Media en cultuur
SuzyQFive
26-01-2022 om 07:51
Slaan we door in inclusief willen zijn?
Disney maakt de laatste jaren remakes van veel van de klassiekers met ‘echte mensen’. Nu zijn ze bezig met Sneeuwwitje.
Sneeuwwitje gaat nu door een latina gespeeld worden en mensen met dwerggroei vinden dat dwergen er niet op die manier in thuishoren (ivm stigma). Maar ja: Het heet niet voor niets SneewWITJE toch?
Het betreffende Artikel:
https://nos.nl/l/2414548
(Betreft een discussievraag).
Lollypopje
28-01-2022 om 15:16
Valdemar schreef op 28-01-2022 om 14:58:
[..]
RB heeft natuurlijk wel een punt. Mij maakt het niet uit hoe mijn gesprekspartner eruit ziet, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor anderen wel van belang is of hun bankbediende piercings draagt, gezichttatoeages heeft of een wilde krullenbol is (en al maal ik er weinig om, ik zou een bankbediende met een peniskoker ook weinig ernstig nemen).
Heeft helemaal niets met afkomst te maken, maar wel met de normen binnen onze cultuur. Je kunt die normen heel traag wel wat verschuiven, maar zelfs dan kun je niet van iedereen verwachten dat ze alles maar normaal vinden.
En de normen in onze cultuur worden bepaald door de witte meerderheid en die hebben dus weldegelijk met afkomst te maken.
Ik besef dat dat heel moeilijk te bevatten is als je tot die witte meerderheid behoort, ik riep vroeger ook dat ik geen kleur zag, maar dat komt omdat wij er persoonlijk geen last van hebben. Dat wij het proble niet zien of niet merken, betekent niet dat het probleem niet bestaat.
Want waarom zou iemand met een goed onderhouden kroeskapsel er minder professioneel uit zien dan iemand met stijl haar? Dat is echt die westerse blanke norm en van mij mag die de prullenbak in, waar die hoort.
BrightEchidna89
28-01-2022 om 15:35
Lollypopje schreef op 28-01-2022 om 15:16:
[..]
En de normen in onze cultuur worden bepaald door de witte meerderheid en die hebben dus weldegelijk met afkomst te maken.
... Dat is echt die westerse blanke norm en van mij mag die de prullenbak in, waar die hoort.
Bravo voor je besluit. Cultuur wordt inderdaad bepaald door de meerderheid en vooralsnog is die hier blank. Zoals anderen het niet aanvaarden om gediend te worden door iemand met een wild kapsel, aanvaard ik het niet om bediend te worden door iemand met een peniskoker, iemand met halsringen etc. En dat is ons goed recht, of moet je elke individuele uiting maar ondergaan?
Verwijderd wegens racisme/discriminatie
Lollypopje
28-01-2022 om 15:47
Valdemar schreef op 28-01-2022 om 15:35:
[..]
Bravo voor je besluit. Cultuur wordt inderdaad bepaald door de meerderheid en vooralsnog is die hier blank. Zoals anderen het niet aanvaarden om gediend te worden door iemand met een wild kapsel, aanvaard ik het niet om bediend te worden door iemand met een peniskoker, iemand met halsringen etc. En dat is ons goed recht, of moet je elke individuele uiting maar ondergaan?
[Quote aangepast door moderator]
Dit westers chauvinisme, maakt jouw houding heel verklaarbaar. Naar mijn mening echter ook zeer verwerpelijk. Maar met iemand met een superieuriteitscomplex valt over een onderwerp als dit helaas ook niet te discussiëren. Met die reden laat ik het hierbij. [Met deze alinea reageerde ik op het deel in de quote dat is verwijderd]
Ik vind namelijk dat het tijd is voor een nieuwe norm en een nieuwe balans, waar ook ruimte is voor andere culturen en dus haarstijlen. In mijn ogen verdienen die namelijk net zoveel respect en hebben die net zoveel waarde en is blank en westers zeker niet beter. Het is enkel anders.
redbulletje
28-01-2022 om 15:54
In andere culturen accepteren we toch ook hun normen en waarden?
