Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Ik vertrek najaar 2024

  • 10 nieuwe afleveringen, een is er al uitgezonden, op moment van schrijven vind de tweede aflevering plaats. De rest volgt de komende weken. 
    Leuk om een nieuw seizoen te verwelkomen.
  • Uitzending: dinsdag 20:35 uur NPO1
  • Dinsdag 15 oktober - 20.35 uur op NPO 1: Mirjam en Jack - Portugal - spiritueel oord
  • Dinsdag 22 oktober - 20.35 uur op NPO 1: Familie Kaldenberg - Portugal - B&B
  • Dinsdag 29 oktober - 20.35 uur op NPO 1: Familie de Boer - Spanje - Spiritueel centrum
  • Dinsdag 5 november - 20.35 uur op NPO 1: Seyran en Fawaz - Duitsland - hotel/restaurant
  • Dinsdag 12 november - 20.35 uur op NPO 1: Familie Wauters - Frankrijk - camping
  • Dinsdag 19 november - 20.35 uur op NPO 1: Peter en Leon - Italië - agriturismo B&B
  • Dinsdag 26 november - 20.35 uur op NPO 1: Familie André - Italië - agriturismo met camping en appartementen
  • Dinsdag 3 december - 20.35 uur op NPO 1: Marcel en Roan en vader Pieter - Frankrijk - B&B in een chateau
  • Dinsdag 10 december - 20.35 uur op NPO 1: Rob en Elvira - Spanje - B&B met meeleefweken
  • Dinsdag 17 december - 20.35 uur op NPO 1: Laura en Couzijn - Duitsland - groepsaccommodatie met trainingscentrum en vakantieappartement

Ik dacht dat je ging emigreren!

MidasWolf

MidasWolf

22-10-2024 om 20:59 Topicstarter

rionyriony schreef op 22-10-2024 om 20:57:

Ik dacht dat je ging emigreren!

Dat zouden wel veel locaties zijn, een verbouwing is meestal al genoeg. 

MidasWolf

MidasWolf

22-10-2024 om 21:13 Topicstarter

Marcel (58) en Sjarive (47) verhuizen samen met hun kinderen Jay (13), Dex (11) en Blu 6 naar het Portugese dorp Graça. Voor een bedrag van ruim 170.000 euro hebben ze een stuk grond van 2,4 hectare met een vervallen boerderij, bijgebouw en ruïne gekocht. Het plan is om er een sfeervolle bed & breakfast te maken.

Marcel wil meteen beginnen met klussen, maar ze lopen tegen onverwachte problemen aan. De vergunningen om te mogen bouwen laten op zich wachten, en dat duurt veel langer dan gedacht. Twee jaar later wonen ze nog steeds in hun onafgebouwde huis. Het is kamperen in eigen huis, terwijl er nog geen echte verbouwing heeft plaatsgevonden en hun budget steeds kleiner wordt.

Leuk dat er een nieuw seizoen is! Op npo start staan er al wat meer afleveringen. 

Ik blijf het ieder seizoen opnieuw een leuk programma vinden!

MidasWolf

MidasWolf

22-10-2024 om 21:36 Topicstarter

Wat een grijze doos die school, ik dacht eerder aan Alcatraz( gevangeniseiland) dan een school

MidasWolf

MidasWolf

22-10-2024 om 21:40 Topicstarter

Opmerkelijk dat de vrouw van het stel  het huis niet in het echt heeft gezien. Dat zijn toch grote belangrijke aankopen die je beiden toch tastbaar/gezien willen hebben. 
Het doorzetten ondanks de 2 jarige vergunning aanvraag/aanpassingen vind ik netjes. Taal is wel een ding, met name bij de ouders. Dat is niet nieuw voor dit programma. Een mooie locatie.

MidasWolf schreef op 22-10-2024 om 21:40:

Opmerkelijk dat de vrouw van het stel het huis niet in het echt heeft gezien. Dat zijn toch grote belangrijke aankopen die je beiden toch tastbaar/gezien willen hebben.
Het doorzetten ondanks de 2 jarige vergunning aanvraag/aanpassingen vind ik netjes. Taal is wel een ding, met name bij de ouders. Dat is niet nieuw voor dit programma. Een mooie locatie.

