Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aantal naturalisaties verdubbeld

willem1959

willem1959

23-09-2021 om 12:12 Topicstarter

Mlah! schreef op 23-09-2021 om 08:05:

[..]

Er is al door meerderen naar gevraagd, maar nog geen antwoord:

wat is dan precies de Nederlandse cultuur?

Vraag is niet alleen voor jou, Thunderbird, maar bijv ook voor alle likers van jouw bericht.

Cultuur staat voor kunst, muziek, mode, dans, kookkunst, architectuur
enzovoort. Makkelijk aan te wijzen en eventueel te beschermen.

Maar er bestaat ook nog zoiets als de antroposofische cultuur. Hoe wij met elkaar omgaan. Die Nederlandse cultuur dus. Die is Nederlands omdat de Nederlanders in Nederland leven en zich Nederlander voelen. En dus verandert de Nederlandse cultuur als het Nederlandse volk verandert.

Het geloof in een gemengde samenleving waarin verschillende culturen worden beschermd is dé grote contradictie van deze tijd.

Antroposofisch nog wel? Lijkt me sterk  Dat is iets met wollen rompers, vrije school en azijn wikkels als je koorts hebt.

De manier waarop mensen met elkaar omgaan verandert continu. Het is nu anders dan in de jaren vijftig en daar ben ik blij om.

Er zijn ook heel veel dingen binnen de Nederlandse cultuur die ik stuitend vind en die worden door Nederlanders gedaan: zoals de omgangsvormen van politici in de tweede kamer, het graaien bij de banken en multinationals, de gesloten gemeenschappen (ook Nederlandse import in een dorp wordt vaak niet warm ontvangen), de lompheid in het algemeen, de toetsenbordgekkies die de meest walgelijke dingen kunnen schrijven vanuit de anonimiteit van hun zolderkamer. Al deze zaken zijn niet veranderd doordat andere nationaliteiten hier naartoe kwamen, dit zijn "de Nederlanders" zelf. (Grote generalisatie, vandaar " ")

willem1959 schreef op 23-09-2021 om 12:12:

[..]

Cultuur staat voor kunst, muziek, mode, dans, kookkunst, architectuur
enzovoort. Makkelijk aan te wijzen en eventueel te beschermen.

Maar er bestaat ook nog zoiets als de antroposofische cultuur. Hoe wij met elkaar omgaan. Die Nederlandse cultuur dus. Die is Nederlands omdat de Nederlanders in Nederland leven en zich Nederlander voelen. En dus verandert de Nederlandse cultuur als het Nederlandse volk verandert.

Het geloof in een gemengde samenleving waarin verschillende culturen worden beschermd is dé grote contradictie van deze tijd.

dat is geen antwoord op de vraag Willem. Je legt een definitie uit, niet wat volgens jou de Nederlandse cultuur inhoudt. 

Ik hoop niet dat je de palingsound, snert, boerenmoes en onbeschoft/luidruchtig de costa’s terroriseren als nederlandse cultuur bestempelt die niet verdrongen mag worden.

En ik vind stamppot of snert op zijn tijd ook lekker, net als een tajine, curry etc.

Palingsound en Marco vind ik om te janken, maar er is een markt voor: voldoende radiozenders, online mogelijkheden en spotify die deze muziek prima kan aanbieden naast urban, raï, blues etc.

En ik schaam me dood voor al die aso hollanders die al jaren geen goed visitekaartje als nederlander afgeven aan de costa’s, ik weet alleen dat dit niet alle nederlanders is aan te rekenen. 

Als inwoner van zo’n klein postzegellandje is het goed om ook eens buiten je landsgrenzen te kijken en er achter te komen dat niet alles van ver stom is, dat niet iedere marokkaan crimineel is, dat niet iedere ‘kaaskop’ superieur is en dat niet molens en klompen onderdeel zijn van onze huidige cultuur. 

Keetie schreef op 22-09-2021 om 23:02:

[..]

