Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Vandaag lukte mijn nieuwe eetschema (minstens 3 kleine maaltijden voor 14.30) helemaal niet, omdat het super onrustig was op mijn werk. En direct honger, honger, honger. Er zit dus een heel duidelijke link bij mij.

Calorieën vs beweging zit vast wel in balans. Ruim boven de 10.000 stappen, vanochtend e-gym, vanavond geholpen bij training, maar ook zelf meegespard. 

Ben benieuwd of dit nu de befaamde knop is en ik weer af ga vallen. Heel september stilgestaan qua gewicht. Durf bijna niet op de weegschaal, bang dat ik de motivatie verlies als het niet goed uitpakt.

alhambra

alhambra

16-10-2024 om 22:42 Topicstarter

Herkenbaar. Bij stress wil ik ook graag eten omdat het op korte termijn helpt..
Ik gun je morgen een rustigere dag!

Hier was ik 2 weken geleden eindelijk van mijn plateau af en weer eens een kilo afgevallen, maar inmiddels zit die er weer bij na een week met ongesteldheid en migraine en dus relatief weinig beweging en relatief veel gesnaai.   
Inmiddels ben ik wel weer 'normaal' aan het doen,  dus hopelijk zet het afvallen dan toch weer door.  Dit cyclus geschommel zag ik namelijk een paar kilo geleden ook wel, maar dan met een hoger gewicht, maar het is wel super frustrerend, eerlijk gezegd. 

Ik had eerst ook zo'n maffe fitbit trouwens, maar die is helemaal kapot inmiddels.  Nu een goedkoper merk dat alleen de actieve calorieën meet en waar ik eigenlijk gevoelsmatig minder aan heb.  Het bijhouden van de calorieën inname hou ik ook niet structureel meer vol eerlijk gezegd en dat onderschatten uit dat artikel geloof ik ook wel dat dat snel gebeurt.  

Nou ja overall ben ik nu in elk geval 6 a 7 kilo lichter dan begin dit jaar dus ik ga maar gewoon langzaam met vallen en opstaan verder...

Ik zit nog steeds lekker in m’n sportroutine van 4/5 keer per week krachttraining. Je begint de spieren nu ook te zien. Vanochtend niet geweest en was ook meteen niet vooruit te branden en dat is echt anders als ik wel sport in de ochtend.

Happyapple schreef op 17-10-2024 om 07:06:

Hier was ik 2 weken geleden eindelijk van mijn plateau af en weer eens een kilo afgevallen, maar inmiddels zit die er weer bij na een week met ongesteldheid en migraine en dus relatief weinig beweging en relatief veel gesnaai.
Inmiddels ben ik wel weer 'normaal' aan het doen, dus hopelijk zet het afvallen dan toch weer door. Dit cyclus geschommel zag ik namelijk een paar kilo geleden ook wel, maar dan met een hoger gewicht, maar het is wel super frustrerend, eerlijk gezegd.

Ik had eerst ook zo'n maffe fitbit trouwens, maar die is helemaal kapot inmiddels. Nu een goedkoper merk dat alleen de actieve calorieën meet en waar ik eigenlijk gevoelsmatig minder aan heb. Het bijhouden van de calorieën inname hou ik ook niet structureel meer vol eerlijk gezegd en dat onderschatten uit dat artikel geloof ik ook wel dat dat snel gebeurt.

Nou ja overall ben ik nu in elk geval 6 a 7 kilo lichter dan begin dit jaar dus ik ga maar gewoon langzaam met vallen en opstaan verder...

Maar waarschijnlijk is die kilo grotendeels vocht en ben je er zo weer af.

Ik was maandag ook een kilo zwaarder dan zondag, veel zout en koolhydraten gegeten bij de sushi. Die was er vanmorgen af. En vandaag bestond mijn ontbijt uit taart, gaan we zo een bonbonworkshop doen, dan borrelen en nog uit eten........

Ik ben dus bewust begonnen in de sportschool en heb me er ook bewust niet makkelijk vanaf gemaakt vanwege de tijdsdruk en het afwezig zijn van PT aan mijn zijde. 

Het is een marathon geen sprint!

Ysenda schreef op 17-10-2024 om 11:32:

[..]

