Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

1971


Pejeka1 schreef op 17-06-2022 om 18:25:

[..]

Aan de andere kant: we waren er toen gewoon tevreden mee. Je bracht als kind veel dagen van je zomervakantie door in zo'n stadszwembad en je had een fantastische tijd. Tegenwoordig moet het minstens een tropisch zwemparadijs zijn, liefst op een resort in een warm land, want anders is het niet "leuk". Veel mensen zouden nu de neus ophalen voor zo'n zwembad van destijds, maar waarom? Omdat we eigenlijk een beetje verwend zijn?

Precies.  Wij woonden ongeveer in het zwembad in de zomer. Daarnaast speelden we veel op straat en in het bos. Bijna altijd buiten.  En doordat lang niet elk gezin een auto had en velen bij ons uit de buurt zich per benenwagen of fiets verplaatsten konden we ook geweldig op straat spelen.  Daarnaast ook verstoppertje bijvoorbeeld.  Niemand van de buren vond het erg wanneer je je verstopte achter hun woning of in de tuin. 

willem1959 schreef op 16-06-2022 om 23:19:

[..]

Gewoon een vraag.

"Wat valt jullie op ten opzichte van 2022".

Dat stond er onder, maar het kan je natuurlijk zijn ontgaan.

Jij stelt nooit ‘gewoon’ een vraag.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-06-2022 om 18:37

Pejeka1 schreef op 17-06-2022 om 18:25:

[..]

Aan de andere kant: we waren er toen gewoon tevreden mee. Je bracht als kind veel dagen van je zomervakantie door in zo'n stadszwembad en je had een fantastische tijd. Tegenwoordig moet het minstens een tropisch zwemparadijs zijn, liefst op een resort in een warm land, want anders is het niet "leuk". Veel mensen zouden nu de neus ophalen voor zo'n zwembad van destijds, maar waarom? Omdat we eigenlijk een beetje verwend zijn?

Mijn kinderen liggen gewoon aan de plas hoor. Dezelfde waar ik vroeger ook aan lag. Het grote buitenzwembad is al lang opgedoekt helaas. In de verre omtrek is geen buitenzwembad meer.

wild-flower schreef op 17-06-2022 om 09:31:

Wat me ook opvalt is de betonnen troosteloosheid , zowel van het zwembad als van de flats op de achtergrond . ( Bijlmer ? ) .

Het is het Sloterplasbad, de voorganger van het huidige Sloterparkbad volgens mij. In Nieuw-West in Amsterdam.

Drietje schreef op 17-06-2022 om 18:37:

[..]

Mijn kinderen liggen gewoon aan de plas hoor. Dezelfde waar ik vroeger ook aan lag. Het grote buitenzwembad is al lang opgedoekt helaas. In de verre omtrek is geen buitenzwembad meer.

Waarschijnlijk door gebrek aan klandizie. Omdat we ons opeens te goed voelden voor zo'n plaatselijk buitenbad als recreatieoord.

Ik zal destijds 10-12 jaar zijn geweest. En kreeg in de zomer een abonnement op het plaatselijke zwembad. Spullen in de zwemtas (kent iemand die nog, die zwemtassen van toen?) en je kreeg een paar kwartjes mee en een zakje boterhammen. Vaak had je een "vast" plekje op de ligweide waar je je vrienden trof, handdoek neerleggen, de zwembroek had je vaak thuis al aangetrokken onder je kleren, en lol maken. Hele fijne zomers waren dat.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-06-2022 om 18:59

Pejeka1 schreef op 17-06-2022 om 18:41:

[..]

Waarschijnlijk door gebrek aan klandizie. Omdat we ons opeens te goed voelden voor zo'n plaatselijk buitenbad als recreatieoord.

Nee joh, was heel populair. Maar er kwamen huizen voor in de plaats. Op een andere plek kwam een nieuw zwembad, maar alleen binnen.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-06-2022 om 19:01

Pejeka1 schreef op 17-06-2022 om 18:44:

Ik zal destijds 10-12 jaar zijn geweest. En kreeg in de zomer een abonnement op het plaatselijke zwembad. Spullen in de zwemtas (kent iemand die nog, die zwemtassen van toen?) en je kreeg een paar kwartjes mee en een zakje boterhammen. Vaak had je een "vast" plekje op de ligweide waar je je vrienden trof, handdoek neerleggen, de zwembroek had je vaak thuis al aangetrokken onder je kleren, en lol maken. Hele fijne zomers waren dat.

Nou ja, dat doen mijn kids nog steeds hoor, maar dan bij de gratis plas.

willem1959

willem1959

17-06-2022 om 19:05 Topicstarter

Cookielover schreef op 17-06-2022 om 18:34:

[..]

Jij stelt nooit ‘gewoon’ een vraag.

Wat bedoel je daarmee?  

vandaag nog gezwommen in de plaatselijke recreatieplas . Hier in de stad geen fatsoenlijk buitenbad te vinden, wel gelukkig een groot recreatieplas. Overigens zijn heel veel buitenbaden in Nederland verdwenen, erg jammer.

Pejeka1 schreef op 17-06-2022 om 18:41:

[..]

Waarschijnlijk door gebrek aan klandizie. Omdat we ons opeens te goed voelden voor zo'n plaatselijk buitenbad als recreatieoord.

Hier ook opgedoekt. Was altijd erg druk hoor. Maar een buitenzwembad houden kost wrs meer dan dat het ooit kan opleveren. Onderhoud, watercontroles, toezicht ed. Dat was vroeger wellicht minder. En het kan natuurlijk niet dagelijks open (winter stond het hier leeg). Er is een parkeerplaats voor in de plek gekomen. Dagkaart parkeren is duurder dan entree zwembad was. En er kan het hele jaar geparkeerd worden. Ik vind het heel zonde. Iedere keer als ik langs die parkeerplaats loop denk ik aan mijn kindertijd in dat zwembad. Zo jammer dat dit kennelijk op veel plaatsen zo gaat.

Nee schreef op 17-06-2022 om 18:18:

[..]

Misschien staat hij zelf op de foto

Het is waarschijnlijk een ‘Where’s Willem’! 

Ik gok op die jongen onder de douche

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-06-2022 om 20:21

Er staat 1 jongen op de foto zonder zwembroek. #findWillem

Drietje schreef op 17-06-2022 om 20:21:

Er staat 1 jongen op de foto zonder zwembroek. #findWillem

Ik zie niemand zonder zwembroek...

Pejeka1 schreef op 17-06-2022 om 20:28:

[..]

Ik zie niemand zonder zwembroek...

Nee tuurlijk niet, hij scharrelt altijd rond bij de kleedhokjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.