Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Anti-woke

Wie hier vindt het een complete nonsens hoe men tegenwoordig praat over gender, hoe mensen zich in een slachtofferrol duwen, hoe men teksten wil laten aanpassen omdat ze enkelen zouden schaden...
Ik ben  woke:

Peiling

Ik ben woke
106 stemmen
34%
66%

Beertjelief schreef op 02-05-2024 om 23:21:

Waar ik ook maar op "definitie woke" zoek, ik krijg overal dezelfde uitkomsten
Wikipedia, Encyclo etc
En ook als ik zoek in het engels, bijvoorbeeld op Cambridge dictionary of dictionary.com en ook de engelse versie van wiki kom ik uit bij dezelfde definitie
Dus voor de zekerheid even kijken in het spaanse woordenboek en ook die wiki en alle drie de talen en pagina's komen met dezelfde betekenis

"Woke: alert op mogelijke maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en proberend die te vermijden ook: behorend bij iemand die woke is; maatschappelijk bewust; maatschappijkritisch"


Persoonlijk zie ik niet in waarom ik tegen maatschappelijke misstanden zoals racisme en discriminatie zou moeten zijn en waarom ik voor racisme en discriminatie moet zijn
Ik vind diversiteit veel te leuk en leer veel te veel van andere rassen en culturen

Ook persoonlijk zie ik niet in waarom ik blindelings alles van de maatschappij moet slikken, beetje kritisch zijn mag best
Ik geloof zelfs dat niet iedereen het helemaal eens is met werkelijk alles op maatschappelijk gebied
Iedereen stelt toch weleens sociale, economische of politieke punten ter discussie?
Iedereen wilt toch weleens iets opgelost of anders zien?

Ik bedoel, dit topic alleen al en de eerste reacties alleen al, zijn toch echt voorbeelden van maatschappijkritisch iets ter discussie stellen
Vast niet het punt, maar ja, dan ben ook ik woke 🤷

helemaal mee eens. "helaas" heb je het over de originele betekenis van woke en niet de polariserende segregerende uitleg die de huidige woke-clan eraan geeft.

met de originele betekenis van woke zullen weinigen het oneens zijn. jammer genoeg betekent woke tegenwoordig: verdeel en veroordeel.

Ik heb mij zelf nog nooit afgevraagd of ik woke ben en houd er ook niet van om mensen in hokjes te plaatsen.

Ik ben niet racistisch en discrimineer niet, ben ook niet seksistisch en denk er ook overna hoe ik op een prettige manier met mensen om kan gaan zonder ze te kwetsen en als mensen in mijn omgeving racistische, seksistische of discriminerende opmerkingen maak zeg ik er wat van.

Op welke manier je als mens mens wilt zijn vind ik een persoonlijke keuze met welke letter iemand wil worden geïdentificeerd maakt mij niet uit. Uiteindelijk hoop je dat iemand zich gelukkig voelt op zijn eigen manier. 

Malibu2 schreef op 03-05-2024 om 08:04:

[..]

Eens.

Ertegen in gaan heeft consequenties, het is makkelijker om erin mee te gaan. Veel mensen durven er daarom niet openlijk tegenin te gaan.

Dat is erg jammer, want ik geloof dat heel veel mensen wel aanvoelen of weten dat we steeds verder van het padje afraken, en dat het maar een kleine, maar zeer luidruchtige minderheid is die hier werkelijk in gelooft. Het is hoog tijd voor die stille meerderheid om zich overduidelijk uit te spreken.

Dat vind ik ook. Maar mensen doen en durven dat niet. Mensen knikken en doen verder hun eigen ding. Ik ga zelf niet mee met die gekte maar je wordt er wel steeds vaker mee geconfronteerd. Het lijkt wel steeds meer een propaganda te worden overal. 

Het enige hoe je dat kan doen is denk ik in het stemhokje en stemmen op partijen die zich hier echt openlijk tegen uitspreken. Ik vind dat de politiek hier iets mee moet. Ik vind het jammer dat geen enkele linkse partij dat doet en het hier juist allemaal  mee eens is. Alleen al daarom zal ik nooit meer links stemmen terwijl ik ook heel veel linkse standpunten heb. 

Schommelstoel schreef op 03-05-2024 om 08:59:

Het begrip 'woke' gaat over veel meer dan alleen genderidentiteit toch?

