Nieuws en actueel
Miraval
31-08-2021 om 08:13
2 zussen uit huis gezet door woningstichting
Vol verbazing las ik het verhaal van 2 zussen die uit hun (ouderlijke) woning gezet dreigen te worden na het overlijden van hun moeder in december.
Kennelijk is dat het beleid van woningstichtingen in Nederland. Overlijden de ouders dan hebben de (volwassen) kinderen die nog in het huis wonen geen recht op overname van het huurcontract en komen ze dus op straat te staan. In dit geval gaat het om 2 nog schoolgaande zussen die samen zeggen wel de huurkosten te kunnen betalen.
Waar moeten zij heen? Er is geen urgentie voor hen en met de krapte op de woningmarkt duurt het misschien 10 jaar eer ze in aanmerking kunnen komen voor een sociale huurwoning. Studentenwoningen zijn ook haast niet verkrijgbaar. Ik vind het beleid stuitend hierin. Kan dit niet gewoon anders gergeled worden?
Granny71
31-08-2021 om 20:14
Nera schreef op 31-08-2021 om 20:09:
[..]
Ja dat is natuurlijk ook schandalig. Maar ik denk dat deze situatie een beetje anders is.
Wat is er dan anders?
Het zijn in beide gevallen kinderen die hun ouder verloren en het huurhuis uit moeten.
redbulletje
31-08-2021 om 20:18
Eigenlijk zou men daar een verzekering voor moeten kunnen afsluiten die garandeert dat de kinderen in het huurhuis kunnen blijven wonen.
ProfitableMantis53
31-08-2021 om 20:19
Granny71 schreef op 31-08-2021 om 20:14:
[..]
Wat is er dan anders?
Het zijn in beide gevallen kinderen die hun ouder verloren en het huurhuis uit moeten.
Je vertelde over iemand die geen familie meer had en die geen tijd, noch andere woonruimte aangeboden kreeg.
Deze meisjes hebben wel familie, kregen wel tijd, en andere woonruimte aangeboden.
Granny71
31-08-2021 om 20:20
Nera schreef op 31-08-2021 om 20:19:
[..]
Je vertelde over iemand die geen familie meer had en die geen tijd, noch andere woonruimte aangeboden kreeg.
Deze meisjes hebben wel familie, kregen wel tijd, en andere woonruimte aangeboden.
Klopt. En ik kan dan best pissig worden als er gezegd wordt dat 8 maanden bij lange na niet genoeg tijd is.
ProfitableMantis53
31-08-2021 om 20:23
Granny71 schreef op 31-08-2021 om 20:20:
[..]
Klopt. En ik kan dan best pissig worden als er gezegd wordt dat 8 maanden bij lange na niet genoeg tijd is.
Ja, daar begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat je zelf vond dat 8 maanden wel genoeg was om te rouwen. Sorrie.
DifferentSwan96
31-08-2021 om 20:24
redbulletje schreef op 31-08-2021 om 20:18:
Eigenlijk zou men daar een verzekering voor moeten kunnen afsluiten die garandeert dat de kinderen in het huurhuis kunnen blijven wonen.
Ga jij dat er maar ingooien bij de woningbouw! Hoe dan 🤣
BumpyGrasshopper95
31-08-2021 om 20:56
Granny71 schreef op 31-08-2021 om 19:58:
[..]
Hoe lang staat er voor het rouwproces volgens jou?
Moeder is in december overleden dus het is niet zo dat ze helemaal geen tijd hebben gekregen.
Voor rouw staat geen tijd.
DownrightSpoonbill69
31-08-2021 om 20:57
Granny71 schreef op 31-08-2021 om 20:20:
[..]
Nou nou pissig. Ik kan er pissig om worden dat jij vind dat 8 maanden dus te lang is.
Julali
31-08-2021 om 21:15
Ze mogen en kunnen rouwen voor hoe lang dat nodig is, maar dat betekent niet dat de wereld stilstaat. Als jij de huur niet kan betalen dan zal er toch echt iets moeten gebeuren. Ik vind 8 maanden dan al heel schappelijk + het aanbod van een passende woning.
Granny71
31-08-2021 om 21:24
Nose schreef op 31-08-2021 om 20:57:
[..]
Nou nou pissig. Ik kan er pissig om worden dat jij vind dat 8 maanden dus te lang is.
Dat zeg ik niet. Rouwen mag zo lang als nodig is. Maar dat wil niet zeggen dat de wereld stil staat en je met je hoofd onder een kussen kan kruipen.
Het leven en je verplichtingen gaan gewoon door.
DownrightSpoonbill69
31-08-2021 om 21:44
Granny71 schreef op 31-08-2021 om 21:24:
[..]
Dat zeg ik niet. Rouwen mag zo lang als nodig is. Maar dat wil niet zeggen dat de wereld stil staat en je met je hoofd onder een kussen kan kruipen.
Het leven en je verplichtingen gaan gewoon door.
Ben ik ergens ook met je eens maar goed voor nu kunnen ze nog even blijven
Miraval
31-08-2021 om 22:24
@granny71 juist die situaties die je benoemde over de zoon van een overleden collega van je moeder... die gewoon op straat gezet wordt om plaats te maken voor anderen want geen recht op de woning dat zou niet moeten kunnen. NOOIT. Ik noemde even dit voorval van de 2 zussen maar zo zijn er nog tal van voorbeelden de ene nog schrijnender dan de andere. Het beleid moet hierop aangepast worden en er moet eindelijk eens echt iets gedaan worden aan de krapte op de woningmarkt.
En voorbeelden die hier genoemd worden als met 18 jaar zat ik op een muffin zolderkamertje van 8m2 dat telt niet. Daar hebben de meesten dan zelf voor gekozen met nog een ouderlijk huis om op terug te vallen als het nodig was. Ik heb het over noodgedwongen je uit uit gezet worden door overmacht.
Granny71
31-08-2021 om 22:39
Miraval schreef op 31-08-2021 om 22:24:
Ik heb het over noodgedwongen je uit uit gezet worden door overmacht.
Ben het met je eens dat dit schrijnende gevallen zijn waar wat voor geregeld moet worden.
Het moet alleen wel heel goed geregeld worden want anders zal er heel veel misbruik van gemaakt gaan worden.
Zie in mijn flat veel onderhuur/gedwongen inwonen/samenwonen van familie. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat er ineens een kind/neef/nicht bij een ziek familielid gaat wonen om er vervolgens zelf te kunnen blijven wonen na overlijden.
kenfan
31-08-2021 om 22:41
Er is een groot verschil tussen met je 18e op kamers gaan of je ouderlijk huis leegruimen. De spullen van je overleden moeder moeten wegdoen terwijl je dat emotioneel niet aan kan. Mij leek het altijd dat mensen empathischer werden van een tragisch geval in hun omgeving. Niet dus. Dat dit na 8 maanden naar buiten komt betekent dat de woningbouw vereniging al een paar maanden in de nek hijgt.
Granny71
31-08-2021 om 22:56
kenfan schreef op 31-08-2021 om 22:41:
Mij leek het altijd dat mensen empathischer werden van een tragisch geval in hun omgeving. Niet dus.
In een ideale wereld is er voor iedereen een perfecte woonsituatie. In de echte wereld is er een enorm te kort aan betaalbare (huur)woningen.
Er zijn zoveel tragische omstandigheden die voorrang zouden verdienen dat uitzonderingen maken gewoon niet mogelijk is. Want als je voor de ene groep een uitzondering maakt verdiend de andere groep dat ook, enz enz.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.