Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Vind jij feest tijdens dodenherdenking gepast of ongepast?

Steeds vaker worden er op 4 mei voetbalwedstrijden en feesten gehouden. Dit jaar zijn er evenementen in Ahoy, Ziggodome en AFAS Live. 
Sommige feesten beginnen al om 7 uur en zullen om 8 uur 2 minuten stilte houden. Daarna kan er weer bier besteld worden aan de bar. 

Peiling

Feest tijdens dodenherdenking ?

Maximaal 2 antwoorden.

145 stemmen
29%
71%

Nee ik vind het ongepast. Die ene dag in het jaar waar we stilstaan bij alle slachtoffers van oorlogen zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Wat ik ook ongepast vind is dat 5 mei niet gewoon een nationale feestdag is waar we de vrijheid vieren want vrijheid is niet vanzelfsprekend. 

Eerst stilte en rond 22 uur centraal vuurwerk zou ik wel mooi vinden. 

redbulletje schreef op 29-04-2022 om 16:43:

Eerst stilte en rond 22 uur centraal vuurwerk zou ik wel mooi vinden.

Nee absoluut geen vuurwerk! Als er iets niet gepast is is dat het wel. Juist de knallen van vuurwerk wekt bij mensen uit de oorlog allerlei nare herinneringen op. 

Ik vind dodenherdenking erg belangrijk. Zelf loop ik ook mee in een stille tocht. Toch vind ik dat een feest moet kunnen. Zolang er ook om 20.00 uur netjes 2 min herdacht wordt. Dan feesten vind ik eigenlijk wel mooi, want dat is de vrijheid. We herdenken dat we nooit meer oorlog en geen vrijheid meer willen en feesten past daar best bij. Zou zelf niet zo snel feesten maar ook geen probleem mee dus als mensen het wel doen. 

kenfan schreef op 29-04-2022 om 14:13:

[..]

DIe anderen zijn dan toch ook bij dat feest? Die hechten dan blijkbaar ook niet erg aan 4 mei , want anders was je daar niet. Beetje schijnheilig als die dan anderen manen stil te blijven.

Meestal is zo'n groot feest in de wijde omtrek te horen hoor.

Ik vind het ook niet ok. Misschien wel na afloop, dus 20.30u de deuren open. Dan is het bijna een kick off voor bevrijdingsdag.

KillerQueen schreef op 29-04-2022 om 13:52:

Feesten doe ik wel op 5 mei, maar als er iets is waar ik héél graag heen zou willen dan zou ik wel gaan. Stil zijn en aan de slachtoffers denken kan ik ook op een ander moment.

Hier in de omgeving wordt er op 4 mei een kermis opgebouwd die 5 mei open gaat. Het opbouwen duurt tot een uur of 18.00..
Hierover is flinke ophef. Dat snap ik niet.

Jaren lang heb ik in de horeca gewerkt, ook op 4 mei. Dan zeiden we tegen de gasten dat we om 20.00 uur even stil zijn en dan dus niet bedienen. En toch zijn er dan gasten die naar de bar komen om af te rekenen of te bestellen. Dat vond ik niet gepast, juist omdat we het hadden aangekondigd.

Ik denk dat die gasten dan niet door hadden dat het "al" 20.00 uur was. Ik kan me dat voorstellen, je zit in gesprek met je gezelschap en je hebt niet echt notie van de tijd. Tenzij er in dat restaurant tegen 20.00 uur even expliciet wordt aangekondigd "beste gasten, de komende vijf minuten wordt er niet bediend of afgerekend, en we verzoeken u allen vriendelijk een paar minuten stilte in acht te nemen". Zoiets. Maar gesteld dát ik onder de gasten zou zijn, en mij zou bij binnenkomst om 17.30 worden gemeld dat er om 20.00 uur even stilte zou zijn, dan zou het ook zomaar kunnen gebeuren dat ik de tijd vergat.

Miraval schreef op 29-04-2022 om 16:29:

Nee ik vind het ongepast. Die ene dag in het jaar waar we stilstaan bij alle slachtoffers van oorlogen zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Wat ik ook ongepast vind is dat 5 mei niet gewoon een nationale feestdag is waar we de vrijheid vieren want vrijheid is niet vanzelfsprekend.

Dat vind ik ook ongepast inderdaad. Ons grootste goed.

Madamecannibale schreef op 29-04-2022 om 18:35:

[..]

Waar ik werk is 5 mei een verplichte vrije dag. 

Verder vind ik het prima dat er feesten zijn, maar wel om 20.00 uur stil zijn. Is juist heel indrukwekkend als dat met een hele grote groep gebeurt.  

Madamecannibale schreef op 29-04-2022 om 18:35:

[..]

5 mei is wel een nationale feestdag, maar vreemd genoeg geen nationale vrije dag. Ik vind het ook raar. Vroeger op mijn school, in de jaren '70, was 5 mei wel een vrije dag, weet niet of dat nog zo is.

Maar een nationale feestdag en dan is het gewoon een werkdag voor de meesten, hoe dan?

Pejeka1 schreef op 29-04-2022 om 19:01:

[..]

5 mei is wel een nationale feestdag, maar vreemd genoeg geen nationale vrije dag. Ik vind het ook raar. Vroeger op mijn school, in de jaren '70, was 5 mei wel een vrije dag, weet niet of dat nog zo is.

Maar een nationale feestdag en dan is het gewoon een werkdag voor de meesten, hoe dan?

Het was ooit ook een vrije dag. Voor jaren terug is dat veranderd naar 1x per 5 jaar. 

Nee, ik heb zelfs tegen een vriendin gezegd dat ik die avond niet mee uit eten wil. Ik vind het zeer ongepast 

Ik vind het ook ongepast en totaal onnodig. Inderdaad, er zijn andere dagen genoeg om een festival o.i.d. te organiseren. 
Het lijkt wel of 4 mei steeds minder belangrijk wordt gevonden. Gisteren was ik in de sportschool. Een van mijn favoriete groepslessen staat daar altijd op woensdag 20.00 u. op de planning. Ik ging dus maar eens vragen wat daarmee gedaan zou worden. Keek die jongen me eerst aan van: hmmm 4 mei wat is daarmee? Daarna bedacht hij toch dat het om dodenherdenking ging om vervolgens te zeggen dat hij geen idee had... 

wild-flower schreef op 29-04-2022 om 15:09:

Nee , ongepast .
Bovendien draait het sinds een aantal jaren niet meer alleen om de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog maar ook van oorlogssituaties en vredesoperaties daarna .

Besef wat vrijheid kost , zodat je het niet vanzelfsprekend vind.

' Opdat wij nooit vergeten ' .

Dit. Ik denk dat tijdens dodenherdenking nog veel meer de nadruk zou moeten worden gelegd op slachtoffers van àlle oorlogen, die in het verleden maar ook die in het heden of het zeer recente verleden. Dan is het ook voor jongeren wat aansprekender.

Feesten op 4 mei vind ik geen goed idee. De dag wat van karakter laten veranderen wèl.

Overigens waren we een keer uit eten op 4 mei, want op vakantie in het buitenland. Er zaten meerdere Nederlanders in dat restaurant en om 20.00 u. waren wij en ook die andere Nederlanders dus 2 minuten stil. Dat viel op bij het bedienend personeel, want die kwamen dus ook niet langs bij de tafeltjes, totdat er weer werd gesproken. Om daarna netjes te vragen wat de reden was van onze stilte. Erg mooi vonden we dat...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.