Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


alhambra schreef op 01-10-2024 om 21:23:

Nou het kwam uit mijn tenen maar net nog een rondje van 25 minuten gelopen. Overdag wandelen was niet gelukt en het was mijn beurt om de meiden op bed te leggen en de oudste had een nare gedachte dus het duurde lang voordat ik beneden was.

Goed bezig!

Spannend en fijn dat de datum nu vaststaat, Friezinnetje. 

Ik beweeg me nu elke dag minimaal een half uurtje. Ik bedenk uiterlijk 's ochtends wat ik ga doen. Doe ik dat niet, dan is de kans groot dat ik me 's middags te moe voel en dan niets doe. Alles is goed, yoga, wandelen, fietsen, Nederland in beweging, in de tuin werken. Voor mij werkt dat. Ik mag niet te moe worden, want dan ga ik achteruit.
Zo heb ik maandag 2 muren gewit,  om mijn man te 'helpen' met schilderen. De rest van de dag kon ik niks anders meer dan op de bank liggen en gisteren kon ik nog steeds niets, zoo moe en meer pijn. Ik voel me vandaag weer wat beter en ga zo een blokje om in de wijk.

Maaaaarrrr, ik ben wel 5 kg afgevallen sinds januari en ik ben iets fitter dan toen! In de 9 jaar dat ik nu ziek ben werd ik alleen maar dikker en dikker, dus ik ben trots op mezelf.

Moyrrie, dat zijn toch super berichten.  Dat je fitter bent.  Bijvangst: vitamine D door buiten zijn. 
5 kilo kwijt terwijl je dikker en dikker werd betekent misschien wel 6 of 7 kilo verschil tussen anders januari en nu! 
Respect! En wat een lange periode van ziekzijn heb je.  Ik weet niet of je kwijt wilt welke ziekte je hebt maar is het iets waarbij verbetering of verslechtering te verwachten is?

Joehoe, ik kom weer eens wat typen hier! Beetje veel om alles bij te lezen, dus ik reageer ff kort op de laatste berichten.

Friezinnetje, fijn dat er een datum is! Ninoea, nog steeds lekker bezig en mooie resultaten. Sport is idd een persoonlijk ding, wat werkt wel en wat niet, en niet per se wat de hype voorschrijft op dit moment (al ben ik persoonlijk wel fan van de eiwitten en krachttraining, bij mij werkt het). En wat iemand anders hier zegt: iedere beweging is beweging (en jij doet véél, respect!). Dorestad, wat lastig van je hamstrings. Ik heb ook snel last van mijn hamstrings, die zijn vrij kort (denk ik, heb uberhaupt korte benen) en ik vind yoga echt heerlijk om mijn hamstrings te rekken. Probeer het eens na het sporten of op een rustdag. Ben je al bij fysio geweest? Moyrrie, jij gaat goed, mag je zeker trots op zijn!

Hier gaat het ook weer de goede kant op. De klaagzomer is voorbij en ik heb mijn mojo van gezond eten en sporten weer te pakken. Wel slaap ik de laatste tijd slechter en dat merk ik in mijn conditie. Komende tijd wat meer korte cardio oefeningen doen, kijken of dat helpt. En ik wil weer iedere ochtend even een rondje yoga doen. Nu sport ik wat later op de dag en schiet yoga erbij in. Ik merk dat mijn lijf het fijn vindt om in de ochtend even te rekken en strekken. Ook komen mijn bekkenproblemen weer terug en die waren een stuk minder toen ik consequent iedere ochtend een korte yogasessie deed.

De weegschaal geeft iedere keer weer wat minder gewicht aan. Mijn eerste doel dit jaar was om voor de zomer minder dan 90 kilo te wegen, dat was gelukt, maar doel twee: minder dan 85 voor oktober is niet gelukt. Ik zit nu op een kleine 87 kilo, dus mijn nieuwe doel is onder de 85 voor het einde van het jaar. Dat moet te doen zijn en dan calculeer ik de feestdagen er bij in. Mocht ik dat halen dan zit ik op -12 kilo dit jaar en -40 kilo totaal. Naast de kilo's eraf heb ik ook bereikt dat ik veel fitter ben geworden, mij gezonder voel en ook toning zie in mijn lijf, vooral mijn armen. Het hangende vel is wel echt een domper op de feestvreugde, maar daar kan misschien ooit wat aan gedaan worden,

Oh ja, Dorestad, ik las ergens dat jouw activitytracker geen trappen meet. Ik had dat ook bij mijn Fitbit en het hielp om bovenaan de trap mijn arm even omhoog te gooien.

