Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


@Dorestad: Confronterend maar wel goed onderzocht nu. Kun je nu ook de knop omzetten en de benodigde rust ook nemen in het algehele belang van jezelf?

Dorestad, sterkte! Het zijn heel concrete adviezen, maar ik kan me goed voorstellen dat het confronterend is en moeilijk, als je jarenlang juist heel hard voor je lichaam bent geweest. Hopelijk vind je snel je draai in dit nieuwe ritme.

Zo fijn om al die berichten te lezen van jullie die hier echt voor de lange termijn bezig zijn! Ja, helemaal eens, het is een marathon, geen sprint. Zo wil ik er ook in staan. 

Ik ben wel regelmatig bang dat ik nog niet begonnen ben (of zelfs de verkeerde kant opren). Deze dagen hou ik een eetdagboekje bij voor de voedingsconsulent, dus weer even superbewust van mijn valkuilen. Beweging gaat wel heel goed, daar heb ik intussen gelukkig echt gewoontes opgebouwd.

Gisteren een heerlijke dag gehad met mijn team.
En ik merk dat ik echt in een goede flow zit.
Ik begon mijn dag met een banaan omdat ik niet een zware training op een helemaal lege maag wilde doen.
Daarna de taart, ik heb 2 kleine stukjes genomen en die als ontbijt en lunch beschouwd.
Volgende stop was de bonbon workshop. Heel erg leuk om te doen. Mijn collega's waren de hele tijd aan het snoepen van de chocola maar behalve het proeven van 3 vullingen en pallets bij de uitleg over verschillende soorten chocolade heb ik buiten de pauze niet gesnoept. En in de pauze heb ik 1 kleine truffel genomen. En waar de collega's gelijk hun eigen bonbons gingen proeven heb ik er tot nog toe niet 1 genomen, gewoon geen behoefte. Zoon heeft er wel al 3 op dus ze zijn vast wel lekker. Ik neem er 2 mee vandaag.

Bij het eten ging het ook best goed, geen voorgerecht, een mini kaasfondue als hoofdgerecht, en koffie met friandises als toetje, dat waren echt 4 kleine hapjes: een kleine macaron, een stukje van 2x2 brownie, een even groot stukje mango kwark taart en een grote bonbon.
Omdat ik ruim 3000kcal verbrand heb denk ik dat de schade erg mee valt.

Vandaag weinig bewegen want met de trein en bus naar Ameland voor de wandeltocht morgen. Morgen de hele dag wandelen. Ik heb er zin in, al heb ik dit jaar extreem weinig gewandeld.

alhambra

alhambra

18-10-2024 om 08:47 Topicstarter

Veel plezier morgen, Ysenda!

Gisterenavond helaas verkeerde keuzes gemaakt dus vandaag ga ik er weer extra voor. Straks een vroege lunchwandeling want lunchmeeting van het werk.

Ik heb woensdag dus een etentje gehad, veel teveel en natuurlijk veel te zout. Gisteren ging eigenlijk best goed tot ik van mijn werk thuis kwam om 20:45. Trek en snaaien en een boterham en cup a soup gepakt.
 Ik ben vandaag vrij, heb wel een hoop in huis te doen en ga straks ook sporten maar dan nog ik heb altijd honger.
Morgen moet ik ook werken. Zo geen zin in maar ja het moet 1 keer per maand.

Ik zat gevoelsmatig in een  goede flow, maar toch iets te veel sport voor mijn lijf dus nu verplicht paar weken rust door een overbelaste spier. Ofja in ieder geval niet sporten. Wandelen kan wel.

Dorestad schreef op 17-10-2024 om 18:19:

6 km gelopen. Het ging bijna niet. Daarna fysio, een andere peut waar ik ook 1 Pilates les van heb gehad. Ben er ruim een uur geweest. Dit onderzoek was zeer grondig. De uitslag met adviezen confronterend. Géén Pilates, wel Yin. Elke dag een stukje lopen mag maar wel kleinere passen maken en langzamer lopen en Elke dag pijn evalueren plus voelen hoe het de dag erna is. Elke dag 3x 10 setjes van op traptree stappen en andere been bijtrekken. En voor de rest alleen licht bootcamp voor bovenlichaam op vrijdag. Verder niets. Het altijd maar doorgaan op wilskracht heeft mij best wel wat gebracht (40 kg afgevallen immers en dat nu 15 jaar volhouden schijnt toch bijzonder te zijn plus een goede conditie) maar het werkt nu tegen mij. Peut was ook duidelijk. "Ik heb geen patiënten als jou. Jij bent apart met jouw pijn en doorzettingsvermogen. De meeste mensen sparen zichzelf wat meer. Die zien pijn niet als een signaal om door te gaan. "

Ik vond het confronterend. En wat lijk ik hierin op mijn moeder....

