Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Slaan we door in inclusief willen zijn?

redbulletje schreef op 28-01-2022 om 17:35:

Ik vind het een slechte zaak als we onze westerse eigenheid helemaal los zouden laten. Juist in deze woelige tijd vind ik het belangrijk om die eigenheid en cultuur vast te houden. Ook wij mogen trots zijn op onze culturele achtergrond en onze gebruiken.

Maar wat is dat precies dan? Onze culturele achtergrond en onze gebruiken. En waarom in deze woelige tijden?

Ik vind het erg overtrokken allemaal hoor.

Ik snap de connectie niet goed tussen e.e.a.

Peen schreef op 28-01-2022 om 17:39:

[..]

Ja zeker, maar dat mogen mensen uit andere culturen ook. Dat kan natuurlijk prima naast en door elkaar heen bestaan

Helemaal eens. En dat is precies de kern waar het om gaat, want dat is gewoon niet het geval.

We kunnen prima ruimte geven aan andere culturen en identeiten zonder onszelf te verliezen.

Ik word niet minder die donker blonde Hollander met lang sluik haar, als een andere vrouw haar natuurlijke afrokapsel heeft.

redbulletje schreef op 28-01-2022 om 17:32:

En dat waren mensen die klantencontact hadden?

Sterker nog, niet alleen met klanten zoals jij en ik, maar corporate klanten, dus de hele grote bedrijven. 

Nogmaals: je kunt er prima heel verzorgd uitzien met allerlei soorten haar, lang en kort.

Ik vind het een slechte zaak als we onze westerse eigenheid helemaal los zouden laten. Juist in deze woelige tijd vind ik het belangrijk om die eigenheid en cultuur vast te houden. Ook wij mogen trots zijn op onze culturele achtergrond en onze gebruiken.

Dat is niet een (1) ding wat je in zijn geheel kunt en moet vasthouden. Er veranderen de hele tijd dingen, heel veel dingen zelfs. De verzuiling, wat typisch Nederlands was, is er niet meer. Mode verandert de hele tijd. De muziek- en entertainmentcultuur ontleent veel aan de VS.  Tradities en leefwijzen verdwijnen en ontstaan. We zijn eigenlijk altijd bezig te veranderen. Misschien valt het meer op als het door invloeden van buitenaf gebeurt, die we minder gemakkelijk herkennen als eigen? 

Lollypopje schreef op 28-01-2022 om 17:49:

[..]

Helemaal eens. En dat is precies de kern waar het om gaat, want dat is gewoon niet het geval.

We kunnen prima ruimte geven aan andere culturen en identeiten zonder onszelf te verliezen.

Ik word niet minder die donker blonde Hollander met lang sluik haar, als een andere vrouw haar natuurlijke afrokapsel heeft.

Nou precies dit! 

Gevoelsmatig heb ik meer vertrouwen in een vrouw die haar natuurlijke krullen en/of stijl haar strakgekapt heeft dan wanneer het eruit ziet alsof ze net 'n avond naar de disco is geweest. Idem met een overdaad aan make-up. Vrouwen hebben 't zelf telkens over gelijkwaardig gezien willen worden als mannen, maar mannen voldoen wel uit zichzelf aan de ongeschreven regels van decorum. Als ik een mannelijke arts zou hebben met 'n ruige bos lang haar zou ik ook minder vertrouwen hebben dan in de man met de nette korte coupe. Artistieke kapsels en andere versieringen vind ik meer bij kunstenaars passen dan in beroepen waar je graag serieus genomen wil worden. En dat heeft helemaal niks met afkomst te maken. 

redbulletje schreef op 28-01-2022 om 18:09:

Gevoelsmatig heb ik meer vertrouwen in een vrouw die haar natuurlijke krullen en/of stijl haar strakgekapt heeft dan wanneer het eruit ziet alsof ze net 'n avond naar de disco is geweest. Idem met een overdaad aan make-up. Vrouwen hebben 't zelf telkens over gelijkwaardig gezien willen worden als mannen, maar mannen voldoen wel uit zichzelf aan de ongeschreven regels van decorum. Als ik een mannelijke arts zou hebben met 'n ruige bos lang haar zou ik ook minder vertrouwen hebben dan in de man met de nette korte coupe. Artistieke kapsels en andere versieringen vind ik meer bij kunstenaars passen dan in beroepen waar je graag serieus genomen wil worden. En dat heeft helemaal niks met afkomst te maken.