Voor mij staat 'woke' vooral voor het je bewust zijn van de positie en moeilijkheden van minderheden in de samenleving. Dat kan gaan over mensen in de LGBTQ+ gemeenschap, maar het gaat net zo goed over mensen van kleur of mensen met een beperking.

Het gaat over inclusie, hoe kun je daar nou tegen zijn?
In die zin wil ik mezelf absoluut als woke bestempelen. Als het dan per se gelabeld moet worden...

Het is inderdaad veel breder dan genderidentiteit. 

Het is nooit goed om mensen buiten te sluiten puur vanwege hun seksuele geaardheid, huidskleur, religie of wat dan ook. 

Het probleem is alleen dat het heel erg doorgeschoten is. Gelijke kansen was blijkbaar niet goed genoeg, nu moeten het gelijke uitkomsten zijn. Door daarop te focussen gaat woke groepen mensen anders behandelen, afhankelijk van in hoeverre de groep als onderdrukker danwel slachtoffer van de onderdrukker wordt beschouwd. 

Op deze manier sluit je bepaalde groepen mensen buiten, dus inclusie is dan een illusie. 

Poezenmeisje schreef op 02-05-2024 om 23:42:

Ik begrijp niet dat de "woke-gemeenschap" achter mensen met middeleeuwse opvattingen gaat staan.

Deze dappere vrouwen zien wokeïsme als een grotere bedreiging dan de islam...

https://www.assita-kanko.be/nieuws/video-assita-kanko-en-ayaan-hirsi-ali-nooit-compromissen-sluiten-rond-vrijheid

Voor vrijheid mag je nooit compromissen sluiten”, zegt Assita Kanko. Je moet blijven opkomen voor je vrijheid. Samen met Ayaan ijver ik voor een nieuw feminisme, waarbij we opkomen voor de universele rechten van de vrouw, die boven alle religieuze en fractionele dogma’s staan.”

Ik ben woke, maar sta niet achter middeleeuwse opvattingen. Zelfexpressie gaat boven religieuze expressie. Je moet wel je prioriteiten op orde hebben. Ik zal binnenkort de wokegemeenschap streng toespreken. ☝️

Malibu2 schreef op 03-05-2024 om 09:18:

[..]

Het is inderdaad veel breder dan genderidentiteit.

Het is nooit goed om mensen buiten te sluiten puur vanwege hun seksuele geaardheid, huidskleur, religie of wat dan ook.

Het probleem is alleen dat het heel erg doorgeschoten is. Gelijke kansen was blijkbaar niet goed genoeg, nu moeten het gelijke uitkomsten zijn. Door daarop te focussen gaat woke groepen mensen anders behandelen, afhankelijk van in hoeverre de groep als onderdrukker danwel slachtoffer van de onderdrukker wordt beschouwd.

Op deze manier sluit je bepaalde groepen mensen buiten, dus inclusie is dan een illusie.

En daarmee houden juist zij zich bezig met racisme, want zij maken onderscheid oa op basis van ras en behandelen mensen anders op grond daarvan. 

Terwijl het de meeste mensen in Nederland niets kan schelen met wie anderen hun bed delen en wat voor kleur iemand heeft. Waarom daarover door zeuren. Werkt alleen maar averechts denk ik.dat is zonde.

Vooroordelen hebben mensen toch wel over elkaar, of je nu groot of klein dik of dun bent. Dat gaat er nooit uit. Leven en laten leven.

"Arjen Lubach woke volgens de mensen die dit liedje posten/waarderen?:

Arjen Lubach is gewoon een lul in mijn ogen. Hij maakt altijd domme grappen over de ruggen van anderen om erzelf "grappig " uit te komen. Kan nooit eens zelf een grap bedenken. Ik heb zijn  show op tv 2 keer gezien. Tenenkrommend. 

Yumi schreef op 02-05-2024 om 23:24:

https://dekanttekening.nl/interview/je-moet-het-voor-100-procent-eens-zijn-met-woke-anders-deug-je-niet/

Prima beschreven



Woke is inderdaad een radicale vorm van politieke correctheid. Maar belangrijk is ook dat wokies intolerant zijn tegenover wat ze bekritiseren. Ze hebben een soort taalpolitie gevormd. Inderdaad komen wokies op voor transgenderrechten en racisme, maar woke is veel breder. Het gaat hen om zaken als dekolonisatie, intersectionaliteit, enzovoort. De kern van woke is machtsdenken. Wokies verdelen de wereld in onderdrukten en onderdrukkers. Onderdrukten hebben geen macht, zijn per definitie slachtoffer en dus goed, onderdrukkers – de witte man – zijn per definitie machtig en slecht. Hierbij wordt gekeken naar eigenschappen waar je niks aan kan doen, zoals huidskleur en geslacht. Wat je vindt telt niet.’


