Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024


Joy Reid van MSNBC in gesprek met Jen Psaki. Ze worden wanhopig...

"These two men are both elderly. Donald Trump is an elderly man who, for whatever reason, was given nine seconds to take an iconic photo-op during an active shooter situation. Weird situation, we'll figure that out one day. But his survival of that and bouncing right back and going right to his convention is being conveyed in the media world as a sign of strength." 

Dan over Biden:

"This current President of the United States is 81 years old and has COVID, should he be fine in a couple of days, doesn't that convey exactly the same thing? That he’s strong enough – older than Trump – to have gotten something that used to really be fatal to people his age. So, if he does fine out of it and comes back and is able to do rallies, isn't that exactly the same?,"

Nee Joy Reid, dat is niet precies hetzelfde. Er zit echt een verschil tussen een moordaanslag ternauwernood overleven, waarschijnlijk omdat je net voor het schot je hoofd iets draaide, en twee dagen later op een conventie verschijnen vs covid oplopen en daarna weer in het openbaar verschijnen en rallies doen...

Dan leg je de lat wel erg laag voor Joe Biden. 

https://www.foxnews.com/media/joy-reid-suggest-biden-recovering-from-covid-exact-same-thing-trump-surviving-assassination-attempt

Ik las vanochtend een interessant artikel over een onderzoek naar polarisatie. Het onderzoek is een paar jaar geleden uitgevoerd maar is ook voor nu erg relevant:

Parker and colleagues set out to test four main hypotheses.

  1. People on both sides of the political aisle will overestimate how common extreme views are on the other side, but not how common moderate views are.
  2. Overestimating the other side’s extreme views will be associated with dislike of the other side, which in turn will be associated with avoidance of the other side.
  3. People will be reluctant to challenge extreme views on their own side.
  4. Greater consumption of politically biased media - Fox News on the right, for instance, and MSNBC on the left - will be associated with greater overestimation of extreme views on the other side.

6 uitkomsten:

  1. Both sides exaggerate the other side’s agreement with extreme views
  2. Exaggerating extreme views leads to disliking
  3. Disliking leads to avoidance
  4. Both sides are reluctant to criticize their own side’s extreme views
  5. Partisan media fuels the fire
  6. Political polarization leads to greater acceptance of unethical tactics

https://www.stevestewartwilliams.com/p/imaginary-enemies

https://www.researchgate.net/publication/355012770_The_Ties_that_Blind_Misperceptions_of_the_Opponent_Fringe_and_the_Miscalibration_of_Political_Contempt

Malibu2 schreef op 18-07-2024 om 08:08:

Steeds meer bekende democraten vragen Biden om zich terug te trekken.

Op X zie ik intussen steeds meer invloedrijke personen die nu Trump openlijk aanbevelen. Van Elon Musk zat het er natuurlijk al een tijdje aan te komen, maar ook diverse CEO's uit Silicon Valley zijn openlijk overgestapt.

Het is natuurlijk ook niet zo verbazingwekkend dat de allerrijksten blij zijn met een partij die hun belangen behartigt. 

kerstbeer schreef op 20-07-2024 om 10:54:

[..]

Het is natuurlijk ook niet zo verbazingwekkend dat de allerrijksten blij zijn met een partij die hun belangen behartigt.

Behartigt Trump alleen hun belangen? 

In 2016 stemden die lui nog massaal voor de Democraten en tegen Trump. Waarom stappen ze nu massaal over? 

Je ziet ook een verschuiving in wat ze daar noemen de black votes en Hispanic/latino votes. 

In 2020 was 92% van de black votes voor Biden, polls komen nu uit op 77%. (Poll van ABC News, Washington Post en Ipsos). 

Van de hispanics/Latino's stemde in 2020 59% voor Biden, polls komen nu uit op 49%. 

Die groepen vallen gemiddeld genomen niet onder de allerrijksten van het land. Waarom lopen zij weg van de Democraten? 

Malibu2 schreef op 20-07-2024 om 13:18:

[..]

Behartigt Trump alleen hun belangen?

In 2016 stemden die lui nog massaal voor de Democraten en tegen Trump. Waarom stappen ze nu massaal over?

Je ziet ook een verschuiving in wat ze daar noemen de black votes en Hispanic/latino votes.

In 2020 was 92% van de black votes voor Biden, polls komen nu uit op 77%. (Poll van ABC News, Washington Post en Ipsos).

