula schreef op 03-05-2024 om 11:30:

Beertjelief had de definitie al eerder gepost.

"Woke: alert op mogelijke maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en proberend die te vermijden ook: behorend bij iemand die woke is; maatschappelijk bewust; maatschappijkritisch"

Ja, dan ben ik zo woke als wat, kennelijk zijn er mensen liever niet alert op mogelijke maatschappelijke misstanden? Gezien het feit hoe woke wordt verguisd? Nu snap ik het nog minder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.