Nee ik heb het over een groep hier bij mij waar ik woon. En ik lees het nieuws. Wat moet ik dan vinden? Lekker jochies daar verderop heerlijke knullen. Nee het is hier een heel groot probleem.

Hier zit voor mij ook het probleem met wat je schrijft. Je leest 'het nieuws' (waar artikelen worden geschreven op basis van wat als sensatie wordt gezien - als ik mijn hele beeldvorming uit het nieuws moest halen dan leef ik tussen de terroristen, mensen die figuurlijk over lijken gaan en heel veel sportievelingen). En je kijkt naar een groep een straat verder. En zegt vervolgens nog net niet: "Ja, wat kan ik dan anders dan daar mijn hele oordeel over een complete bevolkingsgroep op baseren?" 

Dat vind ik bekrompen denken.

Die Nederlandse cultuur bestaat ook nog eens uit vele subculturen. Ik weet wel dat ik mij meer thuis voel in de Randstad dan in de bible belt of een Brabants dorp - en daarbinnen zijn er ook nog vele smaken, het is allemaal niet zo eenduidig. Is allemaal Nederland. En toch zo verschillend als wat.

Verder vind ik het weerzinwekkend om mensen alleen maar te beoordelen aan de hand van wat ze voor jou/ons kunnen betekenen. Mensen hebben ook een intrinsieke waarde, en gewoon recht op een leefbaar bestaan. Ze hoeven hun rechten niet eerst te verdienen.

Maar goed, ik stam ook af van mensen met generatielang migratieverleden. Mensen die altijd al over grenzen heen keken.

willem1959

willem1959

23-09-2021 om 13:54 Topicstarter

blauwevrouw schreef op 23-09-2021 om 13:12:

Die Nederlandse cultuur bestaat ook nog eens uit vele subculturen. Ik weet wel dat ik mij meer thuis voel in de Randstad dan in de bible belt of een Brabants dorp - en daarbinnen zijn er ook nog vele smaken, het is allemaal niet zo eenduidig. Is allemaal Nederland. En toch zo verschillend als wat.

Verder vind ik het weerzinwekkend om mensen alleen maar te beoordelen aan de hand van wat ze voor jou/ons kunnen betekenen. Mensen hebben ook een intrinsieke waarde, en gewoon recht op een leefbaar bestaan. Ze hoeven hun rechten niet eerst te verdienen.

Maar goed, ik stam ook af van mensen met generatielang migratieverleden. Mensen die altijd al over grenzen heen keken.

Een leefbaar bestaan? Vind ik ook, maar de referentiepunten zijn natuurlijk heel verschillend. Waarom zou de hele wereld alleen maar in het westen een leefbaar bestaan kunnen hebben? 

Daglichtlamp schreef op 23-09-2021 om 08:12:

Ik wacht nog steeds op antwoord. Dit topic ging over naturalisaties. Zolang dat onweersproken blijft ga ik ervan uit dat het daarbij juist gaat om de meest geïntegreerde migranten. Dus goed nieuws, voor beide kanten aan de discussie.

Nog maar eens mezelf quoten. Ik voel me inmiddels net een kapotte grammafoonplaat. Maar ik zou toch graag een reactie willen. Dit topic ging niet over de vluchtelingeninstroom, maar over die mensen die na hier een tijd gewoond te hebben zover zijn met hun re-integratie dat ze genaturaliseerd kunnen worden tot Nederlander.

willem1959 schreef op 23-09-2021 om 13:54:

[..]

Een leefbaar bestaan? Vind ik ook, maar de referentiepunten zijn natuurlijk heel verschillend.

Waarom zou de hele wereld alleen maar in het westen een leefbaar bestaan kunnen hebben?

Ik ben de draad kwijt. Wie heeft dit beweerd?

[..]

Een leefbaar bestaan? Vind ik ook, maar de referentiepunten zijn natuurlijk heel verschillend. Waarom zou de hele wereld alleen maar in het westen een leefbaar bestaan kunnen hebben?

