Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024


ik geef het je na, LMEK. 
Er is niemand die beter is in het tonen dat de Republikeinen een eng clubje zijn dan jij

VanLotje schreef op 02-03-2024 om 20:33:

ik geef het je na, LMEK.
Er is niemand die beter is in het tonen dat de Republikeinen een eng clubje zijn dan jij

Erg zwakke bijdrage weer geheel  zonder argumentatie. En ik moet het je nageven VanLotje, daar ben je erg consequent in.

Miraval schreef op 02-03-2024 om 20:29:

[..]

Aahhh volwassen genoeg... dus jammerdebammer ik heb een ongewenst kind, of erger nog ik ga dood. Maar ja democratie he? Dat moet ik dan maar accepteren.

Het gaat maar om vrouwen, dus dat maakt allemaal niks uit



Miraval schreef op 02-03-2024 om 20:09:

[..]

Er is niks democratisch aan wanneer de helft van de stemmers op iets mogen stemmen waar ze 0.0 zeggenschap over hebben.

Dat is naar mijn mening een vals voorbeeld van democratie die toevallig goed in je straatje past.

Het is een schande dat mannen weer eens denken te mogen beslissen over wat vrouwen mogen. Dat sommige vrouwen hier voor stemmen vind ik overigens ook te bizar voor woorden.

Eens. Democratie betekent ook dat de lichamelijke integriteit van iedereen beschermt wordt. Dat iemand daar nog over meent te moeten discuseren, vind ik veelzeggend. We hebben nooit dit soort discussies over het lichaam van mannen. 

Het vrouwenlichaam is een veldslag, terwijl mannen veilig langs de zijlijn wat roepen. 

Hoe democratisch is het wanneer je als land de rechters van het hooggerechtshof voor het leven benoemt, je als president de rechters voor mag dragen en het er maximaal 9 mogen zijn?

Trump heeft 3 rechters benoemd, met goedkeuring van de senaat. Alle 3 conservatief en pro-life en voor de wapenwet. Obama mocht er destijds 3 benoemen, 2 vrouwelijke rechters zijn aangesteld de 3e (gematigde) rechter werd door de republikeinen tegengehouden omdat Obama nog "maar" 1 jaar president zou zijn.

De rechters zijn natuurlijk politiek verbonden aan de toenmalige partij en laten zij nu juist de beslissingen over de grondwet mogen nemen. 6 conservatieve en 3 liberale rechters momenteel. Allemaal rond de 50 jaar. 

De grondwet zal de komende jaren bij aanblijven van deze rechters eerder conservatief gewijzigd worden dan liberaal. Ongeacht welke president er zit van welke partij.

Niet heel erg democratisch dus. Op papier is Amerika een democratie maar in de praktijk kan het een stuk beter.

kerstbeer schreef op 02-03-2024 om 21:06:

[..]

Het gaat maar om vrouwen, dus dat maakt allemaal niks uit

[..]

Eens. Democratie betekent ook dat de lichamelijke integriteit van iedereen beschermt wordt.

Er worden een heleboel jongens en mannen besneden in Amerika. Stel je eens voor hoe de mannen zouden reageren als dat niet meer mag omdat er een wet is die dat zegt. Ook niet als ze echt een te krappe voorhuid hebben. Laat ze maar leren leven met ontstekingen en pijn van de eikel en pijn tijdens de seks. 

Miraval schreef op 02-03-2024 om 20:29:

[..]

Aahhh volwassen genoeg... dus jammerdebammer ik heb een ongewenst kind, of erger nog ik ga dood. Maar ja democratie he? Dat moet ik dan maar accepteren.

Nee joh, accepteer de wet en democratie gewoon alleen als die jou uitkomt. Jammerdebammer die wet geldt niet voor mij edelachtbare want ik vind het een stomme wet. En je kunt de abortuswet verwerpelijk vinden en ik heb het al een keer gezegd dat het van mij persoonlijk ook niet hoeft maar de invoering van die wet gebeurt via regels uit de grondwet. Er wordt over gestemd en bij genoeg stemmen wordt de wet pas ingevoerd. Zo werkt het nu eenmaal in Amerika.

