Media en cultuur
MidasWolf
23-11-2024 om 19:04
Het Sinterklaas journaal
Ook zonder kinderen kijk ik af en toe even het Sinterklaas journaal, mede vanwege de soms leuke verwijzing naar de actualiteit ook vanavond(zaterdag)
Nu vroeg ik mij af, was het niet te pittig dat Sinterklaas aan het einde van de uitzending werd afgevoerd in een ambulance. Zo met een los eind zonder duidelijkheid. Dat kan zeker voor kleine kinderen spanning geven.
Of zie ik dit zelf nu verkeerd.En valt dit best mee.
Ik heb het dan niet over zaken als cadeaus die weg zijn, de route die kwijt is en of de fietsen die kapot zijn.
Nog even een losse vraag, omdat ik het zelf niet zo weet, hoe lang zitten die verwijzingen naar de actualiteit erin. Of was dit al vanaf het begin met Dieuwertje Blok. Dit gewoon uit nieuwsgierigheid.
Chiquita
23-11-2024 om 19:32
Hier een 4-jarige die dus 10 minuten lang heeft zitten praten waarom Sinterklaas in de ziekenauto meeging, hij vond 't wel zielig, waarom was de stoel ook mee ... ben benieuwd of hij vannacht doorslaapt
Mugske
23-11-2024 om 19:44
alles met sinterklaas komt altijd goed. In Speculasies waren er allerlei verklaringen: hij gaat cadeautjes brengen in het ziekenhuis (medewerkers die hele jaar hard werken, zieke kinderen). Hij wilde graag eens in een ambulance rijden. Dat soort dingen.
Paar jaar geleden was de Sint kwijt en zochten de pieten een nieuwe. Kwam hij gelukkig weer terug.
Politieke verwijzingen zitten er al langer in, maar weet niet sinds wanneer. De boot ging ook een keer richting engeland, maar brexit.
MidasWolf
23-11-2024 om 19:50
Speculasies heb ik niet gezien, eerlijk gezegd vind ik dat een beetje “over done”
Napraten over het Sinterklaas journaal.
MidasWolf
23-11-2024 om 19:52
Chiquita schreef op 23-11-2024 om 19:32:
Hier een 4-jarige die dus 10 minuten lang heeft zitten praten waarom Sinterklaas in de ziekenauto meeging, hij vond 't wel zielig, waarom was de stoel ook mee ... ben benieuwd of hij vannacht doorslaapt
Begrijpelijk zoiets kan best indrukwekkend zijn. Zeker omdat kleine kinderen de context van dit niet helemaal begrijpen(vermoed ik). Andere problemen zijn toch anders vind ik.
Meesje
23-11-2024 om 19:54
Hier een 3 jarige die zich juist meer zorgen maakt over cadeaus die 'op' zijn. De reactie op de ziekenwagen; "ik wil óók in een ziekenauto rijden mama!" Ik kijk wel mee. Dus ik zorg wel dat ik luchtig reageer of haar help een fijne oplossing te vinden. Dus mijn reactie op haar opmerking was ook: ja wauw, hij mag met de ziekenauto mee! Wat leuk!
MidasWolf
23-11-2024 om 20:23
Meesje schreef op 23-11-2024 om 19:54:
Hier een 3 jarige die zich juist meer zorgen maakt over cadeaus die 'op' zijn. De reactie op de ziekenwagen; "ik wil óók in een ziekenauto rijden mama!" Ik kijk wel mee. Dus ik zorg wel dat ik luchtig reageer of haar help een fijne oplossing te vinden. Dus mijn reactie op haar opmerking was ook: ja wauw, hij mag met de ziekenauto mee! Wat leuk!
Begrijpelijk, dat is natuurlijk een belangrijk onderdeel. Dat is mooi en zullen waarschijnlijk meer ouders doen.
Ik was inderdaad benieuwd hoe hier in het algemeen door kinderen tot 5-6 jaar tegenaan wordt gekeken.
