Jouw lijf
MissDalhousie
31-12-2024 om 08:34
Frustrerend als je zo'n eindeloos knagende man naast je hebt zitten! Die van mij kan ook veel meer eten dan ik (stuk langer en brede/gespierde bouw), maar gelukkig houdt hij wel zoveel mogelijk rekening met mij. Die zakken chips eet ie maar als ik aan het sporten ben.
Ik ben deze dagen neutraal gezond bezig. Beweeg veel want bijna de hele dag buiten in de sneeuw, maar het is wel laagintensieve beweging. Eten is ook niet ongezond, maar wel grote porties en iedere dag alcohol/iets lekkers. Prima voor nu, het is vakantie.
Damoontje
31-12-2024 om 08:40
Dolfje schreef op 31-12-2024 om 08:27:
[..]
Hier is dat ook wel een beetje zo, zijn we bijvoorbeeld op vakantie dan heb ik tegen de middag alweer honger en dat zit hij nog vol van ontbijt. Ik soms moet ik echt zeggen " je moet nu nu voeren want anders bijt ik je kop eraf "
Ja heel herkenbaar. In t weekend deden we op tijd boodschappen zodat we ook op tijd konden eten. Maar bij boodschappen doen wordt het dan al wat later omdat hij nog even een andere winkel wil en daar een bekende tegen komt...
Thuis wilde ik meteen gaan koken, maar hij wilde koken want afgesproken. Maar eerst nog even een bakkie en nog journaal en dan belt er nog iemand... Daar moeten we echt nog aan werken want voor hem maakt het niks uit of je nou om 17.30 eet of om 20.30 maar ik val echt om dan. Wel fijn dat anderen het hier ook herkennen, het is vooral vrouwen eigen denk ik. Hoewel mijn broer ook wel op tijd moet eten, vertelde hij laatst.
Bailey26
31-12-2024 om 08:40
Geniet nog even van je vakantie MissDalhousie.
Ik heb vandaag nog even gewogen om te zien wat het doel gaat zijn. - 8,7 kilo voor augustus. We gaan zien of dat lukt.
Ik wil 6 januari starten met de 30 'planten' challenge en kijken of ik dat de rest van januari vol hou. Voor sommigen misschien niet eens een uitdaging, voor mij toch wel een flinke.
MissDalhousie
31-12-2024 om 08:46
@Damoontje, mijn kinderen hebben dit ook - als daar niet op tijd/regelmatig eten in gaat, worden ze huilerig/boos.
Mijn man ontbijt bijna nooit, als ik dat doe functioneer ik rond half 11 echt niet meer.
@Bailey, ik heb hem net gegoogled. Leuke challenge! In de winter red ik 30 verschillende planten per week niet, gok ik. We eten dan wat vaker dezelfde dingen. Ik ga eens opletten!
Ysenda
31-12-2024 om 08:50
Schoondochter schreef op 31-12-2024 om 08:22:
Vandaag valt nog niet onder gezonder doen in 2025, toch? . Ik zou om 6:00 uur al naar de sportschool en zit nog (ik ben een vroege vogel dus was wel al lang wakker). Kan mezelf er écht niet toe zetten.
Goed voornemen: 1 januari wel gaan.
gelukkig zijn ze dan wat later open....
Ysenda
31-12-2024 om 09:01
Schoondochter schreef op 31-12-2024 om 08:34:
[..]
Mijn eigen ouders eten 's avonds ergens 'tussen half zeven en acht'. Ofzo. Ik kon daar als kind al slecht tegen en inmiddels eet ik al jaren rond 18:00 uur. Liever eerder. Als ik echt trek heb dan ga ik koken of vraag mijn vriend of hij ook vroeg wil eten (het antwoord is eigenlijk altijd ja, lief als ik er zo over nadenk). Met kerst bij mijn ouders werd ik er weer aan herinnerd toen we om 21:00 uur nog aan een toetje gingen. Toen had ik geen zin meer in eten, zo laat. En bij de borrel vantevoren zat ik te snaaien omdat ik al trek had.
ik heb een dergelijk verhaal met mijn zoon, mijn schoonouders vonden dat hij om half 6 moest eten, hij was toen een jaar of 2-3 denk ik en zij pasten op en ik was nog aan het werk. Belden ze om 5 uur waar ik toch bleef. Eh, nou ik werk tot half 6 dus ik ben om 6 uur thuis. Maar het eten stond op, dus ik zei ga dan maar eten, met zoon, dan eet ik wel later. Kreeg ik toen ik thuis was te horen dat ik altijd zei dat zoon altijd zo goed eet, maar hij at nu nauwelijks.
