Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

OrganicDeer76

OrganicDeer76

31-10-2021 om 14:57

Erica Meiland

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-11-2021 om 18:39

redbulletje schreef op 01-11-2021 om 17:37:

Lale Gül na Erica Meiland-rel: ‘Nederland heeft een probleem’

De bedreigingen aan het adres van Erica Meiland bewijzen dat onze samenleving een probleem heeft, zegt schrijfster Lale Gül. “We kunnen het niet zomaar op z’n beloop laten gaan.”

1101-Erica-Lale.jpg

© SBS, NPO

Het is volgens Lale Gül, die bekend werd dankzij haar islamkritische debuutroman, zorgwekkend dat Erica Meiland zoveel controverse oproept met haar uitspraken. Zij vindt de mening van de SBS 6-ster over de islam en hoofddoekjes namelijk helemaal niet zo heftig. “Heel veel vrouwen in Iran kunnen haar de hand schudden.”

Lale verbaasd

Lale neemt het in Goedemorgen Nederland op voor Erica. “Ik vind dat we juist massaal verontwaardigd moeten zijn over de bedreigingen die Maxime heeft gekregen. Dat is echt ongehoord. Iedereen is echter verontwaardigd over de uitspraken van Erica. Dat vind ik een beetje scheef.”

Erica’s uitspraken zijn ‘totaal niet heftig’, zegt Lale. “Mensen roepen dan racisme en intolerantie, maar dat vind ik overdreven. Er wordt met twee maten gemeten, want over christenen die beledigd worden ontstaat ook geen ophef. En als het over de islam gaat – helaas – is het gevolg altijd bedreigingen en dat iedereen roept: ‘Dit is echt racisme!’”

Probleem

Onze samenleving heeft een probleem, aldus Lale. “Ik denk wel dat we als samenleving een probleem hebben op het moment dat vooral heel jonge mensen met een biculturele achtergrond het blijkbaar niet vinden kunnen dat ze worden gekwetst of hun religie of hun eer wordt beledigd door uitspraken van bijvoorbeeld een Erica, een cartoonist, een cabaretier of een schrijfster.”

Ze vervolgt: “Daar moeten we met z’n allen wat aan doen. We kunnen het niet zomaar op z’n beloop laten en wachten tot er een volgende Samuel Paty valt ofzo.”

Vrouwen in Iran

Veel gesluierde vrouwen zullen zich gesteund voelen door Erica, denkt Lale. “Erica vindt dat een boerka of een hoofddoek symbool staat voor onderdrukking. Ik denk dat heel veel vrouwen in Iran en Saudi-Arabië haar daarin de hand schudden, dus dat is helemaal geen heftige of controversiële mening.”

Medegast Joost Eerdmans: “Heb je er een mening over, dan heb je een probleem en word je bedreigd. Dat moet veranderen. Het is heel goed dat jullie Lale uitnodigen, want dit moet gezegd worden. Dit vinden heel veel mensen in Nederland, het is helemaal niet zo gek.”

Bron: https://www.mediacourant.nl/2021/11/lale-gul-na-erica-meiland-rel-nederland-heeft-een-probleem/

Helemaal hiermee eens. 

Ik ben het ook helermaal met Lale eens. Goed dat ze het voor Erica op neemt.

Maar waarom worden Erica’s uitlatingen als ‘Pinguïns’ zo ontzettend negatief beoordeeld? Oké, ik snap dat ze dit ook anders had kunnen benoemen, maar vindt iedereen het hier dan zo’n rare uitspraak of vergelijking als je dit ziet in een land als Nederland?

Kersje schreef op 01-11-2021 om 18:47:

Maar waarom worden Erica’s uitlatingen als ‘Pinguïns’ zo ontzettend negatief beoordeeld? Oké, ik snap dat ze dit ook anders had kunnen benoemen, maar vindt iedereen het hier dan zo’n rare uitspraak of vergelijking als je dit ziet in een land als Nederland?

Ja, ik vind het respectloos. Als je het wilt opnemen voor een, in jouw ogen, onderdrukte groep is het wel zo netjes om hier de normale aanspreekvormen voor te gebruiken.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

01-11-2021 om 18:52

Amaranth schreef op 01-11-2021 om 18:51:

[..]

