Nieuws en actueel
Miraval
31-08-2021 om 08:13
2 zussen uit huis gezet door woningstichting
Vol verbazing las ik het verhaal van 2 zussen die uit hun (ouderlijke) woning gezet dreigen te worden na het overlijden van hun moeder in december.
Kennelijk is dat het beleid van woningstichtingen in Nederland. Overlijden de ouders dan hebben de (volwassen) kinderen die nog in het huis wonen geen recht op overname van het huurcontract en komen ze dus op straat te staan. In dit geval gaat het om 2 nog schoolgaande zussen die samen zeggen wel de huurkosten te kunnen betalen.
Waar moeten zij heen? Er is geen urgentie voor hen en met de krapte op de woningmarkt duurt het misschien 10 jaar eer ze in aanmerking kunnen komen voor een sociale huurwoning. Studentenwoningen zijn ook haast niet verkrijgbaar. Ik vind het beleid stuitend hierin. Kan dit niet gewoon anders gergeled worden?
Heidi-Forumbeheer
31-08-2021 om 23:13
redbulletje schreef op 31-08-2021 om 20:18:
Eigenlijk zou men daar een verzekering voor moeten kunnen afsluiten die garandeert dat de kinderen in het huurhuis kunnen blijven wonen.
Het geld kun je afdekken met een overlijdensrisicoverzekering maar je blijft het probleem met dat huurhuis houden. Dat is regelgeving. Of je zou zo'n verzekering moeten afsluiten dat het kind/kinderen een huis kunnen kopen maar dat zal een hele dure hobby zijn
Poezie
01-09-2021 om 11:20
redbulletje schreef op 31-08-2021 om 20:18:
Eigenlijk zou men daar een verzekering voor moeten kunnen afsluiten die garandeert dat de kinderen in het huurhuis kunnen blijven wonen.
Zodat alleen mensen die dat kunnen betalen dat voor hun kinderen kunnen regelen?
Wist je trouwens dat sociale woningbouw van oorsprong voor arbeiders werd gebouwd? Nu lijkt het voornamelijk bestemd voor mensen in de bijstand.
redbulletje
01-09-2021 om 11:25
Heidi-Forumbeheer schreef op 31-08-2021 om 23:13:
[..]
Het geld kun je afdekken met een overlijdensrisicoverzekering maar je blijft het probleem met dat huurhuis houden. Dat is regelgeving. Of je zou zo'n verzekering moeten afsluiten dat het kind/kinderen een huis kunnen kopen maar dat zal een hele dure hobby zijn
Zolang de huur betaald kan worden, snap ik niet dat het de woonstichting uitmaakt wíe het betaalt en er in woont. De zussen worden financieel bijgestaan door hun vader, dus ze krijgen hun geld gewoon. In 't geval van niet kunnen betalen, snap ik dat ze uitgezet zouden worden.
Eerst een koophuis vóór je uberhaupt aan kinderen begint zou wel meer zekerheid bieden in combinatie met zo'n overlijdensrisicoverzekering.
Miraval
01-09-2021 om 11:26
Poezie schreef op 01-09-2021 om 11:20:
[..]
Zodat alleen mensen die dat kunnen betalen dat voor hun kinderen kunnen regelen?
Wist je trouwens dat sociale woningbouw van oorsprong voor arbeiders werd gebouwd? Nu lijkt het voornamelijk bestemd voor mensen in de bijstand.
Tja... vroeger was het ook makkelijker een woning te kopen voor starters bijvoorbeeld. Dat is nu gewoon onmogelijk door de belachelijk hoge vraagprijzen. Ik vind het echt schandalig dat in een land als Nederland de woningnood zo torenhoog is.
Ergens ben ik blij dat ik geen (jonge) kinderen heb, ik zie het misschien allemaal te somber in maar ik denkndat het alleen maar erger gaat worden en ook met onderwijs en zorg.
Poezie
01-09-2021 om 11:29
redbulletje schreef op 01-09-2021 om 11:25:
[..]
Zolang de huur betaald kan worden, snap ik niet dat het de woonstichting uitmaakt wíe het betaalt en er in woont. De zussen worden financieel bijgestaan door hun vader, dus ze krijgen hun geld gewoon. In 't geval van niet kunnen betalen, snap ik dat ze uitgezet zouden worden.
Eerst een koophuis vóór je uberhaupt aan kinderen begint zou wel meer zekerheid bieden in combinatie met zo'n overlijdensrisicoverzekering.
Die huizen zijn bedoeld voor mensen met een laag inkomen. De woningstichting is geen commercieel bedrijf hè?!
Poezie
01-09-2021 om 11:29
Miraval schreef op 01-09-2021 om 11:26:
[..]
Tja... vroeger was het ook makkelijker een woning te kopen voor starters bijvoorbeeld. Dat is nu gewoon onmogelijk door de belachelijk hoge vraagprijzen. Ik vind het echt schandalig dat in een land als Nederland de woningnood zo torenhoog is.
Ergens ben ik blij dat ik geen (jonge) kinderen heb, ik zie het misschien allemaal te somber in maar ik denkndat het alleen maar erger gaat worden en ook met onderwijs en zorg.
Ja, klopt Vooral werkende jongeren die nog niet zoveel verdienen zijn hier de dupe van.
DownrightSpoonbill69
01-09-2021 om 11:30
Poezie schreef op 01-09-2021 om 11:29:
[..]