Waar 't in Australië niet ongebruikelijk is voor mannen om in een bermuda te lopen bij officiële functies zoals bijv douane is dat in Nederland zwaar ongepast.
Ik zou mij niet op m'n gemak voelen in bijv een ziekenhuis als iedereen er als halve paradijsvogels bijloopt. Netjes gekleed, korte verzorgde nagels en strakke kapsels dragen bij aan een gevoel van professionaliteit. Mannen zul je minder snel met ongepaste haardracht of kleding zien in een professionele omgeving.
Lollypopje
28-01-2022 om 16:03
redbulletje schreef op 28-01-2022 om 15:54:
In andere culturen accepteren we toch ook hun normen en waarden?
Waar 't in Australië niet ongebruikelijk is voor mannen om in een bermuda te lopen bij officiële functies zoals bijv douane is dat in Nederland zwaar ongepast.
Ik zou mij niet op m'n gemak voelen in bijv een ziekenhuis als iedereen er als halve paradijsvogels bijloopt. Netjes gekleed, korte verzorgde nagels en strakke kapsels dragen bij aan een gevoel van professionaliteit. Mannen zul je minder snel met ongepaste haardracht of kleding zien in een professionele omgeving.
Nogmaals het gaat niet om jou en jouw mening. Het gaat niet om al dan niet verzorgde nagels.
Het gaat er om dat er voor donkere mensen, bewust en onbewust, een andere norm lijkt te gelden. Zij moeten zich aanpassen aan het ideale blanke plaatje, omdat blanke mensen dat graag zien. De mening over wat professioneel kleden is, wordt bepaald door de blanke norm. En dat is wat er mis is.
Maar dat is je hier al meerdere keren door meerdere mensen uitegelegd en je lijkt het gewoon niet te willen snappen.
Dit was dan ook mijn laatste post hier over. Ik reageer wel weer als iemand iets nieuws of zinnigs toe te voegen heeft. Want ik begin me een vastgelopen plaat te voelen en door jouw onwil valt toch niet heen te komen.
redbulletje
28-01-2022 om 16:05
Jezelf professioneel kunnen kleden en verzorgen heeft helemaal niks met afkomst te maken.
Zilver_gray
28-01-2022 om 16:07
Serieus? wat heeft in hemelsnaam het accepteren van iemand zijn natuurlijke kroeze haar te maken met het niet naleven van onze normen en waarden.
Er worden ook allerlei kul redenen aangehaald (piercing, gezicht tattoos, mannen in bermuda?).
Heeft er geen fluit mee te maken.
Je kiest vrijwillig voor een piercing of tattoos. Type haar (en de vaak daarbij behorende huidskleur) niet.
Mija
28-01-2022 om 16:21
Lollypopje schreef op 28-01-2022 om 15:16:
[..]
Ik besef dat dat heel moeilijk te bevatten is als je tot die witte meerderheid behoort, ik riep vroeger ook dat ik geen kleur zag, maar dat komt omdat wij er persoonlijk geen last van hebben. Dat wij het proble niet zien of niet merken, betekent niet dat het probleem niet bestaat.
Want waarom zou iemand met een goed onderhouden kroeskapsel er minder professioneel uit zien dan iemand met stijl haar? Dat is echt die westerse blanke norm en van mij mag die de prullenbak in, waar die hoort.
Dat betekent nog niet dat je je ‘intuïties’ over hoe het hoort of wat netjes is zomaar van de ene dag op de andere aan de straat kunt zetten. Dingen storen of bekoren je op grond van langdurige culturele beïnvloeding.
Ik kom uit een heel wit dorp en een tamelijk kleinburgerlijk middenklasse gezin: in onze omgeving leefden erg weinig mensen uit andere culturen en andere sociaal-economische achtergronden. We kwamen ze irl echt zelden tegen.
