Media en cultuur
OrganicDeer76
31-10-2021 om 14:57
Erica Meiland
Het zal een aantal van jullie niet ontgaan zijn op het nieuws. De mening van Erica Meiland. Maar wat triest dat de familie nu de deur van hun huis op slot moeten doen en zelfs de kinderen van Maxime worden bedreigd. Gaat deze hetze te ver of zeggen jullie: eigen schuld dikke bult?
Mijn mening is dat dit het zoveelste voorbeeld is dat de vrijheid van meningsuiting ver te zoeken is momenteel. Iedereen mag wat zeggen en logisch dat ze reacties op haar uitspraken krijgt maar om nou meteen met de dood te worden bedreigd gaat naar mijn mening alle perken te buiten.
MRI
01-11-2021 om 15:06
Poezie schreef op 01-11-2021 om 14:59:
[..]
Waarom is het seksistisch als je iemand lelijk vindt?
Omdat vrouwen altijd mooi moeten zijn en aan die norm moeten voldoen en mannen niet of veel minder? En omdat, als je dat niet bent er veel eerder grapjes over gemaakt worden dan als een man niet aan een bepaalde norm voldoet. Omdat vrouwen altijd makkelijk afgerekend worden op hun uiterlijk en mannen op hun daden. Kijk maar eens naar commentaren op vrouwelijke politici. Of naar het sprookje/ film The beauty and the Beast: die geeft de boodschap dat het niet erg is als je lelijk bent, als je maar een man bent. Draai het eens om: zou een prachtige jongeling in een sprookje vallen voor een lelijk oud vrouwelijk monster, alleen omdat ze een goed hart heeft? Mwah denk het niet
enfin, helemaal van het topic af. Zullen we terug naar Erica?
WickedCurlew89
01-11-2021 om 15:09
Mija schreef op 01-11-2021 om 13:03:
[..]
Waarom hou jij niet op met vragen?
Denk je dat er een doorwrocht idee achter zit wat jij dat moet gaan bestrijden? Wat dan nog als het een flauwe opmerking is die nergens op slaat maar enkel een vals grimlachje oproept? Dat kun jij smakeloos vinden. Prima, klaar ermee.
Een hoop aannames.
Mija
01-11-2021 om 15:09
MRI schreef op 01-11-2021 om 13:57:
[..]
ja zo kun je afdoen en wellicht is het gewoon een flauw grapje. Maar vaak zit racisme, seksisme, vreemdelingenhaat, homohaat juist verborgen in die flauwe grapjes die de 'upper hand' partij zich permitteert te maken. En als je er iets van zegt, heb jij het gedaan en is steevast het antwoord: '"doe niet zo kinderachtig zeg, je kan tegenwoordig nergens meer een grapje over maken, zo humorloos. Nee ik ben geen racist maar een grapje moet kunnen, ga gewoon over tot de orde van de dag joh"
Ik vind het wel goed dat er eens op doorgevraagd wordt. Niet om Yette te nagelen maar om duidelijk te maken dat eventueel seksisme, racisme of homohaat juist in die niet zo leuke grapjes zit.
Ik zou er bijna anti-woke van worden! Ik vind dat je hier schiet met een kanon op een mug.
Ik haalde gisteren in dit draadje al Patrick Loobuyck aan, een Belgische politiek filosoof die zoiets zegt als: Een ander niet beledigen is een teken van beschaving. Maar niet te snel beledigd zijn is dat evenzeer.
Want ik vind dus dat je wél slechte of gemene of smakeloze grappen moet kunnen maken. En dan kun je daar echt wel tegenin gaan. En dan kan iemand zeggen: Oh, dat had ik helemaal niet zo serieus bedoeld. Of: sorry. Of: zo had ik er nog niet naar gekeken. En ik denk dat je soms ook gewoon het intellectueel kapitaal van de vermeende grappenmaker niet te hoog moet aanslaan en er niet teveel energie aan moet verspillen. Of dat je hem op jouw beurt gewoon even humoristisch onder handen kunt nemen. En als het echt vijandig wordt, heet het pesten en dat is van een andere categorie. Maar flauwe, lullige grapjes lijken me onuitroeibaar in het sociale verkeer.