Poezenmeisje schreef op 03-05-2024 om 00:47:

Ik geloof niet dat Arjen Lubach woke is.

Lubach is woke. Hij is maatschappijkritisch, en kaart regelmatig structureel privilege en sociale onderdrukking aan. Hij staat ook aan de woke-kant in het politieke debat. Bekijk zijn Zwarte Piet item maar eens, bijvoorbeeld, of vorig jaar over de transgenderwet. Dit laat wat mij betreft zien dat er veel misverstanden bestaan over wat woke eigenlijk is en dat "woke" meer een soort schaduwdemon is geworden van de meest extreme progressieve idealen i.c.m. cancelcultuur.

Net of rechts-stemmende mensen allemaal liberalistische facisten zijn. 

Ik identificeer dus wel als woke. Anti-woke doet me denken aan hoe feminist een scheldwoord was toen ik jong was, geassocieerd met militante mannenhaters die een matriarchaat wilden realiseren, terwijl het gewoon ging om dingen die we nu heel normaal vinden: de abortuswet (1984), gelijkheid in het familierecht (1984), de wet gelijke beloning (1975) etc. 

Broadway schreef op 03-05-2024 om 09:03:

[..]

helemaal mee eens. "helaas" heb je het over de originele betekenis van woke en niet de polariserende segregerende uitleg die de huidige woke-clan eraan geeft.

met de originele betekenis van woke zullen weinigen het oneens zijn. jammer genoeg betekent woke tegenwoordig: verdeel en veroordeel.

Sorrie, door mijn eerste post gaf ik de illusie dat ik mee wilde doen aan een reltopic 
Dat wil ik niet 

Ik blijf bij de originele betekenis
Dat anderen daar iets anders van maken wat meer in hun straatje past is aan anderen
Echter is het niet aan de-gemiddelde-normale-mens om betekenissen zomaar te wijzigen omdat iets niet in hun straatje past 

Je kan en mag tegen die definitie zijn
Als dat wat er overblijft je niet bevalt moet je in de spiegel kijken en gewoon achter je standpunten staan zonder definities zomaar te veranderen

Tevens is woke gewoon een woord, geen club waar een ieder zich kan inschrijven 

Dit topic is dus om te rellen op basis van een woord waarvan zelf de definitie is veranderd

Ik ben wel blij voor TO dat hij medestanders heeft die dit topic voeren (ik dus ook)
Soms is dat nodig en fijn voor iemand

Maar ik ben dus out 😊

@glazenbol Bij definitie is hij dat zeker! Hier een groot fan van z’n humor sinds ik m’n eerste zelf gespaarde singeltje “Jelle” kocht ❤️


Beertjelief schreef op 03-05-2024 om 09:41:

[..]

Sorrie, door mijn eerste post gaf ik de illusie dat ik mee wilde doen aan een reltopic
Dat wil ik niet

Ik blijf bij de originele betekenis
Dat anderen daar iets anders van maken wat meer in hun straatje past is aan anderen
Echter is het niet aan de-gemiddelde-normale-mens om betekenissen zomaar te wijzigen omdat iets niet in hun straatje past

Je kan en mag tegen die definitie zijn
Als dat wat er overblijft je niet bevalt moet je in de spiegel kijken en gewoon achter je standpunten staan zonder definities zomaar te veranderen

Tevens is woke gewoon een woord, geen club waar een ieder zich kan inschrijven

Dit topic is dus om te rellen op basis van een woord waarvan zelf de definitie is veranderd

Ik ben wel blij voor TO dat hij medestanders heeft die dit topic voeren (ik dus ook)
Soms is dat nodig en fijn voor iemand

Maar ik ben dus out 😊

@glazenbol Bij definitie is hij dat zeker! Hier een groot fan van z’n humor sinds ik m’n eerste zelf gespaarde singeltje “Jelle” kocht ❤️


ik denk dat je op iemand anders dacht te reageren aangezien ik aangeef het met je eens te zijn, maar dat kan gebeuren. 