Ja ik vind dat ook altijd wel dapper, dat mensen door blijven zetten terwijl de vergunning niet rond is. Ik zou dat een hele spannende vinden, alles verkopen en je kinderen naar een ander land verhuizen voor een 'misschientje' qua vergunningen. 

MidasWolf

MidasWolf

22-10-2024 om 21:44 Topicstarter

Misschien zit ik er naast, om met 11-12 jaar al zo met uiterlijk bezig te zijn vind ik zelf een beetje overdreven. Met/vanaf 15-16 jaar kan dat toch ook nog makkelijk zat.

MidasWolf

MidasWolf

22-10-2024 om 21:49 Topicstarter

Mischa83 schreef op 22-10-2024 om 21:43:

[..]

Ja ik vind dat ook altijd wel dapper, dat mensen door blijven zetten terwijl de vergunning niet rond is. Ik zou dat een hele spannende vinden, alles verkopen en je kinderen naar een ander land verhuizen voor een 'misschientje' qua vergunningen.

Dat is het lastige, in het geval van deze familie loopt het best stroef, het kan ook in een paar maanden geregeld zijn. Zij hadden volgens mij pech dat er in risicogebied een vergunningsaanvraag gedaan werd. Dat soort dingen moet je in het diepe durven springen, als je de sprong waagt. 

Het blijft inderdaad spannend, zeker de eerste periode.

Ik snap nooit zo goed dat je met jonge kinderen zo’n onzeker avontuur aan gaat. Niks onderzocht qua vergunningen, huis gekocht zonder ooit in het land te zijn geweest, de taal niet spreken en dan ook nog in de middle of nowhere waar de kinderen eigenlijk niks hebben qua vrienden of buiten kunnen spelen. Die school leek inderdaad wel een gevangenis. En dan 2 jaar later misschien alles weer willen verkopen, omdat het niks is geworden. Ze gaven zelf ook aan dat alles best veel impact heeft gehad, ook op de kinderen. Maar, en daar was hij weer, die zijn toch wel zo flexibel. Ja, duh!! Die kunnen niks anders dan mee gaan en doen wat ze wordt opgedragen. Welke andere mogelijkheid hebben ze dan alles maar te accepteren? 

Ik snap niet dat je zonder plan, en een draaiboek,eenhuis koopt... En je kinderen zo iets aan doet. Daarbij is langzaam heel Europa volmet Nederlanders die een B en B willen openen....

Ik heb alleen de eerste 10 min en de 2e helft gezien. Maar ik vond het lastig. Met die kinderen, ergens waar niks te doen is, taal niet kennen, niks uitgezocht. Dat hij dan op het eind concludeert dat het onmogelijk is in Portugal en dat hij dat ook aan anderen wil uitleggen en wil adviseren. Dan denk ik; het zou wellicht wel mogelijk zijn als je vantevoren je zaakjes uitzoekt. In een brandgevaarlijk gebied krijg je geen vergunning voor een bedrijf. Een brandblusser ophangen gaat écht geen bosbrand tegenhouden. En ik vraag me af of ze zich/een bedrijf überhaupt kunnen verzekeren gezien de ligging? In het begin zegt zij ook dat ze nog moeten kijken hoe het werkt met een zorgverzekering in Portugal. Dat soort dingen zoek je toch uit voordat je vertrekt?

Uiteindelijk hebben ze de vergunning, na 7 keer in verweer met aanpassingen, wel gekregen. Alleen zijn ze verplicht een aannemer /architect in dienst te nemen die die vergunning gaat indienen bij de gemeente. Dus dan ook meteen een offerte moet maken wat die verbouwing moet gaan kosten. Deze familie had hiervoor een budget van 170 000 euro. Op de offerte stond een bedrag van 500 000 euro....weg droom.

En ja ik vind ook dat als zo n drastische stap neemt, je goed moet voorbereiden. iedereen weet inmiddels wel [ mede oa door dit programma ] dat vergunningen in deze zuidelijke landen vaak heeeel lang duren en er moeilijk wordt gedaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.