Goeie vraag. En toch is de situatie nu eenmaal zo. In de westerse wereld is het toch over het algemeen een heel stuk beter wonen dan in de rest van de wereld. Democratischer, geen oorlogen of hongersnood om maar een paar dwarsstraten te noemen. Dat is heel oneerlijk, vandaar natuurlijk ook jouw ‘waarom’ vraag. 

[..]

Een leefbaar bestaan? Vind ik ook, maar de referentiepunten zijn natuurlijk heel verschillend. Waarom zou de hele wereld alleen maar in het westen een leefbaar bestaan kunnen hebben?

We hebben het toch bij lange na niet over 'de hele wereld'?

Overdrijven is ook een vak.

willem1959

willem1959

23-09-2021 om 18:47 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 23-09-2021 om 14:26:

[..]

Nog maar eens mezelf quoten. Ik voel me inmiddels net een kapotte grammafoonplaat. Maar ik zou toch graag een reactie willen. Dit topic ging niet over de vluchtelingeninstroom, maar over die mensen die na hier een tijd gewoond te hebben zover zijn met hun re-integratie dat ze genaturaliseerd kunnen worden tot Nederlander.

Je maakt de fout door mensen die zijn ingeburgerd meteen het label geïntegreerd te geven.

willem1959

willem1959

23-09-2021 om 18:48 Topicstarter

Moxxie schreef op 23-09-2021 om 14:51:

[..]

Ik ben de draad kwijt. Wie heeft dit beweerd?

Dat was 
blauwevrouw schreef op 23-09-2021 om 13:12:

willem1959

willem1959

23-09-2021 om 18:50 Topicstarter

DanGun schreef op 23-09-2021 om 15:07:

[..]

Goeie vraag. En toch is de situatie nu eenmaal zo. In de westerse wereld is het toch over het algemeen een heel stuk beter wonen dan in de rest van de wereld. Democratischer, geen oorlogen of hongersnood om maar een paar dwarsstraten te noemen. Dat is heel oneerlijk, vandaar natuurlijk ook jouw ‘waarom’ vraag.

Dus moet je ons betere stuk van de wereld dan volstoppen met mensen die er een heel andere mores op nahouden? Is dat wat je wil?

willem1959

willem1959

23-09-2021 om 18:51 Topicstarter

blauwevrouw schreef op 23-09-2021 om 16:32:

[..]

We hebben het toch bij lange na niet over 'de hele wereld'?

Overdrijven is ook een vak.

Ik vind ieder jaar een stad vol mensen erbij beslist niet overdreven.

willem1959 schreef op 23-09-2021 om 18:51:

[..]

Ik vind ieder jaar een stad vol mensen erbij beslist niet overdreven.

De instroom van asielzoekers/statishouders was in 2015 ruim 43 000, de jaren daarna meer dan gehalveerd. En dat is logisch, toen was Syrië in nood wat deze stroom op gang bracht. 

Deze piek in naturalisatie is grotendeels hier het gevolg van. De komende jaren zal dit weer wat minder zijn. 

@daglichtlamp: er valt niet objectief te meten of de naturalisatie gepaard gaat met ‘heel goed geïntegreerd’, er zijn gewoon strakke regels wanneer dit mag en als je eraan voldoet is het niet verplicht. Wel geeft het voor de aanvrager voordelen en zullen veel mensen die hier recht op hebben, dit dan ook doen.   

Die regels zijn trouwens niet voor iedere immigrant gelijk. Er zijn verschillen tussen asielzoekers, EU-inwoners, niet-EU inwoners en al dan niet een aantal jaren getrouwd met nederlander. 

Daarnaast kun je ook twisten over wat je heel goed geïntegreerd kunt noemen. Je inburgeringsdiploma halen wil niet zeggen dat je wel of niet ‘goed geïntegreerd’ bent. Dat diploma niet halen zegt ook niet automatisch het tegenovergestelde. EU migranten hoeven zelfs dat diploma niet te halen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.