Media en cultuur
Lollypopje
24-11-2022 om 13:12
Wie is de mol 2023
Er is nog vrij weinig bekend over het nieuwste seizoen.
Kandidaten:
Anke de JongAnnick Boer- Daniël Verlaan
Froukje de Both- Jurre Geluk
Nabil Aoulad Ayad- Ranomi Kromowidjojo
Sander de KramerSarah Janneh- Soy Kroon
Waar te zien?
7 januari om 20.30 op NPO3.
De Grote ViaFora-poule
https://app.wieisdemol.avrotros.nl/app/Vk5KTVGuajjuRCjw5
Als de link niet werkt, stuur me dan een berichtje met je widm nick, dan krijg je een uitnodiging.
Lollypopje
08-01-2023 om 13:52
PhilDunphy schreef op 08-01-2023 om 13:26:
Ik vond Annick wel erg dom doen trouwens, terwijl zij een slimme vrouw is denk ik. Is het wel eens voorgekomen dat een mol zo overduidelijk in beeld kon mollen?
De laatste keer dat ik 'Wie is de Mol' keek is een jaar of 15 terug. En ik herinner me dat de mollenstreken toen vrijwel niet uitgezonden werden. Pas bij de terugblik bleek wat ze allemaal had lopen mollen achter de schermen, maar waarvan je als kijker geen weet kon hebben. Dat was voor mij destijds de reden om niet meer te gaan kijken, maar dit jaar geef ik het weer een kans.
Ik moet nu meteen denken aan Milouska Meulens in seizoen 6. Haar tactiek was om echt heel erg dom te spelen. Ze deed dit zo geloofwaardig dat mensen er zelfs schande van spraken dat zij het jeugdjournaal presenteerde 😂 Veel mensen dachten ook echt dat zij te dom was om de mol te kunnen zijn.
Maar sindsdien is het een heel stuk moeilijker om die tactiek weg te komen. Nu is iemand die van nature onhandig is zelfs al meteen verdacht.
Mugske
08-01-2023 om 13:58
PhilDunphy schreef op 08-01-2023 om 13:24:
Ik heb de aflevering van gisteren gekeken en heb een theorie, maar weet niet of dat op de juiste aannames gestoeld is. Dus even de check: het is toch zo dat de Mol van te voren al alle opdrachten kent? Dus al weet wat ze moeten doen bij die deelopdrachten enzo? En hoe de beloning uiteindelijk verloopt, met die enveloppen?
Want zo ja, dan lijkt het me dat de mol altijd voor die opdrachten kiest waarbij ze de inhoud van de enveloppen moeten bepalen.
Als je kiest om te gaan zingen, heb je alleen invloed op jezelf. Je kan vals zingen en er dan uitliggen, maar je collega's kunnen het alle vier goed doen en veel geld verdienen. Bovendien weet je dan nog niet zeker dat je veel geld weg speelt, want er kan laag ingezet zijn op jouw naam.
Als je in de andere groep zit, kun je er voor zorgen dat je die opdrachtjes minder goed doet. Daarmee zijn er minder koorleden, waardoor alle vijf de deelnemers weinig kans maken om er door te komen. Bovendien kun je ook aansturen op een handige verdeling van de enveloppen. Dus mij lijkt dat je in deze rol veel meer invloed uit kan oefenen.
Zou de mol ook al hebben geweten dat ie mol was vóór dat telefoontje? Dus dat ook dat een soort opdracht is waar hij van te voren al van op de hoogte was?
Ik denk niet dat de mol al wist wat hij/zij was voor het telefoontje. Wel van de andere opdrachten. Natuurlijk heeft de mol voorkeur voor bepaalde posities, maar dat is niet altijd haalbaar.
Schemerlampje
08-01-2023 om 14:54
PhilDunphy schreef op 08-01-2023 om 13:24:
Ik heb de aflevering van gisteren gekeken en heb een theorie, maar weet niet of dat op de juiste aannames gestoeld is. Dus even de check: het is toch zo dat de Mol van te voren al alle opdrachten kent? Dus al weet wat ze moeten doen bij die deelopdrachten enzo? En hoe de beloning uiteindelijk verloopt, met die enveloppen?
Want zo ja, dan lijkt het me dat de mol altijd voor die opdrachten kiest waarbij ze de inhoud van de enveloppen moeten bepalen.
Als je kiest om te gaan zingen, heb je alleen invloed op jezelf. Je kan vals zingen en er dan uitliggen, maar je collega's kunnen het alle vier goed doen en veel geld verdienen. Bovendien weet je dan nog niet zeker dat je veel geld weg speelt, want er kan laag ingezet zijn op jouw naam.
Als je in de andere groep zit, kun je er voor zorgen dat je die opdrachtjes minder goed doet. Daarmee zijn er minder koorleden, waardoor alle vijf de deelnemers weinig kans maken om er door te komen. Bovendien kun je ook aansturen op een handige verdeling van de enveloppen. Dus mij lijkt dat je in deze rol veel meer invloed uit kan oefenen.
Zou de mol ook al hebben geweten dat ie mol was vóór dat telefoontje? Dus dat ook dat een soort opdracht is waar hij van te voren al van op de hoogte was?
Ik denk dat de mol het ook pas gehoord heeft bij de telefoontjes. Maar tussen de telefoontjes en de start van het programma zat nog 2 weken. Genoeg tijd om je voor te bereiden dus.
