Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024


kerstbeer schreef op 06-07-2024 om 11:02:

[..]

Toch heeft maar 1 kamp tot dusver het Capitool bestormd, met intentie tot geweld.

https://www.theguardian.com/us-news/2021/jan/15/capitol-rioters-planned-capture-kill-officials-say-prosecutors

https://www.thesun.ie/news/6457111/capitol-rioter-jeffrey-sabol-tried-to-kill-himself/

Dat was inderdaad angstaanjagend en ontoelaatbaar. Tegelijkertijd heb ik daar heel verschillende beelden van gezien. De wilde massa daarbuiten, maar ook camerabeelden van mensen die daar rustig binnen rond liepen (waar ze overduidelijk niet hoorden te zijn, dat staat buiten kijf). De overgrote meerderheid van conservatieven keurt dit sowieso af. 

Ik herinner me ook de beelden van de protestacties rondom de benoeming van Supreme Court rechter Brett Kavanaugh, in de gebouwen van het Capitool. Of neem op meer lokaal niveau de bestorming in 2011 van het Capitool van Wisconsin, gesteund door oa Nancy Pelosi. Een lokale krant schreef destijds: “Thousands of protesters rushed to the … Capitol Wednesday night, forcing their way through doors, crawling through windows and jamming corridors.”

6 januari was ontoelaatbaar. Maar ik vrees dat het aan beide kanten had kunnen gebeuren. 

Malibu2 schreef op 06-07-2024 om 11:38:

[..]

Dat was inderdaad angstaanjagend en ontoelaatbaar. Tegelijkertijd heb ik daar heel verschillende beelden van gezien. De wilde massa daarbuiten, maar ook camerabeelden van mensen die daar rustig binnen rond liepen (waar ze overduidelijk niet hoorden te zijn, dat staat buiten kijf). De overgrote meerderheid van conservatieven keurt dit sowieso af.

Ik herinner me ook de beelden van de protestacties rondom de benoeming van Supreme Court rechter Brett Kavanaugh, in de gebouwen van het Capitool. Of neem op meer lokaal niveau de bestorming in 2011 van het Capitool van Wisconsin, gesteund door oa Nancy Pelosi. Een lokale krant schreef destijds: “Thousands of protesters rushed to the … Capitol Wednesday night, forcing their way through doors, crawling through windows and jamming corridors.”

6 januari was ontoelaatbaar. Maar ik vrees dat het aan beide kanten had kunnen gebeuren.

Diezelfde conservatieve meerderheid heeft niet voor een andere Republikeinse presidentskandidaat gekozen toen ze de kans kregen, maar voor degene die bestorming van het capitool in de hand heeft gewerkt en aanmoedigde. Die keuze staat lijnrecht tegenover 'afkeuren'. 

Verder klopt het bestormingsvergelijk wat je probeert te trekken niet:

https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2021/02/03/fact-check-capitol-riot-2018-kavanaugh-protests-meme-lacks-context/4343790001/

Malibu2 schreef op 06-07-2024 om 10:51:

[..]

Ik ben zelf blij dat ik niet tussen deze twee hoef te kiezen. Economisch gezien ben ik best links, op andere vlakken weer meer conservatief. Ik zou kunnen stemmen op een gematigde democraat of een gematigde republikein. En ik denk dat veel mensen er zo in staan.

In dit geval zou ik waarschijnlijk toch op Trump stemmen, maar dat komt doordat ik meer vertrouwen heb in een veiligere wereld met Trump dan met Biden aan het roer. Juist vanwege Trumps onvoorspelbaarheid, waar ik op binnenlands niveau overigens weer meer moeite mee zou hebben.

Maar het zou ook afhangen van wie de VP wordt. Harris vind ik een erg zwakke kandidaat om tzt het stokje over te nemen. Maar ook Trump is al op leeftijd en het is afwachten wie zijn running mate gaat worden.

Ik denk overigens dat de media onbedoeld veel zwevende kiezers juist richting Trump drijven.

Ik betwijfel juist dat het er überhaupt toe doet wie Trumps running mate wordt. Als Trump wint, stelt hij familie aan en is het gedaan met de Amerikaanse democratie en wat er nog aan regelgeving van over is. 

EnglishmaninNewYork schreef op 06-07-2024 om 11:54:

[..]