Vond ik niet heel vreemd want half 6 was voor hem tijd voor een soepstengel en om half 7 - 7 uur zaten we aan tafel.
Dus heb ik 'm nog met mij mee laten eten en wonderlijk, maar toen at hij dus wel.
Later is onze eettijd nog verschoven naar 9 uur, half 10 na de training van zoon. Daarvoor werden dan een tosti of een boterham pindakaas naar binnen geschoven.
Damoontje
31-12-2024 om 09:05
MissDalhousie schreef op 31-12-2024 om 08:46:
@Damoontje, mijn kinderen hebben dit ook - als daar niet op tijd/regelmatig eten in gaat, worden ze huilerig/boos.
Mijn man ontbijt bijna nooit, als ik dat doe functioneer ik rond half 11 echt niet meer.
Mijn broer zijn kinderen hebben het nu ook. Schoonzus volgens mij niet, buiten de zwangerschappen om. Als daar iedereen chagrijnig is gaat schoonzus eerst maar eens wat brood smeren.
Verder heb ik mij opgegeven voor een lange wandeling eind januari. Moet dus wel wat gaan trainen. In het verleden redde ik het wel zonder training maar ik ben nu wel weer wat ouder natuurlijk. We gaan het zien. Iig goed eten
ToetieToover
31-12-2024 om 10:02
Die verschillende eettijden zijn herkenbaar. Ik eet het liefst pas tegen 11 uur en dan weer rond 15 uur. Dat past niet lekker in een werkdag, vooral dat eetmoment van 15 uur niet. Dan weet ik meestal een kwartier pauze te regelen maar doe ik langer over mijn maaltijd, wat geregeld voorkomt, dan zit ik regelmatig al kauwend weer in vergaderingen. Als ik opmerkingen krijg, zeg ik dat ik een medische noodzaak heb om te eten. Dat is wel een beetje de waarheid mijn kant op praten maar soit
Deze tijden passen goed bij mijn beweegpatroon: voor de werkdag start en direct na afloop. Ik heb een zittend beroep. De lunchpauze benut ik om te bewegen, want eten hoeft niet. Meestal houdt dat in: een paar keer de trap op en af en wat yoga poses. Buiten het regen- en hooikoortsseizoen ga ik wandelen.
Voor 11 uur heb ik last van lichte tegenzin tot een misselijk gevoel. Zelfs de ochtendmisselijkheid van mijn zwangerschap heb ik daardoor niet noemenswaardig opgemerkt. Ik ben immers áltijd een beetje bluhhhh in de ochtend.
JtM
31-12-2024 om 10:22
Oh herkenbaar, ik word ook echt hangry als ik honger heb. Ben dan niet leuk voor mijn omgeving. Zoon heeft precies hetzelfde.
Wij eten 's avonds meestal rond 17.30 uur. Vriend heeft een lichamelijk zwaar beroep, ik heb rond die tijd ook echt honger. Vind dat ook een prima tijd. Op de sportavonden van zoon eten we om 17 uur. Hij moet een uur later sporten en vind het wel fijn als zijn eten nog wat kan zakken. Daarna eten vinden we weer te laat.
Ik ben vanochtend nog even gaan sporten . Deze week in ieder geval weer 2x geweest, en einde van de middag en in het weekend zal ik nog een keer gaan. Morgen zal qua beweging heel weinig worden. Geef ik ook maar even lekker aan toe, lekker een dagje op de bank en 2 januari weer terug in het gareel en lekker bewegen.
Ies
31-12-2024 om 11:14
Bailey26 schreef op 31-12-2024 om 08:40:
Geniet nog even van je vakantie MissDalhousie.
Ik heb vandaag nog even gewogen om te zien wat het doel gaat zijn. - 8,7 kilo voor augustus. We gaan zien of dat lukt.
Ik wil 6 januari starten met de 30 'planten' challenge en kijken of ik dat de rest van januari vol hou. Voor sommigen misschien niet eens een uitdaging, voor mij toch wel een flinke.