Miraval schreef op 02-03-2024 om 21:07:

Hoe democratisch is het wanneer je als land de rechters van het hooggerechtshof voor het leven benoemt, je als president de rechters voor mag dragen en het er maximaal 9 mogen zijn?

Trump heeft 3 rechters benoemd, met goedkeuring van de senaat. Alle 3 conservatief en pro-life en voor de wapenwet. Obama mocht er destijds 3 benoemen, 2 vrouwelijke rechters zijn aangesteld de 3e (gematigde) rechter werd door de republikeinen tegengehouden omdat Obama nog "maar" 1 jaar president zou zijn.

En dit terwijl Trump er nog 1 benoemde een paar maanden voor zijn termijn was afgelopen. 

kerstbeer schreef op 02-03-2024 om 21:12:

[..]

En dit terwijl Trump er nog 1 benoemde een paar maanden voor zijn termijn was afgelopen.

Plus het systeem van kiesmannen in Amerika. Je kunt de popular vote winnen maar als je de kiesmannen niet wint word je dus geen president.

Amerika is helemaal niet zo democratisch. 

LMEK schreef op 02-03-2024 om 21:12:

[..]

Nee joh, accepteer de wet en democratie gewoon alleen als die jou uitkomt. Jammerdebammer die wet geldt niet voor mij edelachtbare want ik vind het een stomme wet. En je kunt de abortuswet verwerpelijk vinden en ik heb het al een keer gezegd dat het van mij persoonlijk ook niet hoeft maar de invoering van die wet gebeurt via regels uit de grondwet. Er wordt over gestemd en bij genoeg stemmen wordt de wet pas ingevoerd. Zo werkt het nu eenmaal in Amerika.

Nee jij blijft roepen dat Amerika zo democratisch is. Dat het nu eenmaal zo werkt in een democratie de meeste stemmen gelden. Wat dus klaarblijkelijk niet zo werkt in Amerika want door het systeem van kiesmannen is het niet de meeste stemmen gelden en het voor het leven benoemen van rechters bij het hooggerechtshof maakt het ook niet democratisch. 

Miraval schreef op 02-03-2024 om 21:16:

[..]

Nee jij blijft roepen dat Amerika zo democratisch is. Dat het nu eenmaal zo werkt in een democratie de meeste stemmen gelden. Wat dus klaarblijkelijk niet zo werkt in Amerika want door het systeem van kiesmannen is het niet de meeste stemmen gelden en het voor het leven benoemen van rechters bij het hooggerechtshof maakt het ook niet democratisch.

Het invoeren van Roe v Wade gebeurde volgens hetzelfde principe en regels als het opheffen daarvan. Of het Amerikaanse systeem volgens jouw democratisch of niet is blijft een triviale bijzaak natuurlijk. De republikeinen huliden bij de invoering van Roe V Wade en de democraten huilen nu. You win some, you lose some.

LMEK schreef op 02-03-2024 om 22:25:

[..]

Het invoeren van Roe v Wade gebeurde volgens hetzelfde principe en regels als het opheffen daarvan. Of het Amerikaanse systeem volgens jouw democratisch of niet is blijft een triviale bijzaak natuurlijk. De republikeinen huliden bij de invoering van Roe V Wade en de democraten huilen nu. You win some, you lose some.

Dan nog kun je niet spreken van een democratie waarin de meeste stemmen gelden in Amerika, iets waar jij zo op hamert. Gezien het bestaan van de kiesmannen tellen de stemmen van de burgers minder zwaar. 

Het is op zijn best merkwaardig te noemen hoe het werkt daar en ik ben erg blij dat ik hier woon, zeker als vrouw zijnde. 


Miraval schreef op 02-03-2024 om 22:31:

[..]