Vroeger zou ik gekozen hebben voor troosteten

Lieve Dorestad, ik heb gister jouw post gemist doordat ik zelf zat te typen denk ik. Maar ik wil jou een heel groot hart onder de riem steken. Het is zo zuur dat je lichaam nu begint tegen te werken. Ik wil niet teveel over mezelf gaan praten, maar ik herken dat doorzetten en over grenzen van je lichaam heen gaan. Bij mij hebben artsen, fysiotherapeuten en psychologen ook raar staan kijken van "HOE doe je dit?, je had allang in de greppel moeten liggen kermen". Ik voel heel erg met je mee omdat het zo herkenbaar is. Kan het zijn dat de stress die je het afgelopen jaar hebt gehad je parten speelt? Ik kan me herinneren dat je je laatste baan hebt moeten opgeven en dan dat gedoe met je mantelzorg. Best pittige dingen. Ik vind het echt superknap dat je al zoveel jaren je gewicht op peil houdt. Want dat is bijna nog moeilijker dan af te vallen, dan is de motivatie namelijk veel meer aanwezig. Het moet echt op je wilskracht en keiharde discipline. En dan wil je wel, maar gaat het niet. Luister naar je therapeut en ga op een andere manier naar je lichaam luisteren, of ga het iig proberen. Je bent ertoe in staat, dat weet je. En heel goed dat je niet kiest voor troosteten

Ysenda schreef op 18-10-2024 om 07:41:

Gisteren een heerlijke dag gehad met mijn team.
En ik merk dat ik echt in een goede flow zit.
Ik begon mijn dag met een banaan omdat ik niet een zware training op een helemaal lege maag wilde doen.
Daarna de taart, ik heb 2 kleine stukjes genomen en die als ontbijt en lunch beschouwd.
Volgende stop was de bonbon workshop. Heel erg leuk om te doen. Mijn collega's waren de hele tijd aan het snoepen van de chocola maar behalve het proeven van 3 vullingen en pallets bij de uitleg over verschillende soorten chocolade heb ik buiten de pauze niet gesnoept. En in de pauze heb ik 1 kleine truffel genomen. En waar de collega's gelijk hun eigen bonbons gingen proeven heb ik er tot nog toe niet 1 genomen, gewoon geen behoefte. Zoon heeft er wel al 3 op dus ze zijn vast wel lekker. Ik neem er 2 mee vandaag.

Bij het eten ging het ook best goed, geen voorgerecht, een mini kaasfondue als hoofdgerecht, en koffie met friandises als toetje, dat waren echt 4 kleine hapjes: een kleine macaron, een stukje van 2x2 brownie, een even groot stukje mango kwark taart en een grote bonbon.
Omdat ik ruim 3000kcal verbrand heb denk ik dat de schade erg mee valt.

Vandaag weinig bewegen want met de trein en bus naar Ameland voor de wandeltocht morgen. Morgen de hele dag wandelen. Ik heb er zin in, al heb ik dit jaar extreem weinig gewandeld.

Zo goed bezig! Ik wens je een superfijn weekend!

Ysenda schreef op 18-10-2024 om 07:41:

Gisteren een heerlijke dag gehad met mijn team.
En ik merk dat ik echt in een goede flow zit.
Ik begon mijn dag met een banaan omdat ik niet een zware training op een helemaal lege maag wilde doen.
Daarna de taart, ik heb 2 kleine stukjes genomen en die als ontbijt en lunch beschouwd.
Volgende stop was de bonbon workshop. Heel erg leuk om te doen. Mijn collega's waren de hele tijd aan het snoepen van de chocola maar behalve het proeven van 3 vullingen en pallets bij de uitleg over verschillende soorten chocolade heb ik buiten de pauze niet gesnoept. En in de pauze heb ik 1 kleine truffel genomen. En waar de collega's gelijk hun eigen bonbons gingen proeven heb ik er tot nog toe niet 1 genomen, gewoon geen behoefte. Zoon heeft er wel al 3 op dus ze zijn vast wel lekker. Ik neem er 2 mee vandaag.