Schommelstoel
23-11-2024 om 20:27
Ik denk dat kinderen van die leeftijd veel soepeler zijn in hun beleving van wat er (al dan niet) met Sinterklaas gebeurt dan wij als volwassenen zijn. Wij zien veel meer problemen en obstakels, kinderen zijn veel flexibeler.
Het helpt ook als je er als meekijkende ouder heel luchtig op reageert.
Joszy
23-11-2024 om 20:28
Van de week ging sinterklaas ook al naar het ziekenhuis ('medisch centrum de hypochonder') maar dat was om tekeningen van kinderen die daar lagen op te halen...
alhambra
23-11-2024 om 20:47
Twee jaar geleden was de stoomboot gezonken en toen bleken er veel huilende kinderen te zijn geweest. Dus veel geklaagd en daarom was het vorig jaar wat braver. Ik vind dat er teveel problemen gemaakt worden waardoor het voor kinderen soms te spannend wordt. Dat vind ik jammer.
Dan je tweede vraag
Dit jaar was het de eerste week flink een parodie. Daarna werd het minder. Tijdens de intocht waren ze ongepland extra actueel. "Er was en is geen sprake van paniek" was de zin in het script. Gepland: Paniek (lees asielcrisis) maar dus ook (lees: racisme). Ze lijken dit jaar scherper dan eerder maar het is dit jaar ook makkelijker grappen maken door alles wat er gebeurt.
Poezenmeisje
23-11-2024 om 21:02
Het sinterklaasjournaal wordt hier niet meer gevolgd, maar we konden vandaag wel zwaaien naar Sinterklaas die zich klaarmaakte om naar ons dorp te varen.
Het blijft een leuk evenement. 🤗
Tara82
23-11-2024 om 21:43
Hier kijken we nu trouw het Sinterklaasjournaal waar we dat eerdere jaren na twee afleveringen opgaven, omdat ze het te eng vond. Ze heeft dus vanavond haar fietssleutel en het slot bij haar schoen gelegd. Ze maakt zich niet zo druk verder over geen cadeautjes en de ambulance. Wij doen er inderdaad ook luchtig over. Ik vermoed dat ze Freeks wilde wereld die er na komt stiekem leuker vind.
Bubble16
23-11-2024 om 21:43
In de week voor de intocht kregen ze sinterklaas niet wakker. Toen was mijn 8-jarige toch wel bang dat hij overleden was, dus die moest ik echt geruststellen. Zal ook komen doordat haar opa afgelopen jaar overleden is, maar ze zal vast niet de enige zijn geweest.
Tara82
23-11-2024 om 21:56
Bubble16 schreef op 23-11-2024 om 21:43:
In de week voor de intocht kregen ze sinterklaas niet wakker. Toen was mijn 8-jarige toch wel bang dat hij overleden was, dus die moest ik echt geruststellen. Zal ook komen doordat haar opa afgelopen jaar overleden is, maar ze zal vast niet de enige zijn geweest.
Dat vond ik inderdaad een dom idee van het Sinterklaasjournaal. Vooral omdat hij ook gestopt was met snurken. Hier heeft het geen indruk gemaakt gelukkig. Ik kan mij voorstellen dat het dat wel gedaan heeft op een hoop andere kinderen die inderdaad een grootouder zijn verloren.
Renmuis
24-11-2024 om 01:15
Hier kijken we het Sinterklaasjournaal bewust niet. Ook niet op school. Teveel drama mee gehad. Ik vind het wel altijd leuk, dus ik kijk stiekem zelf. Ik vind het ook echt meer voor de volwassenen / grote kinderen die (eigenlijk) niet meer geloven. Voor de kleintjes is het allemaal al spannend genoeg, en blijft het feest magischer zonder.
Herfstappeltaart
24-11-2024 om 07:42
Wij kijken ook en ik kreeg bij het 'niet wakker krijgen' en het ambulance-gedoe ook een naar gevoel. Als kleine kinderen net een zieke oma of opa hebben, (of net overleden) geeft dat nare associaties denk ik. Ik ben natuurlijk geen kinderpsycholoog maar ik had wel dezelfde gedachte als jij TO.