Later kwam ik in een grote stad in een begeleid kamerwonen-setting terecht. Daar woonde ik samen met jongeren uit allerlei landen en culturen en met heel verschillende sociaal-culturele achtergronden: jongeren uit Suriname (Creools/Hindoestaans) Marokko, Indonesië, Turkije. Iemand met 8 broers en zussen van onbekende vaders die door zijn moeder was opgelicht, een jonge vrouw met hele rijke ondernemer-ouders die altijd weg waren geweest en die zich afgekocht had gevoeld met dure spullen, een meisje uit een boerengezin dat al jong een opname in een psychiatrische inrichting achter de rug had, net als een oudere broer en zus. En ook iemand uit een gezin waar ik wel eens thuis kwam en die met vijf mensen in een kleine bovenwoning met twee slaapkamers leefden; de ouders sliepen in de woonkamer, twee meiden bij elkaar en een zoon in een kamer waar alleen een bed in kon. heel divers gezelschap dus. Werelden waar ik geen benul van had gehad dat dat kon bestaan! Er heerste veel solidariteit onderling omdat we allemaal in een lastige positie zaten. Maar ook soms flinke misverstanden omdat je toch echt heel anders was opgegroeid. Daarvoor was ik wat naïef geweest, had gedacht dat je elkaar toch gewoon kon accepteren. Maar daar merkte ik dat het wel belangrijk was om te beseffen dat je echt diepgaand van elkaar kon verschillen en dat je niet net zou moeten doen alsof dat altijd gemakkelijk te overbruggen was. Voor mij is dat een heel vormende ervaring geweest. En ook bijvoorbeeld het vrijwilligerswerk dat ik later deed als huiswerkbegeleider bij een Marokkaanse buurtvereniging, Daar merkte ik bijvoorbeeld dat de jongens het vaak erg moeilijk vonden om iets van een (jonge, witte?) vrouw aan te nemen. Ze stookten elkaar ook op vanuit hun ongemak dus die konden relatief weinig profiteren van het aanbod want de vrijwilligers waren bijna allemaal vrij jonge, witte vrouwen. Allemaal idealistische, goedbedoelende mensen. Maar daar kwam je toch niet zo ver mee bij deze gastjes. Daar zat toch erg veel cultuurverschil tussen. Dat werd ons ook verteld door de Marokkaanse buurtwerker die het initiatief had opgezet: het ligt niet aan jou, je kunt er niks aan doen.
Ik ben het helemaal met jou eens dat je vraagtekens moet zetten bij dingen die je vanzelfsprekend vindt. Daar begint het mee. Maar daarna volgt nog een heel proces van je eigen ongemak overwinnen en dingen los(ser) laten of toch echt naar eer en geweten vasthouden aan je eigen normen en waarden, zoals bijvoorbeeld de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen. Ik vind het nog altijd niet in alle omstandigheden zo gemakkelijk om de grens te trekken van wat losgelaten kan worden en wat vastgehouden moet worden. Daar gaat vaak wat tijd overheen. Zoals bij zwarte piet bijvoorbeeld of het ‘gedoe’ met voornaamwoorden. Voor mij is het goed dat er over dingen gepraat wordt. Ook hier bijvoorbeeld. Dan ga ik meer perspectieven zien en krijg ik een breder begrip. En ik ga wennen aan dingen. En op een gegeven moment is er dan iets veranderd, sta ik er ontspannener in, of begrijp ik de ander beter. Zonder ‘ontmoeting’ gebeurt het niet. Dan blijf ik in gewoontes hangen.
Lollypopje
28-01-2022 om 16:35
@Mija ik ben het met je eens dat het een proces is en dat dat tijd kost. Al zou het voor veel mensen al fijn zijn als dit gisteren al was opgelost.
Waar het echter begint is erkenning dat dit fenomeen bestaat. Dat onze achtergrond bepaald hoe we tegen dingen aan kijken en wat wij wel of niet netjes of representatief uiterlijk vinden en wat dus ook de norm bepaald in onze maatschappij. En wat ik lastig vind in deze discussie, is dat sommigen al moeite hebben met dat erkennen. Om dat fenomeen te willen te zien.