Spoken
08-01-2023 om 18:35
Ja de mol weet juist precies van alle opdrachten vooraf al waar hij het beste zou kunnen staan. Dat wordt uitgebreid met de redactie besproken en ook hoe er dan vanaf die positie gemold kan worden en wat te doen als je toch andere positie krijgt enz.
Spoken
08-01-2023 om 18:35
En bij moltalk zei Everon dat de mol echt pas bij dat telefoontje het wist. Ga er vanuit dat dat wel waar is dan.
Bananapancake
08-01-2023 om 21:15
Leuk. Ik doe ook mee!
qua positie moet het inderdaad maar net lukken. De mol heeft inderdaad voorkennis over de opdrachten en wist nu bijvoorbeeld ook dat er volgende aflevering geld weggespeeld kan gaan worden door Sarah. Dus de mol kan deze aflevering prima geld binnengehaald hebben om goodwill te kweken, wetende dat dat geld toch weer uit de pot verdwijnt.
Zelf vind ik dat toch altijd minder leuk, als een mol zo te werk gaat, maar zo weet je als kijker in ieder geval niet altijd precies welke positie de mol heeft.
Dolfje
08-01-2023 om 21:18
Schemerlampje schreef op 08-01-2023 om 14:54:
[..]
Ik denk dat de mol het ook pas gehoord heeft bij de telefoontjes.
Dat denk ik dus juist niet.
Joanjett
09-01-2023 om 10:21
Courage schreef op 08-01-2023 om 00:18:
Soy? Jurre?
Ik ben ook flink wat punten kwijt helaas. Baal als een stekker. Dus ik hoop nog op een leuke twist!
Ja Soy!
Schemerlampje
09-01-2023 om 12:46
Lollypopje schreef op 09-01-2023 om 10:02:
De vraag staat online. Vergeet hem niet binnen 48 uur in te vullen
Dank je! Ik zou het weer glad vergeten.
Chipndale
09-01-2023 om 14:21
Dolfje schreef op 08-01-2023 om 21:18:
[..]
Dat denk ik dus juist niet.
de mol wist het niet. Dit was laatst bij boulevard
Lollypopje
09-01-2023 om 14:38
Op basis van mijn herinneringen van eerdere seizoenen, trek ik zelf de volgende conclusies.
1. De programmamakers liegen niet, maar verzwijgen wel.
Dus is het voor mij niet logisch dat de mol voor het telefoontje al wist dat die mol was. Dat zou ook afbreuk doen aan dat spelelement.
Als ik dit doortrek naar het rode scherm van Sarah en of zij de mol kan zijn.
Het enige wat er standaard wordt gezegd is dat de mol nooit naar huis gaat, niet dat die geen rood scherm krijgt. Dit geeft dus de optie dat zij de mol kan zijn.Echter kom ik dan bij mijn tweede conclusie.
2. De programmakers beïnvloeden de uitkomst van het spel/de opdracht niet.
uiteraard kun je hierop zeggen "jamaar televisie". Echter is widm zo populair en zijn er zulke fanatieke molloten dat ik er vanuit ga dat als een opdracht door toedoen van de programmamakers wel of juist niet zou worden gehaald, dit allang was uitgekomen.
En dan kom ik dus weer bij Sarah. Om terug te keren in het spel, moet zij eerst een opdracht vervullen en daar in slagen. Slaagt zij niet, dan gaat zij alsnog naar huis. Als zij de mol zou zijn zouden de programmamakers de uitkomst van de opdracht moeten beïnvloeden om zeker er van te zijn dat deze kan volbrengen. Vanwege bovenstaande lijkt mij dit echter zeer onwaarschijnlijk en valt Sarah voor mij dus af als mol.
Bananapancake
09-01-2023 om 14:41
Lollypopje schreef op 09-01-2023 om 14:38:
En dan kom ik dus weer bij Sarah. Om terug te keren in het spel, moet zij eerst een opdracht vervullen en daar in slagen. Slaagt zij niet, dan gaat zij alsnog naar huis. Als zij de mol zou zijn zouden de programmamakers de uitkomst van de opdracht moeten beïnvloeden om zeker er van te zijn dat deze kan volbrengen. Vanwege bovenstaande lijkt mij dit echter zeer onwaarschijnlijk en valt Sarah voor mij dus af als mol.
Zo had ik het nog niet bekeken maar ik denk dat je hierin helemaal gelijk hebt! Goed opgemerkt!
Joszy
09-01-2023 om 16:40
maar, wat nou als ze een opdracht krijgt die ze echt kan voorbereiden? Als het gaat om zoveel mogelijk schoten in de roos/ballen in een emmer of iets anders fysieks, dan is het lastig.. maar als zij een rondrit door het national park gaat maken en na afloop vragen moet beantwoorden ofzo, dan kan ze die antwoorden al vooraf hebben geweten. Dan kun je er, zeker bij een actrice die ook teksten leert, misschien wel vanuit gaan dat ze dat kan?
Lollypopje
09-01-2023 om 17:13
Joszy schreef op 09-01-2023 om 16:40:
maar, wat nou als ze een opdracht krijgt die ze echt kan voorbereiden? Als het gaat om zoveel mogelijk schoten in de roos/ballen in een emmer of iets anders fysieks, dan is het lastig.. maar als zij een rondrit door het national park gaat maken en na afloop vragen moet beantwoorden ofzo, dan kan ze die antwoorden al vooraf hebben geweten. Dan kun je er, zeker bij een actrice die ook teksten leert, misschien wel vanuit gaan dat ze dat kan?
Maar ook actrices hebben weleens een blackout. Dus dat blijft een risico.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.