Ja, ik vind het respectloos. Als je het wilt opnemen voor een, in jouw ogen, onderdrukte groep is het wel zo netjes om hier de normale aanspreekvormen voor te gebruiken.

En wat vind je van de doodsbedreigingen naar haar? 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

01-11-2021 om 19:05

Volgens mij, maar dat is wellicht mijn invulling, heeft ze het met pinguïns niet over de persoon maar over de burka. Laten we wel wezen: in een burka verdwijnt de identiteit van een vrouw in feite, ze wordt onzichtbaar gemaakt.

Ik maak mij niet druk om zo’n benaming, ik neem dan weer aanstoot aan dat kledingstuk zelf en waar het voor staat.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

01-11-2021 om 19:48

Amaranth schreef op 01-11-2021 om 18:51:

[..]

Dit gaat dus al fout. Ik Nederland kon je dit soort dingen zeggen. Nu heeft iedereen lange tenen en komt als een zwerm vliegen er op af. Wij Nederlanders zijn nu eenmaal soms kort door de bocht. Kijk naar het cabaret wat we hebben en de grappen over politiek en koningshuis. Dit moet juist blijven die openheid en mogen zeggen wat je wilt. Dat het misschien niet leuk is is weer wat anders.

Thunderbird schreef op 01-11-2021 om 18:52:

[..]

En wat vind je van de doodsbedreigingen naar haar?

Uiteraard keur ik dat af. Zijn twee discussies in mijn ogen. Respectloos zijn rechtvaardigt geen vergelding of andersoortig geweld.

Beide situaties keur ik dus af, los van elkaar.

Keetie schreef op 01-11-2021 om 19:48:

[..]

Dit gaat dus al fout. Ik Nederland kon je dit soort dingen zeggen. Nu heeft iedereen lange tenen en komt als een zwerm vliegen er op af. Wij Nederlanders zijn nu eenmaal soms kort door de bocht. Kijk naar het cabaret wat we hebben en de grappen over politiek en koningshuis. Dit moet juist blijven die openheid en mogen zeggen wat je wilt. Dat het misschien niet leuk is is weer wat anders.

Dit was geen grap. In dat geval hebben we nog altijd wetten omtrent het bejegenen van minderheden.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

01-11-2021 om 20:05

Amaranth schreef op 01-11-2021 om 20:03:

[..]

Dit was geen grap. In dat geval hebben we nog altijd wetten omtrent het bejegenen van minderheden.

Mee eens, alleen zijn die minderheden niet meer zo in de minderheid.. 

Thunderbird schreef op 01-11-2021 om 20:05:

[..]

Mee eens, alleen zijn die minderheden niet meer zo in de minderheid..

Ah, je bent er zo-een.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

01-11-2021 om 20:18

Amaranth schreef op 01-11-2021 om 20:03:

[..]

Er is geen wetgeving over hoe men specifiek minderheden zou moeten bejegenen.

Maar goed, storm in een glas water wat mij betreft verder. Al zegt het wel wat dat er een tendens is heel verontwaardigd te zijn over iemand die wat onaardigs zegt over burka's en niet die burka's zelf. Wat daar achter zit qua ideeën en wat het probleem is met dergelijke dogmatische invulling van religie en cultuur. Daar hoor ik in deze discussie vrij weinig over. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

01-11-2021 om 20:20

Hetvrijewoord schreef op 01-11-2021 om 20:18:

[..]

Er is geen wetgeving over hoe men specifiek minderheden zou moeten bejegenen.

Juist! 

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

01-11-2021 om 20:34

Amaranth schreef op 01-11-2021 om 20:14:

[..]

Ah, je bent er zo-een.

Hoe bedoel je bent er zo 1? Omdat ik zeg dat Moslims hier nou niet echt meer in de minderheid zijn? Wilde je zeggen dat het niet zo is dan....? 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

01-11-2021 om 20:41

Ik vind het wel heel jammer dat de woorden van Erica zo negatief uitgelegd worden. Ze heeft toch nog toegelicht wat ze bedoelde, het is eigenlijk kritiek die voor alle Abrahamitische godsdiensten zou kunnen gelden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.