WickedCurlew89
01-11-2021 om 15:12
Het bijzondere is dat iemand Erica de maat neemt maar zelf meent te moeten opmerken dat diezelfde Erica geen recht van spreken heeft want ze woont samen met een homo.
Maar haha, dat was een grapje. Zo iemand valt gewoon zelf door de mand met haar woke gezwets.
watertoren
01-11-2021 om 15:16
MRI schreef op 01-11-2021 om 15:06:
[..]
Omdat vrouwen altijd mooi moeten zijn en aan die norm moeten voldoen en mannen niet of veel minder? En omdat, als je dat niet bent er veel eerder grapjes over gemaakt worden dan als een man niet aan een bepaalde norm voldoet. Omdat vrouwen altijd makkelijk afgerekend worden op hun uiterlijk en mannen op hun daden. Kijk maar eens naar commentaren op vrouwelijke politici. Of naar het sprookje/ film The beauty and the Beast: die geeft de boodschap dat het niet erg is als je lelijk bent, als je maar een man bent. Draai het eens om: zou een prachtige jongeling in een sprookje vallen voor een lelijk oud vrouwelijk monster, alleen omdat ze een goed hart heeft? Mwah denk het niet
Wat een onzin zeg!
redbulletje
01-11-2021 om 15:17
Mannen in smoking worden ook wel ns pinguïns genoemd, nog nooit gehoord dat iemand daar aanstoot aan nam.
MRI
01-11-2021 om 15:29
Mija schreef op 01-11-2021 om 15:09:
[..]
Maar flauwe, lullige grapjes lijken me onuitroeibaar in het sociale verkeer.
tja jij hebt jouw mening. Ik de mijne. In mijn optiek gaat het niet om grapjes uitroeien maar wel kunnen aangeven dat je een bepaald grapje niet begrijpt of niet grappig vindt. Of laat jij het gaan als er in je omgeving een racistische grap wordt geuit? Ja kan, ook dat is aan jou. En nog even: ik heb Yette niet aangevallen hè? Ik heb alleen gevraagd hoe ze het bedoelde.
PristinePorpoise22
01-11-2021 om 15:45
Hetvrijewoord schreef op 01-11-2021 om 15:12:
Het bijzondere is dat iemand Erica de maat neemt maar zelf meent te moeten opmerken dat diezelfde Erica geen recht van spreken heeft want ze woont samen met een homo.
Maar haha, dat was een grapje. Zo iemand valt gewoon zelf door de mand met haar woke gezwets.
Klopt, is gewoon een lullige opmerking.
BrightEchidna89
01-11-2021 om 15:51
Tickel schreef op 31-10-2021 om 20:26:
[..]
Paar pagina's uit haar boek
https://mobile.twitter.com/annefleurdd/status/1453841147948851201
Bedankt.
Wat een ophef over niets.
watertoren
01-11-2021 om 16:10
MRI schreef op 01-11-2021 om 15:29:
[..]
tja jij hebt jouw mening. Ik de mijne. In mijn optiek gaat het niet om grapjes uitroeien maar wel kunnen aangeven dat je een bepaald grapje niet begrijpt of niet grappig vindt. Of laat jij het gaan als er in je omgeving een racistische grap wordt geuit? Ja kan, ook dat is aan jou. En nog even: ik heb Yette niet aangevallen hè? Ik heb alleen gevraagd hoe ze het bedoelde.
Ik vind echt dat er overal grappen over gemaakt mogen worden.
WorldlyAnteater37
01-11-2021 om 16:10
BlueFawn schreef op 01-11-2021 om 15:45:
[..]
Klopt, is gewoon een lullige opmerking.
Inderdaad maar om daarvoor met de dood bedreigd te worden? Bijzonder dat meer mensen over die opmerking vallen dan over de bedreiging.