Dan nog kun je niet spreken van een democratie waarin de meeste stemmen gelden in Amerika, iets waar jij zo op hamert. Gezien het bestaan van de kiesmannen tellen de stemmen van de burgers minder zwaar.

Het is op zijn best merkwaardig te noemen hoe het werkt daar en ik ben erg blij dat ik hier woon, zeker als vrouw zijnde.


Ik weet niet of je het opzettelijk doet of dat het alleen onwetendheid is maar gouverneurs worden verkozen volgens het principe de meeste stemmen gelden.  De presidents verkiezingen verlopen inderdaad met kiesmannen maar die bepalen dan weer niet welke staat de wet wel of niet invoert. De gouverneur van de staat bepaalt dat en die wordt verkozen met de meeste stemmen gelden. Dat ik daar op hamer zoals jij zegt is omdat ik weet waar ik over praat terwijl jij al dan niet opzettelijk het verschil in procedure tussen presidentiële verkiezingen en gouverneurs verkiezingen blijft ontkennen. Daarom is het ook uitermate vermoeiend en frustrerend om te discussiëren met mensen die de elementaire kennis over het Amerikaanse systeem ontberen. Maar goed ik maak het bijna dagelijks mee op dit forum dus verbaasd ben ik niet en ik ben stiekem blij dat mensen wat opsteken van mijn schrijven. Dus even simpel gezegd er zijn twee gouverneurs verkiesbaar per staat een republikein en een democraat. De republikein wil wel een verbod op abortus en de democraat niet. Dan gaan de inwoners van die staat stemmen op gouverneur naar keuze volgens de popular vote. Wint de republikein en wordt de wet ingevoerd dan is dat puur omdat de meerderheid van de mensen in die staat dat wil. Democratie dus. Ik kan het echt niet simpeler maken maar blijf wel open staan voor vragen. 

LMEK schreef op 02-03-2024 om 23:18:

[..]

Ik weet niet of je het opzettelijk doet of dat het alleen onwetendheid is maar gouverneurs worden verkozen volgens het principe de meeste stemmen gelden. De presidents verkiezingen verlopen inderdaad met kiesmannen maar die bepalen dan weer niet welke staat de wet wel of niet invoert. De gouverneur van de staat bepaalt dat en die wordt verkozen met de meeste stemmen gelden. Dat ik daar op hamer zoals jij zegt is omdat ik weet waar ik over praat terwijl jij al dan niet opzettelijk het verschil in procedure tussen presidentiële verkiezingen en gouverneurs verkiezingen blijft ontkennen. Daarom is het ook uitermate vermoeiend en frustrerend om te discussiëren met mensen die de elementaire kennis over het Amerikaanse systeem ontberen. Maar goed ik maak het bijna dagelijks mee op dit forum dus verbaasd ben ik niet en ik ben stiekem blij dat mensen wat opsteken van mijn schrijven. Dus even simpel gezegd er zijn twee gouverneurs verkiesbaar per staat een republikein en een democraat. De republikein wil wel een verbod op abortus en de democraat niet. Dan gaan de inwoners van die staat stemmen op gouverneur naar keuze volgens de popular vote. Wint de republikein en wordt de wet ingevoerd dan is dat puur omdat de meerderheid van de mensen in die staat dat wil. Democratie dus. Ik kan het echt niet simpeler maken maar blijf wel open staan voor vragen.

Ten eerste je mag je hautaine manier van posten wel een beetje aanpassen, je praat tegen me alsof ik een klein kind ben. 

Ten tweede heb ik het nergens over gouverneurs gehad noch over de verschillende Staten en hun wetten maar slechts alleen over de Presidentsverkiezingen en de kiesmannen.