Die huizen zijn bedoeld voor mensen met een laag inkomen. De woningstichting is geen commercieel bedrijf hè?!
Nou sociale huur 650 is niet voor een laag inkomen tegenwoordig
Poezie
01-09-2021 om 11:31
Nose schreef op 01-09-2021 om 11:30:
[..]
Nou sociale huur 650 is niet voor een laag inkomen tegenwoordig
Jawel hoor. Vroeger was je 1/3 e deel van je inkomen kwijt aan huur, nu is het heel normaal als dat de helft is.
Daarnaast krijg je als je in de bijstand zit gewoon huursubsidie bij een dergelijke huur.
Miraval
01-09-2021 om 11:33
[..]
Ja, klopt Vooral werkende jongeren die nog niet zoveel verdienen zijn hier de dupe van.
Dan moet je echt het geluk hebben dat je ouders je geld kunnen schenken (tot 100.000 euro) zodat je nog een beetje kans maakt. Maar dat zijn er maar bitter weinig...
Eigenlijk ook gek dat er geen plafond zit aan particuliere huurkosten. Die rijzen de pan uit, staat totaal niet meer in verhouding met de werkelijke prijzen van een woning. Vaak betaal je voor een hypotheek de helft van een particuliere huurwoning. (Ligt natuurlijk aan je hypotheekhoogte maar over het algemeen ligt dat een flink stuk lager).
Poezie
01-09-2021 om 11:35
Miraval schreef op 01-09-2021 om 11:33:
[..]
Dan moet je echt het geluk hebben dat je ouders je geld kunnen schenken (tot 100.000 euro) zodat je nog een beetje kans maakt. Maar dat zijn er maar bitter weinig...
Eigenlijk ook gek dat er geen plafond zit aan particuliere huurkosten. Die rijzen de pan uit, staat totaal niet meer in verhouding met de werkelijke prijzen van een woning. Vaak betaal je voor een hypotheek de helft van een particuliere huurwoning. (Ligt natuurlijk aan je hypotheekhoogte maar over het algemeen ligt dat een flink stuk lager).
Ook dat. En dan vragen mensen zich af waarom jongere net afgestudeerden meteen al zoveel geld willen verdienen.
Granny71
01-09-2021 om 12:22
Miraval schreef op 01-09-2021 om 11:33:
[..]
Eigenlijk ook gek dat er geen plafond zit aan particuliere huurkosten. Die rijzen de pan uit, staat totaal niet meer in verhouding met de werkelijke prijzen van een woning.
Er was vorig jaar ongeveer een uitzending van radar/kassa.
Daarin werd uitgelegd hoe het zit.
Je huis is een aantal punten waard (oppervlakte, omgeving, scholen, uitgaan, winkels enz)
Kom je met het aantal punten over de sociale huur (752,-) dan mag de verhuurder vragen wat hij wil, ook al is het maar een euro eroverheen. Zit je eronder, ook al is het maar een euro, dan heeft de verhuurder zich aan de vastgestelde huurprijs te houden.
In die uitzending was er een stel dat een huisje huurde aan de Albert Cuijp in Amsterdam voor bijna 1800,- per maand.
Nadat de woonbond een puntenonderzoek had gedaan bleek dat ze kwa punten maar op 680,- kwamen. Ze zijn in een klap dus bijna een derde aan huur gaan betalen en hebben de teveel betaalde huur terug gekregen.
Granny71
01-09-2021 om 12:45
[..]
Zelfs huren kan met een laag inkomen voor jongeren onder de 23 jaar niet.
Hun huur mag voor huurtoeslag namelijk niet hoger zijn dan 420,- ongeveer. Waar vind je tegenwoordig nog een zelfstandige woning met een huur onder de 420,-?
Deze meisjes komen dus niet eens in aanmerking voor huurtoeslag. En vader mag ook maar beperkt meebetalen want de belasting zal het gaan zien als gift als hij daar zelf niet woont.
Julali
01-09-2021 om 18:38
Granny71 schreef op 01-09-2021 om 12:45:
[..]
Zelfs huren kan met een laag inkomen voor jongeren onder de 23 jaar niet.
Hun huur mag voor huurtoeslag namelijk niet hoger zijn dan 420,- ongeveer. Waar vind je tegenwoordig nog een zelfstandige woning met een huur onder de 420,-?
Deze meisjes komen dus niet eens in aanmerking voor huurtoeslag. En vader mag ook maar beperkt meebetalen want de belasting zal het gaan zien als gift als hij daar zelf niet woont.
Maar waarom moet iemand van begin 20 direct een zelfstandige woonruimte kunnen huren? Dat is toch geen recht, dat iedereen dat maar moet kunnen?
redbulletje
01-09-2021 om 18:41
Julali schreef op 01-09-2021 om 18:38:
[..]
Maar waarom moet iemand van begin 20 direct een zelfstandige woonruimte kunnen huren? Dat is toch geen recht, dat iedereen dat maar moet kunnen?
Op die leeftijd kunnen ze nog gewoon thuis bij hun ouders wonen en sparen voor hun toekomstig huis.
Julali
01-09-2021 om 18:42
redbulletje schreef op 01-09-2021 om 18:41:
[..]
Op die leeftijd kunnen ze nog gewoon thuis bij hun ouders wonen en sparen voor hun toekomstig huis.
Lang niet iedereen kan zolang thuis blijven wonen. Ik vind het erg naïef als je dit denkt
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.