Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Slaan we door in inclusief willen zijn?

Tijgeroog schreef op 28-01-2022 om 12:16:

Natuurlijk is het geweldig als we die verschillen los kunnen laten. Maar zo lang zwarte mensen nog een achterstand hebben op witte mensen is dat nog niet zo ver. En tot die tijd moeten witte mensen hun best doen om te zorgen dat het wel gelijk wordt, ook als dat betekent dat we ons aan moeten passen, of een stapje achteruit moeten doen. Kleine moeite, lijkt me.
En vlechtjes (cornrows) zijn nog steeds op veel scholen en bij bedrijven in de VS (maar ook, onuitgesproken, in Nederland) niet toegestaan. Misschien dat we ons daar als witte Nederlanders niet zo van bewust zijn, maar dat betekent niet dat het niet gebeurt.
En als reactie op Redbulletje, waarom zou je in een werksituatie zulke eisen stellen over haardracht? Het is schoon, het zit netjes, het levert geen gevaarlijke situaties op. Geen enkele reden om het als niet-professioneel te zien. Cornrows is een traditionele haardracht, niets excentrieks aan.

Is het ook niet zo dat überhaupt “natural black Hair” nog steeds niet geaccepteerd wordt in de VS? Dat gekleurde dames daarom het haar glad maakte als dat van witte mensen? Hier zijn die problemen toch niet aan de orde (wat haar betreft) ?

Helaas wel. We hebben hier (voor zo ver ik weet) gelukkig geen schoolregels die dit verbieden, maar veel mensen vinden natural haar niet zakelijk. En hoewel het niet benoemd wordt speelt het wel een rol bij bv sollicitaties.
https://www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/racisme/wil-je-hier-werken-dan-moet-je-afro-anders/

Tijgeroog schreef op 28-01-2022 om 12:16:

Natuurlijk is het geweldig als we die verschillen los kunnen laten. Maar zo lang zwarte mensen nog een achterstand hebben op witte mensen is dat nog niet zo ver. En tot die tijd moeten witte mensen hun best doen om te zorgen dat het wel gelijk wordt, ook als dat betekent dat we ons aan moeten passen, of een stapje achteruit moeten doen. Kleine moeite, lijkt me.
En vlechtjes (cornrows) zijn nog steeds op veel scholen en bij bedrijven in de VS (maar ook, onuitgesproken, in Nederland) niet toegestaan. Misschien dat we ons daar als witte Nederlanders niet zo van bewust zijn, maar dat betekent niet dat het niet gebeurt.
En als reactie op Redbulletje, waarom zou je in een werksituatie zulke eisen stellen over haardracht? Het is schoon, het zit netjes, het levert geen gevaarlijke situaties op. Geen enkele reden om het als niet-professioneel te zien. Cornrows is een traditionele haardracht, niets excentrieks aan.

Ik vind die vlechtjes idd ook veel netter en hygiënischer staan dan zo'n ontploft kapsel. Dacht dat het iets van vroeger was dat ze geen vlechtjes mochten. Ze zouden recht van spreken hebben als ze bij het zelfde bedrijf de ene wel en de andere niet met vlechtjes zouden accepteren, maar zeuren over een blanke zelfstandige artiest slaat nergens op. Die kan ook met een regenboogkleurige hanenkam optreden tenslotte terwijl degene in een stewardessenbaan daarmee ontslag op staande voet zou krijgen. Overigens ook de Vikingen hadden vroeger vlechtjes dus raar dat mensen met Afrikaanse roots het zich toe willen eigenen als alleenrecht voor hun cultuur. 

Tijgeroog schreef op 28-01-2022 om 13:26:

Helaas wel. We hebben hier (voor zo ver ik weet) gelukkig geen schoolregels die dit verbieden, maar veel mensen vinden natural haar niet zakelijk. En hoewel het niet benoemd wordt speelt het wel een rol bij bv sollicitaties.
https://www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/racisme/wil-je-hier-werken-dan-moet-je-afro-anders/

Zon grote bos kroeshaar die niet in bedwang wordt gehouden krijg ik ook de kriebels van. Maar strak ingevlochten ziet het er wat mij betreft netjes en zakelijk uit. 

Maar het is helemaal niet interessant wat jij net en hygiënisch vindt...
Het gaat er om dat iedereen zichzelf kan zijn en dezelfde rechten en kansen heeft. 

Tijgeroog schreef op 28-01-2022 om 13:35:

Maar het is helemaal niet interessant wat jij net en hygiënisch vindt...
Het gaat er om dat iedereen zichzelf kan zijn en dezelfde rechten en kansen heeft.

In bepaalde werkomgeving is je (lange) haar netjes in een staart of opgestoken gewenst. Zeker als je van nature een wilde bos hebt. 

Tijgeroog schreef op 28-01-2022 om 13:26:

Dankjewel voor de link. Ik wist niet eens dat er een term bestond als “haardiscriminatie” . Interessant stuk!

@RB maar snap je dan niet dat het niet gaat om wat jij wel of niet netjes vind, maar dat de natuurlijke of culturele stijl van zwarte mensen in het geheel in westerse culturen als minder netjes wordt beschouwd?