Het is een marathon geen sprint!


Treffend door je beschreven! Dat is ook hoe ik ernaar kijk/probeer te kijken. Mede hierom heb ik me er nog steeds niet toe kunnen zetten om een weegschaal te kopen. Ik weet niet of ik verstandig om kan gaan met de fluctuaties en of het niet zorgt dat ik doorschiet in strengheid en vervolgens als dat niet werkt in reactie daarop  “ach wat maakt het allemaal ook uit” en het allemaal los te laten. Ik probeer daarom echt te focussen op steeds de goede dingen doen en als ik die niet doe het dan weer op te pakken. Daarom voelt het ook zo goed om al die afzonderlijke bootcamptrainingen en kcal enzo te benoemen. 

Maar soms wel twijfel want meten is ook weten. Zes a zeven kilo sinds het begin van het jaar is toch ook wel netjes. Het gaat er dan niet supersnel af, maar het is toch substantieel. 

Ik heb nog spierpijn van eergisteren en gisteren. Had een training gepland voor vanavond maar onze jongste zoon wil vanavond toch nog graag naar een voorlichtingsavond van voortgezet onderwijs en daar kan ik dan mee naartoe terwijl mijn man de zwemsportvereniging aandoet met onze jongste dochter. Ik kijk nog even of het lukt een aantal 7 minutes te doen via de app. Morgenochtend staat de start2run in elk geval weer gepland en zondag weer een bootcamp. 

Ysenda schreef op 17-10-2024 om 11:32:

Het is een marathon geen sprint!


Dit is echt mijn motto momenteel!
Ik ga al 2,5 maand super lekker. Geen snaaierij en wel goed sporten. Maar soms sta ik ineens een week lang stil, ondanks alle inspanningen. En ook zijn er een paar verjaardagen langs gekomen (mijn regel is: bij verjaardag even gewoon genieten). Juist met het motto 'het is een marathon en geen sprint' kan ik het in perspectief zien. Bijvoorbeeld dat ik een plateau heus wel weer over kom, als ik gewoon blijf doorgaan met wat ik doe. Slow and steady. En dat een dagje verjaardagssnacks in het grotere plaatje echt niets voorstelt. Het motiveert me echt om daarna weer verder te gaan.

Ik kijk ook wel eens op een subreddit genaamd CICO (calories in calories out). Daar posten veel mensen hun voortgang, vaak incl. foto's. Al die mensen doen niks anders dan zorgen dat ze minder eten dan dat ze verbruiken; geen moeilijk dieet verder of absurd veel sporten. 
En al die mensen zijn na een jaar echt zoveel afgevallen. Dat probeer ik me voor te houden: als ik dit een jaar lang doe, zal er echt mooi resultaat zijn. Zelfs als ik elke week slechts 0,2 kg afval, is er na een jaar 10kg af. Niet richten op één maand, maar de lange termijn. 

alhambra

alhambra

17-10-2024 om 18:03 Topicstarter

Positieve vibes hier. Mooi!

Ik had zojuist een fijne meevaller. Man was de meiden al gaan halen dus toen ik thuiskwam van kantoor ben ik gelijk een rondje gaan wandelen!  

6 km gelopen.  Het ging bijna niet.  Daarna fysio,  een andere peut waar ik ook 1 Pilates les van heb gehad. Ben er ruim een uur geweest.  Dit onderzoek was zeer grondig.  De uitslag met adviezen confronterend.  Géén Pilates,  wel Yin.  Elke dag een stukje lopen mag maar wel kleinere passen maken en langzamer lopen en Elke dag pijn evalueren plus voelen hoe het de dag erna is. Elke dag 3x 10 setjes van op traptree stappen en andere been bijtrekken. En voor de rest alleen licht bootcamp voor bovenlichaam op vrijdag.  Verder niets.  Het altijd maar doorgaan op wilskracht heeft mij best wel wat gebracht (40 kg afgevallen immers en dat nu 15 jaar volhouden schijnt toch bijzonder te zijn plus een goede conditie) maar het werkt nu tegen mij. Peut was ook  duidelijk.  "Ik heb geen patiënten als jou. Jij bent apart met jouw pijn en doorzettingsvermogen. De meeste mensen sparen zichzelf wat meer. Die zien pijn niet als een signaal om door te gaan. "

Ik vond het confronterend.  En wat lijk ik hierin op mijn moeder....