PristinePorpoise22
01-11-2021 om 16:17
Thunderbird schreef op 01-11-2021 om 16:10:
[..]
Inderdaad maar om daarvoor met de dood bedreigd te worden? Bijzonder dat meer mensen over die opmerking vallen dan over de bedreiging.
Nee daar val ik ook over, tegenwoordig kun je maar beter niks meer zeggen.
redbulletje
01-11-2021 om 17:37
Lale Gül na Erica Meiland-rel: ‘Nederland heeft een probleem’
De bedreigingen aan het adres van Erica Meiland bewijzen dat onze samenleving een probleem heeft, zegt schrijfster Lale Gül. “We kunnen het niet zomaar op z’n beloop laten gaan.”
© SBS, NPO
Het is volgens Lale Gül, die bekend werd dankzij haar islamkritische debuutroman, zorgwekkend dat Erica Meiland zoveel controverse oproept met haar uitspraken. Zij vindt de mening van de SBS 6-ster over de islam en hoofddoekjes namelijk helemaal niet zo heftig. “Heel veel vrouwen in Iran kunnen haar de hand schudden.”
Lale verbaasd
Lale neemt het in Goedemorgen Nederland op voor Erica. “Ik vind dat we juist massaal verontwaardigd moeten zijn over de bedreigingen die Maxime heeft gekregen. Dat is echt ongehoord. Iedereen is echter verontwaardigd over de uitspraken van Erica. Dat vind ik een beetje scheef.”
Erica’s uitspraken zijn ‘totaal niet heftig’, zegt Lale. “Mensen roepen dan racisme en intolerantie, maar dat vind ik overdreven. Er wordt met twee maten gemeten, want over christenen die beledigd worden ontstaat ook geen ophef. En als het over de islam gaat – helaas – is het gevolg altijd bedreigingen en dat iedereen roept: ‘Dit is echt racisme!’”
Probleem
Onze samenleving heeft een probleem, aldus Lale. “Ik denk wel dat we als samenleving een probleem hebben op het moment dat vooral heel jonge mensen met een biculturele achtergrond het blijkbaar niet vinden kunnen dat ze worden gekwetst of hun religie of hun eer wordt beledigd door uitspraken van bijvoorbeeld een Erica, een cartoonist, een cabaretier of een schrijfster.”
Ze vervolgt: “Daar moeten we met z’n allen wat aan doen. We kunnen het niet zomaar op z’n beloop laten en wachten tot er een volgende Samuel Paty valt ofzo.”
Vrouwen in Iran
Veel gesluierde vrouwen zullen zich gesteund voelen door Erica, denkt Lale. “Erica vindt dat een boerka of een hoofddoek symbool staat voor onderdrukking. Ik denk dat heel veel vrouwen in Iran en Saudi-Arabië haar daarin de hand schudden, dus dat is helemaal geen heftige of controversiële mening.”
Medegast Joost Eerdmans: “Heb je er een mening over, dan heb je een probleem en word je bedreigd. Dat moet veranderen. Het is heel goed dat jullie Lale uitnodigen, want dit moet gezegd worden. Dit vinden heel veel mensen in Nederland, het is helemaal niet zo gek.”
Bron: https://www.mediacourant.nl/2021/11/lale-gul-na-erica-meiland-rel-nederland-heeft-een-probleem/
OrganicDeer76
01-11-2021 om 18:18
Klopt redbulletje. We hebben ook een probleem. Daarom hou ik mijn mond ook niet. Zeker als meer meiden als Lale gaan opstaan gaat er wat veranderen. Ik vind Erica en Lale lef hebben gezien de shit die over ze heen word gegooid. Ze buigen niet!
Kersje
01-11-2021 om 18:25
MRI schreef op 01-11-2021 om 15:06:
[..]
Serieus dit? Echt ophouden hoor, wat een generalisatie zeg. Je doet overkomen alsof vrouwen een stelletje hulpeloze wezentjes zijn die niet voor zichzelf kunnen opkomen! Ja, als je het leven vergelijkt met een sprookje dan snap ik het enigszins wel
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.