Dorestad, ik heb een infectie in mijn rug en daarop sepsis gehad. Ik heb sindsdien chronische pijn en restklachten van de sepsis. Ze zijn vergelijkbaar met long-covid. Ik heb veel last van chronische vermoeidheid en concentratie en mijn geheugen (daarom lees ik vaak alleen maar mee) En krijg af en toe last van rare dingen waarvan ik denk dat de oorsprong in de sepsis zit. Er wordt geen verbetering of verslechtering verwacht, want niemand weet dat.
Dus ik ben zeker trots.

Fijn, Roosopjehoed, dat het weer de goede kant op gaat.

alhambra

alhambra

02-10-2024 om 13:03 Topicstarter

Een aantal van jullie heeft het niet getroffen met hun gezondheid. Dat lijkt me zwaar en extra knap om dan gezond te leven.

alhambra

alhambra

02-10-2024 om 19:36 Topicstarter

De lunchwandeling is gelukt vandaag. Nu vanavond de terugkerende uitdaging om niet meer te eten.

Zo eerst maar eens mijn truien van stal halen en mijn kleding met korte mouw opbergen!

Ik ben ook bezig in een leuk boek. Als ik hem in de slaapkamer ga lezen snack ik niet. Het is de woonkamer en avond die ik associeer met thee en zoetigheden en bier/wijn met hartige snacks.
Bewustwording is stap 1 hè?

Veel respect voor jou, Moyrrie! 

Vandaag mijn doelen weer behaald (10.000 stappen en minimaal 30 minuten in actieve hartslagzone). Vanochtend mijn rondjes e-gym gedaan en vanavond 3 uur geassisteerd bij training in de dojo. Weet eigenlijk niet of ik dat laatste wel als sport moet tellen, want het is vooral rondlopen, voordoen, corrigeren - weinig activiteit.

alhambra schreef op 02-10-2024 om 19:36:

De lunchwandeling is gelukt vandaag. Nu vanavond de terugkerende uitdaging om niet meer te eten.

Zo eerst maar eens mijn truien van stal halen en mijn kleding met korte mouw opbergen!

Ik ben ook bezig in een leuk boek. Als ik hem in de slaapkamer ga lezen snack ik niet. Het is de woonkamer en avond die ik associeer met thee en zoetigheden en bier/wijn met hartige snacks.
Bewustwording is stap 1 hè?

Nou dat is dan toch een goede oplossing om in de slaapkamer te gaan lezen als dat je helpt om niet te snacken.

Hier lukt het nu gelukkig wel weer goed om s avonds niks te snaaien.  Eind van de middag en op het werk vind ik het wel lastiger.  Vandaag ging het wel goed gelukkig, ik was erg druk met vanalles en ik heb vanmiddag een prima lunchwandeling gemaakt en vanavond een les aquafitness gedaan. 

Gisteren zijn we dagje weg geweest en daarna sporttraining gegeven. Toen kinderen sliepen was het wel op toen. Meer dan 25k stappen gezet. 

Ik merk dat een oude peesirritatie weer opspeelt, dus maar weer even oefemingen opfrissen bij de fysio.

Due-scimmie schreef op 03-10-2024 om 10:58:

Gisteren zijn we dagje weg geweest en daarna sporttraining gegeven. Toen kinderen sliepen was het wel op toen. Meer dan 25k stappen gezet.

Ik merk dat een oude peesirritatie weer opspeelt, dus maar weer even oefemingen opfrissen bij de fysio.

Wat voor training heb je gegeven? Doe je dat vaker? Hopelijk zijn je klachten snel over. 