Van de hispanics/Latino's stemde in 2020 59% voor Biden, polls komen nu uit op 49%.

Die groepen vallen gemiddeld genomen niet onder de allerrijksten van het land. Waarom lopen zij weg van de Democraten?


Laat eerst maar zien hoe er werkelijk gestemd wordt. Het 'Afro-Americans gaan veel nu meer op de Republikeinen stemmen!' zinnetje heb ik al meerdere verkiezingen gehoord en toch blijkt dat elke keer weer nauwelijks te gebeuren. 

Er is een reden voor dat het ze al tijden op allerlei manieren moeilijk gemaakt wordt om te stemmen door Republikeinen.

https://www.washingtonpost.com/nation/2023/04/28/southern-republicans-black-democrats-tennessee/

https://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/07/north-carolina-voting-rights-law/493649/

https://news.berkeley.edu/2020/09/29/stacking-the-deck-how-the-gop-works-to-suppress-minority-voting/

Ik denk overigens wel dat de Republikeinen ook de belangen behartigen van streng religieuzen die het niet al te best voor hebben met de rechten en keuzes van andere mensen.

kerstbeer schreef op 20-07-2024 om 13:28:

[..]


Laat eerst maar zien hoe er werkelijk gestemd wordt. Het 'Afro-Americans gaan veel nu meer op de Republikeinen stemmen!' zinnetje heb ik al meerdere verkiezingen gehoord en toch blijkt dat elke keer weer nauwelijks te gebeuren.

Er is een reden voor dat het ze al tijden op allerlei manieren moeilijk gemaakt wordt om te stemmen door Republikeinen.

https://www.washingtonpost.com/nation/2023/04/28/southern-republicans-black-democrats-tennessee/

https://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/07/north-carolina-voting-rights-law/493649/

https://news.berkeley.edu/2020/09/29/stacking-the-deck-how-the-gop-works-to-suppress-minority-voting/

Ik denk overigens wel dat de Republikeinen ook de belangen behartigen van streng religieuzen die het niet al te best voor hebben met de rechten en keuzes van andere mensen.

Van de eerste twee artikelen kan ik alleen de eerste regels lezen, maar het tweede artikel lijkt te zeggen dat het moeten tonen van een ID-bewijs en het stemmen op dezelfde dag racistisch is? Het kan zijn dat het verderop in het artikel anders uitgelegd wordt of nader toegelicht, maar hoe is dit racistisch? Ik zie het echt niet. Ook voor Nederlandse verkiezingen is een ID-bewijs nodig en iedereen stemt op dezelfde dag. Waarom zou dat de zwarte bevolking in de VS niet lukken? Suggereert men daarmee niet dat dat deel van de bevolking daar niet slim genoeg voor is? Of zijn er velen illegaal, die dan sowieso geen kiesrecht horen te hebben? Zijn ID-kaarten daar vele malen duurder dan hier? Pak dát dan aan. 

Het derde artikel lijkt op het eerste oog meer te gaan over het systeem in de VS zelf. Dat vind ik zelf ook een bijzonder systeem. Beschuldigingen van gerrymandering gaan ook constant over en weer.

Het lijkt misschien alsof ik heel pro-Trump ben, maar dat is niet het geval. Economisch ben ik best links, cultureel meer conservatief. Ik zou kunnen stemmen op een gematigde democraat of een gematigde republikein, en zou waarschijnlijk onder de zwevende kiezers vallen. Maar ik denk ook dat Biden/Harris het niet gaan redden tegen Trump/Vance. Natuurlijk zijn dit polls en moeten we de verkiezingen afwachten. De bij de midterms verwachte red wave bleef immers ook uit. Maar nu gaat het om de president en het gedoe bij de Democraten blijft maar voortduren. 

 Je kunt verkiezingen is ons goed georganiseerde land echt niet vergelijken met verkiezingen in de VS. Het is daar echt lastiger om van je stemrecht gebruik te maken dan hier.

https://www.groene.nl/artikel/stemmen-ondanks-de-hindernissen

Daglichtlamp schreef op 20-07-2024 om 14:21:

Je kunt verkiezingen is ons goed georganiseerde land echt niet vergelijken met verkiezingen in de VS. Het is daar echt lastiger om van je stemrecht gebruik te maken dan hier.

https://www.groene.nl/artikel/stemmen-ondanks-de-hindernissen

Interessant! Kan het artikel helaas niet lezen..