De anti abortuswet is door het Hoogerechtshof, wat uit 6 conservatieve rechters bestaat, aangenomen. Geen verrassing daar. Ik heb slechts mijn visie hierop aangehaald en dat ik de manier van democratie in Amerika twijfelachtig vind op basis van hoe het werkt daar. 

https://nos.nl/artikel/2433919-amerikaans-hooggerechtshof-schrapt-landelijk-recht-op-abortus

Daarnaast heb ik slechts aangegeven dat wat jij zegt, de meeste stemmen gelden, in Amerika dus niet altijd opgaat. Een meerderheid van de bevolking is immers tegen de anti abortuswet en toch kunnen gouverneurs na eenmaal gekozen te zijn, hun eigen stem (dus die van de partij) laten gelden zonder te kijken naar de meerderheid van de wensen van hun bevolking in hun Staat.

En nee ik heb geen vragen voor je, dankjewel.

Doemijdieglazenbol schreef op 02-03-2024 om 19:36:

democratie is niet hetzelfde als tirannie van de meerderheid. Daarom hebben we bijvoorbeeld artikel 1 in de grondwet. Dat dingetje dat echte discriminatie verbiedt.
Meeste stemmen gelden is de kleuterversie van democratie. In werkelijkheid is een fatsoenlijk functionerende democratie wel wat complexer.
En over fatsoenlijk functionerende democratie kun je discussiëren als rechters politiek benoemd worden. Iets met trias politica. Vanuit dat perspectief is er ook veel kritiek op het kiesmannensysteem, het gewicht dat verschillende staten hebben én de drempels die mensen moeten slechten om überhaupt te kunnen stemmen in dat land.

Dit is een belangrijk punt. 

Als we tirannie van de meerderheid hadden, dan konden we nu ook beslissen dat alle mensen die op een maandag of dinsdag geboren zijn, voortaan 60% van hun loon moeten weggeven aan de rest van de mensen. 

Is een leuke bonus voor de meerderheid van mensen die op woensdag-zondag geboren, maar natuurlijk oneerlijk en onderdrukkend voor de minderheid. 

Dat is alleen nog maar financiele onderdrukking. 

Als er dan iemand aan het beargumenteren is dat het prima is als vrouwen nodeloos dood gaan, zolang sommige mensen (niet eens een meerderheid in deze kwestie) daarvoor zijn, dan kan je zien hoe gevaarlijk de Republikeinen en hun denkbeelden zijn.


Miraval schreef op 02-03-2024 om 23:29:

[..]

Ten eerste je mag je hautaine manier van posten wel een beetje aanpassen, je praat tegen me alsof ik een klein kind ben.

Ten tweede heb ik het nergens over gouverneurs gehad noch over de verschillende Staten en hun wetten maar slechts alleen over de Presidentsverkiezingen en de kiesmannen.

De anti abortuswet is door het Hoogerechtshof, wat uit 6 conservatieve rechters bestaat, aangenomen. Geen verrassing daar. Ik heb slechts mijn visie hierop aangehaald en dat ik de manier van democratie in Amerika twijfelachtig vind op basis van hoe het werkt daar.

https://nos.nl/artikel/2433919-amerikaans-hooggerechtshof-schrapt-landelijk-recht-op-abortus

Daarnaast heb ik slechts aangegeven dat wat jij zegt, de meeste stemmen gelden, in Amerika dus niet altijd opgaat. Een meerderheid van de bevolking is immers tegen de anti abortuswet en toch kunnen gouverneurs na eenmaal gekozen te zijn, hun eigen stem (dus die van de partij) laten gelden zonder te kijken naar de meerderheid van de wensen van hun bevolking in hun Staat.

En nee ik heb geen vragen voor je, dankjewel.

Neemt allemaal niet weg dat ik al de hele dag loop te roepen dat de invoeren van de abortuswet gebaseerd is op een democratisch proces. Dat jullie er dan vanalles bij slepen van dictaturen en kiezers, wetten die je verplichten je hoofd kaal te scheren of je voetje af te hakken tot presidentsverkiezingen is niet mijn keuze. Dat zijn argumenten die jullie aandragen om aan te tonen dat het invoeren van de abortuswet niet democratisch is. Wat het dus wel is want de invoering is zoals ik al zei gebaseerd op de meeste stemmen gelden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.