Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

2 zussen uit huis gezet door woningstichting

Oh, had ik net een hele reactie getypt, is hij verdwenen.
Ik heb het altijd gek gevonden dat mensen met een minimum inkomen net zo ‘mooi’ zouden moeten wonen als mensen met een middeninkomen. Ik heb nog nooit sociaal gehuurd. Mijn eerste huisje was een appartement van 35 vierkante meter waar we met zijn tweeën woonden. Huur 1100 gulden bij een gezamenlijk salaris van 3200 gulden. Dat was begin jaren 90 een pittige huur en een laag inkomen.
Na mijn scheiding kon ik een appartement kopen van 65-70 m2, noem het een flatje, maar ik was er blij mee. Ook al betaalde ik daar drie keer zoveel voor als mensen in sociale huur die waarschijnlijk amper minder verdienden dan ik.
Je moet wonen naar je inkomen, en er zijn imo altijd mogelijkheden voor mensen met een laag inkomen. Dan maar wat kleiner, of een kamer, of een huisgenoot. Als jongeren van 18-23 nu ook al menen recht te hebben op een ‘volwaardig’ huis, wordt het natuurlijk helemaal niets met die woningmarkt.

Nose schreef op 02-09-2021 om 17:09:

[..]

Fijn he dat dat gewoon mag

Soms heb je niet zoveel woorden nodig 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-09-2021 om 17:18

Granny71 schreef op 02-09-2021 om 17:12:

[..]

Zou ze ook van haar werkgever zoveel antwoorden/berichten mogen geven in de loop van haar werkdag?

Ik denk dat het een sprookjes baan is

Miraval

Miraval

02-09-2021 om 17:18 Topicstarter

Julali schreef op 02-09-2021 om 16:59:

Ik ben ook nog aan het werk, dus als er dringende vragen zijn, mag je ze altijd stellen hoor, maar ik zie niet alles.

Aaahhh lekker in de baas zijn tijd forummen dat mag dan weer wel... 

Sorry julali maar je komt op mij erg onsympathiek over in alle topics waar je reageert. 

Er moeten gewoon veel meer huurwoningen bijgebouwd worden die betaalbaar zijn voor jongeren, zonder huursubsidie met een normale woonoppervlakte en in een normale wijk. En niks geen slap gelul over mensen door laten stromen die al 50+ jaar in hetzelfde huis wonen en deze eigenlijk zelf met de huur al dubbel en dwars betaald hebben. 

Een woningstichting zou niet commercieel moeten zijn maar vgm verdienen de meesten dik geld met zo min mogelijk (onderhouds)kosten en als zo'n woning dan te duur wordt of uit de tijd dan mag een ander er nog een keer de hoofdprijs voor betalen als koopwoning. En dat geld verdwijnt in de zakken van de directie als bonussen en noem het maar op. Steek het gvd gewoon in nieuwe huizen het fatsoenlijk opknappen van na oorlogse woningen die bijna uit elkaar vallen van ellende.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

02-09-2021 om 17:19

Ik vind het plan van Julali ronduit dystopisch, maar helaas worden er de laatste jaren al wel steeds meer kleine stapjes in die richting gezet. Huurcontracten voor bepaalde tijd worden steeds meer de norm. Ik vind dat een hele slechte zaak. Ook mensen met een laag (of midden) inkomen zouden recht moeten hebben op woonzekerheid en stabiliteit. Juist de mensen die hun hoofd al moeilijker boven water kunnen houden hebben dat nodig!

Verhuizingen staan hoog op de lijst van stressvolle gebeurtenissen, laat staan gedwongen verhuizingen met onzekerheid over toekomstige beschikbare woonruimte. Op termijn zouden dergelijke ontwikkelingen dus veel chronische stress en daarmee gezondheidsschade opleveren. Daardoor misschien ook wel meer scheidingen, meer uitval op de werkvloer, hogere zorgkosten, complexere problematiek bij kwetsbare groepen, verminderde sociale cohesie in wijken met veel sociale huur.

Echt een zeldzaam slecht idee. 

PinkFlower schreef op 02-09-2021 om 15:02:

[..]

Voor mij: alles!

Geen tuin, overal buren, boven, onder, naast je. Brr.

Ik heb er 3 jaar gewoond werd er gillend gek. Ik moest mijn studentenhuis uit en dit konden we krijgen dus het moest. Maar man wat was ik blij dat ik er weg was.

Voor wie een flat wel leuk vind: lekker gaan wonen hoor.

Dit!

Zou er niet dood gevonden willen worden, brrr!

Vivaldi

Vivaldi

02-09-2021 om 17:21

Julali schreef op 02-09-2021 om 16:59:

Ik ben ook nog aan het werk, dus als er dringende vragen zijn, mag je ze altijd stellen hoor, maar ik zie niet alles.

Nee, dat blijkt. 

Ik denk eerder omdat je er geen antwoord op hebt. 

Julali schreef op 02-09-2021 om 15:18:

Dit is interessante info over de gemiddelde woonoppervlakte per Nederlander: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/22/woonoppervlakte-in-nederland

Conclusie: alleenstaanden hebben de grootste woonoppervlakte pp, namelijk 88m2. Voor een persoon met kinderen is gemiddeld maar 38m2 beschikbaar.

Gemiddeld hebben we hier 65 vierkante meter huis per persoon. Daarmee wonen we een stuk ruimer dan Duitsers, die 46m2 pp hebben. Een Brit moet het gemiddeld met 44m2 doen.

Er valt in Nederland dus nog heel veel te winnen! Vooral onder alleenstaanden die met hun 88m2 gemiddeld erg veel ruimte in beslag nemen. In 1901 woonden er in dezelfde ruimte gemiddeld 4 mensen.