Zilver_gray schreef op 20-07-2024 om 14:50:

[..]

Interessant! Kan het artikel helaas niet lezen..

Nu vraag ik me af waarom niet, want ik heb ook geen abonnement of inlog hiervoor. Jammer, was een interessant artikel. Hieronder een paar stukjes uit het artikel.

Je hoeft in Georgia niet lang te zoeken naar verhalen zoals die van Marshall. Verhalen van kiezers die uren in de rij moeten staan om een stem uit te brengen. Kiezers die van het ene op het andere jaar ineens twee uur moeten rijden naar het dichtstbijzijnde stemlokaal. Kiezers van wie de naam zonder aankondiging uit het stemregister blijkt geschrapt. Kiezers van wie het identiteitsbewijs dat ze altijd gebruiken om te stemmen een maand voor de verkiezingen daar ineens niet meer voor mag worden gebruikt. Kiezers die, net als Marshall, op verkiezingsdag zonder geldige reden het recht wordt ontzegd om te stemmen via een tijdelijk noodbiljet.
------------

Wij kennen een “nee tenzij”-systeem: daarin moet je aantonen dat je het recht hebt om te stemmen. Andere democratieën kennen een “ja tenzij”-systeem; je hebt automatisch het recht om te stemmen en kunt besluiten daar geen gebruik van te maken.

-----------

Republikeinse districten in Texas waar je je bijvoorbeeld bij het stemlokaal kunt identificeren met een wapenvergunning, maar niet met je studentenkaart. Stemlokalen in het traditioneel Republikeinse Georgia die vaker in zwarte dan in witte wijken worden gesloten.’

----------

President Trump zei in maart over voorstellen van Democraten over het stemproces die waren opgenomen in de coronasteunwet dat bij goedkeuring ‘de opkomst zo hoog wordt dat er nooit meer een Republikein zou worden verkozen’.

Daglichtlamp schreef op 20-07-2024 om 15:28:

[..]

Nu vraag ik me af waarom niet, want ik heb ook geen abonnement of inlog hiervoor. Jammer, was een interessant artikel. Hieronder een paar stukjes uit het artikel.

Je hoeft in Georgia niet lang te zoeken naar verhalen zoals die van Marshall. Verhalen van kiezers die uren in de rij moeten staan om een stem uit te brengen. Kiezers die van het ene op het andere jaar ineens twee uur moeten rijden naar het dichtstbijzijnde stemlokaal. Kiezers van wie de naam zonder aankondiging uit het stemregister blijkt geschrapt. Kiezers van wie het identiteitsbewijs dat ze altijd gebruiken om te stemmen een maand voor de verkiezingen daar ineens niet meer voor mag worden gebruikt. Kiezers die, net als Marshall, op verkiezingsdag zonder geldige reden het recht wordt ontzegd om te stemmen via een tijdelijk noodbiljet.
------------

Wij kennen een “nee tenzij”-systeem: daarin moet je aantonen dat je het recht hebt om te stemmen. Andere democratieën kennen een “ja tenzij”-systeem; je hebt automatisch het recht om te stemmen en kunt besluiten daar geen gebruik van te maken.

-----------

Republikeinse districten in Texas waar je je bijvoorbeeld bij het stemlokaal kunt identificeren met een wapenvergunning, maar niet met je studentenkaart. Stemlokalen in het traditioneel Republikeinse Georgia die vaker in zwarte dan in witte wijken worden gesloten.’

----------

President Trump zei in maart over voorstellen van Democraten over het stemproces die waren opgenomen in de coronasteunwet dat bij goedkeuring ‘de opkomst zo hoog wordt dat er nooit meer een Republikein zou worden verkozen’.

Geen idee waarom het niet lukt. Ik heb het nogmaals geprobeerd, zonder succes.

Dank je wel dat je een paar stukken uit het artikel hebt willen posten! Van sommige zaken had ik werkelijk geen idee! Treurig!

Zilver_gray schreef op 20-07-2024 om 15:40:

[..]

Geen idee waarom het niet lukt. Ik heb het nogmaals geprobeerd, zonder succes.

Dank je wel dat je een paar stukken uit het artikel hebt willen posten! Van sommige zaken had ik werkelijk geen idee! Treurig!