En waarom voldoen mannen daar makkelijker aan?

Omdat die nog steeds meer dan vrouwen de norm zijn in de maatschappij. Eerst komt de witte man, daarna de witte vrouw en daarna de rest. 

Ik vind de dame op onderstaande foto, absoluut niet onprofessioneel er uit zien trouwens. Dat is ook geen ruige bos of verwilderd kapsel. Het is gewoon een net verzorg kapsel.

4c-natural-hair-lurie.jpg

redbulletje schreef op 28-01-2022 om 18:09:

Dat is niet heel slim, want het zegt niets over iemands kwaliteiten.

Je verzandt daarnaast in extremen: er zit nog heel veel tussen strakgekapt of er uit zien of je net naar de disco bent geweest. 

SuzyQFive

SuzyQFive

28-01-2022 om 18:35 Topicstarter

redbulletje schreef op 28-01-2022 om 14:22:

[..]

Heb wel gekkere dingen meegemaakt. Volgens mij in Afrika de naam en beroep van m'n vader wel ns moeten invullen. En je eigen beroep wordt volgens mij ook op alle continenten naar gevraagd. Dat is nog minder van belang voor identificatie dan je uiterlijke kenmerken.

[..]

Lang haar los is echt niet de norm hoor. Ook al heb je stijl haar, het is niet praktisch en al helemaal niet zakelijk om 't los te dragen. In zakelijke werkomgevingen lopen er ook geen mannen met lang en/of wild haar.

Ach, hier in Nederland gebeurt dat ook op scholen. Leerlingen worden ‘gewogen’ adhv het opleidingsniveau van de ouders. 

SuzyQFive

SuzyQFive

28-01-2022 om 18:52 Topicstarter

Maar wat is in jouw ogen de westerse cultuur? Cultuur is zolang er mensen leven aan veranderingen onderhevig. Je kan je afvragen waarom je dat zo erg vindt? 
Of beter wellicht: waar je bang voor bent?

Ik had hier toevallig gisteren een gesprek over met de conciërges van school. De aanleiding was Paarse Vrijdag die ik georganiseerd had op school. Zij vonden de invloed van een bepaalde etnische groep op school te bepalend binnen de school en daarom zou acceptatie van lhbti op school nooit gaan lukken. Daarop kwam ie dan nog dat ie vond dat ze sowieso te overheersend waren in hun ‘cultuurdingetjes’. In feite kwam het er eigenlijk op neer dat ie bang was dat er zoveel zou veranderen dat de dingen die hij belangrijk vindt overschaduwd worden of verdwijnen en vervangen door ‘hun’ dingen. Dat een minderheid de hele cultuur gaat bepalen is zijn grote angst. 

MRI

MRI

29-01-2022 om 09:27

Mija schreef op 28-01-2022 om 16:21:

[..]

Daarvoor was ik wat naïef geweest, had gedacht dat je elkaar toch gewoon kon accepteren. Maar daar merkte ik dat het wel belangrijk was om te beseffen dat je echt diepgaand van elkaar kon verschillen en dat je niet net zou moeten doen alsof dat altijd gemakkelijk te overbruggen was. Voor mij is dat een heel vormende ervaring geweest. En ook bijvoorbeeld het vrijwilligerswerk dat ik later deed als huiswerkbegeleider bij een Marokkaanse buurtvereniging, Daar merkte ik bijvoorbeeld dat de jongens het vaak erg moeilijk vonden om iets van een (jonge, witte?) vrouw aan te nemen. Ze stookten elkaar ook op vanuit hun ongemak dus die konden relatief weinig profiteren van het aanbod want de vrijwilligers waren bijna allemaal vrij jonge, witte vrouwen. Allemaal idealistische, goedbedoelende mensen. Maar daar kwam je toch niet zo ver mee bij deze gastjes. Daar zat toch erg veel cultuurverschil tussen. Dat werd ons ook verteld door de Marokkaanse buurtwerker die het initiatief had opgezet: het ligt niet aan jou, je kunt er niks aan doen

ja herkenbaar en het werpt bij mij toch de volgende vraag op: Hoe tolerant moet je zijn tegen minderheidsgroepen die vervolgens anderen weer discrimineren? Ik bedoel: ik ben altijd opgekomen voor allochtone Nederlanders, heb indertijd nog gedemonstreerd tegen apartheid. Maar wat te doen als die mensen dan weer vrouwen, homo's en andere mensen van de lqbtq gemeenschap discrimineren? 