Dat erkennen hoeft nog niet te betekenen dat je het met elkaar eens bent. Je kunt dan nog steeds tot de conclusie komen dat je het probleem niet ziet of dat probleem niet erg vind. Maar het maakt wel dat je over hetzelfde kunt discussiëren.
Mija
28-01-2022 om 16:43
Lollypopje schreef op 28-01-2022 om 16:35:
@Mija ik ben het met je eens dat het een proces is en dat dat tijd kost. Al zou het voor veel mensen al fijn zijn als dit gisteren al was opgelost.
Waar het echter begint is erkenning dat dit fenomeen bestaat. Dat onze achtergrond bepaald hoe we tegen dingen aan kijken en wat wij wel of niet netjes of representatief uiterlijk vinden en wat dus ook de norm bepaald in onze maatschappij. En wat ik lastig vind in deze discussie, is dat sommigen al moeite hebben met dat erkennen. Om dat fenomeen te willen te zien.
Dat erkennen hoeft nog niet te betekenen dat je het met elkaar eens bent. Je kunt dan nog steeds tot de conclusie komen dat je het probleem niet ziet of dat probleem niet erg vind. Maar het maakt wel dat je over hetzelfde kunt discussiëren.
Ik vind dat je daar helemaal gelijk in hebt. Dan ga je in feite de ontmoeting met de ‘echte’ ander uit de weg. Die zou dan ‘niet zo anders moeten zijn’. Maar dat is ‘ie nou eenmaal. Dus daar kom je niet ver mee. Ik herken dat bij mezelf trouwens ook wel hoor. Soms is het eg moeilijk om het anders-zijn te accepteren. Als het sterk ingaat tegen dingen die ik echt belangrijk vind. Ik probeer dat dan wel te benoemen en verhelderen, al is het maar voor mezelf. Maar daar zit toch ook vaak een gevoel van afwijzing in.
Rondstruiner
28-01-2022 om 16:47
redbulletje schreef op 28-01-2022 om 14:22:
[..]
Lang haar los is echt niet de norm hoor. Ook al heb je stijl haar, het is niet praktisch en al helemaal niet zakelijk om 't los te dragen. In zakelijke werkomgevingen lopen er ook geen mannen met lang en/of wild haar.
Sorry, maar je kletst uit je nek. Volgens mij werk jij al een tijdje niet meer, want je hebt ongelooflijk ouderwetse ideeën.
Ik heb jaren bij een grote financiële instelling gewerkt en reken maar dat daar mannen met lang haar rondlopen, sommige kapsels zou je zelfs wild kunnen noemen .
En natuurlijk had ook niet iedere vrouw met lang haar het altijd vast. Lang, kort, krullen, kroes of steil, het kan er allemaal prima verzorgd en zakelijk uitzien.
Lollypopje
28-01-2022 om 17:34
redbulletje schreef op 28-01-2022 om 17:32:
En dat waren mensen die klantencontact hadden?
Ik heb ooit met salesmanagers gewerkt. De dames waren ook met los haar prima instaat om hun werk te doen en klanten binnen te halen.
redbulletje
28-01-2022 om 17:35
Ik vind het een slechte zaak als we onze westerse eigenheid helemaal los zouden laten. Juist in deze woelige tijd vind ik het belangrijk om die eigenheid en cultuur vast te houden. Ook wij mogen trots zijn op onze culturele achtergrond en onze gebruiken.
ScarceKudu74
28-01-2022 om 17:39
redbulletje schreef op 28-01-2022 om 17:35:
Ik vind het een slechte zaak als we onze westerse eigenheid helemaal los zouden laten. Juist in deze woelige tijd vind ik het belangrijk om die eigenheid en cultuur vast te houden. Ook wij mogen trots zijn op onze culturele achtergrond en onze gebruiken.
Ja zeker, maar dat mogen mensen uit andere culturen ook. Dat kan natuurlijk prima naast en door elkaar heen bestaan
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.