Ik heb mijn ‘planten’ weleens geteld en daar kom ik nu makkelijk aan. (de laatste jaren) Ik eet toch meer planten dan ik dacht. Alles telt ook wel mee, hoe klein ook. Alleen al in mijn muesli, die ik zelf maak, heb ik behoorlijk veel verschillende zaadjes en noten enz.
Maar nu eet ik ook wel weer al jaren dezelfde muesli bijv, eigenlijk varieer ik daar niet in, geen idee of dat beter zou zijn. (Ik heb weinig structuur in mijn leven en een paar vaste structuren vind ik wel fijn) Neem me vaker voor meer te variëren met groente maar dat houdt nog niet zo over. Maar eet wel vaker een klein stukje van dit en een klein stukje van dat. Qua fruit hebben we altijd veel soorten in huis en wissel ik flink af.
Poezie
31-12-2024 om 11:26
Ik ben onder de indruk van al het sporten wat ik hier lees. Helaas laat mijn lichaam dat (nog) niet toe.
Ik heb 1,5 weken geleden mijn voet verzwikt, en moet daar nog voorzichtig mee zijn. Wel is het plan om, zodra mijn voet weer beter voelt, te starten met langzaam opbouwen met hardlopen. (Nou ja, het zal meer een soort sjokken worden )
Ninoea
31-12-2024 om 12:15
Wij ontbijten als gezin tegen zeven uur. Ik heb dan nog niet echt trek maar krijg er met wat moeite een broodje in en koffie lukt altijd wel. In de loop van de ochtend, uur of tien, heb ik dan meestal wel weer trek en rond lunchtijd en twee a drie uur ook. Ik eet dus echt om de paar uur het een en ander. Niet heel grote porties ofzo, maar voor mij werkt het het beste om wat vaker te eten. Doe ik dat niet en sla ik een maaltijd over of probeer ik langere tijd ertussen te houden dan krijg ik juist een hongerklop en dan vind ik het moeilijk op verstandige voedingskeuzes te maken. Wij eten meestal tegen 17 a 18 uur. Later vind ik echt irritant want ik ben hier nu aan gewend, maar als het hele ritme verschuift dan lukt dat op zich wel weer prima.
Mijn lijf doet het goed op veel vezels en regelmatig eten en niet teveel toegevoegde suikers.
Stoelgang is bij mij dagelijks en het is meteen merkbaar als ik minder vezels of meer troep eet. Dan heb ik sneller neiging tot verstopping. En voelt alles wat zwaar.
Rond twee uur komt de verjaardagsvisite. Huis is op orde. Ik heb nog tijd dus ik ga nu even een uurtje wandelen. Dan heb ik er maar vast wat beweging op zitten.
Wat betreft motivatie en geen zin hebben of merken dat het regent. Ik heb voor mezelf (dus niet voor een ander!!) besloten dat dat onzinredenen zijn en dat ik me die niet moet wijsmaken. Wandelen kan ook in de regen. Als ik iets heb gemerkt door het bootcampen is het wel dat sporten in weer en wind heel prima gaat en dat het eigenlijk altijd lekker is. Hou ik van regen en kou en sneeuw? Nope! Absoluut niet.
alhambra
31-12-2024 om 12:50
Mijn oudste en ik zijn zoals die Stickers-reclame "Je bent jezelf niet als je trek hebt"
Nikki1973
31-12-2024 om 13:13
dag allen, ondanks dat ik geen fanatieke schrijven ben in dit soort topics( ik vergeet het vaak) ga ik wel een nieuwe start maken met afvallen komend jaar. Tenminste dat is de bedoeling. Ik heb nog een aantal maanden weight watchers en de app is aangepast. Je kunt nu goed zien wat de verdeling is mbt eiwitten, koolhydraten, vetten e.d
Ik heb niet zo’n goede gezondheid dus ik moet wel wat doen. Kennis over gezond eten is er bij mij voldoende en gaat overdag ook prima. Maar de avonduren, het koekje bij de koffie, de chips. Dat zijn voor mij de valkuilen.
meer bewegen wil ik ook gaan doen, wandelen/ fietsen.
sportschool is me teveel prikkels.
Veel succes allen en ik kom af en toe aanwaaien, is dat goed?
fijne en vooral veilige jaarwisseling!
alhambra
31-12-2024 om 13:14
Ik zit nu op 2 van mijn 3 oliebollen dus het gaat lukken. Vanavond rond 22 uur er nog eentje en dan is het klaar. We hebben ze van de bakker dit jaar. Toch wel erg lekker.