Ik betwijfel juist dat het er überhaupt toe doet wie Trumps running mate wordt. Als Trump wint, stelt hij familie aan en is het gedaan met de Amerikaanse democratie en wat er nog aan regelgeving van over is.

Hoe zie jij dat concreet voor je? 

Malibu2 schreef op 06-07-2024 om 12:00:

[..]

Hoe zie jij dat concreet voor je?

Gewoon the usual. Een hoop gebrabbel met ergens de woorden: VP very bad, the worst (misschien in combinatie met een vaatwasser / water complot). Family is the bestest. 

Het is Trump, beetje vreemd om redelijkheid (concreet/volgens de regels) te verwachten Malibu2. 

Edit: of de galg wordt opnieuw ingezet. 

EnglishmaninNewYork schreef op 06-07-2024 om 12:11:

[..]

Gewoon the usual. Een hoop gebrabbel met ergens de woorden: VP very bad, the worst (misschien in combinatie met een vaatwasser / water complot). Family is the bestest.

Het is Trump, beetje vreemd om redelijkheid (concreet/volgens de regels) te verwachten Malibu2.

Edit: of de galg wordt opnieuw ingezet.

Wat ik bedoel is hoe jij het voor je ziet dat hij familie aanstelt en waarom dat per se een probleem is. Dat deed hij de vorige keer ook, volgens mij is schoonzoon best succesvol geweest in de onderhandelingen van de Abraham Accords. Of verwacht je dat Ivanka, Donald jr of Jared Kushner VP wordt? 

En hoe zal hij concreet de Amerikaanse democratie beëindigen en wat er nog aan regelgeving over is? Zal hij na 4 jaar niet meer opstappen en een staatsgreep plegen? Koopt hij de hele top van Defensie om om hem dan te steunen? De politiekorpsen door het hele land? 

Het komt op mij allemaal over als fearmongering. 

Ik snap dat mensen hem een hufter vinden, dat vind ik zelf ook. Ik heb ook niet zoveel op met mensen die hun partner bedriegen. Maar alle opgeworpen bezwaren blijven zo vaag. Ik denk dat de beste voorspeller van Trump II zijn eerste periode als president is, hopelijk is hij op een paar punten wat wijzer geworden. 

Malibu2 schreef op 06-07-2024 om 11:38:

[..]


6 januari was ontoelaatbaar. Maar ik vrees dat het aan beide kanten had kunnen gebeuren.

Het gebeurde van 1 kant. De Democaten deden dat ook niet toen Trump aan de macht kwam. 

Proberen ze op gelijke voet te zetten terwijl slechts een enkele kant dit heeft gedaan, werkt niet. 

Wel blij dat je het niet eens bent met wat er toen gebeurde.
Weet niet of de meeste 'conservatieven' dit afkeurden. Ik denk wel de meeste conservatieven zoals ze vroeger waren en ook niet blij zijn met Trump, maar fans van Trump voeren nu verruit te boventoon in de Republikeinse partij.

Gezien de waslijst aan onmenselijkheden die hebben plaatsgevonden tijdens en na Trump kan ik niet zoveel met een: 'niet zoveel ophebben met Trump omdat hij zijn partner bedriegt.' 

Dan maak je van een olifant een mug.

Het aantal doden, alle aantoonbare ellende die Trump en zijn consorten (familie inclusief) in machthebbende posities hebben veroorzaakt sinds zijn aanstelling, zijn vanuit verschillende bronnen terug te vinden -zijn eerste coupepoging inclusief- en zijn allesbehalve vaag. Als je het mij vraagt, spreekt het boekdelen (It can't happen here van Sinclair Lewis is zo'n boekdeel). 

EnglishmaninNewYork schreef op 06-07-2024 om 13:41:

Gezien de waslijst aan onmenselijkheden die hebben plaatsgevonden tijdens en na Trump kan ik niet zoveel met een: 'niet zoveel ophebben met Trump omdat hij zijn partner bedriegt.'

Dan maak je van een olifant een muis.

Het aantal doden, alle aantoonbare ellende die Trump en zijn consorten (familie inclusief) in machthebbende posities hebben veroorzaakt sinds zijn aanstelling zijn vanuit verschillende bronnen terug te vinden -zijn eerste coupepoging inclusief- zijn allesbehalve vaag. Als je het mij vraagt, spreekt het boekdelen (It can't happen here van Sinclair Lewis is zo'n boekdeel).