Bij het eten ging het ook best goed, geen voorgerecht, een mini kaasfondue als hoofdgerecht, en koffie met friandises als toetje, dat waren echt 4 kleine hapjes: een kleine macaron, een stukje van 2x2 brownie, een even groot stukje mango kwark taart en een grote bonbon.
Omdat ik ruim 3000kcal verbrand heb denk ik dat de schade erg mee valt.

Vandaag weinig bewegen want met de trein en bus naar Ameland voor de wandeltocht morgen. Morgen de hele dag wandelen. Ik heb er zin in, al heb ik dit jaar extreem weinig gewandeld.

Wat ik vergeet was dat ik wel 4 snacks van de bruine fruitschaal heb genomen. Maar dat is helemaal niet erg.

300g zwaarder dan gisterochtend vind ik verrassend weinig eigenlijk.

Voor iedereen die het nodig heeft dit weekend: zet 'm op! Voed je lichaam met dingen waar het blij van wordt en vergeet niet te genieten. Lekker sporten, wandelen en ontspannen dingen doen. Hoort allemaal bij een gezonde leefstijl.

Wij gaan vanavond, op verzoek van zoon, sushi eten. Dus ik weet al dat ik morgenochtend beter niet op de weegschaal kan gaan staan, haha! Verder doe ik weinig, want na het harde blokken voor mijn tentamen (gehaald!) gun ik mezelf even rust vandaag. Straks even sporten en mijn LEGO-set afbouwen, heel mindful.

ik ben al terug van mijn PT, lekker gesport. Vandaag ook boksen erbij gedaan (wat oefeningen hoor, geen hele training). Nu even uitpuffen en dan onder de douche en boodschappen doen. Vanmiddag naar de kapper, ook altijd lekker

RoosOpJeHoed schreef op 18-10-2024 om 09:25:

Voor iedereen die het nodig heeft dit weekend: zet 'm op! Voed je lichaam met dingen waar het blij van wordt en vergeet niet te genieten. Lekker sporten, wandelen en ontspannen dingen doen. Hoort allemaal bij een gezonde leefstijl.

Wij gaan vanavond, op verzoek van zoon, sushi eten. Dus ik weet al dat ik morgenochtend beter niet op de weegschaal kan gaan staan, haha! Verder doe ik weinig, want na het harde blokken voor mijn tentamen (gehaald!) gun ik mezelf even rust vandaag. Straks even sporten en mijn LEGO-set afbouwen, heel mindful.

Ik sluit me bij je aan. Genieten is ook nodig en soms even los laten ook. Ik heb deze week bewust 2 evenementen gekozen om het met toch bewuste keuzes grotendeels binnen de percent te houden. De andere gelegenheden heb ik heel bewust alle verleidingen afgeslagen.

Lego-set, ik heb er ook nog 1 staan maar nog niet de rust om 'm te bouwen. Misschien volgend weekend want ik heb dit weekend wel de tijd, maar niet de ruimte om 'm mee te nemen in mijn rugzak.

Welke ben jij aan het bouwen?

Ysenda schreef op 18-10-2024 om 09:43:

[..]

Ik sluit me bij je aan. Genieten is ook nodig en soms even los laten ook. Ik heb deze week bewust 2 evenementen gekozen om het met toch bewuste keuzes grotendeels binnen de percent te houden. De andere gelegenheden heb ik heel bewust alle verleidingen afgeslagen.

Lego-set, ik heb er ook nog 1 staan maar nog niet de rust om 'm te bouwen. Misschien volgend weekend want ik heb dit weekend wel de tijd, maar niet de ruimte om 'm mee te nemen in mijn rugzak.

Welke ben jij aan het bouwen?

Ja, herkenbaar. Het bouwen geeft rust maar er moet ook rust en ruimte voor zijn. Welke set ligt er op je te wachten?

Ik ben buren aan het bouwen voor de Middeleeuwse smid: 

10332.png?format=webply&fit=bounds&quality=75&width=800&height=800&dpr=1

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.