Duitsland heeft 'n bevolkingsdichtheid van 232 inwoners per km2, Nederland maar liefst 517! Meer dan 't dubbele dus op dezelfde ruimte. Het huis mag wel aan de kleine kant zijn, maar je moet niet opgehokt komen te zitten wegens de enorme overbevolking. 

Vivaldi

Vivaldi

02-09-2021 om 17:28

MMcGonagall schreef op 02-09-2021 om 17:13:

Je moet wonen naar je inkomen, en er zijn imo altijd mogelijkheden voor mensen met een laag inkomen. Dan maar wat kleiner, of een kamer, of een huisgenoot. Als jongeren van 18-23 nu ook al menen recht te hebben op een ‘volwaardig’ huis, wordt het natuurlijk helemaal niets met die woningmarkt.

Ik heb een minimuminkomen. Ben 44, heb altijd gewerkt, sociaal gehuurd, maar ben ziek geworden. En dan zou ik nou ineens naar een kamer moeten of een huisgenoot moeten nemen?

Overigens heb ik - wat ik eerder schreef - hiervóór kleiner gewoond. Gezellie tussen drank en drugs. Ik werd er nog zieker, want ik had geen nacht rust.

Ik vind het echt van de zotte dat alleenstaanden maar in één of ander hok moeten ten bate van gezinnen. Ik huur een huis naar wat het aanbod is. 

Als er een veel groter aanbod van betaalbare woningen voor alleenstaanden is, los je al veel op. 

. Als jongeren van 18-23 nu ook al menen recht te hebben op een ‘volwaardig’ huis, wordt het natuurlijk helemaal niets met die woningmarkt.

Ze menen helemaal niet ergens recht op te hebben. Maar ze weten ook wel dat tegen de tijd dat ze toe zijn aan een gezin stichten (degenen die dat willen) dat ze dan nog steeds in die 1/2 kamer flat wonen omdat de wachtlijsten dikke 10 tot 15 jaar zijn. Dus ja dan willen ook zij liever meteen een goede woning. Snap ik wel.

Oh, had ik net een hele reactie getypt, is hij verdwenen.
Ik heb het altijd gek gevonden dat mensen met een minimum inkomen net zo ‘mooi’ zouden moeten wonen als mensen met een middeninkomen. Ik heb nog nooit sociaal gehuurd. Mijn eerste huisje was een appartement van 35 vierkante meter waar we met zijn tweeën woonden. Huur 1100 gulden bij een gezamenlijk salaris van 3200 gulden. Dat was begin jaren 90 een pittige huur en een laag inkomen.
Na mijn scheiding kon ik een appartement kopen van 65-70 m2, noem het een flatje, maar ik was er blij mee. Ook al betaalde ik daar drie keer zoveel voor als mensen in sociale huur die waarschijnlijk amper minder verdienden dan ik.

Nee, het blijkt dat je nog nooit in een sociale huurwoning hebt gewoond.

Het huis waar ik nu al 20 jaar woon was tot twee jaar geleden voor het laatst "gerenoveerd" in 1978. 

We hebben dus twee jaar geleden een nieuwe keuken (zeer eenvoudig en zo goedkoop mogelijke) en een nieuwe badkamer (zeer eenvoudig en zo goedkoop mogelijk) gekregen, en gesubsidieerde isolatie. Daar zou iemand met een koophuis al vier keer alles hebben vernieuwd in die tussentijd.

"Als jongeren van 18-23 nu ook al menen recht te hebben op een ‘volwaardig’ huis, wordt het natuurlijk helemaal niets met die woningmarkt."
En jonge mensen van 27 dan?

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-09-2021 om 17:48

Poezie schreef op 02-09-2021 om 17:41:

[..]

Nee, het blijkt dat je nog nooit in een sociale huurwoning hebt gewoond.

Het huis waar ik nu al 20 jaar woon was tot twee jaar geleden voor het laatst "gerenoveerd" in 1978.

We hebben dus twee jaar geleden een nieuwe keuken (zeer eenvoudig en zo goedkoop mogelijke) en een nieuwe badkamer (zeer eenvoudig en zo goedkoop mogelijk) gekregen, en gesubsidieerde isolatie. Daar zou iemand met een koophuis al vier keer alles hebben vernieuwd in die tussentijd.

"Als jongeren van 18-23 nu ook al menen recht te hebben op een ‘volwaardig’ huis, wordt het natuurlijk helemaal niets met die woningmarkt."
En jonge mensen van 27 dan?

Maar dat komt dan wel uit je eigen knip.

BlueHeart schreef op 02-09-2021 om 17:48:

[..]

Maar dat komt dan wel uit je eigen knip.

Klaag ik daar over dan? Ik spreek tegen dat een sociale huurwoning even mooi is als een koophuis.

Vivaldi

Vivaldi

02-09-2021 om 17:49

Overigens vraag ik mij af of het probleem wel is ontstaan doordat mensen alleen wonen.
Ligt het niet veel meer aan gescheiden en gespleten gezinnen? En daar moet ik als alleenstaande dan voor wijken? 

Vivaldi schreef op 02-09-2021 om 17:49:

Overigens vraag ik mij af of het probleem wel is ontstaan doordat mensen alleen wonen.
Ligt het niet veel meer aan gescheiden en gespleten gezinnen? En daar moet ik als alleenstaande dan voor wijken?

Het probleem is ook ontstaan doordat jongeren al als tiener beginnen huren ipv te sparen voor een koopwoning terwijl ze nog bij hun ouders wonen. En te pas en te onpas samen gaan wonen en weer uit elkaar, dan breek je je eigen opgebouwde woonsituatie ook af. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.