Dat is vaak geen bewust proces, maar lang stijl haar is nog altijd de norm en die norm kleurt hoe er tegen afwijkingen daarvan bewust of onbewust wordt aangekeken. En het is gewoon raar dat iets als minder netjes wordt beschouwd, puur omdat dat niet is wat wij gewend zijn. Dat is waar zwarte mensen tegen aan lopen. Ze conformeren zich aan de "witte" norm, of ze zijn niet netjes.

Als we vaker traditionele of natuurlijke zwarte kapsels zien, raak je er aan gewend en zullen ze ook eerder als netjes worden beschouwd.

Daarbij kan ook een flinke bos krullen, prima netjes zijn. Krul, staat niet gelijk aan ongetemd en verwilderd haar.

SuzyQFive

SuzyQFive

28-01-2022 om 14:09 Topicstarter

redbulletje schreef op 28-01-2022 om 10:04:

[..]

Volgens mij is 't gewoon een identificatiemiddel. Je vult daar als blanke caucasian in terwijl vele van ons niet uit de Kaukassus afstammen. Denk dat voor mensen met een mixje qua afstamming geldt dat je moet invullen waar je de meeste uiterlijke kenmerken van hebt. Als je als blanke een Aziatisch of Afrikaans paspoort hebt door immigratie blijf je Caucasian voor je entre visum.

Het is sowieso zot dat er naar je Ras gevraagd wordt…

SuzyQFive

SuzyQFive

28-01-2022 om 14:11 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 28-01-2022 om 12:42:

[..]

Ik ook niet. Het zou bij mij op het werk wel handig zijn als alle langharige leerlingen het hadden. Geen gedoe over haren in een staart bij een practicum. 😁

Alleen hou je dan nog het probleem met de lange nagels 😅

SuzyQFive schreef op 28-01-2022 om 14:09:

[..]

Heb wel gekkere dingen meegemaakt. Volgens mij in Afrika de naam en beroep van m'n vader wel ns moeten invullen. En je eigen beroep wordt volgens mij ook op alle continenten naar gevraagd. Dat is nog minder van belang voor identificatie dan je uiterlijke kenmerken. 

[..]

Dat vind ik dus ook! Op Amerikaanse scholen kunnen ze precies zeggen hoeveel leerlingen Caucasian zijn, hoeveel Afro-American ... Hoewel ik uiteraaard snap dat dat zinvol kan zijn voor bepaalde doeleinden, vind ik het vreemd dat er nog nooit (bij mijn weten) verzet is gerezen tegen het in een 'ras-hokje' onderbrengen van mensen. 'Ras' bestaat namelijk niet, we zijn allemaal hetzelfde ras, alleen is ons ons uiterlijk (en soms ook andere fysieke aspecten) verschillend naargelang onze genen, en die zijn dan weer bepaald door het klimaat etc waar onze voorouders leefden.            

[..]

Heb wel gekkere dingen meegemaakt. Volgens mij in Afrika de naam en beroep van m'n vader wel ns moeten invullen. En je eigen beroep wordt volgens mij ook op alle continenten naar gevraagd. Dat is nog minder van belang voor identificatie dan je uiterlijke kenmerken. 

Lollypopje schreef op 28-01-2022 om 13:51:

@RB maar snap je dan niet dat het niet gaat om wat jij wel of niet netjes vind, maar dat de natuurlijke of culturele stijl van zwarte mensen in het geheel in westerse culturen als minder netjes wordt beschouwd?

Dat is vaak geen bewust proces, maar lang stijl haar is nog altijd de norm en die norm kleurt hoe er tegen afwijkingen daarvan bewust of onbewust wordt aangekeken. En het is gewoon raar dat iets als minder netjes wordt beschouwd, puur omdat dat niet is wat wij gewend zijn. Dat is waar zwarte mensen tegen aan lopen. Ze conformeren zich aan de "witte" norm, of ze zijn niet netjes.

Als we vaker traditionele of natuurlijke zwarte kapsels zien, raak je er aan gewend en zullen ze ook eerder als netjes worden beschouwd.

Daarbij kan ook een flinke bos krullen, prima netjes zijn. Krul, staat niet gelijk aan ongetemd en verwilderd haar.

Lang haar los is echt niet de norm hoor. Ook al heb je stijl haar, het is niet praktisch en al helemaal niet zakelijk om 't los te dragen. In zakelijke werkomgevingen lopen er ook geen mannen met lang en/of wild haar. 

Wat een onzin. Dat is jouw mening, geen feit. 

Ik heb even gegoogled op "topvrouw bedrijfsleven" en ik zie vrouwen met verschillende haarlengtes, maar allemaal los. Ook lang haar, ook krullend haar.
Zie ook de bordesfoto van het kabinet. Vorige kabinet was net zo. 
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5279919/dit-de-officiele-foto-van-het-nieuwe-kabinet-rutte-iv

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-01-2022 om 14:58

Lollypopje schreef op 28-01-2022 om 13:51:

RB heeft natuurlijk wel een punt. Mij maakt het niet uit hoe mijn gesprekspartner eruit ziet, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor anderen wel van belang is of hun bankbediende piercings draagt, gezichttatoeages heeft of een wilde krullenbol is (en al maal ik er weinig om, ik zou een bankbediende met een peniskoker ook weinig ernstig nemen). 

Heeft helemaal niets met afkomst te maken, maar wel met de normen binnen onze cultuur. Je kunt die normen heel traag wel wat verschuiven, maar zelfs dan kun je niet van iedereen verwachten dat ze alles maar normaal vinden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.