Over welke doden heb je het concreet? De doden die gevallen zijn in de BLM rellen? De Iraanse Soleimani? Abu Bakr al Baghdadi van ISIS? De mensen die zijn overleden door covid? Doden onder de Amerikaanse troepen in Afghanistan? Of ...?

En los van 6 januari en alles rondom de verkiezingsuitslag, welke ellende hebben Trump en zijn familie concreet veroorzaakt? 

En welke onmenselijkheden tijdens en na Trump bedoel je concreet? 

kerstbeer schreef op 06-07-2024 om 13:33:

[..]

Het gebeurde van 1 kant. De Democaten deden dat ook niet toen Trump aan de macht kwam.

Proberen ze op gelijke voet te zetten terwijl slechts een enkele kant dit heeft gedaan, werkt niet.

Wel blij dat je het niet eens bent met wat er toen gebeurde.
Weet niet of de meeste 'conservatieven' dit afkeurden. Ik denk wel de meeste conservatieven zoals ze vroeger waren en ook niet blij zijn met Trump, maar fans van Trump voeren nu verruit te boventoon in de Republikeinse partij.

Tuurlijk ben ik het volkomen oneens met wat er 6 januari is gebeurd. Waarom zou ik het daarmee eens zijn? Omdat ik hier door iemand een republikein-apologeet genoemd werd terwijl ik alleen maar vraag om het over concrete feiten en voorvallen te hebben in plaats van onderbuikgevoelens en niet onderbouwde claims? 

Ik zou, als ik republikein was, ook niet voor Trump als kandidaat gekozen hebben. Ik denk dat een meer gematigde kandidaat beter is voor het land en meer twijfelaars over de streep kan trekken. Maar als zij voor Trump kiezen, zullen ze het ermee moeten doen. 

MidasWolf

MidasWolf

06-07-2024 om 14:48 Topicstarter

Corrigeer maar, mocht ik het fout hebben, de Democratische partij is als je het “Europees” ziet toch rechtser dan de naam doet vermoeden.Hier zouden zij een midden partij zijn vermoed ik. En niet links zoals GroenLinks/PVDA en SP bijvoorbeeld.

MidasWolf schreef op 06-07-2024 om 14:48:

Corrigeer maar, mocht ik het fout hebben, de Democratische partij is als je het “Europees” ziet toch rechtser dan de naam doet vermoeden.Hier zouden zij een midden partij zijn vermoed ik. En niet links zoals GroenLinks/PVDA en SP bijvoorbeeld.

Ze liggen best dicht bij de VVD in veel opzichten.

Iets linkser met sommige dingen maar iets rechtser in anderen. 

Watbetreft 'project 25':  

"Many people involved in the project lead by the Heritage Foundation, America's top conservative think tank, worked in the Trump White House and would likely help fill out his administration if he wins in November." 

Bron: https://www.reuters.com/world/us/trump-seeks-disavow-project-2025-despite-ties-conservative-group-2024-07-05/

Malibu2 schreef op 06-07-2024 om 14:05:

[..]

Over welke doden heb je het concreet? De doden die gevallen zijn in de BLM rellen? De Iraanse Soleimani? Abu Bakr al Baghdadi van ISIS? De mensen die zijn overleden door covid? Doden onder de Amerikaanse troepen in Afghanistan? Of ...?

En los van 6 januari en alles rondom de verkiezingsuitslag, welke ellende hebben Trump en zijn familie concreet veroorzaakt?

En welke onmenselijkheden tijdens en na Trump bedoel je concreet?

Concreet per dag, per week, per maand? Want hij heeft nogal wat (in mijn ogen) slechte dingen in rap tempo voor elkaar gekregen. 

En op welk gebied? De gezondheidszorg die hij om zeep heeft geholpen, belastingstelsel waarmee hij de kloof tussen arm en rijk aanzienlijk vergroot heeft, basisrechten, politiesysteem, kinderarbeid, vrouwenrechten of het buitenlandbeleid (o.a. het record aantal bommen wat gevallen is onder zijn bewind) om er maar een paar te noemen. 

Ik kan je beter vragen wat goed zou zijn aan Trump 2, dan zijn we veel sneller klaar. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.