Bij de vorige presidentsverkiezingen zijn er groepen native Americans ter paard gegaan op lange tochten om te kunnen stemmen, omdat de Republikeinen dat soort geintjes ook bij hun flikken. 

VanLotje schreef op 20-07-2024 om 16:27:

[..]

Bij de vorige presidentsverkiezingen zijn er groepen native Americans ter paard gegaan op lange tochten om te kunnen stemmen, omdat de Republikeinen dat soort geintjes ook bij hun flikken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me ook nooit zodanig in die materie heb verdiept, wel dat bepaalde groepen het absoluut niet makkelijk hebben in Amerika, maar dat de ongelijkheid zelfs doorsijpelt in het wel of niet kunnen stemmen vind ik schokkend!

Ik vond dit ook een interessant artikel over het verschil in het percentage geregistreerde kiezers onder de verschillende bevolkingsgroepen. 

Qua groepen valt op dat het percentage onder de blanke bevolking de laatste jaren licht stijgt en onder de zwarte bevolking wat lager maar vrij constant is. Aziaten en Latino's scoren lager dan de blanke en zwarte bevolking maar lijken een inhaalslag te zijn begonnen. 

Uit het artikel:

Many Latino and Asian American eligible voters are naturalized U.S. citizens, and that, Dominguez-Villegas says, can make it more difficult to figure out how to get registered to vote, especially in states that don't offer automatic voter registration or same-day registration.
"They need to learn the ropes of the political system at the same time as they are learning everything else about living in a different country," says Dominguez-Villegas.

it can be hard for some eligible voters to "prioritize political participation over their day-to-day economic needs" when they're working lower-wage jobs.
"There are some types of jobs that might be preventing people from being able to even take time off work to vote. And so when people know that they're not going to be able to exercise the right to vote, they are a lot less inclined to even register for it," Dominguez-Villegas says.

The shortcoming lies in large part with the country's major political parties, Lee argues.
"There's a long-standing view that you don't target precious campaign resources towards groups that you consider to be low-propensity voters. And if a group like Asian Americans are predominantly naturalized citizens and a large group of them are potentially first-time voters, then you're likely to be seen as a low-propensity voter," Lee says.

In 2020, Latinos and Asian Americans who were eligible to vote, for example, were more likely than white eligible voters not to have a current driver's license, and Latinos were more than twice as likely as people who identify as white and not Latino not to have any government-issued photo ID that was not expired

"It takes a long time to change people's minds about how voting is important,"

"Most of them say, 'I'm not voting because it doesn't change anything,' " De Peña explains. "And I say, 'OK, but nothing is going to change if you don't do anything. So this is the way you have to do it.' "

Not having enough time to spare was the main reason he hadn't signed up before. "I have to take care of my daughter," Cruz-Hernandez says. "I have to do a lot of things."

https://www.npr.org/2024/04/02/1238751749/voter-registration-gap-racial

Zilver_gray schreef op 20-07-2024 om 16:34:

[..]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me ook nooit zodanig in die materie heb verdiept, wel dat bepaalde groepen het absoluut niet makkelijk hebben in Amerika, maar dat de ongelijkheid zelfs doorsijpelt in het wel of niet kunnen stemmen vind ik schokkend!

Ja, het is erg. Ze hadden vroeger ook al allemaal truucjes. De civil rights movement ging voor een groot deel ook om allerlei belemmeringen weg te halen die expres waren opgezet om Afro-Amerikanen te beletten te stemmen.

Helaas gaan ze er nu op andere manieren nog steeds mee door. 

VanLotje schreef op 21-07-2024 om 10:36:

[..]

Ja, het is erg. Ze hadden vroeger ook al allemaal truucjes. De civil rights movement ging voor een groot deel ook om allerlei belemmeringen weg te halen die expres waren opgezet om Afro-Amerikanen te beletten te stemmen.

Helaas gaan ze er nu op andere manieren nog steeds mee door.

Selma is een goede film over dit onderwerp. 

Dit fragment geeft goed aan hoe ze vroeger behandeld werden.


https://www.youtube.com/watch?v=1YRUUFYeOPI

Nu kunnen ze dan niet meer zo doen, dus ze moeten subtieler te werk gaan, oa door "Gerrymandering". Hier wordt dat uitgelegd: 

https://www.democracydocket.com/analysis/how-gerrymandering-helped-republicans-win-the-house/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.