Moyrrie schreef op 02-10-2024 om 11:40:

Dorestad, ik heb een infectie in mijn rug en daarop sepsis gehad. Ik heb sindsdien chronische pijn en restklachten van de sepsis. Ze zijn vergelijkbaar met long-covid. Ik heb veel last van chronische vermoeidheid en concentratie en mijn geheugen (daarom lees ik vaak alleen maar mee) En krijg af en toe last van rare dingen waarvan ik denk dat de oorsprong in de sepsis zit. Er wordt geen verbetering of verslechtering verwacht, want niemand weet dat.
Dus ik ben zeker trots.

Fijn, Roosopjehoed, dat het weer de goede kant op gaat.

Ik vond het al knap wat je deed, deze fysieke klachten zijn echt niet mis. Dat geldt overigens voor meer hier. Ik schrik er toch iedere keer weer van, hoeveel moeilijker dat het dagelijks leven maakt. 

Wat is het een lange weg @roosopjehoed. Goed dat je je doel hebt bijgesteld en het je weer lukt om het verder op te pakken. Fijn ook dat je je zoveel fitter voelt. Vel dat over is, lijkt me heel naar. Is ook wel een schrikbeeld voor mij.
Ik heb nu nog een klein hamgbuikje. Steeds als ik wat dunner wordt gaat het overal van af en dan als laatste een schaafje daar af. Tot nu toe hangt er niet vel, maar ik zit wel ruim in mijn vel. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar ik kan het ook niet goed anders uitleggen.
Ik hoop door krachttraining ook nog het nodige te vullen. Collageen gebruik ik nog niet. Jullie wel? Merken jullie verschil?

Ik heb nog verder nagedacht over het trainen en rusten. En ik denk dat ik het idee van om de dag sporten moet laten rusten. Daar kom ik met de bootcamp niet uit. Ik moet die vierde training er niet in willen proppen. Ik moet uitgaan van 3x per week bootcamp. Dat is echt al mooi genoeg. En nu kan ik het hardlopen er nog wel bij doen op dezelfde dag. Op die manier heb ik de dagen ertussen echte rust. 
Daarbij ga ik er dan vanuit dat gewoon wandelen en fietsen ook onder rust valt. Voor onderhoud van het hardlopen later kan ik het denk ik ook combineren door wat korts te doen op de bootcampdagen en wellicht 1x per week een rondje gewoon los. 
Wat het lopen betreft weet ik dat destijds 10 km hardlopen ongeveer mijn max was. Niet zozeer alleen fysiek, maar ook qua saai. Daar wil ik niet naartoe. Het sporten moet vooral ook leuk zijn. 
Los dus dat idee van om de dag sporten. Iets omlaag met de doelen. Wel een nieuwe wandelroutine opbouwen. 

alhambra schreef op 02-10-2024 om 19:36:

De lunchwandeling is gelukt vandaag. Nu vanavond de terugkerende uitdaging om niet meer te eten.

Zo eerst maar eens mijn truien van stal halen en mijn kleding met korte mouw opbergen!

Ik ben ook bezig in een leuk boek. Als ik hem in de slaapkamer ga lezen snack ik niet. Het is de woonkamer en avond die ik associeer met thee en zoetigheden en bier/wijn met hartige snacks.
Bewustwording is stap 1 hè?

Bewustwording is echt stap 1. Dan kun je strategieën bedenken die voor jou werken. Een goed boek is ook zo fijn. Wat lees je nu?

Ysenda schreef op 01-10-2024 om 11:19:

[..]

O, heerlijk baantjes zwemmen in je lunchpauze, ik heb het heel lang gedaan, maar ik vind het zwembad nu ongelooflijk duur geworden. 72 euro voor een 12 badenkaart.

Hier kost het 61,75 voor 11x. Ik zou willen dat ik zo’n familiekaart voor 150 euro kon kopen bij het zwembad in mijn woonplaats. Ik heb alle zwembaden in de omgeving gecontroleerd. Ik vind zwemmen gewoon echt duur en daardoor gaan wij wel minder vaak dan ik eigenlijk zou willen. In de zomer gaan we veel naar zo’n zwemplas in de buurt. Een parkeerkaart voor een jaar kost daar 45 euro en die hebben we er dan zo uit. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.