Tuinfluiter schreef op 03-05-2024 om 09:12:

Ik heb mij zelf nog nooit afgevraagd of ik woke ben en houd er ook niet van om mensen in hokjes te plaatsen.

Ik ben niet racistisch en discrimineer niet, ben ook niet seksistisch en denk er ook overna hoe ik op een prettige manier met mensen om kan gaan zonder ze te kwetsen en als mensen in mijn omgeving racistische, seksistische of discriminerende opmerkingen maak zeg ik er wat van.

Op welke manier je als mens mens wilt zijn vind ik een persoonlijke keuze met welke letter iemand wil worden geïdentificeerd maakt mij niet uit. Uiteindelijk hoop je dat iemand zich gelukkig voelt op zijn eigen manier.

Ik ben het met je eens. 

Volgens bekend woke schrijfster en professor Robin diAngelo ben je echter juist een racist wanneer je dat ontkent te zijn.

Auteur en journalist Douglas Murray beschrijft dit als volgt:

"This logical trap is the same one favoured by witch-dunkers in the Middle Ages: if the woman drowns, she is innocent; if she floats, she is a witch and can be burned. In diAngelo's logic: the person who denies they are racist is racist and so is the person who says they are racist. Meaning that the best thing to do in any given situation is for a person to save time and confess to being a racist."

vertaald:

"In de middeleeuwen gaf men ook de voorkeur aan deze logische valstrik bij de waterproef voor heksen: als de vrouw verdrinkt, is ze onschuldig; als ze drijft, is ze een heks en kan ze verbrand worden. In de logica van DiAngelo: de persoon die ontkent dat die racistisch is, is racistisch, en dat geldt ook voor de persoon die zegt racistisch te zijn. Dit betekent dat het beste wat je in een bepaalde situatie kunt doen, is bekennen racistisch te zijn, dat bespaart tijd."

Ik vind het tegenwoordig allemaal veel te ver gaan. Belachelijk dat sprookjesboeken veranderd moeten worden en zo hetzelfde met attracties in de Efteling. 

Malibu2 schreef op 03-05-2024 om 08:50:

[..]

Eens. Ik heb collega's waarvan ik er pas na maanden, bij toeval, achter kwam dat ze een partner van hetzelfde geslacht hebben. Ik vind het ook totaal niet interessant met wie iemand het bed deelt, laat dat lekker in de eigen slaapkamer.

Als je een relatie hebt gaat het natuurlijk niet alleen over het bed delen. Je wilt ook samen veilig de deur uit kunnen, hand in hand lopen, verliefd naar elkaar kijken en elkaar een kusje geven. Ik vind het heel erg dat sommige mensen dat niet meer in alle vrijheid durven. 

Met de uitspraak lekker in de eigenslaapkamer draai je de tijd weer terug toen alles in het geniep moest gebeuren. Ik hoop dat de tijd dat mensen een verwrongen leven moeten leiden om geaccepteerd te worden definitief voorbij is.

Tuinfluiter schreef op 03-05-2024 om 09:48:

[..]

Als je een relatie hebt gaat het natuurlijk niet alleen over het bed delen. Je wilt ook samen veilig de deur uit kunnen, hand in hand lopen, verliefd naar elkaar kijken en elkaar een kusje geven. Ik vind het heel erg dat sommige mensen dat niet meer in alle vrijheid durven.

Met de uitspraak lekker in de eigenslaapkamer draai je de tijd weer terug toen alles in het geniep moest gebeuren. Ik hoop dat de tijd dat mensen een verwrongen leven moeten leiden om geaccepteerd te worden definitief voorbij is.

Naar mijn mening is er niets mis met hand in hand over straat lopen, of dat nu man-vrouw, man-man of vrouw-vrouw is. Verliefd naar elkaar kijken? Ik zou het als voorbijganger niet eens opmerken. Een kusje geven? Ga je gang. Maar uitgebreid zoenen vind ik niet in een openbare ruimte passen waar meer mensen zijn, dat doe je dan inderdaad maar ergens anders.

Woke is wat dat betreft ook schizofreen. Enerzijds moet alles kunnen, het alfabet breidt steeds verder uit, maar anderzijds komen ze juist op voor degenen die LGBTQ willen onderdrukken. Neem bijvoorbeeld Queers for Palestine. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.