Jij Mija legt het allemaal positief uit door het te verklaren uit ongemak en ' het moelijk vinden' om met vrouwen om te gaan. Ik zelf vind het  vrouwen- en homohaat die in bepaalde culturen is geinstitutionaliseerd. En eenvoudigweg hetero cis mannelijk ego dat een rol speelt. Vaak meegemaakt dat ik seksistisch werd behandeld juist door degenen waar ik voor opkwam. Mijn zoon (lgbtq) moet bang zijn voor degenen voor wie ik ben opgekomen. Met die personen houdt mijn solidariteit dan op. En ja het zijn personen maar het komt ook voort uit culturen. Ik vind dat lastig

@MRI Maar je kunt toch ook tolerant zijn naar een cultuur en culturele uitingen de ruimte geven en tegelijkertijd intollerantie binnen die culturen afkeuren? Voor mij zijn dat geen dingen die haaks op elkaar staan. 

Ik geloof dan ook niet in intollerantie met intollerantie bestrijden. Daarmee gaan mensen juist meer aan hun intolleranties vast houden. 

MRI

MRI

29-01-2022 om 09:43

Lollypopje schreef op 29-01-2022 om 09:33:

@MRI Maar je kunt toch ook tolerant zijn naar een cultuur en culturele uitingen de ruimte geven en tegelijkertijd intollerantie binnen die culturen afkeuren? Voor mij zijn dat geen dingen die haaks op elkaar staan.

Ik geloof dan ook niet in intollerantie met intollerantie bestrijden. Daarmee gaan mensen juist meer aan hun intolleranties vast houden.

Ja natuurlijk, dat spreekt vanzelf. Leg me geen woorden in de mond.  Ik pleit er toch ook niet voor dan maar intolerant tegen die cultuur te zijn? Maar haatuitingen moeten geadresseerd worden.  En niet alleen op abstract niveau achter onze computer Maar hoe? Hoe ga je dan om zoals het voorbeeld van Mija, of met jongens die homo's in elkaar slaan, of niets van vrouwen aannemen, of Ali B. dé man vinden. Dan kan je zeggen "net als met Nederlandse jongens die dat doen" en dat ben ik dan met je eens, maar we weten allebei dat het dieper zit dan dat. Dat veel van die zaken gesteund worden van uit de cultuur waaruit men komt. (en ja je hebt ook Westerse homo-en vrouwenhatende assholes en die moet ook niet getolereerd worden, maar het gaat nu over dat aspect van culturen die dat tot norm verheft)

Als jij voortdurend gepest zou worden door buurjongetjes die de hele tijd slet en goor wijf tegen je roepen omdat je niet getrouwd bent, dan kies ik voor jou en niet voor die jongens. Maar waar het mij om gaat is dat je het niet los kan zien van bepaalde culturen.En dat je dat ook niet mag zeggen. Maar daarmee haal je een hele hap uit de bestrijding van vrouwen- en homohaat.  En dat zeg ik als links progressief feministisch solidair persoon. 

MRI

MRI

29-01-2022 om 09:47

Lollypopje schreef op 29-01-2022 om 09:33:

Ik bedoel: zeg dan maar concreet wat je kan doen tegen het feit dat die jongens in het buurthuis van Mija niets van vrouwen aannemen? 

Ik krijg juist steeds meer behoefte aan me omringd te voelen door vertrouwd en eigen, ik kan slecht tegen veranderingen en dat wordt sterker naarmate ik ouder word. 
Bovendien ervaar ik de veranderingen van de laatste jaren verre van positief en ik vrees dat het nog veel erger zal worden voor de balans weer omslaat naar de andere kant. Misschien wel te laat om dat zelf nog te mogen meemaken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.