Media en cultuur

Friezinnetje
23-02-2025 om 20:45
Boer zoekt vrouw 2025
Vanaf zondag 2 maart start er weer een nieuw seizoen van Boer zoekt Vrouw.
Dit jaar zijn er 6 boeren.
Eerdere seizoenen zagen we in de eerste aflevering de brieven, in dit seizoen gaan de boeren meteen op speeddate. De liefdesbrieven heeft Yvon al eerder bij de boeren bezorgd.
Boerin Deerdry, heeft gekozen voor: Roy, Sjoerd, Wesley, Carst-Jan en Huub
Boer Julius, heeft gekozen voor: Kayleigh, Patricia, Nora en Myrthe (hij kiest er 4)
Boer John, heeft gekozen voor: Daniëlle, Karin, Mira, Eileen en Linda
Boer Roel, heeft gekozen voor Lisanne, Kelsey, Simone, Karin en Sandra
boer Martijn, heeft gekozen voor Ilja, Marleen, Maud, Annet en Ciska
Boer Jan, heeft gekozen voor: Anita, Annick, Dorien, Giela en Karina
Vanaf 2 maart op NPO1 om 20.25 uur.

Yumi
07-04-2025 om 17:47
Koko67 schreef op 07-04-2025 om 17:17:
[..]
Maar in vrije uitloopeieren en in eieren van kippen die bij mensen thuis lekker rondscharrelen zit veel meer Pfas, las ik net in de krant. Deskundigen raden aan om met dat soort eieren erg voorzichtig te zijn.
Ik had het over zogenaamde scharreleieren van kippen die nooit buiten komen, en zelfs binnen niets te scharrelen hebben omdat ze op draadroosters lopen.
Overigens moet je niet alleen met alle eieren voorzichtig zijn, overal zit pfas in. Als je wel eieren of vlees eet, dan vind ik het belangrijk dat het dier een leven heeft gehad.
Iedereen heeft Pfas in zijn lichaam, we krijgen het binnen via ons voedsel en drinkwater.
Op netflix kan je de film Dark Waters zien over de strijd tegen Chemours/ Dupont Dark Waters.
Teflon producent DuPont (nu Chemours) in Dordrecht wist 30 jaar geleden al dat ze het grondwater onder de fabriek en in de omgeving ernstig vervuilden met grote hoeveelheden giftige en kankerverwekkende PFAS.

Chiquita
07-04-2025 om 19:38
Persoonlijk vind ik John een keileuke vent (had mijn dochter ook maar gereageerd toen en ben ik nou de enige die gisteren zag dat de kippen niet met 10 of 5 in hokje zaten maar echt wel ook rond konden lopen?

Loeki72
07-04-2025 om 19:52
Chiquita schreef op 07-04-2025 om 19:38:
Persoonlijk vind ik John een keileuke vent (had mijn dochter ook maar gereageerd toen
en ben ik nou de enige die gisteren zag dat de kippen niet met 10 of 5 in hokje zaten maar echt wel ook rond konden lopen?
Maar ze komen nooit buiten, hij heeft gigantisch veel kippen in zijn megastal. In 2022 had hij 260000 kippen, dat zijn er vast niet minder geworden. Ik noem dat dan ook geen boer meer. En onder scharrelkip valt een kip als er Max 5 kippen per vierkante meter zijn. Dat betekent niet dat ze in hokjes zitten.

Koko67
07-04-2025 om 20:27
Yumi schreef op 07-04-2025 om 17:47:
[..]
Ik had het over zogenaamde scharreleieren van kippen die nooit buiten komen, en zelfs binnen niets te scharrelen hebben omdat ze op draadroosters lopen.
Overigens moet je niet alleen met alle eieren voorzichtig zijn, overal zit pfas in. Als je wel eieren of vlees eet, dan vind ik het belangrijk dat het dier een leven heeft gehad.
Iedereen heeft Pfas in zijn lichaam, we krijgen het binnen via ons voedsel en drinkwater.Op netflix kan je de film Dark Waters zien over de strijd tegen Chemours/ Dupont Dark Waters.
Teflon producent DuPont (nu Chemours) in Dordrecht wist 30 jaar geleden al dat ze het grondwater onder de fabriek en in de omgeving ernstig vervuilden met grote hoeveelheden giftige en kankerverwekkende PFAS.
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vertel alleen dat uit onderzoek blijkt dat eieren van kippen bij mensen thuis en vrije uitloop eieren veel meer Pfas bevatten. Dat blijkt te komen door de regenwormen die die kippen eten.

Yumi
07-04-2025 om 20:46
Koko67 schreef op 07-04-2025 om 20:27:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vertel alleen dat uit onderzoek blijkt dat eieren van kippen bij mensen thuis en vrije uitloop eieren veel meer Pfas bevatten. Dat blijkt te komen door de regenwormen die die kippen eten.
Sorry ik wist niet dat je het specifiek over hobbykippen en vrije uitloop had, dat is algemeen bekend dacht ik. Het zit niet alleen in regenwormen, maar ook bijvoorbeeld in de grond waar onze groenten op geteeld worden. Pfas zit echt overal in.
Wist je dat er nog steeds DDD wordt gevonden, terwijl dat al sinds 1973 verboden is? Maar we dwalen teveel af, ik wil er best verder op doorgaan maar dan wel in een topic over pfas.

Chiquita
07-04-2025 om 20:47
Loeki72 schreef op 07-04-2025 om 19:52:
[..]
Maar ze komen nooit buiten, hij heeft gigantisch veel kippen in zijn megastal. In 2022 had hij 260000 kippen, dat zijn er vast niet minder geworden. Ik noem dat dan ook geen boer meer. En onder scharrelkip valt een kip als er Max 5 kippen per vierkante meter zijn. Dat betekent niet dat ze in hokjes zitten.
ivm vogelpest mss ook maar beter dat ze niet buiten komen. Ik vind de kippen er goed uitzien, geen kaal gepikte beesten, ze laten zich gewoon pakken.

