Nieuws en actueel
Miraval
31-08-2021 om 08:13
2 zussen uit huis gezet door woningstichting
Vol verbazing las ik het verhaal van 2 zussen die uit hun (ouderlijke) woning gezet dreigen te worden na het overlijden van hun moeder in december.
Kennelijk is dat het beleid van woningstichtingen in Nederland. Overlijden de ouders dan hebben de (volwassen) kinderen die nog in het huis wonen geen recht op overname van het huurcontract en komen ze dus op straat te staan. In dit geval gaat het om 2 nog schoolgaande zussen die samen zeggen wel de huurkosten te kunnen betalen.
Waar moeten zij heen? Er is geen urgentie voor hen en met de krapte op de woningmarkt duurt het misschien 10 jaar eer ze in aanmerking kunnen komen voor een sociale huurwoning. Studentenwoningen zijn ook haast niet verkrijgbaar. Ik vind het beleid stuitend hierin. Kan dit niet gewoon anders gergeled worden?
Liara
02-09-2021 om 15:05
PinkFlower schreef op 02-09-2021 om 15:02:
[..]
Voor mij: alles!
Geen tuin, overal buren, boven, onder, naast je. Brr.
Ik heb er 3 jaar gewoond werd er gillend gek. Ik moest mijn studentenhuis uit en dit konden we krijgen dus het moest. Maar man wat was ik blij dat ik er weg was.
Voor wie een flat wel leuk vind: lekker gaan wonen hoor.
Niet elke flat is leuk helaas. Er stond er bij mij verderop 1 waar de dronken aso's hun meubels van de galerij gooiden en de politie regelmatig moest komen ingrijpen. Vreselijk.
Rachel.
02-09-2021 om 15:05
PinkFlower schreef op 02-09-2021 om 15:00:
[..]
Dat komt echt niet omdat mensen in een huis blijven wonen nadat hun kinderen zijn uitgevlogen. Er zijn gewoon niet genoeg huurwoningen überhaupt in de sociale sector. Er wachten ook zat op een senioren woning. Wat wil je dan? Alle bejaarden verplicht bij elkaar in proppen minimaal 3 in een appartement? Want hup hup er moeten bejaarden uit de gezinswoningen dus hup plaats maken. Senioren wonen vaak alleen, foei!
Er komen steeds meer koopwoningen.
Hier worden ook veel huurwoningen koopwoning van gemaakt...
Ben van mening: Ze maken het zelf zo ongemogelijk en duur, niet wij burgers.
PinkFlower
02-09-2021 om 15:09
Liara schreef op 02-09-2021 om 15:05:
[..]
Niet elke flat is leuk helaas. Er stond er bij mij verderop 1 waar de dronken aso's hun meubels van de galerij gooiden en de politie regelmatig moest komen ingrijpen. Vreselijk.
Dit was idd ook zo'n gezellige feestjes op het balkon flat met een hoop herrie en geschreeuw. En drugs.
Liara
02-09-2021 om 15:09
PinkFlower schreef op 02-09-2021 om 15:09:
[..]
Dit was idd ook zo'n gezellige feestjes op het balkon flat met een hoop herrie en geschreeuw. En drugs.
Bah bah. Dan ben je toch blij als je gewoon in een huis woont.
PinkFlower
02-09-2021 om 15:12
Liara schreef op 02-09-2021 om 15:09:
[..]
Nou heel erg. En we hebben zelfs een tuin! Nog nooit gehad. Hij is maar 12 M2 maar het wel mijn tuin 💖 (onee van de woningbouw 😁)
Rachel.
02-09-2021 om 15:13
Liara schreef op 02-09-2021 om 15:09:
[..]
Nou dan moet je eens zien wat met je schutting gebeurd met zulke lui😅
Liara
02-09-2021 om 15:15
PinkFlower schreef op 02-09-2021 om 15:12:
[..]
Nou heel erg. En we hebben zelfs een tuin! Nog nooit gehad. Hij is maar 12 M2 maar het wel mijn tuin 💖 (onee van de woningbouw 😁)
Heerlijk!
(Geniet er maar van, voordat je terug naar een flat moet )
Vivaldi
02-09-2021 om 15:18
Julali schreef op 02-09-2021 om 14:49:
Het gaat erom dat heel veel mensen nu jarenlang wachten op een woning. Als je al die mensen hun situatie gaat omschrijven zullen daar ook genoeg schrijnende gevallen tussen zitten.
En dat los je niet op door anderen weg te sturen. Want waarheen? Maar daarop antwoord je niet. En wie bepaalt dan dat je ergens niet meer mag wonen? Omdat jij het zegt?