Vroeger zou ik gekozen hebben voor troosteten

Vanmorgen huisarts geweest. Liep al flink uit en op school zaten ouders op mij te wachten 🫢. Maar hij neemt wel de tijd, dat is wel fijn. 
Heb een nieuwe injectie in mijn heup gehad. Hopen dat ik dan ook weer kan bewegen. 
Vanmiddag nog de griepprik gehaald dus voorlopig weer genoeg geprik (maandag ook coronaprik gehad en gisteren de b12 prik ). 

PhilDunphy schreef op 17-10-2024 om 17:55:

[..]

Dit is echt mijn motto momenteel!
Ik ga al 2,5 maand super lekker. Geen snaaierij en wel goed sporten. Maar soms sta ik ineens een week lang stil, ondanks alle inspanningen. En ook zijn er een paar verjaardagen langs gekomen (mijn regel is: bij verjaardag even gewoon genieten). Juist met het motto 'het is een marathon en geen sprint' kan ik het in perspectief zien. Bijvoorbeeld dat ik een plateau heus wel weer over kom, als ik gewoon blijf doorgaan met wat ik doe. Slow and steady. En dat een dagje verjaardagssnacks in het grotere plaatje echt niets voorstelt. Het motiveert me echt om daarna weer verder te gaan.

Ik kijk ook wel eens op een subreddit genaamd CICO (calories in calories out). Daar posten veel mensen hun voortgang, vaak incl. foto's. Al die mensen doen niks anders dan zorgen dat ze minder eten dan dat ze verbruiken; geen moeilijk dieet verder of absurd veel sporten.
En al die mensen zijn na een jaar echt zoveel afgevallen. Dat probeer ik me voor te houden: als ik dit een jaar lang doe, zal er echt mooi resultaat zijn. Zelfs als ik elke week slechts 0,2 kg afval, is er na een jaar 10kg af. Niet richten op één maand, maar de lange termijn.

Ik sluit mij helemaal aan bij de "het is een marathon, geen sprint". Ik ben inmiddels al ruim vijf jaar bezig met een gezonde leefstijl en ben van heel erg ver gekomen. Niet alleen qua kilo's, maar ook qua mentale en lichamelijke gesteldheid. Ik doe alles in etappes en soms vliegen er in een paar maanden kilo's en kilo's af, soms heb ik maanden, jaren van stilstand. Maar dat is alleen mijn gewicht, niet mijn gezonde leefstijl, daarin vind ik steeds nieuwe dingen die bij mij passen en uiteindelijk wordt het één groot geheel.

alhambra

alhambra

17-10-2024 om 20:16 Topicstarter

Dorestad schreef op 17-10-2024 om 18:19:

6 km gelopen. Het ging bijna niet. Daarna fysio, een andere peut waar ik ook 1 Pilates les van heb gehad. Ben er ruim een uur geweest. Dit onderzoek was zeer grondig. De uitslag met adviezen confronterend. Géén Pilates, wel Yin. Elke dag een stukje lopen mag maar wel kleinere passen maken en langzamer lopen en Elke dag pijn evalueren plus voelen hoe het de dag erna is. Elke dag 3x 10 setjes van op traptree stappen en andere been bijtrekken. En voor de rest alleen licht bootcamp voor bovenlichaam op vrijdag. Verder niets. Het altijd maar doorgaan op wilskracht heeft mij best wel wat gebracht (40 kg afgevallen immers en dat nu 15 jaar volhouden schijnt toch bijzonder te zijn plus een goede conditie) maar het werkt nu tegen mij. Peut was ook duidelijk. "Ik heb geen patiënten als jou. Jij bent apart met jouw pijn en doorzettingsvermogen. De meeste mensen sparen zichzelf wat meer. Die zien pijn niet als een signaal om door te gaan. "

Ik vond het confronterend. En wat lijk ik hierin op mijn moeder....

Vroeger zou ik gekozen hebben voor troosteten

Sterkte,  Dorestad. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.