Moosey
07-04-2025 om 21:07
Jemig wat heeft Martijn leuke vrouwen uitgezocht zeg. Ik vind ze ook alledrie heel stoer in gesprekken aan gaan en duidelijk zijn intenties enzo (ik zit aflevering 7 terug te kijken)

Yumi
07-04-2025 om 22:37
Chiquita schreef op 07-04-2025 om 20:47:
[..]
ivm vogelpest mss ook maar beter dat ze niet buiten komen. Ik vind de kippen er goed uitzien, geen kaal gepikte beesten, ze laten zich gewoon pakken.
De vogelgriep bedoel je, er komen geen kippen buiten omdat er een ophokplicht geldt vanaf november 2024.

Fiorah
07-04-2025 om 22:41
anijsblokje schreef op 07-04-2025 om 08:14:
[..]
Het leukste is misschien nog wel dat zij Eileen heet.
![]()
😂😂😂
Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan.

coolpack2
07-04-2025 om 23:54
Bloemenzee schreef op 07-04-2025 om 14:50:
[..]
Ik had bij haar meer het idee dat ze het vooral geweldig vond dat hij zélf de wasmachine aanzetten en zélf de stofzuiger pakte.
Ik ook, en dat ze vooral dat tot in den treuren zou blijven herhalen. Ik zag de match niet zo.

coolpack2
07-04-2025 om 23:56
Chiquita schreef op 07-04-2025 om 19:38:
Persoonlijk vind ik John een keileuke vent (had mijn dochter ook maar gereageerd toen
en ben ik nou de enige die gisteren zag dat de kippen niet met 10 of 5 in hokje zaten maar echt wel ook rond konden lopen?
Wat ik zag vond ik niet "rondlopen", maar vooral veel gefladder dat geen ontspannen indruk op me maakte. Ik vond het een onaangename aanblik.

Meander
08-04-2025 om 06:43
Wijj hebben zelf kippen en hanen, en kuikens, gehad. Die beestjes hadden een hok en vrije toegang tot het erf.
Ze scharrelen overdag lekker buiten, met het hele groepje, hun kostje bij elkaar. Regelmatig hebben ze 'pauze' en gaan ze, al dan niet lekker dicht tegen elkaar aan gekropen, lekker in het zonnetje zitten. Maken ze lekker een kuil in het zand, met hun poten en vleugels, een heerlijk plekje!
.
Sommigen kippen zijn steeds bij elkaar, alsof ze bevriend zijn. Een nieuwe kip hoort niet zomaar direct bij de groep, het duurt een paar dagen voor ze opgenomen wordt in het groepje.
De moeders zijn zeer zorgzaam voor hun kuikens, eten geven, beschutting bieden onder hun vleugels. De haan is zorgzaam voor de kippen: als hij een lekker hapje vindt, gaat ie luid kakelen zodat de kippen zijn kant op komen.
Aan het eind van de dag scharrelen ze weer richting het nachthok.
Het lijkt in niets op de fladderende, stoffige toestand in zo'n mega kippenstal.

Chiquita
08-04-2025 om 09:16
Meander schreef op 08-04-2025 om 06:43:
Wijj hebben zelf kippen en hanen, en kuikens, gehad. Die beestjes hadden een hok en vrije toegang tot het erf.
Ze scharrelen overdag lekker buiten, met het hele groepje, hun kostje bij elkaar. Regelmatig hebben ze 'pauze' en gaan ze, al dan niet lekker dicht tegen elkaar aan gekropen, lekker in het zonnetje zitten. Maken ze lekker een kuil in het zand, met hun poten en vleugels, een heerlijk plekje!
.
Sommigen kippen zijn steeds bij elkaar, alsof ze bevriend zijn. Een nieuwe kip hoort niet zomaar direct bij de groep, het duurt een paar dagen voor ze opgenomen wordt in het groepje.
De moeders zijn zeer zorgzaam voor hun kuikens, eten geven, beschutting bieden onder hun vleugels. De haan is zorgzaam voor de kippen: als hij een lekker hapje vindt, gaat ie luid kakelen zodat de kippen zijn kant op komen.
Aan het eind van de dag scharrelen ze weer richting het nachthok.
Het lijkt in niets op de fladderende, stoffige toestand in zo'n mega kippenstal.
John heeft meen ik 70.000 kippen ... mooi dat het zo kan Meander, meen ik echt (zelf ook kippen gehad toen ik de ruimte had, wel met gaas erboven want de zwarte wouw pikte ze zó uit het veldje), maar ik krijg nu een beeld van 70.000 kippen die los lopen
Ik blijf 't een leuk programma vinden, ben nu al benieuwd naar de uitslag. Opnames zijn natuurlijk al lang geweest. Ben bijna geneigd om te gaan kijken bij de boeren uit Brabant (maar niet echt hoor)

Due-scimmie
08-04-2025 om 09:31
Yumi schreef op 02-04-2025 om 17:55:
[..]
Nee helaas niet, daarom eet ik alleen biologische eieren de kippen hebben ruimte en kunnen naar buiten, in tegenstelling tot scharrelkippen die leven op 2 A4tjes.
Dit doe ik sinds paar maanden ook. Zo niet was ik dat na het zien van de stallen van John wel gaan doen.

Fleurtje_5
08-04-2025 om 09:59
anijsblokje schreef op 07-04-2025 om 08:14:
[..]
Het leukste is misschien nog wel dat zij Eileen heet.
![]()
Nu snap ik um pas.