Julali
02-09-2021 om 15:18
Dit is interessante info over de gemiddelde woonoppervlakte per Nederlander: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/22/woonoppervlakte-in-nederland
Conclusie: alleenstaanden hebben de grootste woonoppervlakte pp, namelijk 88m2. Voor een persoon met kinderen is gemiddeld maar 38m2 beschikbaar.
Gemiddeld hebben we hier 65 vierkante meter huis per persoon. Daarmee wonen we een stuk ruimer dan Duitsers, die 46m2 pp hebben. Een Brit moet het gemiddeld met 44m2 doen.
Er valt in Nederland dus nog heel veel te winnen! Vooral onder alleenstaanden die met hun 88m2 gemiddeld erg veel ruimte in beslag nemen. In 1901 woonden er in dezelfde ruimte gemiddeld 4 mensen.
Liara
02-09-2021 om 15:21
Rachel. schreef op 02-09-2021 om 15:13:
[..]
Nou dan moet je eens zien wat met je schutting gebeurd met zulke lui😅
🙈 ik wil het vast niet weten 😂
DownrightSpoonbill69
02-09-2021 om 15:22
Julali zo gauw je in het nauw komt ga je vragen negeren. Blijf anders weg uit dit topic alsjeblieft
Vivaldi
02-09-2021 om 15:24
Goed, en nu even concreet.
Ik ben zo'n alleenstaande die op ongeveer 80 m2 woont. Dit was voorheen een bejaardenwoning. Dus geen eengezinswoning.
Waar zou ik volgens jou dan naar toe moeten?
Hiervóór woonde ik op 48 m2 tussen drugsverslaafden en statushouders (die met 8 man feestjes hielden tot diep in de nacht). Ik ben er gek geworden.
Ik neem geen eengezinswoning in beslag, dus zeg het maar.
Voor de rest begrijp je er geen bal van, dat een leven niet gegoten is in beton.
Jij bent dus zo asociaal dat jij continu mensen uit hun eigen woning wilt mieteren. Maar dat "wegwezen" geldt dan weer niet voor jou.
1968
02-09-2021 om 15:27
Dan zou je het aantrekkelijk moeten maken om te verhuizen. In mijn dorp zijn geen huizen waar bijvoorbeeld mijn bejaarde, alleenstaande buurvrouw naar toe zou kunnen (nog even los van het feit dat ze dan weer helemaal opnieuw in haar nieuwe buurt zou moeten integreren) Want er zijn geen (kleinere) huizen of appartementen beschikbaar, en er is geen ruimte meer waar gebouwd kan worden.
Maar stel dat dat er wel was, dan zou het voor haar dus ook nog aantrekkelijk moeten worden gemaakt, door bijvoorbeeld haar verhuizing te regelen, lagere huur krijgen, dat soort dingen maakt dat mensen misschien wél overwegen om te verhuizen.
Nu is het andersom, als je van je eengezinswoning (waar je ooit met man en kinderen woonde) alleen overblijft en zou willen verhuizen, dan kom je veel duurder uit en ook nog eens in een totaal andere woonplaats.
Huursubsidie kost volgens mij bakken met geld, dat zouden ze misschien beter voor dit soort plannen kunnen gebruiken. Leuke plekken maken voor een/twee persoons woningen, kleinere woningen voor lage huurprijs, bijv. wel zo klein dat je wel wilt doorstromen als er kinderen komen, want dat hou je die huisjes beschikbaar voor nieuwe starters (of 'eindigers')
Julali
02-09-2021 om 15:28
Nose schreef op 02-09-2021 om 15:22:
Julali zo gauw je in het nauw komt ga je vragen negeren. Blijf anders weg uit dit topic alsjeblieft
Wat wil je me vragen?
Julali
02-09-2021 om 15:31
Vivaldi schreef op 02-09-2021 om 15:24:
Goed, en nu even concreet.
Ik ben zo'n alleenstaande die op ongeveer 80 m2 woont. Dit was voorheen een bejaardenwoning. Dus geen eengezinswoning.
Waar zou ik volgens jou dan naar toe moeten?
Hiervóór woonde ik op 48 m2 tussen drugsverslaafden en statushouders (die met 8 man feestjes hielden tot diep in de nacht). Ik ben er gek geworden.
Ik neem geen eengezinswoning in beslag, dus zeg het maar.
Voor de rest begrijp je er geen bal van, dat een leven niet gegoten is in beton.
Jij bent dus zo asociaal dat jij continu mensen uit hun eigen woning wilt mieteren. Maar dat "wegwezen" geldt dan weer niet voor jou.
Ik woon niet in mijn eentje op zoveel m2. Ik wil niemand ergens uit mieteren. Het zou mooi zijn als de beschikbare ruimte beter werd gedeeld zodat iedereen ergens kan wonen, ook die single verpleegkundige en die vrachtwagenchauffeur.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.